دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی کامل با داروی دی پیریدامول
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
دی پیریدامول (Dipyridamole) از داروهایی است که برای جلوگیری از لخته شدن خون بعد از عمل جراحی دریچه قلب استفاده می‌شود.

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با دی پیریدامول آشنایی کامل پیدا کنید

یکی از عمده‌ترین دلایل مرگ و میر، سکته‌های ناشی از لخته‌شدن خون در رگ‌های ناحیه قلب و مغز است. احتمال بروز این عارضه در افرادی که در معرض جراحی‌های خاص قرار گرفته‌اند، بیشتر می‌شود. برای پیشگیری از لخته‌شدن خون در رگ‌ها می‌توان از داروهای تجویزی در این زمینه استفاده کرد. اکنون قصد داریم با یکی دیگر از انواع این داروها تحت عنوان دی پیریدامول آشنا شویم.

divider

دی پیریدامول چیست؟

دی پیریدامول برای پیشگیری از لخته‌شدن خون بعد از عمل جراحی دریچه قلب، در بیمارانی که در معرض خطر آمبول یا سکته هستند، استفاده می‌شود. این دارو از تجمع پلاکت‌ها در خون جلوگیری کرده و اجازه نمی‌دهد خون لخته شود. دی پیریدامول به صورت قرص و آمپول موجود است.

موارد مصرف دی پیریدامول

کاربرد اصلی دی پیریدامول مهار تشکیل ترومبوز است در بیماران در معرض خطر آمبولی و سکته . این داروی ضد تجمع پلاکت در بیمارانی که به خاطر دریچه قلب جراحی شده‌اند تجویز می‌شود. این عمل احتمال ایجاد لخته در جریان خون را کاهش می‌دهد. همچنین در تست‌های تصویربرداری بیماران قلبی استفاده می‌شود.

دی پیریدامول موجب مهار تشکیل ترومبوکسان می‌شود. با مهار بازجذب آدنوزین موجب افزایش غلظت خارج سلولی آدنوزین می‌شود .علاوه بر این، دی‌پیریدامول غلظت AMP حلقوی‌درون‌پلاکتی را از طریق افزایش فعالیت ادنیلات سیکلاز و مهار آنزیم فسفودی استراز بالا می‌برد. .

عوارض دی پیریدامول

اتساع عروقی و کاهش فشار خون ازعوارض جانبی دارو هستند.

اعصاب مركزی:‌ سردرد، سرگیجه.

قلبی ـ‌ عروقی: بر افروختگی، آنژین قلبی، ناپایداری و تغییر فشار خون، درد سینه، ‌هایپرتانسیون (با داروی وریدی)، افت فشارخون، غش ناگهانی (fainting).

دستگاه گوارش:‌ تهوع، استفراغ، اسهال.

سایر عوارض: تعریق، بثورات جلدی، راش.

توجه : در صورت بروز کاهش شدید فشار خون، باید مصرف دارو قطع شود.

مسمومیت و درمان با دی پیریدامول

تظاهرات بالینی: گشادی عروق محیطی و كمی فشار خون.

درمان: شامل درمان علامتی و حفظ فشار خون می شود. با توجه به پروتئین بایندینگ بالا، دیالیز در درمان مسمومیت با دیپیریدامول جایگاهی ندارد.

تداخل دارویی دی پیریدامول

با مصرف همزمان داروهای ضد انعقاد خوراکی یا هپارین بادی‌پیریدامول، به علت مهار تجمع پلاکتی ناشی از این دارو، خطر بروز خونریزی ممکن است افزایش یابد. مصرف همزمان دی پیریدامول با سایر داروهای مهار کننده تجمع پلاکتی، به ویژه سالیسیلاتها و اسید استیل سالیسیلیک ممکن است خطر بروز خونریزی شدید ناشی از اثرات اضافی مهار تجمع پلاکتی را افزایش دهد. مصرف همزمان دی‌پیریدامول با داروهای ترومبولیتیک ( استرپتوکیناز و اوروکیناز ) به علت افزایش خطر بروز خونریزی شدید ناشی از مهار تجمع پلاکتی توسط دی‌پیریدامول توصیه نمی‌شود.

مقدار و نحوه مصرف دی پیریدامول

دوز دی پیریدامول در کودکان

در کودکان زیر 12 سال سلامت و بی خطر بودن دارو به اثبات نرسیده است .

  1. آنژین پکتوریس
  2. برونکواسپاسم
  3. واکنش های حساسیتی به دارو
  4. دیس پنه
  5. تغییرات در فشار خون
  6. میگرن

دوز دی پیریدامول در بزرگسالان

در پیشگیری از ترومبوآمبولی : 75 تا 100 میلی گرم هر 6 ساعت به همراه یک داروی ضد انعقاد دیگر .

در پیش گیری از انفارکتوس میوکارد :75 میلی گرم هر 8 ساعت

نکات مصرفی دی پیریدامول

  1. در صورتی که سابقه ابتلا به بیماری‌هایی مثل شریان کرونر، بیماری‌های کبدی، فشار خون پایین، درد قفسه سینه یا حمله قلبی داشته‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  2. در صورتی که سابقه هر نوع حساسیت را نسبت به این دارو دارید و همچنین در صورت داشتن حساسیت به هر ماده دیگری مانند غذاها، مواد نگهدارنده یا رنگ‌ها، به پزشک خود اطلاع دهید.
  3. چنانچه در دوران بارداری یا شیردهی به سر می‌برید، پزشک را آگاه سازید.
  4. فهرست تمامی داروهایی را که در حال استفاده از آن هستید (چه گیاهی و چه پزشکی)، در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها میزان اثربخشی داروهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهند.
  5. استفاده از دیپیریدامول برای افراد زیر ۱۲ سال مناسب نیست. باری آگاهی بیشتر همراه دلگرم باشید.
  6. در صورت استفاده از دی پیریدامول، ممکن است نیاز به آزمایش‌های خون مکرر دارید.
  7. در صورتی که استفاده از یک دوز از دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری، داروی خود را مصرف کنید. اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دارویی خود بازگردید.
  8. ممکن است با مصرف این دارو دچار سرگیجه شوید. بنابراین توصیه می‌شود به آرامی تغییر وضعیت بدهید. (از حالت نشسته به ایستاده)
  9. در صورتیکه با مصرف این دارو احساس سرگیجه یا خواب‌آلودگی می‌کنید، از انجام کارهایی که به هوشیاری بالا نیاز دارند (مثل رانندگی)، پرهیز کنید.
  10. چنانچه با مصرف این دارو دچار تنفس سخت، تورم چهره، لب‌ها، زبان یا گلو شدید، مصرف را قطع و به اورژانس مراجعه کنید. این‌ها نشانه‌های حساسیت شما به این داروست.
  11. سالمندان ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به عوارض احتمالی ناشی از مصرف دی پیریدامول باشند.
  12. در صورتیکه از نوع خوراکی این دارو استفاده می‌کنید، آن را حداقل یک الی دو ساعت بعد از غذا مصرف کنید.
  13. در صورت بروز تحریکات گوارشی، دارو را با شیر یا غذا مصرف کنید.
  14. طی مصرف این دارو علائم حیاتی بیمار، به ویژه فشار خون و نوار قلب باید اندازه‌گیری شود.
  15. دارو باید در فواصل زمانی یکسان، مصرف شود.


تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits