دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اطلاعات کامل دارویی در رابطه با قرص کتوتیفن
18
زمان مطالعه: 6 دقیقه
قرص کتوتیفن جزو گروه دارویی ضدآسم، ضدآلرژی و از گروه شیمیایی داروهای مهارکننده می باشد. 

معرفی قرص کتوتیفن

کتوتیفن (KETOTIFEN) به گروه داروهای آنتی هیستامین تعلق دارد. برای پیشگیری از آسم استفاده می شود. نام تجاری دارو Zaditen و جزو گروه دارویی ضدآسم، ضدآلرژی و از گروه شیمیایی داروهای مهارکننده می باشد.


در فصل بهار که انواع حساسیت ها بسیار شایع است، داروهای ضدحساسیت یا همان آنتی هیستامین ها مصرف بالایی پیدا می کنند. کتوتیفن در موارد دیگری از آلرژی همچون التهاب بینی و التهاب ملتحمه، نیز به کار می رود. اصولا کتوتیفن با کاهش التهاب در مجاری هوایی، باعث حرکت آزادتر هوا در آن ها می شود.


مواجهه با برخی مواد مانند پشم یا موی حیوانات ،گرده گیاهان، گرد و خاک و مصرف بعضی مواد غذایی می تواند منجر به بروز علائم حساسیت یا آلرژی شود. این علائم ناشی از آزادسازی ماده ای به نام هیستامین در بدن می باشند. آزادسازی این ماده از سلولهای بدن منجر به بروز علائمی مانند آبریزش بینی، عطسه، خارش، آبریزش چشم، التهاب پوستی و در مواردی تنگی نفس و سایر علائم التهابی می‌شود. کتوتیفن به عنوان یک داروی ضد حساسیت یا آنتی هیستامین با مهار اثرات هیستامین می تواند علائم حساسیت را تسکین دهد و از تشدید شدن آنها جلوگیری نماید.

این دارو به صورت قرص ،شربت و قطره چشمی موجود می باشد.

موارد مصرف قرص کتوتیفن


درمان حساسیت، سرماخوردگی، رینیت، آلرژی، کهیر و … در مورد کودکان باعث بهبود خواب می‌شود.

مکانیسم اثر قرص کتوتیفن


آنالوگ کرومولین و دارای خاصیت تثبیت کنندگی غشای ماست سل ها و جلوگیری از آزاد شدن واسطه های التهابی.
جذب از GI و به صورت خوراکی می باشد ، دفع به صورت متابولیت غیر فعال از راه ادرار .

فارماکوکینتیک قرص کتوتیفن


از راه خوراکی به خوبی جذب می شود و اثرش تا ۱۲ ساعت باقی می ماند. شروع اثر پیشگیری کننده دارو آهسته می باشد. برای رسیدن به بیشینه اثر دارویی ۶-۴ هفته زمان لازم است.

کتوتیفن

پیش از مصرف قرص کتوتیفن

  • در صورت بارداری ،شیردهی یا اقدام به بارداری به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت ابتلا به هرگونه اختلال کبدی یا کلیوی پزشک خود را مطلع نمایید.
  • در صورت سابقه یا ابتلا به بیماری‌های چشمی نظیر گلوکوم (آب سیاه )،اختلالات پروستات یا هر گونه مشکل در دفع ادرار ،مشکلات گوارشی نظیر سابقه انسداد روده ،صرع و بیماری‌ خونی ارثی پورفیری حتماً پزشک خود را آگاه نمایید.
  • لیستی از کلیه داروها و فرآورده های مکمل و گیاهی مصرفی خود در اختیار پزشکتان قرار دهید تا در صورت وجود تداخل اقدامات لازم صورت بگیرد.
  • در صورت سابقه حساسیت به این دارو یا سایر داروهای آنتی‌هیستامین پزشک خود را مطلع نمایید.

نحوه صحیح مصرف قرص کتوتیفن

  1. دارو را دقیقا طبق توصیه پزشک مصرف نمایید با این حال به طور معمول در بزرگسالان یک قرص یک میلی گرم دو بار در روز و در کودکان بالای سه سال یک پیمانه شربت (معادل ۵ میلی لیتر ) دو بار در روز توصیه می شود.
  2. می توانید کتوتیفن را همراه با یک وعده غذایی سبک یا میان وعده میل کنید.در صورت مشکل بلع می‌توانید یک لیوان آب همراه با دارو مصرف نمایید.
  3. در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو نیاز به مصرف نوبت فراموش شده نم یباشد کافیست نوبت بعدی را طبق روال سابق مصرف کنید و از دو برابر نمودن مقدار دارو در یک نوبت خودداری نمایید.
  4. اکثر افراد نیاز به استفاده طولانی مدت از آنتی هیستامین ها ندارند و به محض اینکه علائم حساسیت برطرف شد می توانید مصرف این دارو را قطع نمایید.

مصرف قرص کتوتیفن در کودکان و زنان باردار یا شیرده

مصرف کتوتیفن در کودکان تحت نظر پزشک بلامانع است.

در صورت بارداری، قصد باردار شدن و یا شیردهی، حتما با پزشک خود در خصوص فواید و مضرات استفاده از کتوتیفن حین حاملگی و شیردهی صحبت کنید. موارد منع مصرف در مواردی که حساسیت مفرط به دارو وجود دارد، باید از مصرف آن خودداری نمود.

عوارض جانبی قرص کتوتیفن

تداخل دارویی قرص کتوتیفن

  • بوپروپیون
  • دونپزیل
  • داروهای ضد دیابت خوراکی
  • آنتی‌هیستامین‌ها
  • داروهای خواب‌آور و آرام‌بخش‌ها

زادیتن

فراموش کردن مصرف قرص کتوتیفن


در صورت فراموش کردن یک دوز کتوتیفن، به محض به خاطر آوردن، دوز فراموش شده آن را میل کنید. اما اگر تقریبا زمان نوبت بعدی رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده طبق برنامه منظم خود عمل کنید. مقدار دارو را دو برابر نکنید.

توصیه ها در هنگام مصرف قرص کتوتیفن

  1. مصرف کتوتیفن می تواند با ایجاد خواب آلودگی یا گیجی همراه باشد لذا در مدت اثر دارو از رانندگی و کار با ابزار هایی که نیاز به احتیاط بیشتری دارند خودداری نمایید. مصرف الکل همزمان با این دارو اثر خواب آوری این دارو را تشدید می نماید به همین دلیل بهتر است از مصرف همزمان این دو فرآورده با هم خودداری کنید.
  2. در صورتی که قرار است عمل جراحی یا آزمایش خاصی انجام دهید (خصوصاً تست آلرژی) حتماً درمانگر خود را در جریان مصرف کتوتیفن قرار دهید تا در صورت نیاز مصرف این دارو در زمان مناسب قطع گردد.
  3. مصرف کتوتیفن در برخی افراد موجب افزایش حساسیت پوست به نور خورشید می شود به همین خاطر در مدت درمان با این دارو از ضد آفتاب مناسب پوست خود استفاده نمایید و و از گرفتن حمام آفتاب بپرهیزید.
  4. پیش از خرید هرگونه دارو از داروخانه داروساز خود را در جریان مصرف داروهای آنتی هیستامین قرار دهید زیرا بسیاری از داروها از جمله داروهای خواب آور و آرامبخش می توانند عوارض جانبی آنتی‌هیستامین‌ها را تشدید نمایند.

عوارض ناخواسته دارویی کتوتیفن

  • عوارض این دارو محدود و خفیف می باشد با این حال در صورت اختلال در خواب ،تغییر درخلق و خو ، زودرنجی و عصبی شدن با پزشک خود صحبت کنید.
  • در صورت احساس سرگیجه یاخواب‌آلودگی از رانندگی و کار با ابزاری که نیاز به احتیاط دارند، خودداری نمایید.
  • در صورت بروز خشکی دهان می‌توانید از آب نبات یا آدامس های فاقد شکر استفاده نمایید.

نکات پرستاری هنگام تجویز کتوتیفن


1. در صورت مصرف داروهای ضد آسم و سایر آنتی هیستامین ها توسط بیمار ادامه درمان حداقل 2 هفته پس از مصرف کتوتیفن لازم است .
2. عدم اثبات بی خطری و کارایی دارو در کودکان کمتر از سال .
3. در صورت فراموش نمودن دوز مصرف بلافاصله آن پس از یاد آوردن آن و پرهیز از 2 برابر نمودن دوز دارو .
4. پرهیز از رانندگی و کارهای نیازمند هوشیاری تا مشخص نشدن کامل اثر دارو .
5. در صورت شدید بودن و تداوم خواب آلودگی دوز دارو را کاهش دهید.
6. جهت پیشگیری از تحریک دستگاه گوارش، دارو را به همراه غذا تجویز نمایید.

شرایط نگهداری کتوتیفن

  • کتوتیفن را در بسته مخصوص آن، کاملا پوشیده و دور از دسترس اطفال نگه دارید.
  • دارو باید در دمای اتاق، دور از نور مستقیم، حرارت زیاد و رطوبت نگهداری شود.
  • با تمام شدن تاریخ انقضای دارو، آن را دور بریزید.

divider

بیشتر بخوانید:

حساسیت دارویی در کودکان و راههای پیشگیری از آن

حساسیت تماسی و راههای درمان آن

حساسیت تنفسی و عوارض آن بر زندگی انسان!

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (18 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits