دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید و عوارض جنتامایسین Gentamicin
59
زمان مطالعه: 6 دقیقه
جنتامایسین : بیشتر در عفونتهای میکروبهای گرم منفی مانند عفونتهای ادراری و روده‌ای وآبسه‌ها به کار می‌رود. البته به دلیل عوارض آن امروزه کاربردش محدودتر شده‌است.

موارد مصرف آمپول جنتامایسین (Gentamicin)

آمپول جنتامایسین (Gentamicin) از داروهای آنتی‌بیوتیک است که به منظور درمان عفونت‌های ادراری و روده‌ای، منژیت، التهاب عفونی پروستات و همچنین درمان آبسه‌ها توسط پزشک تجویز می‌شود. آسیب گوش و سردرد برخی از عوارض مصرف این دارو می‌باشد.

آمپول جنتامایسین با کشتن باکتری‌ها و پیشگیری از رشد آن‌ها به روند بهبودی کمک می‌کند. توجه داشته باشید که این دارو برای درمان سرماخوردگی یا عفونت‌های ویروسی موثر نمی‌باشد. به دلیل داشتن عوارض جانبی زیاد تنها در صورتی از آمپول جنتامایسین استفاده می‌شود که دیگر داروها در از بین بردن عفونت موثر واقع نشده باشند.

جنتامایسین در درمان عفونت های جدی مانند سپتی سمی و سپسیس نوزادان، مننژیت وسایر عفونت های CNS، عفونت مجاری صفراوی، پیلونفریت حاد یا التهاب عفونی حاد پروستات وهمراه با یک پنی سیلین در درمان اندوکاردیت ناشی از اترپتوکوکوس ویریدانس یا استرپتوکوکوس فکالیس، پنومونی در بیماران بستری ومننژیت لیتر یابی مصرف می شود.

مکانیسم اثر آمپول جنتامایسین

جنتامایسین یک آنتی بیوتیک آمینوگلیکوزیدی است که مانند سایر داروهای این گروه با عبور فعال ازغشای باکتری مانع بیوسنتز پروتیئن توسط ریبوزوم ها می شود.

فارماکوکینتیک جنتامایسین

آمینوگلیکوزیدها از راه گوارش جذب نمی شوند. البته در صورت زخم گوراش یا التهاب روده مقادیری از دارو جذب می شود. آمینوگلیکوزیدها بصورت تزریق عضلانی یا وریدی مصرف می شود.

جذب این داروها پس از تزریق عضلانی سریع و کامل است. آمینوگلکوزیدها از راه پوست هم جذب می شوند. پس از جذب در اغلب بافت ها و مایعات بدن منتشر می شوند و بیشترین غلظت را در ادرار دارند.

غلظت سرمی این داروها نیم الی یک و نیم ساعت پس از تزریق عضلانی و ۱۵ الی ۳۰ دقیقه پس از تزریق وریدی به حداکثر خود می رسد. دفع آمینوگلیکوزیدها عمدتا کلیوی است و در صورت وجود عیب کار کلیه ممکن است در بدن تجمع یابند.

نیمه عمر آمینوگلیکوزیدها ۲ الی ۴ ساعت است که در صورت عیب کار کلیه ممکن است تا ۱۰۰ ساعت نیز افزایش یابد.

آمپول جنتامایسین

نحوه تزریق آمپول جنتامایسین

موارد منع مصرف آمپول جنتامایسین

در صورت ابتلای بیمار به میاستنی گراو (نوعی فلج ماهیچه) این دارو نباید مصرف شود.

عوارض جانبی آمپول جنتامایسین

آسیب بخش حلزونی گوش، مسمومیت برگشت پذیر کلیه، به ندرت کاهش منیزیم خون به ویژه در مصرف طولانی مدت و کولیت پسودوممبران از عوارض احتمالی این دارو هستند.

  • آسیب گوش
  • مسمومیت کلیه
  • سردرد
  • تب
  • کهیر
  • خارش پوست

تداخلات دارویی آمپول جنتامایسین

در صورت مصرف همزمان آمینوگلیکوزیدها با سفالوسپورین ها ( به ویژه سفالوتین )، آمفوتریسین، سیکلوسپورین وداروهای سیتوتوکسیک، خطر بروز مسمومیت کلیوی ( واحتمالاً مسمومیت گوشی ) افزایش می یابد.

مصرف همزمان آمینوگلیکوزیدها با نئوستیگمین و پیریدوستیگمین، به دلیل اثر آنتاگونیستی اثر این داروهای کولینرژیک را کاهش می دهد .

مصرف همزمان آمینوگلیکوزیدها با داروهای مسدد عصب – عضله ممکن است موجب ضعف بیشتر عضلات اسکلتی، ضعف تنفس و حتی آپنه شود. خطر بروز مسمومیت گوشی در صورت مصرف آمینوگلیکوزیدها با داروهای مدر گروه لوپ ممکن است افزایش یابد .

از مصرف همزمان دو یا چند آمینوگلیکوزید با یکدیگر و مصرف همزمان این داروها با کاپرئومایسین باید خوداری کرد، زیرا خطر بروز مسمومیت گوشی وکلیوی و انسداد عصب عضله ممکن است افزایش یابد. در مورد تداخل آمینوگلیکوزیدها با داروهای مدر بالقوه سمی برای گوش به تک نگار کلی این داروها مراجعه شود.

آمپول جنتامایسین

آمپول جنتامایسین در سرماخوردگی

تزریق دارویی آمپول جنتامایسین در دوران بارداری

جنتامایسین می تواند به جنین آسیب وارد کند. در دوران بارداری نباید از این دارو استفاده کنید. در دوره مصرف جنتامایسین از روش های مطمئن پیشگیری از بارداری استفاده کنید و در صورتی که متوجه بارداری ناخواسته خود شدید با پزشک تماس بگیرید.

توجه : جنتامایسین با داروها و قرص های پیشگیری از بارداری تداخل دارد و می تواند باعث بروز بارداری ناخواسته شود. در دوره مصرف جنتامایسین باید از سایر روش های جلوگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده کنید.

تزریق جنتامایسین در دوران شیردهی

اثرات این دارو در دوران شیردهی بر روی نوزاد به صورت کامل مشخص نیست . در دوران شیردهی قبل از مصرف جنتامایسین با پزشک خود مشورت کنید.

نکته هایی درباره جنتامایسین

  1. جنتامایسین معمولا به صورت عضلانی و یا وریدی تزریق می شود.
  2. در صورتی که اطلاعات کافی در مورد نحوه تزریق جنتامایسین ندارید ، از تزریق آمپول جنتامایسین در منزل خودداری کنید.
  3. دوزهای تزریقی را بیشتر و کمتر نکنید و مدت زمان بیشتر یا کمتر از آن چیزی که پزشک در نظر گرفته است از این دارو استفاده نکنید.جنتامایسین معمولا برای 7 الی 10 روز تجویز می شود.
  4. اگر متوجه تغییر رنگ امپول جنتامایسین شدید ، دارو را دور بیاندازید.
  5. در دوره درمان با این دارو برای جلوگیری از عوارض جانبی و مشکلات کلیوی ممکن است نیاز به انجام آزمایشات پزشکی دوره ای داشته باشید .
  6. در دوره درمان با این دارو زیاد آب بنوشید و در صورت نیاز به عمل جراحی ، مصرف جنتامایسین را به جراح اطلاع دهید ممکن است چند روز قبل از عمل جراحی نیاز به قطع دارو داشته باشید (عمل های دندانپزشکی و کشیدن دندان نیز همینگونه است).

توجه : داروهای آنتی بیوتیک می توانند باعث اسهال شوند. در دوره مصرف جنتامایسین و سایر داروهای آنتی بیوتیک ، از مصرف خودسرانه داروهای ضد اسهال مانند لوپرامید خودداری کنید.

آمپول جنتامایسین

مصرف آمپول جنتامایسین برای عفونت واژن

سوالت رایج درباره تزریق آمپول جنتامایسین

سوال : در صورت فراموش کردن تزریق جنتامایسین چه کنم ؟

جواب : مصرف و تزریق به موقع آنتی بیوتیک ها بسیار مهم است و باید سعی کنید به صورت منظم و دقیق انجام شود. در هر صورت اگر تزریق یک نوبت از داروی خود را فراموش کرده اید به محض یاداوری ، تزریق را انجام داده و زمان تزریق بعدی را به تناسب زمان ، به تعویق بیاندازید. اگر به زمان تزریق بعدی بسیار نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید.

سوال : در صورت تزریق بیش از حد جنتامایسین چه کنم ؟

جواب : در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با آمپول جنتامایسین مقدار زیادی تزریق انجام داده اید ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید. اوردوز و مسمومیت با آمپول جنتامایسین می تواند عوارض جانبی شدید و حتی مرگ در پی داشته باشد. خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .

توجه :

  1. مصرف دارویی آمپول جنتامایسین در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه، بیماران مبتلا به پارکینسون و نوزادان باید با احتیاط صورت گیرد.
  2. آمپول جنتامایسین باید طی یک دوره کوتاه مدت باشد.
  3. طی درمان با جنتامایسین آب زیاد بنوشید.
  4. آمپول جنتامایسین در بارداری و شیردهی منع میشود.
  5. ممکن است داروی جنتامایسین با برخی از داروها تداخل داشته باشد مشورت با پزشک الزامیست .
  6. اگر طی تزریق آمپول جنتامایسین دچار علائمی مثل وزوز گوش، سرگیجه و یا کاهش شنوایی شدید از ادامه مصرف دارو صرفنظر کنید .
  7. زمان مشاهده خون در ادرار زمان مصرف آمپول جنتامایسین احتمال آسیب به کلیه می رود با پزشک خود هماهنگ کنید .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (59 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits