دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۱ خاصیت شگفت انگیز ویتامین B۵ برای سلامتی
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
ویتامین B5 داری 11 خاصیت فوق العاده برای بدن دارد ،جدول موادی غذایی که میتوان ویتامین b5 در آن پیدا کرد، بدن انسان به ویتامین B5 در تمام قسمت ها نیاز دارد

ویتامین B5 :همچنین به عنوان اسید پانتوتنیک شناخته شده است، ویتامین B5 همچنین محلول در آب مانند سایر مشتقات ویتامین B است. تمام ویتامین ها بدن انسان را در تبدیل کربوهیدرات ها به انرژی و همچنین تجزیه چربی ها کمک می کند. ویتامین B5 برای عملکرد سیستم عصبی سالم ضروری در سراسر بدن و مغز نیز ضروری است.

بدن انسان به ویتامین B5 در تمام قسمت ها نیاز دارد، به منظور ایجاد کلسترول و حفظ روند متابولیسم. ویتامین B5 را می توان در مولتی ویتامین ها و همچنین مکمل های پیچیده یافت، شما می توانید آن را به راحتی از طریق ضد آن پیدا کنید. داروهای آن تحت عنوان پانتوتنات کلسیم و اسید پانتوتنیک نامیده می شود.

خواص b5 برای سلامتی بدن

جدول منابع غذایی ویتامین B5

خصوصیتمیزان ارزش غذایی
جیگر مرغ8.3 میلیگرم
کلسیم1.9 میلی گرم
دانه های روغنی1.98 میلی گرم
گوجه فرنگی خشک شده1.1 میلی گرم
ذرت1.18 میلی گرم
بروکلی0.52 میلی گرم
قارچ1.3 میلیگرم
ماست1.45 میلی گرم
گل کلم0.71 میلی گرم

خواص b5 برای سلامتی بدن

خواص ویتامین B5


1.تحریک هورمون

ویتامین B5 دارای خواص تحریک کننده ای است که به تنظیم هورمون های مختلف از غدد مختلف در بدن کمک می کند و باعث می شود که آنها متعادل شوند. ویتامین B5 یک سنتز کننده فرآیندهای متعدد آنزیمی در بدن است که شامل تحریک هورمون ها می شود.

2. استرس را از بین می برد

افسردگی و اضطراب می تواند نتیجه کمبود ویتامین B5 باشد؛ افرادی که از کمبود شدید ویتامین B5 رنج می برند باید میزان مصرف ویتامین B 5 خود را برای کاهش علائم افزایش دهند. با این حال، فرض نکنید که افسردگی نتایج کمبود ویتامین B است، بنابراین ابتدا با دکتر خود مشورت کنید. ویتامین B5 به تنظیم هورمون های مرتبط با خلق و خوی کمک می کند تا آرامش ذهن را حفظ کنید.

3. سلامت قلب

قلب یکی از قسمت های حیاتی بدن است و مسئول تحویل مواد مغذی از طریق خون به قسمت های مختلف بدن است. جدا از این، همچنین کمک می کند تا چربی های خوب و چربی های بیش از حد از بدن را از بین ببرند، و باعث می شود کلسترول خون آزاد شود.

4.افزایش استقامت بدن

ویتامین B5 برای فرآیندهای متابولیک بدن ضروری است؛ به بدن کمک می کند تا چربی ها و کربوهیدرات های پیچیده را به بدن تحریک کند. انتشار انرژی از روند متابولیسم سریع کمک می کند که بدن و ذهن به درستی عمل کند و علائم خستگی را کاهش دهد..

5. مراقبت از پوست و سلامت مو

ویتامین B5 یک محرک و متعادل کننده هورمون ها در تمام بدن است. این ویتامین به محافظت از رنگدانه های فولیکول های مو کمک می کند و همچنان باعث استحکام پوست می شود.مصرف سالم ویتامین B5 باعث کاهش چین و چروک و لکه های سن بر روی صورت را نشان می دهد.

آیا میدانید بدن انسان همیشه به ویتامین b5 نیاز دارد ؟

6. سیستم ایمنی سالم

بدن نیاز به یک سیستم ایمنی قوی برای جلوگیری از بیماری دارد. تحقیقات بیشتری برای درک تاثیر ویتامین B5 بر افزایش گلبول های سفید انجام می شود ولی تحقیقاتی که تاکنون انجام شده نشان داده وجود این ویتامین یکی از ملزومات برای داشتن یک سیستم ایمنی بی نقص است...

7. هموگلوبین

ویتامین B5 نقش مهمی در گردش سلولی و بازسازی سلول ها دارد. ویتامین B5 به بدن کمک می کند که هموگلوبین بیشتری را با همکاری با عناصری مانند آهن و مس تولید کند.

8. افزایش میزان متابولیسم

این ماده مغذی برای بدن ضروری است تا پروسه های آنزیمی را ادامه دهد. این کمک می کند تا بدن پروتئین ها را تجزیه و بازسازی عضلات سریع تر کند.

9.باعث کاهش کلسترول های بد بدن می شود

ویتامین B5 ترکیبی از کلسترول هاست و به طور قابل توجهی باعث کاهش کلسترول بد می شود. مطالعات نشان می دهد که پانتیتین ممکن است به کاهش تری گلیسیرید در خون کمک کند، همچنین کاهش چربی را کاهش می دهد.

10. التیام زخم

چندین مطالعه بر روی موش ها نقش مثبت ویتامین B5 را در سرعت بخشیدن به خواص زخم نشان داده اند. همانطور که مشاهدات قبلی نشان داده است ویتامین B5 به بدن کمک می کند تا عفونت های تنفسی را از بین ببرد و با باکتری ها مبارزه کند، ممکن است برای بهبود زخم و انعقاد خون نیز مفید باشد.

همانطور که ویتامین B بخشی ضروری از هر سلولی در بدن است، لازم است که غذاهای غنی از این ویتامین را بخورید. همانطور که از سالها پیش تولید مثل مواد مغذی قوی نیست اضافه کردن چند ویتامین و مکملهای ویتامین B به رژیم غذایی شما ممکن است انتخاب هوشمندانه باشد.

خواص b5 برای سلامتی بدن

کاربر گرامی اگر نظر و پیشنهادی در این زمینه دارید لطفا دیدگاه خود در زیر همین صفحه با ما و دیگران کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید .

ترجمه و گردآوری توسط مجله دلگرم

معصومه راهی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits