دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با ژل ملیسان در درمان تبخال
4
زمان مطالعه: 4 دقیقه
ژل ملیسان (Mellisan) یک پماد موضعی است که به عنوان یک ضد ویروس گیاهی برای درمان تبخال، زونا یا آکنه کاربرد دارد. از عوارض این دارو می‌توان به احتمال بروز حساسیت اشاره کرد. ملیسان را نباید به همراه سایر پمادهای موثر در درمان عفوت‌های ویروسی استفاده...

ژل ملیسان

آیا از مواجهه با زخم و درد موجود حین زدن تبخال رنج می‌برید؟ روش‌های متعددی برای درمان خانگی تبخال وجود دارند، اما در این میان ژل موضعی ملیسان نیز می‌تواند به عنوان یک مبارز قوی با ویروس‌ها عملکرد خوبی از خود نشان دهد. در ادامه نگاه نزدیک‌تری به این داروی طبیعی می‌اندازیم.

ویروس هرپس سمپلکس عامل بروز تبخال است. اگر فردی از ظرف غذا، تیغ یا حوله افراد دیگر استفاده مشترک داشته باشد، احتمال انتقال و سرایت این ویروس بیشتر خواهد بود. این ویروس می‌تواند به سایر نقاط بدن به خصوص لب و سطوح داخلی دهان نفوذ کند.

البته باید بدانید که این ویروس می‌تواند در سلول‌های عصبی موجود در لایه‌های پوست پنهان شود. عوامل زیر به راحتی می‌توانند باعث بیداری و فعالیت مجدد ویروس هرپس سمپلکس شوند:

  1. تب شدید
  2. استرس شدید
  3. گرما
  4. قاعدگی در زنان

این ژل محصول شرکت گل داروی ایران (اصفهان) است. این داروی موضعی، از وجود عصاره خشک شده بادرنجبویه بهره می‌گیرد. در گذشته دور، ابو علی سینا از این داروی گیاهی و روغن آن برای درمان جای نیش حشرت و کاهش گرفتگی‌های عصبی استفاده می‌کرده است. خواص بادرنجبویه بسیار متعدد است، اما شاید کاربردی‌ترین خاصیت آن درمان تبخال در ترکیب ژل ملیسان باشد.

ژل ملیسان

نام‌های دیگر ژل ملیسانMellisan
موارد مصرف ژل ملیسان
  • درمان تبخال (ویروسی)
  • درمان زونا (ویروسی)
  • درمان آکنه (عفونت باکتریایی)
عوارض ژل ملیسان
  • امکان بروز حساسیت یا آلرژی وجود دارد.
  • مراقب تماس این دارو با چشم باشید و فقط آن را بر پوست بمالید. مصرف این داور و سطح عملکرد آن هنوز در دوران بارداری و شیردهی اثبات نشده است.
تداخل دارویی ژل ملیساناین دارو را به تنهایی برای درمان استفاده کنید. مصرف هم زمان آن با میرتوپلکس و آسیکلوویر موضعی (دارو‌های ضد ویروسی که در درمان تبخال به کار می‌روند) احتمال تداخل و تشدید اثر وجود دارد.

کدام بهتر است؛ ملیسان یا آسیکلوویر؟

این دو دارو در کاهش تورم و برآمدکی تبخال تفاوت چندانی ندارند و به خوبی عمل می‌کنند. این بدین معناست که پس از مصرف دارو التهاب تبخال سریعا کاهش می‌یابد. اما اگر صحبت از درد و سرعت بهبودی زخم به میان بیاید، ملیسان عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

چرا بادرنجبویه در ملیسان به کار رفته است؟

  • تحقیقات نشان می‌دهد که عصاره بادرنجبویه مستقیما بر غیر فعالسازی ویروس‌ها تاثیرگذار است.
  • تانن‌ موجود در این ماده گیاهی یک مبارز قوی در برابر ویروس‌هاست.
  • وجود ترکیبات ضد ویروسی مانند رزمارینیک و کافئین باعث شده تا مصرف موضعی این دارو بیشتر از قبل به افراد دارای تبخال توصیه شود.

راهکار‌های خانگی برای درمان سریع تبخال

یک تبخال حدود ۷ الی ۱۰ روز عمر می‌کند. اولین تبخال یک فرد، شدیدترین میزان واکنش را خواهد داشت و می‌تواند بسیار دردناک باشد. بسیاری از افراد پس از یکبار ابتلا به تبخال دوباره آن را تجربه می‌کنند، اما این احتمال نیز وجود دارد که فردی هیچ‌گاه به تبخال مبتلا نشود. بهترین راه پیشگیری از بروز تبخال رعایت بهداشت شخصی به خصوص بهداشت دهان است. اما راه‌های طبیعی متعددی برای درمان این عارضه وجود دارند.

مقایسه ژل ملیسان با کرم آسیکلوویر

آسیکلوویر و ملیسان در کاهش اندازه ضایعه و التهاب و عوارض دارویی تفاوت معنی داری نداشتند. ملیسان در روز دوم و چهارم به طور معنی داری با کاهش درد بیمار همراه بود (0/0001=p روز دوم، 0/02=p روز چهارم). تفاوت آماری معنی داری در بهبودی روز دوم (0/001>p) دیده شد.

نتایج مطالعه نشان داد که ملیسان نسبت به آسیکلوویر در کاهش درد و بهبودی موثرتر و در کاهش اندازه و التهاب ضایعه تفاوت چندانی ندارد. تجویز هیچکدام با عوارض جانبی همراه نبود.

بیشتر بخوانید:

علل ایجاد تبخال و بهترین راه درمان تبخال

چگونه تبخال لب را سریع خوب کنیم؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits