دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد فواید مصرف قرص نروکسین دینه
17
زمان مطالعه: 6 دقیقه
قرص نروکسین دینه در درمان افسردگی خفیف تا متوسط، اضطراب و عوارض ناشی از اختلالات روحی از جمله شب ادراری اطفال، سندروم پیش از قاعدگی استفاده می شود


معرفی قرص نروکسین دینه


قرص نروکسین دینه در درمان افسردگی خفیف تا متوسط، اضطراب و عوارض ناشی از اختلالات روحی از جمله شب ادراری اطفال، سندروم پیش از قاعدگی،عوارض یائسگی، خستگی یا کاهش انرژی، اختلال خواب، کاهش تمرکز و قوه ادراک، اختلالات روحی ناشی از تغییر فصل استفاده می شود.
آمارها در ایران حاکی از شیوع روزافزون افسردگی در کشور است. بیش از ۱۲درصد مردم ایران افسرده هستند. برخی افراد در طول زندگی شاید فقط یک‌بار به این وضعیت دچار شوند، در حالی‌که افسردگی برای بسیاری دیگر یک وضعیت تکرارشونده است. هر دوره‌ی این بیماری در صورت عدم درمان ممکن است چند ماه تا چند سال ادامه پیدا کند. افراد مبتلا به افسردگی حاد حتی احتمال دارد به درجه‌ای از ناامیدی برسند که دست به خودکشی بزنند. این در حالی است که شناخت علائم افسردگی نقش به‌سزایی در پیشگیری از افزایش وخامت این بیماری دارد.


موارد مصرف قرص نروکسین دینه

  • درمان افسردگی
  • بیخوابی
  • اضطراب
  • سردردهای عصبی
  • سردردهای دوران قاعدگی و میگرن

اجزاء و مواد موثره قرص نروکسین دینه

عصاره استاندارد هایپریکوم پرفوراتوم ۴۰۰ میلی گرم(Hypericum perforatum) (معادل ۵/۰ میلی گرم هایپریسین)در هر قرص
سایر مواد موثره عصاره: پزودوهایپریسین، هایپرفورین، کرسیترین، روتین، بی فلاونوئیدها، کلروژنیک اسید و تانن های متراکم

مکانیسم اثر قرص نروکسین دینه


گیاه هایپریکوم به دلیل داشتن هایپریسین و فلاونوییدها دارای اثرات آرام بخش، مسکن و ضد اضطراب می باشد. بررسی های انجام شده روی هایپریسین نشان داده است که این ماده از طریق مهار آنزیم منوآمینواکسیداز موجب بروز اثرات ضد افسردگی می گردد. آخرین تحقیقات انجام شده نشان داده است که عصاره گیاه هایپریکوم می تواند میزان اکسیژن سلولی را افزایش دهد.


طبق بررسی های بالینی کنترل شده متعدد با حدود 3000 نفر شرکت کننده، اثر درمانی عصاره هایپریکوم (هایپریسین mg 5/0 * 2) با ایمی پرامین (mg 150) و فلوکستین (mg 10 * 2) برروی افسردگی خفیف تا متوسط یکسانند، اگر چه عوارض جانبی هایپریکوم بسیار کمتر می باشد.

مکانیسم اثر عصاره هایپریکوم ممکن است بوسیله ممانعت از باز جذب سروتونین و تاثیر برروی بسیاری از انتقال دهنده های عصبی از قبیل نوراپی نفرین، دوپامین، L -گلوتامات و GABA باشد.

اثر ضد اضطراب دارو ممکن است مربوط به عملکرد گیرنده بنزودیازپین باشد. عصاره هایپریکوم باعث کاهش نشانه های اضطراب مانند تنش، نگرانی ، ضد افسردگی ، رفع اختلال قبل از قاعدگی، تحریک پذیری ، رفع اختلال قبل از قاعدگی، گرفتگی عضلانی، دندان قروچه و بیخوابی می گردد .


درمان عوارض افسردگی، اضطراب، بی قراری و اختلالات روانی در کودکان ( کمتر از 12 سال) تا 98% بر اثر مصرف این دارو در یک دوره 2 تا 6 هفته ای گزارش شده و در طی این دوره هیچ عارضه جانبی مشاهده نگردیده است.


طی 12 هفته درمان با دارو بهبود قابل توجهی در عوارض فیزیکی و ذهنی منوپوز (یائسگی) مشاهده شده است. میانگین شدت منوپوز بر اساس MRS (Menopause Rating Scale) که نشانه های آن شامل تغییرات در میل جنسی، خشکی واژن و ناراحتیهای ادراری است، به طور محسوسی کم می شود. همچنین مصرف هایپریکوم به طور مشخصی سندرم پیش از قاعدگی (تحریک پذیری، اضطراب و ناخشنودی) را بعد از یک سیکل 4 هفته ای درمان و یا دو ماه ، در دوره لوتئال ( حدود 15 روز پیش از قاعدگی) کاهش می دهد و با ادامه مصرف دارو، کاهش علائم بیشتری مشاهده می شود .

کیفیت خواب در مرحله 3 و 4 ، از 5/1% به 6% طی 4 هفته درمان افزایش می یابد ، پژوهشگران متعددی این افزایش را وابسته به اثر ضد افسردگی دارو می دانند.

نروکسین


دستور مصرف قرص نروکسین دینه


بزرگسالان : روزانه 1 تا 2 قرص (در مواردی تا 5 قرص در روز قابل افزایش است ) ، همراه غذا
کودکان (6 تا 12 سال) : تحت نظر پزشک، نصف دوز بزرگسالان.

به مدت 4 الی 6 هفته، چنانچه پس از این مدت هیچگونه بهبودی مشاهده نشد با مراجعه به پزشک باید درمان متفاوت انتخاب شود ولی در صورت بهبودی ، برای درمان کامل و جلوگیری از عود مجدد آن توصیه می شود تا 6 ماه مصرف قرص نروکسین ادامه یابد.

با درمان افسردگی بهبود قابل توجهی در عملکرد مغزی ، تمرکز ، حافظه و قدرت انعطاف پذیری ایجاد می گردد . این دارو نه تنها از کاهش بیشتر قوه ادراک بیماران افسرده جلوگیری می کند بلکه آن را بهبود می بخشد.


تداخل های دارویی قرص نروکسین دینه

  • تداخلات این فراورده مربوط به اثر القای آنزیمی سیستم سیتوکروم P450 می باشد که منجر به کاهش غلظت های پلاسمایی و در نتیجه کاهش اثرات درمانی برخی از فراورده های دارویی می گردد. این نکته در بیماران ذیل باید مورد توجه قرار گیرد: بیماران مبتلا به ایدز تحت درمان با داروهای آنتی رتروویرال (بویژه ایندیناویر) زیرا مصرف همزمان این فراورده موجب کاهش اثربخشی درمان ایدز می گردد.
  • بیماران تحت درمان با داروهای ضد افسردگی، زیرا مصرف همزمان، خطر بروز عوارض ناخواسته دارویی (بیقراری، تهوع و اختلالات گوارشی) را افزایش می دهد.
  • مصرف مقادیر بیش از دوز درمانی ممکن است با سایر داروهای مهار کننده منوآمینواکسیداز تداخل نماید.
  • مصرف همزمان با داروهای ضد بارداری خوراکی موجب کاهش اثربخشی این داروها در جلوگیری از بارداری می گردد.
  • قطع مصرف ناگهانی این فراورده ممکن است منجر به افزایش سطح خونی برخی داروها ( به خصوص سیکلوسپورین، دیگوکسین، تئوفیلین و وارفارین) و در نتیجه سمیت ناشی از آنها گردد.

عوارض جانبی قرص نروکسین دینه

عصاره هایپریکوم از نظر کلینیکی بسیار سالم بوده و تحمل آن توسط بیمار به راحتی صورت می گیرد و به ندرت عوارض جانبی ناچیز مشاهده می شود.


موارد منع مصرف قرص نروکسین دینه

  • استفاده همزمان این دارو با داروهای متابولیزه شده توسط سیتوکروم P 450 3A4 , 1A2 , 2E1 ممکن است باعث کاهش غلظت داروهایی از قبیل سیکلوسپورینها ، قرص های ضد حاملگی، عوامل ضد دیابت، بنزودیازپین ها، ضد تشنج ها، کاربامازپین، تاکرولیموس و کافئین گردد، لذا از مصرف همزمان خودداری شود.
  • در بیماران با پیوند اعضا و در افراد با آنتی بادیHIV مثبت تحت درمان با ایندیناویر(و سایر ممانعت کننده های پروتئاز) منع مصرف دارد.

هشدارها در مورد مصرف قرص نروکسین دینه


ایمنی مصرف این فراورده در دوران بارداری و شیردهی به اثبات نرسیده است، با این وجود منافع آن در برابر مضار آن باید سنجیده شود.

نکات قابل توجه در رابطه با مصرف قرص نروکسین دینه

  • بیماران با سابقه حساسیت نوری به مواد شیمیایی مختلف ، از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید یا سولاریوم اجتناب نمایند.
  • از آنجاکه به دلیل وجود تانن احتمال دارد در جذب آهن اختلال ایجاد شود ، در صورت نیاز به مصرف مکمل آهن دار ، یک تا دو ساعت فاصله توصیه می گردد.
  • به هنگام استفاده قرص نروکسین در مصرف مواد خوراکی با مقادیر بالای تیرامین مانند پنیر کهنه ، کالباس خشک ، مخمر ، ماهی دودی و غیره احتیاط شود.
  • مصرف این دارو در دوز درمانی هیچگونه اثر منفی در رفتار عمومی یا توانایی رانندگی ندارد.

شرایط نگهداری قرص نروکسین دینه


در دمای کمتر از 30 درجه سانتیگراد،دور از نور و رطوبت نگهداری شود.

divider

بیشتر بخوانید:

فواید بی نظیر مصرف قرص فمودین دینه برای خانم ها

فواید بی نظیر مصرف قرص زینک دینه

فواید بی نظیر پودر گرانول پسیلیوم دینه در رفع یبوست

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (17 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits