دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
قرص وارفارین چیست؟ (عوارض قرص وارفارین)

موارد مصرف قرص وارفارین و عوارض جانبی این دارو

قرص وارفارین چیست؟ (عوارض قرص وارفارین)
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
اگر داروی وارفارین میخورید بخوانید : وارفارین یک داروی ضدانعقاد است که برای اولین بار در گیاه شبدر شیرین فاسد شده کشف و مورد استفاده قرار گرفت.وارفارین مورد اعتمادترین دارو در دسته خود است و به عنوان یک ضدانعقاد خوراکی و گاهی هم تزریقی در انسان مصرف...

وارفارین | عوارض و عمکلرد های داروی “وارفارین”

قرص وارفارین چیست؟

قرص وارفارین (Warfarin) یک داروی ضد انعقاد است که کار آن پیشگیری از لخته‌شدن خون است. خیلی‌ها این دارو را رقیق‌کننده خون می‌نامند اما توجه داشته باشید که وارفارین خون را رقیق نمی‌کند و حتی لخته‌هایی را که قبلا تشکیل شده‌اند، را هم حل نمی‌کند. بلکه فرایند لخته شدن خون را کند می‌کند؛ به عبارتی دیگر وارفارین کمک می‌کند که خون راحت‌تر در بدن گردش کند و لخته نشود.

این دارو برای اولین بار در گیاه شبدر شیرین فاسد شده کشف و مورد استفاده قرار گرفت و از آن ممکن است در فیبریلاسیون دهلیزی، تعویض دریچه قلب، سکته قلبی یا مغزی، ترمبوز ورید عمقی، آمبولی ریه، حمله قلبی، بیماری اختلال دریچه قلب از داروی وارفارین استفاده شود.قرص وارفارین صرفا بصورت قرص خوراکی ۵ میلی‌گرمی در بازار دارویی ایران عرضه شده و شکل دیگری ندارد.

موارد و مقدار مصرف قرص وارفارین

آمبولی ریوی، ترومبوز ورید عمقی، انفارکتوس میوکارد، بیماری روماتیسم قلبی همراه صدمه دریچة قلب، آریتمی دهلیزی. بزرگسالان:در ابتدا مقدار mg 5-2 از راه خوراکی یا وریدی و سپس روزانه تجویز می شود. دوز مطلوب بر اساس PT و INRتعیین می شود. مقدار معمول نگهدارنده mg/day 10-2 است.

مکانیسم اثر وارفارین

وارفارین، مانند سایر داروهای خوراکی ضد انعقاد خون، دارای اثر غیر مستقیم ضد انعقادی است و از طریق مهار ساخت فاکتورهای انعقادیII،VII، IXوXدر کبد و در مسیر و وابسته به ویتامین K، اثر خود را اعمال می کند.

فارماکوکینتیک

جذب:از دستگاه گوارش به سرعت و به طور کامل جذب می شود. در مصرف خوراکی، اثر دارو پس از 3-5/0 روز شروع شده و پس از 3 تا 4 روز به حداکثر می رسد. مدت اثر دارو 5-2 روز می باشد.پخش:به میزان زیادی به پروتئینهای پلاسما، به خصوص آلبومین، پیوند می یابد. از جفت عبور می کند، ولی به نظر نمی رسد که در شیر تجمع یابد.

متابولیسم:با هیدروکسیله شدن در کبد به متابولیتهای غیر فعال تبدیل می شود.

دفع:متابولیتهای دارو از صفرا باز جذب و از طریق ادرار دفع می شوند. نیمه عمر داروی متابولیزه نشده 3-1 روز است. اثر درمانی دارو بیشتر به حذف فاکتورهای انعقادی بستگی دارد (نیمه عمر فاکتور X، 40 ساعت است).

دستورات مصرف وارفارین

وارفارین معمولا روزی یک نوبت مصرف می شود. مهم است که هر روز در ساعت معینی خورده شود. هیچ گاه بیش از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. از دستور پزشکتان به دقت پیروی کنید. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض آن که به یاد آوردید مصرفش کنید. اگر تا روز بعد متوجه آن نشدید، نوبت فراموش شده را رها کرده، به برنامه دارویی معمول تان بازگردید.

مقدار دارو را دو برابر نکنید که ممکن است موجب خونریزی شود. هر نوبت که دارو را مصرف می کنید، روی یک برگه علامتی بگذارید تا دچار اشتباه نشوید. پیش از هماهنگی با پزشکتان، وارفارین را قطع نکنید. مهم است که به طور منظم به پزشکتان مراجعه کنید تا بهبودتان را زیر نظر داشته باشد.

در حین مصرف این دارو مکرراً باید آزمایش خون داده شود تا سرعت لخته شدن خون اندازه گیری شود. پزشک بر اساس سرعت لخته شدن خون، مقدار وارفارین را تعیین می کند، تا در حالی که از لخته شدن خون جلوگیری می شود، خطر خونریزی خودبه خودی وجود نداشته باشد.

وارفارین را در چه زمان مصرف کنم؟

مهم ترین نکته در باره مصرف قرص وارفارین، خوردن دارو در وقت معین است به طوری که فراموش نشود. زمان ایده ال مصرف دارو "عصر " است.قرص وارفارین یکی از داروهای ضد لخته شدن (آنتی کواگولان) است که توانایی خون برای تشکیل لخته را کاهش میدهد.

موارد منع مصرف وارفارین

موارد منع مصرف وارفارین بسیار زیاد می باشد که چند مورد مهم آن در زیر آورده می شود . شامل :

  • حاملگی(به هیچ وجه نباید مصرف شودوجزداروهای گروه X در بارداری می باشد . )
  • بیماریهای زمینه ای کبدی و کلیوی شدید
  • سابقه خونریزی از دستگاه گوارش
  • فشارخونهای بالا و کنترل نشده
  • هموفیلی
  • لوسمی
  • ترومبوسیتوپنی

موارد احتیاط

در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف وارفارین، پزشکتان را مطلع سازید، زیرا همه این ها احتمال خونریزی را افزایش می دهند:

  • حساسیت به وارفارین و سایر داروهای ضد انعقاد، یا هر نوع ماده غذایی، رنگ خوراکی ، یا دارو
  • بارداری یا شیردهی
  • مصرف داروهای دیگر، به ویژه آنتی بیوتیک (کلرامفنیکل، اریترومایسین، ریفامپین)، داروهای ضد سرطان، داروهای ضد تشنج (کاربامازپین، فنی توئین)، داروهای ضد پلاکت (دیپریدامول) ، داروهای ضد تیروئید (پروپیل تیواوراسیل ،متی مازول) ، سایمتیدین ،داروهای قلبی (آمیودارون ، کینیدین)، داروهای نقرس (آلوپورینول)، هورمون ها (استروژن، قرص های ضدبارداری، استروئیدها،آندروژن ها)، داروهای پایین آورنده کلسترول (کلستیرامین، کلوفیبرات، جم فیبروزیل)، مترونیدازول، داروهای ضددیابت خوراکی،مسکن ها (مثل ایندومتاسین، مفنامیک اسید)، داروهای خواب، یا ویتامین K و نیز مصرف داروهای گیاهی نظیر جوز هندی.

آیا فردی که وارفارین مصرف می کند، می تواند واکسیناسیون یا تزریقات انجام دهد؟

واکسیناسیون در این بیماران شرایط خاصی دارد:

  • تزریق باید به صورت زیرپوستی انجام شود.
  • تزریق عضلانی انجام نشود، زیرا احتمال خون مردگی زیاد است.
  • اگر لزوم به تزریق باشد، بعد از تزریق به مدت 10 دقیقه ناحیه تزریق را محکم فشار دهید

مصرف وارفارین در بارداری

  • FDA طبقه بندی:x. ممنوع است.
  • مصرف وارفارین در دوران شیردهی
  • به نظر نمی رسد که دارو در شیر تجمع یابد. با احتیاط مصرف شود.

مصرف در سالمندان:

بیماران سالخورده نسبت به اثرات ضد انعقاد خون دارو حساس تر هستند و خطر خونریزی در آنها افزایش می یابد. این امر ممکن
است ناشی از تغییر مکانیسم های هموستاتیک یا کاهش عملکرد کبد یا کلیه در اثر افزایش سن آنها باشد.

مصرف در کودکان:

نوزادان ممکن است نسبت به اثر ضد انعقاد وارفارین (به دلیل کمبود ویتامین K) حساس تر باشند.

بیماری هایی که با وارفارین تداخل دارند عبارتند از:

  • خونریزی
  • دیابت
  • فشار خون
  • بیماری کبد
  • کمبود پروتئین C
  • اختلال عملکرد کلیه

نکاتی که در ارتباط با مصرف قرص وارفارین باید بدانید

  1. اگر چند روزی بی‌اشتها شدید، پزشکتان را مطلع کنید، زیرا ممکن است دچار کمبود ویتامین K شوید و در نتیجه اثر وارفارین در بدنتان افزایش یابد.
  2. در صورت بروز خون‌ریزی و یا سرگیجه و ضعف و یا مشاهده کبودی بدون دلیل و بدون هیچ ضربه‌ای و یا قطع نشدن خون‌ریزی و یا بروز هرگونه عارضه جدید بایستی به پزشک اطلاع داده شود.
  3. از انجام ورزش‌های سنگین و پربرخورد که منجر به خونریزی و یا خون‌مردگی می‌شوند، پرهیز نمایید.
  4. بدون مشورت با پزشک، تغییرات زیادی در رژیم غذایی و فعالیت‌های روزانه خود، ندهید.
  5. خودسرانه و بدون مشورت با پزشک خود، وارفارین مصرفی خود را قطع و یا تغییر ندهید.
  6. در صورت انجام اعمال جراحی و یا دندانپزشکی، دندانپزشک و یا جراح خود را از مصرف وارفارین مطلع نمایید.
  7. اگر باردار شده‌اید و یا تصمیم به باردار شدن دارید، سریعاً به پزشک خود اطلاع دهید. خودسرانه داروی خود را قطع نکنید.
  8. وارفارین را دور از دسترس اطفال قرار دهید.
  9. پزشک خود را از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید، مطلع نمایید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits