دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کاربردهای جادویی پماد هیدروکورتیزون چیست ؟
113
زمان مطالعه: 8 دقیقه
پماد هیدروکورتیزون (Hydrocortisone) از داروهایی است که به عنوان مرطوب‌کننده و ضدالتهاب برای درمان برخی از مشکلات پوستی مانند اگزما و جوش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پماد هیدروکورتیزون

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با پماد هیدروکورتیزون بیشتر آشنا شوید

پماد هیدروکورتیزون (Hydrocortisone) از داروهایی است که به عنوان مرطوب‌کننده و ضدالتهاب برای درمان برخی از مشکلات پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشکلاتی مثل اگزما، درماتیت، جوش، نیش حشرات، خارش اندام تناسلی خارجی در زنان از مواردی هستند که با این دارو بهبود می‌یابند. سوزش، قرمزی و خشکی برخی از عوارض مصرف این دارو است.

پماد هیدروکورتیزون (به انگلیسی:Hydrocortisone)، تحت برند کورتینیل به فروش می رسد در میان دیگر نام ها، و نام هورمون کورتیزول می باشد زمانی که به عنوان یک دارو عرضه شده است.

از آن در بیماری هایی مانند نارسایی آدرنال، هیپرپلازی مادرزادی آدرنال، کلسیم خون بالا، تیروئیدیت، آرتریت روماتوئید، درماتیت، آسم و COPD استفاده می شود. این درمان انتخابی برای نارسایی آدرنال است. می توان آن را از طریق دهان یا تزریق هم داد. پس از استفاده طولانی مدت، متوقف کردن آن باید به آرامی انجام شود.

گروه دارویی- درمانی

  • گلوکوکورتیکوئید
  • جایگزینی آدرنوکورتیکوئید
  • ضدالتهاب استروئیدی
  • سرکوب کننده سیستم ایمنی

 / پماد هیدروکورتیزون برای جوش / پماد هیدروکورتیزون برای خارش واژن / پماد هیدروکورتیزون برای سوختگی / پماد هیدروکورتیزون
پماد هیدروکورتیزون

کاربردهای پماد هیدروکورتیزون

هیدروکورتیزون یک داروی کورتیکواستروئید خفیف است. کورتیکواستروئید به استروئیدهایی گفته می شود که در بخش قشری غده فوق کلیوی ساخته می شوند و به گروه های مختلفی تقسیم می شوند.

هیدروکورتیزون نقش های مختلفی از جمله کاهش التهاب، تخفیف واکنش های ایمنی، تاثیر بر متابولیسم و افزایش قند خون در بدن دارند.

امروزه بسیاری از داروهای هیدروکورتیزون در دسترس است و برخی از آن ها را می توان بدون نسخه ی پزشک خریداری کرد, با این حال همیشه توصیه می شود برای استفاده از داروها حتما با پزشک مشورت شود.

پماد هیدروکورتیزون را تنها باید بروی پوست استفاده کرد و فقط موضعی می باشد اما نباید آن را بر روی پوست صورت و زیر بغل استفاده کرد مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد.

طریقه استفاده از پماد هیدروکورتیزون

نحوه مصرف پماد هیدروکورتیزون بر حسب نوع التهاب و ناراحتی پوستی در افراد مختلف متفاوت است.

برای استفاده از پماد هیدروکورتیزون ابتدا دست‌ها را شسته و خشک کرده و همچنین ناحیه آسیب دیده را تمیز و خشک کنید. سپس مقدار کمی از این دارو را به ناحیه آسیب‌ دیده اعمال کرده و آن را به آرامی مالش دهید.

توجه: کودکان ممکن است به این دارو حساسیت بیشتری داشته باشند بنابراین توصیه می‌شود در استفاده از این دارو برای کودکان مراقبت‌های لازم به عمل آید.

در صورتی که از لوسیون و یا فوم هیدروکورتیزون استفاده می کنید. حال مقدار کمی از این دارو را به ناحیه ی آسیب دیده اعمال کرده و آن را به آرامی مالش دهید. مقدار مصرف و طول درمان با این دارو بستگی به نوع بیماری دارد.

از استفاده این دارو در چشم, بینی و یا دهان اجتناب کنید و در صورتی که به اشتباه در این ناحیه ها اعمال شد, توصیه می شود آن ناحیه را با مقدار زیادی از آب شستشو داده و در صورتی که سوزش و یا درد مستمری رخ داد,

سریعا به پزشک مراجعه شود. همچنین توصیه می شود از این دارو طولانی مدت استفاده نشود و مدتی که پزشک تعیین می کند از این دارو استفاده شود.

عمدتا متابولیسم این دارو در خود پوست صورت می گیرد و به دنبال جذب سیستمیک, در کبد متابولیزه می شود. این نکته حائز اهمیت است که نیمه عمر هیدروکورتیزون آزاد حدود 3 ساعت می باشد.

مقدار استفاده از پماد هیدروکورتیزون

مقدار و نحوه مصرف پماد هیدروکورتیزون بر حسب نوع التهاب و ناراحتی پوستی در افراد مختلف متفاوت است. به طور معمول پماد هیدروکورتیزون را می‌توانید یک تا دوبار در روز مصرف نمایید.

 / پماد هیدروکورتیزون برای جوش / پماد هیدروکورتیزون برای خارش واژن / پماد هیدروکورتیزون برای سوختگی / پماد هیدروکورتیزون
پماد هیدروکورتیزون چشمی

مکانیسم اثر هیدروکورتیزون

این دارو با عبور از غشاءسلولی به گیرنده های خود در سیتوپلاسم متصل شده و کمپلکس دارو ـ گیرنده واردهسته سلولی می شود. این کمپلکس بااتصال به نواحی خاصی از DNA موجب تحریک روند رونویسی mRAN و بدنبال آن ساخت آنزیم هایی می گردد که گمان می رود مسئول ایجاد اثرات ضد التهابی می باشند.

عوارض جانبی پماد هیدروکورتیزون

از عوارض جانبی مصرف پماد هیدروکورتیزون می توان به سوزش, قرمزی, خشکی اشاره کرد. به علاوه ایجاد جوش, رشد غیر معمول مو, برآمدگی مو یا التهاب فولیکول, نازک شدن پوست/ تغییر رنگ پوست و علائم کشیدگی پوست ممکن است در اثر مصرف این دارو اتفاق افتد.

در صورتی که هر کی از این علائم برای طولانی مدت باقی بماند و یا بدتر شود, باید به پزشک گزارش داده شود.

اگر این دارو توسط پزشک تجویز شده است, توصیه می شود طبق نظر او استفاده شود و مطمئن باشید که منفعت استفاده از آن بیشتر از عوارضش خواهد بود. اغلب افرادی که از این دارو استفاده کرده اند, عوارض جانبی جدی برای آن ها ایجاد نشده است.

در صورتی که ناحیه ی تحت درمان با پماد هیدروکورتیزون, شروع به خونریزی کند, توصیه می شود سریعا به پزشک اطلاع داده شود به خصوص اگر این دارو برای رفع خارش مقعد تجویز شده باشد.

یکی از عوارض جانبی نادر پماد هیدروکورتیزون, ایجاد واکنش های آلرژی جدی در برخی از افراد است. برخی از این واکنش های آلرژیک عبارت است از:جوش, خارش, تورم به خصوص در صورت, گلو و زبان, سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی. در صورت مشاهده ی هر یک از این علائم در فرد, توصیه می شود سریعا به پزشک مراجعه کند.

از دیگر عوارض جانبی این دارو افزایش فشار خون، آکنه، پوکی استخوان، مشکلات گوارشی و سرکوب محور آدرنال – هیپوفیز است.

چگونگی تاثیر پماد هیدروکورتیزون

برخی اثرات دارو ظرف ۱ تا ۲ ساعت پس از شروع درمان با دارو ظاهر می شوند، اما اثرات کامل و مفید دارو ممکن است تا چندین ماه احساس نشوند. ضمنا این اثرات مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن دوام خواهند داشت.

بهتر است که پماد هیدروکورتیزون را پس از وعده غذایی یا همراه با یک میان وعده استفاده کنید.

اگر پزشک شما تشخیص داده است که باید در طول روز 2 یا 3 مرتبه از دارو استفاده کنید سعی کنید دوز مصرفی در صبح بیشتر باشد. این دارو باید در یک محفظه سربسته، در جای خشک و خنک، دور از دسترس کودکان، نگهداری شود.

برای قطع مصرف پماد هیدروکورتیزون حتما و حتما مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید.

زیرا قطع ناگهانی مصرف پماد هیدروکورتیزون ، ممکن است موجب بالا رفتن مجدد میزان فشار خون شود.

پماد هیدروکورتیزون

مصرف بیش از اندازه هیدروکورتیزون ( hydrocortisone )

در صورت استفاده بیش از اندازه از پماد هیدروکورتیزون چنانچه فرد داری علائمی مثل استفراغ و یا تنگی نفس بود، فورا با اورژانس تماس بگیرید و یا به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

فراموش نکنید پزشک دارو را برای شرایط کنونی بیماری شما تجویز کرده، لذا از توصیه آن به افراد دارای علائم مشابه و یا مصرف مجدد آن بدون توصیه پزشک خودداری کنید. ممکن است در سایر موارد مشابه و یا اشخاص دیگر نیاز به مصرف داروی دیگری باشد.

حتما برای معاینه مجدد و بررسی میزان پاسخگویی به درمان در زمان مقرر به پزشک مراجعه کنید.

این دارو در صورت بلعیده شدن می تواند مضر باشد.

دوز فراموش شده پماد هیدروکورتیزون

اگر مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کردید، به محض به خاطر آوردن استفاده کنید.

اگر نزدیک به نوبت بعدی مصرف است، نیاز به مصرف دوز فراموش شده و یا دو برابر کردن مقدار مصرف نیست.

نکات پیش از استفاده از پماد هیدروکورتیزون

  1. از استفاده این دارو در چشم، بینی و یا دهان اجتناب کنید.
  2. توصیه می‌شود از این دارو طولانی‌ مدت استفاده نشود.
  3. در صورت بروز حساسیت مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.
  4. چنانچه دچار عفونت پوستی هستید به طور خودسرانه از این دارو استفاده نکرده و قبل از مصرف پزشک را مطلع کنید.
  5. به نظر می‌رسد مصرف پماد هیدروکورتیزون در دوران بارداری و شیردهی بی خطر باشد، اما برای مصرف اشکال دیگر این دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  6. دارو را بیشتر از مقدار تجویز شده توسط پزشک مصرف نکنید.
  7. از مصرف این دارو بیش از یک هفته در اطفال بدون نظر پزشک خودداری نمایید.
  8. پس از استفاده از این پماد پوست را نپوشانید.
  9. .اگر با مصرف این دارو پس از چند روز علائم التهاب بهبود نیافت حتماً به پزشک مراجعه نمایید.
  10. مصرف کوتاه مدت این دارو معمولا عوارض جدی خاصی ندارد.
  11. این دارو در نوزادان منع مصرف دارد.
  12. در صورتیکه مبتلا به عفونت قارچی بوده و یا سابقه حساسیت دارویی داشته‌اید با مشورت پزشک از این دارو استفاده نمایید.
  13. در طول درمان با هیدروکورتیزون نیاز به انسولین یا داروهای خوراکی کاهنده قند خون، افزایش می‌یابد

بیشتر بخوانید :

آسیکلوویر : موارد مصرف پماد آسیکلوویر

پماد آلفا : کاربردهای جادویی پماد آلفا چیست ؟

کاربردهای جادویی پماد زایلاپی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (113 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۶ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

soni | ۴ سال پیش
سلام دست من سوخته بود الان پوستش اومده یک شب الفا زدم جوش زده میتومم از هیدروکورتیزون استفاده کنم
0
1
سوری | ۴ سال پیش
من دور چشمم و دوردهان و بینیم جوشای ریزی زده ک میگن اگزماس آیا هیدروکورتیزون خوبه دکتر برام تجویز کرده و دست ساز هستش واسه همیشه از بین میره یا بر میگرده خیلی استرس دارم ک نره
1
1
dr/ karimi | ۵ سال پیش
پماد آلفا ترمیم کننده زخم
0
0
زمانه | ۵ سال پیش
سلام دخترم من این پماد و تو وسایل پسرم پیدا کردم اولش ترسیدم اما الان خیالم و راحت کردی پماد آسیکلوویر چیه عزیزم اونم دیدم اما میترسم ازش بپرسم توروخدا بهم بگو اگر چیزیه ببرمش دکتر پسرم ۱۵ سالشه.
0
0
پاسخ ها:
مینا | ۵ سال پیش
تو اینترنت سرچ کنید واستون میاره چه پمادیه
0
0
..... | ۵ سال پیش
واسه تبخالو اینا کاربرد داره.دکتر بمن این دوتا پماد رو باهم واسه درمان تبخال و جوش های ریز دور دهان داد لبهامم ورم شدید داشتن و زخم و خشک بودن.دو روزه خوب شدم.
0
1

hits