دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آمپول ضد حساسیت راه حل درمان انواع آلرژی!
163
زمان مطالعه: 7 دقیقه
آمپول ضد حساسیت نوعی درمان است که برای فرد مبتلا به آلرژی تجویز می‌شود و در طی این فرآیند به فرد چند سری از آلرژن ها را تزریق می‌کنند.

آمپول ضد حساسیت و فواید آن برای رفع حساسیت های فصلی

به گزارش دلگرم : آمپول ضد حساسیت مدتی است که به‌ عنوان یکی از داروهای مناسب برای این عارضه مطرح‌ شده‌ است. در واقع با شروع آلرژی‌های فصلی بحث استفاده از این آمپول‌ ضد حساسیت هم داغ می‌شود.در برخی موارد استفاده از دارو و پرهیز از آلرژن ها (موادی که سبب بروز علائم آلرژی می‌شود) نتیجه مورد انتظار را نمی‌دهد، بنابراین آمپول ضد حساسیت شاید تنها راه‌حل باقی‌ مانده برای این مشکل باشد. خوشبختانه آمپول ضد حساسیت پس از تکرار فرآیند سبب آرام‌تر شدن واکنش‌های آلرژیک می‌شود.

آلرژی یکی از بیماری‌هایی است که به شکل خیلی مرسوم و شایع در بین مردم و افراد دیده می‌شود. تجربه آلرژی، تجربه خوشایندی نیست.اشک ریختن از چشم‌ها، آب‌ریزش بینی، خارش پوست و مشکل تنگی نفس. در برخی از افرادی که از آلرژی رنج می‌برند درمان‌های مختلفی را امتحان می‌کنند تا علائم آن را از بین ببرند.وقتی در معرض یک ماده‌ی آلرژی‌زا قرار می‌گیرید، سیستم ایمنی شما تحریک می‌شود.

پاسخ سیستم ایمنی فرد مبتلا به آلرژی به هر محرکی بسیار شدید است.سلول‌های سیستم ایمنی که به «ماست‌سل» معروف هستند، ماده‌ای به نام هیستامین ترشح می‌کنند که به گیرنده‌های رگ‌های خونی متصل بوده و باعث بزرگ‌تر شدن آن‌ها می‌شوند.علاوه بر این، هیستامین با اتصال به دیگر گیرنده‌ها باعث قرمزی، ورم، خارش و تغییرات ترشحات می‌شود. آنتی‌هیستامین‌ها با متوقف کردن هیستامین و جلوگیری آن از اتصال به گیرنده‌ها، از بروز این علائم جلوگیری می‌کنند.

آمپول ضد حساسیت و مکانیسم عمل آن

آمپول ضد حساسیت نوعی درمان است که برای فرد مبتلا به آلرژی تجویز می‌شود و در طی این فرآیند به فرد چند سری از آلرژن ها را تزریق می‌کنند.این تزریق‌ها طی یک ‌روند زمانی منظمی صورت می‌گیرد، بنابراین سبب عادت کردن فرد به عامل آلرژن و کاهش واکنش‌های آلرژیک بدن آن‌ها می‌شود.آلرژی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی یک فرد به یک ماده خارجی بیش‌ازحد واکنش دهد و باعث ایجاد علائمی شود، مثل :

آمپول ضد حساسیت پاسخ سیستم ایمنی به آلرژن را درمان می‌کند، که به همین دلیل به این سبک از درمان ایمونوتراپی یا ایمنی درمانی گفته می‌شود.

داروهای ضد آلرژی و حساسیت های فصلی

کاربردهای آمپول ضد حساسیت

افراد ممکن است به عوامل مختلفی آلرژی داشته باشند، از غذاهای مختلف تا گرده‌های گیاهی و اثرات حیوانات خانوادگی. متأسفانه آمپول ضد حساسیت کاربردی‌ترین راه درمان تمام آلرژی‌ها نیست. اما برای درمان آلرژی به این مواد تجویز می‌شود:

  • گرده
  • گیاهان
  • علف‌ها
  • درختان
  • گردوغبار
  • اثرات حیوانات خانگی
  • قارچ‌ها
  • سوسک و کرم‌ها
  • نیش حشرات

آمپول ضد حساسیت برای چه کسانی مناسب است؟

معمولاً افراد آمپول ضد حساسیت را به‌عنوان اولین راه درمانی انتخاب نمی‌کنند. در عوض آمپول ضد حساسیت در صورت موفقیت‌آمیز نبودن دیگر درمان‌ها به‌عنوان آخرین گزینه انتخاب می‌شود.به‌علاوه پزشک ممکن است آمپول ضد حساسیت را برای افرادی که هرکدام از نشانه‌های زیر را از خود نشان دهند نیز پیشنهاد دهد:

علائم آلرژی را در اثر نیش حشرات از خود نشان دهند. قصد کاهش درمان‌های آلرژی را داشته باشند. از عوارض درمان‌های آلرژی رنج می‌برند و درمان آلرژی آن‌ها با دیگر فرآیندهای آن‌ها تداخل داشته باشد. افرادی که به غذا حساسیت دارند یا کهیرهای شدیدی را به‌عنوان نتیجه آلرژی تجربه کرده‌اند از این آمپول ضد حساسیت بهره‌ای نمی‌برند.

مقایسه آمپول ضد حساسیت با قرص‌های ضد حساسیت

  1. قرص‌های ضد حساسیت شاید به‌عنوان یک گزینه برای بعضی افرادی باشد که آلرژی دارند و از آمپول زدن می‌ترسند!
  2. درمان آلرژی با قرص‌های ضد حساسیت به‌عنوان ایمونوتراپی زیرزبانی شناخته می‌شود. قرص‌های ضد حساسیت حاوی مقدار کمی از نوع آلرژی هستند و فرد قرص را در زیر زبان خود قرار می‌دهد تا حل شود.
  3. به‌هرحال تنها قرص ضد حساسیت که توسط سازمان غذا و دارو ایالات‌متحده تائید شده است، قرص‌های درمان آلرژی به ragweed و گرده گیاهان است.

حتماً بخوانید:
حساسیت صبحگاهی و علل آن

حساسیت صبحگاهی و علل آن

حساسیت صبحگاهی چیست؟ حساسیت صبحگاهی طبق نظر پزشکان به عطسه های متوالی همراه با آبریزش بینی به محض بیدار شدن از خواب گفته می شود . گاهی اوقات عطسه های…

مزایای مصرف آمپول ضد حساسیت

تکمیل یک دوره کامل آمپول ضد حساسیت می‌تواند یک فرآیند طولانی باشد که می‌تواند بیش از ۵ سال یا حتی در بعضی موارد بیشتر دوام داشته باشد.این فرآیند می‌تواند به دو فاز تقسیم شود.فاز اول درمان که از آمپول‌های ضد حساسیت استفاده می‌شود ۳ تا ۶ ماه دوام دارد. در طول این فاز اولیه فرد ممکن است تا سه بار در هفته تزریق داشته باشد.در ابتدا میزان آلرژی بسیار پایین خواهد بود اما در طول فاز در کنار افزایش سیستم ایمنی افزایش می‌یابد.فاز دوم، فاز اکتساب است. برای این فاز از درمان، فرد حدود هرماه یک‌بار تزریق خواهد داشت و بسیاری از افراد این روند را تا ۵ سال یا بیشتر ادامه می‌دهد.

فردی که آمپول ضد حساسیت دریافت می‌کند انتظار دارد تا این خدمات را در هر بار تزریق مشاهده کند: پیش از تزریق بازوی فرد با الکل تمیز شود یک پرستار یا تکنسین تزریق را در بازو انجام دهد. پس از تزریق فردی که آمپول را دریافت می‌کند در مطب پزشک تا ۳۰ دقیقه باقی می‌ماند تا مطمئن شوند که واکنش شدید آلرژیک از خود نشان نمی‌دهد.فردی که آمپول ضد حساسیت را دریافت می‌کند نباید منتظر نتیجه خیلی سریع و فوری باشد. بیشتر افراد حداقل ۶ ماه پیش از آن‌که کاهش واکنش آلرژیک مشاهده کنند به آمپول ضد حساسیت نیاز دارند.

مضرات آمپول ضد حساسیت

عوارض آمپول ضد حساسیت

  • قرمزی و تورم ناحیه‌ای که تزریق صورت گرفته است
  • دردهای بسیار جزئی در ناحیه تزریق
  • افزایش علائم آلرژی به دنبال تزریق آمپول
  • اغلب اوقات عوارض بسیار معتدل هستند و می‌توانند با مسکن‌ها و درمان‌های آلرژی کنترل شوند.

خطرات استفاده از آمپول ضد حساسیت

آمپول ضد حساسیت نوع ایمنی از درمان برای آلرژی هستند. بنابراین خطر خیلی کمی برای بروز واکنش‌های شدید آلرژیک مثل آنافیلاکسی پس از تزریق وجود دارد.این خطر در نیم ساعت اولیه تزریق شدیدتر است که به همین دلیل است که پزشکان فرد را حدود ۳۰ دقیقه در مطب نگه می‌دارند.

کارایی آمپول ضد حساسیت

انتخاب درمان آلرژی با آمپول ضد حساسیت نیاز به‌دقت فراوان دارد. این نوع از درمان بسیار وقت‌گیر است که به سبب آن بسیار هزینه‌بر باشد. این مورد بستگی به پوشش بیمه درمانی فرد دارد.پیش از اینکه تصمیم بگیرید آلرژی را با آمپول ضد حساسیت درمان کنید یک فرد باید موارد زیر را در نظر بگیرد :

  • شدت آلرژی
  • کارایی دیگر گزینه‌های درمان آلرژی
  • وقتی که باید برای دریافت آمپول ضد حساسیت بگذارید

به‌ محض اینکه فرد تصمیم به استفاده از آمپول ضد حساسیت برای درمان بگیرد باید برنامه زمانی دریافت تزریق‌ها را تنظیم کند.علائم آلرژی معمولاً در ۶ ماهه اول درمان شروع به کاهش می ‌کند. به ‌مرور زمان باید به میزان قابل ‌توجهی از واکنش‌های آلرژیک را کاهش دهد.در صورتی که بیشتر از ۳ ماه است که از آلرژی رنج می‌برید، ایمونوتراپی می‌تواند یکی از موثرترین روش‌های درمانی حساسیت باشد.به این ترتیب که با قرار دادن بدن شما در شرایط آلرژی، سیستم ایمنی شما به تدریج تحمل خود را افزایش می‌دهد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (163 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

آیدا | ۲ سال پیش
این آمپول به نوعی ماده آلرژن ضعیف شده اس من امسال سومین سالیه که تزریق میکنم و خیلی تاثیر داشته این آمپولا فقط از یک کلینیک میشه تهیه کرد کلینیک آلرژی تهران خیابون فلسطینه
6
14
پاسخ ها:
عباس الهایی | ۲ سال پیش
سلام ...ببخشید من تقریبان 10ساله درگیر آلرژی هستم ...قبلا آمپول زده حساسیت خارجی میزدم هر سه ماه یک بار آمپول میزدم...ولی الان آمپول خارجی نیس و مجبورم آمپول ایرانی بزنم و هر هفته یک آمپول میزنم .اگه هر هفته نزنم آخره دنیایی من خواهد بود .خارش شدید گلو ،آب ریزش بینی. عطسه فراوان .خارش چشم و بیحالی ،تنگه نفس. اینا علایمی هستن که اگه آمپول نزنم سراغم میان.....این آمپل آیا برای من کارسازه ؟ اسمش چیه ؟ باید چیکار کنم ،خواهش میکنم راهنمای کنید .ممنونم
0
25
لمید | ۲ سال پیش
قرص لورا تادین بخورین خواب اورم نیست یه فرص دیگه هم اسمش فکر کنم کلرافامینه یا فینر خواب یکی از این شب بخورین اونم صبح بخورین چون یه کم گرونه
8
4
آذر | ۳ سال پیش
از وقتی که یادم میاد آلرژی دارم . بعضی وقتها. سردرد هم بعداز. خوردن داروی ضد حساسیت به اون علائم الرژی اضافه میشود .لعنت به هر چه آلودگی محیط زیست که منشا همه حساسیت و آلرژیه.
6
24
پاسخ ها:
فاطمه | ۲ سال پیش
من حدود سه ماهه آب ریزش بینی شدید دارم با سرفه خشک خیلی دارو ضد حساسیت استفاده کردم لطفا راهنمایی کنید
5
21
ali | ۳ سال پیش
اسمشو بگو دیگه
6
34
حسین | ۳ سال پیش
اونقد عطسه کردم که دماغ برام نمونده
4
63
میثم فعال | ۳ سال پیش
دوست عزیز لطفا آمپولشو معرفی کنید چه آمپولی پیشنهاد میدید
9
51
طیب | ۳ سال پیش
بگو اسمشو آمپول چیه دکتر؟
7
30
نورمحمد | ۴ سال پیش
باسلام خسته نباشیدلطفا اسم اون آمپول ضدحساسیت را نام ببرید اینقد دوکتر رفتم که کلافه شدم خوب نشدم هی پین پین مینم
17
57
پاسخ ها:
سیامک | ۳ سال پیش
با سلام لطفا اسم اون آمپول را مطرح کنید ممنونم من روزی ۹ عدد آنتی هیستامین میخورم دیگه دیوونه شدم
18
71
مریم پرویزی | ۲ سال پیش
سلام . چهار فصل خارش پوست دارم . عطسه هم میکنم . پوستم کهیر میزنه. واکسن های ضد حساسیت رو تماما انجام دادم درحدود 5سال در کلنیک آلرژی تهران تهت نظر بودم. 10سال هم لورانادین و پریدنیزیلون مصرف کردم. آنقدر پوستم را خاراندم پوستم زخمی شده. ممنون میشم بهم کمک کنید...
8
48
محمد عباسی بنده قرای | ۲ سال پیش
من دو ساله که مسکل حساسیت و سینوزیت الرژیکم با امپول تریامسیلونون حل سده تقریبا سالی دو بار
8
20

hits