دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مصرف قرص آنتی هیستامین و عوارض آنها در دوران بارداری
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
قرص آنتی هیستامین با خنثی‌کردن عمل هیستامین باعث می‌شود که خارش و آبریزش بینی و عطسه‌کردن تسکین یابد.


موارد مصرف و عوارض قرص آنتی هیستامین


قرص آنتی هیستامین (Antihistamine) با خنثی‌کردن عمل هیستامین باعث می‌شود که خارش و آبریزش بینی و عطسه‌کردن تسکین یابد. همچنین این دارو علایم مربوط به آلرژی در مناطقی غیر از بینی مثلاً کهیرها یا دانه های پوستی را بهبود می‌بخشد. البته آنتی هیستامین‌ها در طول زمان اثربخشی‌شان را از دست می‌دهند و بیماران مجبورند نوع متفاوتی از آنها را به کار برند.


آنتی‌ هیستامین‌های نسل اول از 50 سال قبل به بازار آمده و شامل داروهایی مانند دیفن‌هیدرامین، کلماستین و کلرفنیرامین است. با وجودی ‌که این داروها برای مقابله با حساسیت و واکنش‌های آلرژیک مؤثرند، اما تاثیر کوتاه‌مدتی دارند و در عین حال باعث خواب‌آلودگی می‌شوند، اما این مساله در خصوص آنتی‌هیستامین‌های نسل دوم مثل فکسوفنادین، ‌لوراتادین و سیتریزین صدق نمی‌کند. داروهای آنتی هیستامین به اشکال مختلف قرص، قطره چشمی، شربت و اسپری بینی وجود دارند.


معمولا با تغییر فصول سال نیاز به مصرف آنتی هیستامین‌ها در میان افراد افزایش پیدا می‌کند. این داروها اگرچه به ظاهر بی‌ضرر هستند اما اگر به صورت خودسرانه و بیش از حد نیاز مصرف شوند می‌توانند عوارض خاصی به دنبال داشته باشند. بنابراین بهتر است استفاده از قرص آنتی هیستامین تنها با تجویز پزشک و در موارد نیاز باشد. اگر جزو افرادی هستید که تا آب از بینی‌تان جاری می‌شود، سراغ قرص‌ها و داروهایی مثل «آنتی‌هیستامین» می‌روید با ما در ادامه مقاله با مجله دلگرم همراه باشید.

موارد مصرف قرص آنتی هیستامین

  • رفع علایم حساسیت مثل آبریزش بینی و عطسه
  • درمان کهیر


مقدار و نحوه مصرف قرص آنتی هیستامین


آنتی هیستامین‌ها به صورت روزانه یک عدد قرص مصرف می‌شوند و تاثیر آنها حدود 24 ساعت است.

  • افراد مبتلا به سینوزیت باکتریایی یا عفونت باکتریایی بینی حتی در فصل آلرژی نباید آنتی هیستامین مصرف کنند.
  • مصرف خودسرانه آنتی‌هیستامین‌ها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چراکه باعث ایجاد اختلالات چشمی می‌شوند.

آنتی هیستامین

عوارض جانبی قرص آنتی هیستامین


خواب آلودگی و اشکال در تفکر، خشکی دهان، سرگیجه، اضطراب، تپش قلب، گلودرد در مردان مبتلا به بزرگی پروستات، بروز دردهای شکمی، افزایش اشتها و چاقی (در صورت مصرف طولانی مدت)، افزایش حساسیت پوست نسبت به نور خورشید، گرفتگی صدا

عوارض مصرف قرص آنتی هیستامین در دوران بارداری

اگرچه مصرف اکثر داروهای آنتی هیستامین عوارض جانبی شدیدی بر روی جنین ندارد ، شدیدا توصیه می شود قبل از مصرف هرگونه دارو و آنتی هیستامین در زمان بارداری با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه به عوارض مصرف برخی از رایج ترین آنتی هیستامین ها در دوران بارداری ، اشاره شده است.

سیتریزین در دوران بارداری ضرر دارد ؟


سیتریزین یکی از رایج ترین و معروف ترین نوع آنتی هیستامین هاست که به گروه آنتی هیستامین نوع 2 یا نسل جدید تعلق دارد . سیتریزین در گروه B بارداری قرار دارد و یکی از آنتی هیستامین های کم عارضه در دوران بارداری محسوب می شود . با وجود اینکه انتظار نمی رود مصرف سیتریین در دوران بارداری برای مادر و جنین مضر باشد ، قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید . مصرف این دارو در دوران حاملگی می تواند عوارض مانند : خشکی دهان و گلو ، سرگیجه ، سرفه ، حالت تهوع ، یبوست و … را ایجاد کند . مصرف سیتریزین معمولا به این دلیل ترجیح داده می شود که میزان خواب آور بودن این دارو نسبت به سایر داروهای مشابه و مخصوصا آنتی هیستامین های نوع 1 کمتر است .

کلرفنیرامین در دوران بارداری مجاز است ؟


کلرفنیرامین یکی از رایج ترین آنتی هیستامین های نسل قدیم و یا نوع 1 است . از این دارو برای کاهش حالت تهوع و استفراغ نیز استفاده می شود . کلرفنیرامین بیشتر از سیتریزین خواب آور است و معمولا مصرف سیتریزین به کلرفنیرامین ترجیح داده می شود . مگر اینکه به هر دلیلی عوارض مصرف سیتریزین برای شما بیشتر از کلرفنیرامین باشد . کلرفنیرامین در گروه B بارداری قرار دارد و انتظار نمی رود برای جنین و مادر مضر باشد .

مصرف فکسوفنادین در دوران بارداری


فکسوفنادین در گروه C بارداری قرار دارد و تاثیرات آن بر روی جنین به صورت کامل مشخص نیست . این دارو بدون نسخه قابل تهیه نمی باشد و قبل از مصرف این دارو در دوران بارداری باید با پزشک خود مشورت کنید . معمولا توصیه می شود در زمان بارداری ، از سایر آنتی هیستامین ها مانند سیتریزین بجای فکسوفنادین استفاده کنید مگر اینکه پزشک شما نظر دیگری داشته باشد .

عوارض لوراتادین در بارداری


لوراتادین به عنوان یک آنتی هیستامین شناخته شده معمولا به صورت بدون نسخه قابل تهیه می باشد . با این حال توصیه می شود در دوران بارداری ، از مصرف خودسرانه این دارو خودداری کنید .لوراتادین در گروه B بارداری قرار دارد و انتظار نمی رود برای سلامت جنین مضر باشد . لوراتادین و سیتریزین تقریبا اثرات مشابهی دارند . میزان خواب آور بودن لوراتادین بیشتر از سیتریزین است و در شرایط مشابه ، مصرف سیتریزین توصیه می شود مگر اینکه بنا به دلایلی ، پزشک شما نظر دیگری داشته باشد .

مصرف دیفن هیدرامین در دوران بارداری


دیفن هیدرامین نیز بدون نسخه پزشک در دسترس است ولی توصیه می شود در دوران بارداری ، از مصرف خودسرانه این آنتی هیستامین خودداری کنید . دیفن هیدرامین در گروه B بارداری قرار دارد و انتظار نمی رود برای سلامت جنین مضر باشد . میزان خواب آور بودن دیفن هیدرامین نسبت به سیتریزین بیشتر است و نسبت به لوراتادین تقریبا در یک حد قرار دارد . مصرف دیفن هیدرامین می تواند باعث بروز مشکلات ادرار و سوزش ادرار و همچنین سرگیجه شود.


تداخلات دارویی قرص آنتی هیستامین


احتمال بروز تداخل هاي با گليكوزيدهاي قلبي (ديژيتال) وجود دارد كه منجر به آريتمي قلبي مي گردد. مسدودكننده هاي گيرنده هاي بتا مي توانند باعث افزايش فشار خون ناشي از اين دارو گردند. مصرف همزمان اين دارو بزرگسالان رزرپين اثر اين دارو را كاهش مي دهد. مصرف همزمان داروهاي مهار كننده مونوآمين اكسيداز (MAO) با اين دارومي تواند باعث تشديد اثر موسكاريني و مضعف CNS داروهاي ضدهيستامين شده و با افزايش اثر فنيل پروپانولامين باعث طولاني شدن و تشديد تحريك قلبي گردد.

سیتریزین

هشدار ها در رابطه با مصرف قرص آنتی هیستامین


1. در خردسالان عوارض جانبي اين دارو به خصوص اثر آنتي موسكاريني بيشتر ديده مي شود. در سالخوردگان احتمال بروز واكنشهاي متناقض مثل تهييج پذيري نيز وجود دارد.
2. در سالخوردگان احتمال بروز خشكي دهان، عفونت هاي كانديدياز دهاني و همچنين احتمال اسپاسم، توهم و تشنج وجود دارد.

مضررات قرص آنتی هیستامین


معمولاً منظور از آنتی هیستامین ها بلوک کننده های گیرنده نوع یک می باشند. این داروها مانند کلرفنیرامین، دیفن هیدرامین، پرومتازین، ترفنادین، کلماستین، فکسوفنادین، ستریزین و… در حساسیت، التهاب و اثرات گرد و خاک و ریزگردها وبیماری های ویروسی تنفسی مانند سرماخوردگی به کار می روند. آنتی هیستامین های غیراختصاصی عوارضی چون خواب آلودگی و عوارض آنتی کولینرژیک مانند خشکی دهان دارند. نسل های جدیدتر آنتی هیستامین ها مانند لوراتادین و فکسوفنادین چون از سد خونی مغزی عبور نمی کنند معمولاً خواب آور نیستند.


به دلیل اثرات مختلف هیستامین در بدن داروهای آنتی هیستامینی نیز کاربردهای متفاوتی دارند مثلاً پرومتازین در درمان سرگیجه و تهوع کاربرد دارد یا سیپروهپتادین اشتهاآور است.

نکاتی که در ارتباط با مصرف قرص آنتی هیستامین باید بدانید


1. داروهای آنتی هیستامین را در صورت امکان باید پیش از حمله آلرژی مصرف کرد.
2. در حین استفاده از این داروها از رانندگی و کار با ماشین‌های سنگین خودداری کنید.
3. بهتر است آنتی‌ هیستامین‌ها خارج از وعده‌های غذایی و فقط با آب مصرف شوند.
4. مصرف این دارو برای خانم‌های باردار و شیرده توصیه نمی‌شود، چراکه هنوز مطالعات کافی در خصوص عوارض جانبی آنها در دوران بارداری انجام نشده است.
5. افرادی که دچار بیماری‌های جدی کلیوی و هپاتیت هستند، نیز بهتر است قبل از مصرف آنتی هیستامین با پزشک ‌مشورت کنند.
6. اگر از حساسیت رنج می‌برید، قبل از اقدام به مصرف هر نوع آنتی‌هیستامینی به پزشک مراجعه و طبق دستور، مصرف دارو را شروع کنید.
7. افرادی که دچار سرماخوردگی شده و از آبریزش بینی رنج می‌برند باید تا حد امکان از مصرف قرص‌های آنتی هیستامین پرهیز کنند.

توصیه های دارویی در رابطه با آنتی هیستامین


1. احتمال بروزخواب آلودگي يا سرگيجه وجود دارد.
2. براي كاهش عوارض گوارشي، با غذا، آب و يا شير مصرف شود.
3. اين دارو ممكن است علائم مسموميت گوشي ناشي از ساليسيلاتها را بپوشاند.
4. استفاده طولاني مدت از اين دارو مي تواند منجر به وابستگي گردد.

divider

بیشتر بخوانید:

موارد مصرف فکسوفنادین معروف ترین آنتی هیستامین و عوارض این دارو

آنتی هیستامین،داروی ضدخارش آبله مرغان(chickenpox)

همه چیز در مورد قرص لوراتادین و عوارض مصرف این دارو

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم




این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits