دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
قرص پرفوران ضدافسردگی ، ضداضطراب

موارد مصرف قرص پرفوران + فواید و عوارض این دارو

قرص پرفوران ضدافسردگی ، ضداضطراب
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پرفوران (به انگلیسی: Perforan) پرفوران در درمان افسردگی، بی خوابی، اضطراب، سردردهای عصبی، سردردهای دوران قاعدگی و میگرن به کار می‌رود.

قرص پرفوران (ضد افسردگی و ضد اضطراب)

روزی ۳ مرتبه هر بار یک تا دو قرص با یک لیوان آب میل شود.

نکات قابل توصیه در مصرف قرص پرفوران

همیشه همراه با غذا مصرف شود تا از بروز عوارض گوارشی پیشگیری گردد.

عوارض جانبی قرص پرفوران

به ندرت عوارض گوارشی مانند احساس پری یا یبوست ایجاد می شود. عوارض آلرژیک و فتودرماتیت ندرتاً ممکن است در بعضی بیماران ایجاد گردد.

تداخلات داروئی قرص پرفوران

گیاه علف چای با القای آنزیم کبدی سیتوکروم P۴۵۰ ممکن است تاثیر برخی از دارو از داروها مثل سیکلوسپورین، وارفارین، دیگوکسین، تئوفیلین، ضد تشنجها و داروهای ضد بارداری خوراکی را به واسطه افزایش متابولیسم آنها کاهش دهد.

ضد اضطراب

مصرف قرص پرفوران در دوران بارداری و شیردهی

در موارد بارداری و شیردهی توصیه نمی شود.هر قرص حاوی حدود ۱۶۰ میلی گرم عصاره خشک گیاه علف چای یا هوفاریقون (Hypericum perforatum)می باشد.مهمترین ماده موثره علف چای هیپریسین و پسودوهیپریسین است. سایر مواد موجود در گیاه عبارتند از: فلاونوئید، گزانتونها، اسیدهای کربوکسیلیک فنولیک (اسیدهای کافئیک، کلروژنیک، فرولیک و جن تیزیک)

قرص روکشدار در بسته های ۳۰ عددی

آثار فارماکولوژی قرص پرفوران

عصاره علف چای دارای آثار متعددی می باشد که اثر بخشی آنها از طریق تجارب آزمایشگاهی و بالینی به اثبات رسیده است.

اثر ضد افسردگی: در میان فرضیه های موجود در مورد افسردگی، فرضیه آمین های داخلی مغز به بهترین وجه مورد پذیرش قرار گرفته است. طبق این فرضیه افسردگی ناشی از کمبود اعمال آمین های مغزی مانند سروتونین، کاتکولامینها و دوپامین می­باشد. این میانجی های شیمیایی در نورونهای مغزی در گرانول ها ذخیره می شوند. بعد از تحریک نورون ها این میانجی های شیمیایی به داخل گره های عصبی آزاد می شوند. اغلب داروهای ضد افسردگی این آمین ها در هسته های مغزی یا از طریق مهار برگشت نورونی و یا از طریق مهار آنزیم مونوآمین اکسیداز (MAO) افزایش می دهند.

در مطالعات متعددی نشان داده شده است که عصاره گیاه علفچای انواع ایزوآنزیمهای AوB آنزیم مونوآمین اکسیداز (MAO) را مهار می نماید. در نتیجه این اثر میزان واسطه های شیمیایی سروتونین، نور اپی نفرین و دوپامین در هسته های مغزی افزایش یافته و موجب بهتر شدن خلق و برطرف شدن افسردگی می شود. بعدًا معلوم شد که علاوه بر هیپریسین و فلاونوئیدهای موجود در گیاه نیز موجب مهار آنزیم فوق الذکر می شوند.

حداقل دو مکانیسم دیگر برای اثر ضد افسردگی گیاه علف چای پیشنهاد شده است که عبارتند از:

تعدیل فعالیت اینترلوکین -۶ (Interleukin-۶) و وقفه برگشت سروتونین به عصب



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits