دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف و عوارض داروی بیهوشی دسفلوران
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دسفلوران يك داروي بيهوشي هالوژني است كه از طريق استنشاقي تجويز مي‌گردد و فعاليت آن مشابه با هالوتان مي‌باشد. 


معرفی داروی دسفلوران

دسفلوران (Desflurane) یک داروی بیهوشی هالوژنی است که از طریق استنشاقی تجویز می‌گردد و فعالیت آن مشابه با هالوتان می‌باشد.

مکانیسم اثر دسفلوران

متعاقب تجویز استنشاقی، جذب، توزیع و حذف آن نسبت به دیگر داروهای بیهوشی هالوژنی مثل ایزوفلوران یا هالوتان، سریع‌تر صورت می‌گیرند.

فارماکوکینتیک دسفلوران

دسفلوران عمدتاً به صورت تغییر نکرده از طریق ریه‌ها دفع می‌شود و مقدار کمی از طریق پوست منتشر می‌شود. حدود 2% درصد دوز تجویز شده در کبد متابولیزه می‌گردد و در سرم و ادرار این بیماران اسید تری کلرواستیک یافت شده است.

مقدار مصرف دسفلوران

از دسفلوران آن جهت ایجاد و نگهداری بیهوشی عمومی استفاده می‌شود اما مصرف آن در کودکان توصیه نمی‌شود. جهت ایجاد بیهوشی جراحی در 2 تا 4 دقیقه غلظت‌های 4 تا 11% V/V پیشنهاد می‌شوند و جهت حفظ بیهوشی غلظت‌های 2 تا 6% V/V همراه با اکسید نیروژن یا 5/2 تا 5/8% V/V در اکسیژن یا هوای غنی از اکسیژن کاربرد دارد.


غلظت‌های بالاتر دسفلوران نیز استفاده می‌شوند اما مهم است که مطمئن شویم که اکسیژن رسانی کافی صورت می‌پذیرد و غلظت‌های بالاتر از 17% V/V توصیه نمی‌شوند. همانند دیگر داروهای بیهوشی هالوژنی، مکمل‌های مسدود کننده نوروماسکولار مورد نیاز است. بهبود از بیهوشی در این مورد بسیار سریع‌تر از دیگر داروهای بیهوشی هالوژنی رخ می‌دهد.

مصرف دسفلوران در بارداری


B ( در این گروه از داروها، مطالعات بر روی حیوانات باردار نشانگر این بود که دارو خطری بر روی جنین ندارد، اما مطالعات کافی روی زنان باردار برای میزان خطر روی جنین در سه ماهه اول بارداری انجام نشده است.)

بیهوشی


عوارض جانبی دسفلوران


همانند دیگر بیهوش کننده‌های هالوژنی، دپریسون تنفسی، افت فشار خون و آریتمی‌ها می‌توانند رخ دهند. در افراد مستعد ندرتاً باعث بدتر شدن هایپرترمی بدخیم می‌شود.


میوکارد را نسبت به سمپاتومیمتیک‌ها به نسبت هالوتان و یا انفلوران کمتر حساس می‌کند. در دوره بعد از عمل جراحی حالت تهوع و استفراغ گزارش شده است. باعث بروز اپنه، سرفه و لارنگواسپام می‌گردد.


بنابراین در بیماران بخش اطفال توصیه نمی‌شود. این دارو می‌تواند فشار مایع مغزی نخاعی را افزایش دهد و در بیماران دارای خطر فشار داخل مغزی بالا باید با احتیاط مصرف شود.

تداخلات دارویی دسفلوران

دسفلوران اثر مسدود کننده‌های رقابتی نوروماسکولار مثل آتروکوریوم را افزایش می‌دهد. در افراد مصرف کننده اوپوئیدها،بنزودیازپین‌ها و دیگر آرام بخش‌ها دوزهای کمتری از دسولفیران باید تجویز گردد. اگر در طی استفاده از این دارو جهت بیهوشی، آدرنالین و یا دیگر سمپاتومیمتیک‌ها تجویز می‌شوند باید مراقب بود.

داروهای مشابه دسفلوران

  • ایزوفلوران
  • سووفلوران
  • انفلوران
  • متوهگزیتال

divider

بیشتر بخوانید:

از داروی مخدر اکسی کدون بیشتر بدانید

با موارد مصرف داروی مسکن پتیدین بیشتر آشنا شوید!

معرفی داروی بیهوشی تیوپنتال سدیم

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits