دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد شربت زینک پلاس
161
زمان مطالعه: 6 دقیقه
شربت زینک پلاس برای افزایش روند رشد جسمی و ذهنی کودکان و نوجوانان تجویز می شود.

موارد مصرف و عوارض شربت زینک پلاس

شربت زینک پلاس برای افزایش روند رشد جسمی و ذهنی کودکان و نوجوانان تجویز می شود. اما این دارو برای مصارف دیگری مانند تقویت حافظه, افزایش اشتها, تقویت میل جنسی و دستگاه تولید مثل, تقویت سیستم دفاعی بدن, درمان آرتروز, کمک به ترمیم زخم ها, درمان سرما خوردگی و جلوگیری از آن, برای رشد ناخن, رویش مو و حفظ سلامت پوست موثر است.

موارد مصرف شربت زینک پلاس

  • افزایش رشد جسمی و ذهنی در سنین رشد
  • تقویت سیستم ایمنی
  • پیشگیری و کاهش طول مدت و شدت سرماخوردگی
  • تقویت اشتها
  • ویتامین و مواد معدنی برای سلامت پوست، مو و ناخن
  • پیشگیری از عوارض ناشی از کمبود روی در سنین رشد
  • تقویت حافظه

ویژگیهای شربت زینک پلاس

  • تقویت و جلوگیری از ریزش مو
  • فرم گرفتن و سفتی ناخن ها
  • سلامت پوست
  • افزایش قد در سنین رشد
  • کمک به ترمیم زخم ها
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • سلامت سیستم بدنی
  • ترمیم ترک لب ها
  • طعم بسیار مطلوب

نحوه مصرف شربت زینک پلاس

مقدار مصرف زینک پلاس در بزرگسالان و کودکان متفاوت است. بزرگسالان می توانند در طی روز یکبار از این دارو همراه غذا استفاده کنند. اما در کودکان با توجه به رده بندی سنی شان متفاوت است.

مقدار مصرف شربت زینک پلاس

کودکان 1 تا 7 سال: روزانه 1 قاشق مرباخوری (5 سی سی)
کودکان 7 تا 13 سال: 1 قاشق مرباخوری (5 سی سی) 2 بار در روز
افراد 13 سال به بالا: 1 قاشق مرباخوری (5 سی سی) 3 بار در روز

زینک پلاس

شرح مزایای مصرف شربت زینک پلاس

شربت زینک پلاس حاوی روی, مواد معدنی, ویتامین های گروه B و C است. روی یکی از عناصر ضروری بدن است که نقش موثری در حفظ ساختار بدن دارد. روی در بافتها و مایعات بدن وجود دارد. کمبود روی ممکن است سبب توقف رشد خصوصا در کودکان, کاهش وزن, کاهش قدرت بینایی, کاهش قدرت چشایی, کاهش اشتها, اسهال مزمن, ابتلا به انواع عفونت ها و ریزش مو شود.

روی یکی از عناصر معدنی کمیاب می باشد که پس از آهن بیشترین میزان را در بدن انسان به خود اختصاص داده است. بدن انسان در مقادیر ناچیز به روی نیاز دارد ولی همین مقدار کم برای سلامت عمومی و رشد بدن بسیار حیاتی است، بطوریکه این نیاز حتی از پیش از تولد آغاز می گردد.
حدود 10 درصد از میزان روی موجود در بدن در سلول ها ذخیره شده و بقیه آن نیز در پلاسما و مایعات خارج سلولی وجود دارد.

نقش روی در سلامت انسان

جهت حفظ سلامت پوست، مو و ناخن:
روی بطور فعال در فرایند ترمیم پوست شرکت کرده و نیز در درمان التهابات و اختلالات پوستی بویژه در دوران نوجوانانی و بلوغ، نقش مهمی ایفا می کند. همچنین روی در ترمیم سریع زخم ها نیز موثر است.


کمبود و یا کاهش میزان روی در بدن یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده زخم های پوستی به شمار می رود. همچنین روی در درمان آکنه و اگزما که از شایع ترین اختلالات پوستی است، بسیار موثر میباشد. بیمارانی که این اختلالات را داشتند بعد از مصرف مکمل های روی، تا حدود زیادی بهبودی حاصل کرده اند.

در بهبود سریع زخم ها:
نقش روی در بهبود سریع زخم ها، بویژه به هنگام جراحت های ناشی از سوختگی و یا زخم هایی که در اثر عمل جراحی در بدن ایجاد می گردند، بسیار اهمیت پیدا می کند.

در سلامت دستگاه تولید مثلی:
روی از جنبه های فراوانی شامل افزایش قدرت جنسی در مردان، بارداری های موفق در زنان و سنتز هورمون های جنسی در سلامت دستگاه تولید مثلی تاثیر می گذارد. در بلوغ و تکامل اسپرم در مردان و نیز تکامل طبیعی نوزاد نیز تاثیر دارد. مصرف روی در بسیاری از موارد بزرگ شدگی غده پروستات نیز موثر بوده است. تحقیقات اخیر دانشمندان در این زمینه نشان می دهد که روی تا حدود زیادی در جلوگیری از ناباروری بویژه در مردان نقش دارد. کمبود روی در مردان می تواند منجر به کاهش عملکرد ترشحی بیضه ها، کاهش قدرت و میل جنسی و نیز بزرگ شدگی غده پروستات گردد.

ویتامین B

ویتامین B نقش تعیین کننده ای در رشد و سلامت مو, ناخن و پوست دارد. و در فرآیند سوخت و ساز بدن و متابولیسم نیز موثر است. کمبود این ویتامین ممکن است سبب یبوست, کاهش اشتها, کم خونی و خستگی بدن شود.

ویتامین c

ویتامین c محلول در آب است. این ویتامین از طریق مواد غذایی جذب بدن می شود زیرا بدن انسان توانایی ساخت این ویتامین را ندارد. از فواید ویتامین ث می توان به آنتی اکسیدان بودن آن و جذب بهتر آهن اشاره کرد. کاهش این ویتامین در بدن ممکن است سبب بیماری یا عوارض خطرناکی مانند خشک شدن و از دست رفتن رطوبت پوست و مو, متورم شدن مفاصل, خونریزی بینی, طولانی شدن زمان بهبود زخم ها, خونریزی لثه شود. همچنین ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن, اضافه وزن و کم خونی از عوارض کمبود ویتامین ث می باشد.

مصرف زینک پلاس در بارداری

مصرف شربت یا قرص زینک پلاس در دوره بارداری ممنوع بوده و عوارض خطرناکی را به همراه دارد. در دوره شیر دهی نیز باید با تایید پزشک مصرف شود, مواد موجود در این دارو ممکن است از طریق شیر به کودک منتقل شده و اثرات منفی در رشد و سلامت آن داشته باشد.

هشدار مصرف شربت زینک پلاس

در صورت بارداری و یا شیردهی، قبل از مصرف این فرآورده با پزشک خود مشورت نمایید. این فرآورده جهت تشخیص، درمان و یا پیشگیری از بیماری نمی باشد. پس از بازکردن در بطری حتما در یخچال نگهداری شود. قبل از مصرف بطری را خوب تکان دهید.

عوارض جانبی شربت زینک پلاس

هر دارویی در کنار فواید درمانی ممکن است دارای عوارضی نیز باشد. شربت زینک پلاس نیز در کنار فواید فراوان بویژه برای رشد کودکان ممکن است سبب بوجود آمدن اختلالاتی نیز در بدن شود. لازم به ذکر است که گفته شود از مصرف بدون نسخه این دارو خودداری و بعد از طی دوره درمان مصرف آن را قطع کنید.

از داروی زینک پلاس نباید به مدت طولانی استفاده شود, زیرا مصرف مداوم آن ممکن است باعث کاهش آهن و کم خونی شود. بنابراین توصیه می شود که بعد از یک ماه مصرف این شربت دو هفته مصرف آن را قطع کرده و در طی این دو هفته قرص آهن مصرف شود.

به والدین توصیه می شود که در زمان رشد کودک به رژیم غذایی آنها توجه ویژه داشته باشند تا رشد کودکان سیر طبیعی را طی کند و نیازی به استفاده از داروهایی مانند شربت زینک پلاس نباشد. استفاده از گوشت پرندگان, ماهی, سبزیجات, عسل, مغز ها, میوه ها و آب میوه های طبیعی که سرشار از ویتامین های مختلف هستند نیز توصیه می شود.

شرایط نگهداری شربت زینک پلاس

دور از دسترس اطفال و در جای خشک و خنک نگهداری شود.

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد قرص زینک

فواید مکمل روی (Zn زینک)

موارد مصرف و فواید پماد زینک اکسید

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (161 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مهدیه | ۲ سال پیش
سلام
یه سوال داشتم
دکتر نوزادم این شربت رو برای نوزاد چهار ماهم تجویز کرده،مشکلی نداره؟!
0
10

hits