دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با موارد مصرف و عوارض قرص خواب ترازودون آشنا شوید
12
زمان مطالعه: 9 دقیقه
قرص خواب ترازودون یک داروی ضد افسردگی است که در درمان اختلالات افسردگی شدید و بی خوابی استفاده می شود.


معرفی قرص خواب ترازودون


قرص خواب ترازودون یک داروی ضد افسردگی است که در درمان اختلالات افسردگی شدید و بی خوابی استفاده می شود. ترازودون برای درمان افسردگی و سایر اختلالات روانی ناشی از عدم توازن سروتونین استفاده می شود. ترازودون یک مدولاتور سروتونین است که برای کمک به مدیریت افسردگی استفاده می شود این دارو سطوح طبیعی سروتونین موجود در مغز را افزایش می دهد و در مغز تعادل را حفظ می کند تا حالت افسردگی کاهش یابد ترازودون نمی تواند افسردگی را درمان کند اما می تواند به کاهش بعضی از علائم کمک کند تا وضعیت شما کنترل شود ممکن است دوزهای ترازودون شما اغلب تغییر کند. بنابراین مهم است که با پزشک کار کنید تا بتوانید وضعیت خود را کنترل کنید تا از واکنش های منفی بالقوه یا عوارض جانبی به دارو جلوگیری شود.


ترازودون می‌تواند به بهبود خلق و خوی، اشتها، و سطح انرژی و همچنین کاهش اضطراب و بی خوابی مربوط به افسردگی کمک کند. ترازودون با کمک به بازگرداندن تعادل یک ماده شیمیایی طبیعی خاص (سروتونین) در مغز، اثر خود را می‌گذارد.


مکانیسم اثر قرص خواب ترازودون

هرچند مکانیسم دقیق ترازودون هنوز مشخص نشده است ، ترازودون برداشت مجدد سروتونین به داخل پایانه های عصبی را مهار کرده و متعاقبا سروتونین مدت زمان بیشتری گیرنده های خود را تحریک می کند.

فارماکودینامیک قرص خواب ترازودون

ترازودون بطور انتخابی برداشت مجدد سروتونین به داخل پایانه های عصبی را مهارمی کند و به عنوان آنتاگونیست گیرنده های 5-HT-2A/2C سروتونین عمل می کند.ترازودون مهار کننده مونوآمین اکسیداز نیست و برخلاف داروهای دسته آمفتامین سیستم عصبی مرکزی را تحریک نمی کند. ترازودون آنتاگونیست گیرنده های آلفا-1 آدرنرژیک می باشد در نتیجه موجب کاهش فشار خون وضعیتی می شود.

فارماکوکینتیک قرص خواب ترازودون

  • ترازودون پس از مصرف خوراکی بخوبی جذب می شود. و در بافت خاصی تجمع پیدا نمی کند.
  • داروی ترازودون بطور وسیعی در کبد توسط CYP3A4 به متابولیت فعال mCPP متابولیزه می شود. اتصال به پروتئین های پلاسما ترازودون 89-95% می باشد.
  • کمتر از 1% مقدار مصرفی خوراکی بصورت دست نخورده از طریق ادرار دفع می شود.
  • تقریبا 70-75% مقدار مصرفی از طریق ادرار و باقیمانده از طریق مدفوع ( با حذف صفراوی) دفع می شود.

بی خوابی

مقدار مصرف قرص خواب ترازودون

برای درمان افسردگی
بزرگسالان:

  • مقدار اولیه : 150 mg در روز در مقادیر منقسم ، مقدار نگهدارنده: ممکن است مقدار 50 mg در روز هر 3 تا 4 روز افزایش یابد .
  • حداکثر مقدار مجاز برای بیماران سرپایی : 400 mg در روز در مقادیر منقسم، و در بیماران بستری : 600 mg در روز در مقادیر منقسم.

سالمندان:

  • مقدار اولیه : 150 mg در روز در مقادیر منقسم ، مقدار نگهدارنده: ممکن است مقدار 50 mg در روز هر 3 تا 4 روز افزایش یابد .
  • حداکثر مقدار مجاز برای بیماران سرپایی : 400 mg در روز در مقادیر منقسم، و در بیماران بستری : 600 mg در روز در مقادیر منقسم.

کودکان:

  • 6 تا 12 سال:مقدار اولیه:1.5 تا 2 mg/kg/day در مقادیر منقسم.
  • مقدار نگهدارنده: ممکن است تا 6 mg/kg/day در 3 نوبت افزایش یابد.
  • 12 تا 18 سال: مقدار اولیه : 25 تا 50 mg در روز. مقدار نگهدارنده: ممکن است تا 100 تا 150 mg در روز در مقادیر منقسم افزایش پیدا کند.

عوارض جانبی قرص خواب ترازودون


درصورت داشتن نعوظ دردناک یا طولانی مدت (6 ساعت یا بیشتر) مصرف دارو را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید. این یک وضعیت اورژانسی است و درصورت جدی بودن باید با جراحی درمان شود.


ترازودون می تواند باعث بروز واکنش های شدید آلرژیک شود. درصورت بروز علایم واکنش آلرژیک از جمله کهیر، مشکل در تنفس، تورم صورت، زبان، لب ها و گلو مصرف دارو را متوقف کرده و فورا به اورژانس مراجعه نمایید. درصورت داشتن هریک از موارد زیر به پزشک اطلاع دهید:

  • تاری دید، دید تونلی، درد چشم یا مشاهده هاله در اطراف اجسام نورانی
  • سردرد همراه با درد قفسه سینه و سرگیجه شدید، غش، تپش قلب یا ضربان قلب سریع
  • درد یا فشار در قفسه سینه، احساس تنگی در گلو یا فک
  • سطوح بالای سروتونین در بدن: آشفتگی، توهم، تب، ضربان قلب سریع، رفلکس های بیش از اندازه، تهوع، استفراغ، اسهال، از دست دادن هماهنگی، غش
  • سطوح پایین سدیم در بدن: سردرد، گیجی، لکنت زبان، ضعف شدید، استفراغ، از دست دادن هماهنگی یا احساس ناپایداری
  • واکنش شدید دستگاه عصبی: سفتی شدید عضلات، تب شدید، عرق کردن، گیجی، ضربان قلب سریع یا ناهماهنگ، لرژش، احساس از حال رفتگی

عوارض جانبی شایع می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خواب آلودگی، سرگیجه
  • بروز تغییرات در وضعیت بینایی
  • یبوست
  • خشکی دهان، تغییرات در حس چشایی

تداخلات دارویی قرص خواب ترازودون


مصرف ترازودون همراه با دارو هایی که باعث خواب آلودگی میتواند این اثر را تشدید کند. قبل از مصرف دارو های خواب آور، ضد درد های حاوی مخدر، شل کننده عضلات یا دارویی برای اضطراب، افسردگی یا تشنج، به پزشک خود اطلاع دهید.

بسیاری از داروها می توانند با ترازودون تداخل ایجاد کنند. درمورد تمام داروهای مصرفی با پزشک مشورت کنید به ویژه:

  • ضد افسردگی های دیگر
  • آناگریلید
  • دروپریدول
  • متادون
  • اندانسترون
  • آنتی بیوتیک ها: آزیترومایسین، کلاریترومایسین، اریترومایسین، لووفلوکساسین، موکسی فلوکساسین، پنتامیدین
  • داروهای ضد سرطان: آرسنیک تری اکسید، وانده تینیب
  • داروهای ضد مالاریا: کلروکین، هالوفانترین،
  • داروهای مرتبط با ریتم ضربان قلب: آمیودارون، دیسوپیرامید، دوفتیلید و...
  • داروهایی که برای درمان اختلالات روانی بکار میروند: کلرپرومازین، هالوپریدول، تیوریدازین

سایر داروها نیز می توانند با ترازودون تداخل ایجاد کنند این موارد می تواند شامل داروهای با نسخه یا بدون نیاز به نسخه پزشک، ویتامین ها و داروهای گیاهی باشد. پزشک را از تمام داروهایی که مصرف می کنید مطلع سازید.

ترازودون


چه اتفاقی می افتد اگر شما یک دوز قرص خواب ترازودون را فراموش کنید؟


به محض اینکه شما دوز فراموش شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید. برای جبران دوز از دست رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.


اگر قرص خواب ترازودون را بیش از حد مصرف کنید، چه اتفاقی می افتد؟


با مراقبت‌های پزشکی اورژانس و یا کمک‌های اضطراری برای مسمومیت، تماس بگیرید. مصرف بیش‌ازحد داروی ترازودون ممکن است در هنگام مصرف توأم با الکل و نوشیدنی‌های الکلی، باربیتورات ها مانند فنوباربیتال یا آرام‌بخش‌هایی از قبیل دیازپام (Valium)، برای مصرف‌کننده کشنده باشد.


علائم تجویز ممکن است شامل خواب‌آلودگی شدید، استفراغ، نعوظ آلت تناسلی به‌صورت دردناک یا طولانی، ضربان قلب سریع و یا تپش قلب، تشنج (سیاه شدن یا صرع)، یا تنفس که کند یا متوقف می‌شود، باشد


در هنگام مصرف قرص خواب ترازودون باید از چه مواردی اجتناب کنید؟

  • الکل یا نوشیدنی های الکلی ننوشید. مصرف الکل یا نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند بعضی از عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد.
  • مصرف داروی ترازودون ممکن است تفکر یا پاسخ دهی شما را مختل کند. اگر شما در حال رانندگی و یا در حین انجام هر کاری هستید که نیاز دارد که به گوش باشید، هوشیار باشید.
  • اجتناب از بلند شدن سریع از حالت نشسته یا دراز کشیدن چون ممکن است احساس سرگیجه کنید. برای جلوگیری از سقوط، به‌آرامی و یکنواخت بلند شوید.
  • قبل از مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) برای درد، آرتریت، تب و تورم، از پزشک خود سوال کنید. این داروها شامل آسپیرین، ایبوپروفن (Advil، Motrin)، ناپروکسن (Aleve)، سلکوکسیب (Celebrex)، دیکلوفناک، اندومتاسین، ملوکسیکام و … است. استفاده از NSAID به همراه داروی ترادوزون ممکن است باعث مستعد شدن شما برای خونریزی شود.

هشدارها در رابطه با مصرف قرص خواب ترازودون


1- در مصرف ترازودون بیماران دارای اختلالات افسردگی شدید(MDD)، هم بزرگسالان وهم کودکان، ممکن است وخیم تر شدن وضعیت افسردگی و یا افزایش تمایل به خودکشی یا تغییرات رفتاری غیرطبیعی را تجربه کنند.
2- احتمال بروز سندروم سروتونین یا سندروم نورولپتیک بدخیم کشنده در مصرف ترازودون وجود دارد.
3- در بیماران دارای افسردگی دوقطبی با احتیاط فراوان ترازودون تجویز شود.
4- ترازودون ممکن است سبب طولانی شدن فاصله QT/QTc شود.
5- ترازودون در بیماران قلبی بااحتیاط تجویز شود.در شروع مرحله بهبودی آنفارکتوس میوکارد تجویز ترازودون توصیه نمی شود.
6- بیماران مصرف کننده ترازودون باید آگاه باشند که با مصرف همزمان داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی و آسپیرین و دیگر داروهای ضدانعقاد خون ، امکان خونریزی وجود دارد.
7- در مصرف ترازودون در مواردی نعوذ پایدار ( نعوذ دردناک بیشتر از 6 ساعت)در مردان دیده شده است.
8- کاهش غلظت یون سدیم پلاسما در درمان با SNRIs و SSRIs از جمله ترازودون با شیوع بالایی رخ می دهد.این کاهش غلظت یون سدیم پلاسما در نتیجه سندروم ترشح نامناسب هورمون ضد ادراری (SIADH) بروز می کند.
9- ترازودون ممکن است باعث حالت خواب آلودگی شود در نتیجه در انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند احتیاط لازم را انجام دهید.
10- -اتساع مردمک چشم بدنبال تعداد زیادی از ضد افسردگی ها از جمله ترازودون می تواند رخ دهد. ترازودون می تواند سبب حمله بسته شدن زاویه در بیماران دارای زاویه باریک ذاتی (کسانیکه تحت عمل برداشتن قرنیه قرار نگرفته اند)شود.

نکاتی که در ارتباط با مصرف قرص خواب ترازودون باید بدانید


1. ترازودون بهتر است بعد از وعده‌های غذایی یا با یک غذای سبک مصرف شود.
2. این دارو ممكن است نتایج آزمون‌های عملكرد كبد را افزایش و همچنین ‌تعداد گلبول‌های سفید و سطح هموگلوبین و هماتوكریت را كاهش دهد.
3. مصرف همزمان با غذا جذب را به تأخیر انداخته و مقدار جذب را تا حدود 20 درصد افزایش می‌دهد.
4. مصرف این دارو نباید به طور ناگهانی قطع شود.
5. در صورت نیاز به هرگونه عمل جراحی یا درمان اضطراری پزشک باید از مصرف این دارو مطلع گردد.
6. این دارو ممكن است موجب خواب آلودگی یا سرگیجه شود؛ بر همین اساس از انجام فعالیت‌های مستلزم هوشیاری، تا مشخص شدن اثرات كامل دارو، خودداری كنید.
7. بیماران سالخورده معمولاً به مقادیر اولیه كمتر نیاز دارند، زیرا احتمال بروز عوارض جانبی در آنها بیشتر است.
8. مصرف این دارو در كودكان توصیه نمی‌‌شود.
9. این دارو در افراد مبتلا به بیماری‌ قلبی، نارسایی كبدی و مشکلات كلیوی با احتیاط باید مصرف گردد.
10. توصیه می‌شود ترازودن در دوران بارداری و شیردهی استفاده نشود.

divider

بیشتر بخوانید:

موارد مصرف و عوارض قرص خواب ترانکوپین

قرص خواب کلونازپام و عوارض آن

قرص خواب آلپرازولام ، دارویی با عوارض خطرناک!

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (12 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits