دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی کامل با قرص کلوبازام
15
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کلوبازام دارویی از دسته ی بنزودیازپین ها می باشد که در درمان انواع صرع و تشنج در کودکان و بزرگسالان تجویز می شود.

قرص کلوبازام

کلوبازام با کنترل علائم تشنج، فعالیت الکتریکی سلول های مغز را کنترل می کند و از وقوع تشنج پیشگیری می نماید.این دارو همچنین با شل کردن عضلات منقبض شده در زمان تشنج، کمک به کاهش شدت تشنج نیز می کند.

تشنج يك حمله ي عصبي ناشي از اختلال در فعاليت الكتريكي مغز مي باشد.سديم والپروات با كاهش فعاليت هاي الكتريكي غيرطبيعي مغز حملات تشنجي را كنترل مي نمايد.

عارضه ی تشنج با توجه به اینکه سلول های کدام قسمت از مغز دچار اختلال الکتریکی شده باشد، انواع مختلفی دارد.

علائمی که در مدت تشنج رخ می دهد، می تواند برروی ماهیچه ها، حواس، خلق و خو، احساسات ،تمرکز، هوشیاری و یا ترکیبی از آنها تآثیرگذار باشد.به همین دلیل در درمان بیماری صرع در درجه ی اول پیشگیری و کاهش تعداد دفعات حملات تشنج هدف اصلی می باشد.

divider

موارد مصرف کلوبازام

این دارو به همراه داروهای دیگر برای کمک به کنترل تشنج استفاده می شود. این دارو متعلق به گروهی از داروهاست که به بنزودیازپین ها موسوم هستند و با اثر کردن بر روی سیستم عصبی مرکزی سبب ایجاد اثر آرام بخشی میشوند. کلوبازام به بهبود عملکرد یک ماده شیمیایی طبیعی موجود در بدن (GABA) کمک میکند.

عوارض جانبی قرص کلوبازام

عوارض جانبی ذکر شده در این لیست میتواند برای بیماران اتفاق بیفتد. درصورت ادامه دار بودن یا وخیم تر شدن این عوارض به پزشک اطلاع دهید:

  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • خستگی
  • سردرد
  • یبوست
  • افزایش وزن
  • تب
  • سرفه
  • مشکل در خواب
  • حالت تهوع

درصورت داشتن هریک از عوارض جانبی زیر فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • تغییرات خلق و خو و رفتاری (آشفتگی، عصبی شدن، گیجی، از دست دادن حافظه)
  • ضعف عضلانی
  • از دست دادن هماهنگی
  • لرزش انگشتان
  • بروز تغییرات در بینایی (دوبینی، تاری دید)
  • لکنت زبان
  • کاهش میل جنسی
  • دردناک بودن ادرار

برخی از افرادی که از داروهای ضد صرع استفاده میکنند ممکن است با افسردگی، افکار خودکشی و یا سایر مشکلات روحی روانی مواجه شوند. بیمار و یا مراقبان بیمار درصورت مشاهده تغییرات غیر معمول و ناگهانی در رفتار و خلق و خو (علایم افسردگی، افکار یا اعمال مرتبط با خودکشی و آسیب زدن به خود) باید به پزشک اطلاع دهند.

درصورت داشتن عوارض جانبی جدی مانند تنفس آهسته یا کم عمق فورا به مراکز درمانی مراجعه کنید.

در موارد نادر کلوبازام میتواند سبب بروز واکنش های شدید پوستی شود. این وضعیت میتواند در 8 هفته اول درمان با کلوبازام و یا شروع مجدد مصرف آن پیش بیاید. درصورت داشتن هریک از این موارد فورا با اورژانس مراجعه کنید: راش (یا جوش های پوستی)، تاول زدگی، پوسته پوسته شدن، خارش و یا زخم های دهانی. اگر به دلیل مصرف کلوبازام با چنین واکنش پوستی مواجه شدید نباید مجددا از آن استفاده کنید.

واکنش شدید آلرژیک به کلوبازام نادر است در هر صورت اگر متوجه علایم واکنش آلرژیک شدید فورا به اورژانس مراجعه کنید. این علایم میتواند شامل جوش های پوستی، خارش، تورم (به ویژه در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه و مشکل در تنفس باشد.

نحوه مصرف داروی کلوبازام

داروی کلوبازام را دقیقاً همان طور که توسط دکتر شما تجویز می‌شود، مصرف کنید. راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و براساس آن عمل کنید. دکتر شما ممکن است گاهی اوقات دوز داروی شما را برای اطمینان برای گرفتن بهترین نتایج، تغییر دهید. این دارو را در مقادیر بزرگتر و یا کوچکتر از مقادیر توصیه شده مصرف نکنید.

کلوبازام بصورت قرص خوراکی ١٠ میلی گرم موجود می باشد.

ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن،مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود.

اگر کلوبازام به صورت یک نوبت در روز تجویز شود بهترین زمان مصرف آن شب ها پیش از خواب می باشد.اما برخی پزشکان ترجیح می دهند دارو را در مقدار کمتر اما در دو تا سه نوبت در روز تجویز کنند لذا. حتماً دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف نمایید.

کلوبازام با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.

استفاده از کلوبازام را به طور ناگهانی و یا اگر شما دچار علائم ناخوشایند ترک مصرف این دارو می‌شوید، متوقف نکنید. برای توقف بدون عوارض استفاده از این دارو، با پزشک خود مشورت کنید. دستورالعمل دکتر خود را در مورد کاهش تدریجی دوز دنبال کنید.

برای حصول بهترین نتایج این دارو را به‌صورت منظم مصرف کنید. قبل از تمام شدن دوز تجویزشده نسبت به تهیه این دارو اقدام کنید.

درصورتی‌که تشنجات شما بدتر می‌شود یا در هنگام مصرف این دارو بیشتر می‌شود، با پزشک خود دراین‌باره مشورت کنید.

شرایط نگهداری قرص کلوبازام

این دارو باید در دمای اتاق به دور از گرما ورطوبت نگهداری شود.

پیگیری میزان مصرف دارو از هر بطری جدید باشید. داروی اونفی دارویی است که ممکن است مورد سوءاستفاده قرار گیرد و شما باید آگاه باشید که اگر کسی داروهای شمارا به‌طور نامناسب یا بدون تجویز پزشک مصرف نکند.

اگر شما یک دوز از کلوبازام را فراموش کنید

به محض اینکه شما دوز فراموش شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید. برای جبران دوز از دست رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.

اگر از کلوبازام بیش از حد مصرف کنم، چه اتفاقی می افتد؟

با مراقبت‌های پزشکی اورژانس و یا کمک‌های اضطراری برای مسمومیت، تماس بگیرید. مصرف بیش از حد داروی کلوبازام می‌تواند کشنده باشد.

در هنگام مصرف کلوبازام باید از چه مواردی اجتناب کنید؟

مصرف این دارو ممکن است تفکر یا پاسخ دهی شما را مختل کند. اگر شما در حال رانندگی و یا در حین انجام هر کاری هستید که نیاز دارد که به گوش باشید، هوشیار باشید.

مصرف الکل یا نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند بعضی از عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد.

divider

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (15 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits