دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مزایای مصرف شربت پروسپان برای بهبود سرفه
47
زمان مطالعه: 6 دقیقه
شربت پروسپان (Prospan) به عنوان داروی ضد سرفه شناخته می شود. پروسپان همچنین حاوی ساپونین ها می باشد که تسهیل کننده سرفه می باشند. و تنفس را با باز نمودن برونشها(راه های تنفسی) و نرم نمودن مخاط سخت شده در برونشها تسهیل می نمایند

آشنایی با مزایای شربت پروسپان

پروسپان از نوع خاصی از عصاره برگ خشک پیچک بدست می آید. در 100 میلی لیتر از این شربت مقدار کمی عصاره برگ خشک پیچک و مقداری نیز سوربات پتاسیم وجود دارد. نقش سوربات پتاسیم در این شربت نوعی نگه دارنده است.

که سبب می شود سرفه های آزار دهنده کاهش یابند. شربت سرفه پروسپان خلط آور، برطرف کننده اسپاسم و تسهیل کننده سرفه می باشد.

این محصول همچنین بدون الکل، بدون قند و فاقد مواد نگهدارنده است. و دارای طعم مطبوع گیلاس می باشد. به همین دلیل برای کودکان نیز مناسب می باشد. ولی همزمان اثر بخشی مناسبی در بیماریهای تنفسی بزرگسالان دارد.

شربت پروسپان سرفه حاوی عصاره گیاهی به عنوان ماده موثره می باشد ودر نتیجه مانند تمام فرآورده هایی که از مواد طبیعی تهیه شده اند ، ممکن است گاهی رنگ آن تغییر کند که این مورد تاثیری بر اثر درمانی آن ندارد.

موارد مصرف شربت پروسپان

همانطور که گفته شد از شربت پروسپان برای درمان سرفه، مخاط دستگاه تنفسی، التهاب و سوزش گلو استفاده می شود. به همین دلیل یکی از داروهای موثر برای درمان بیماری سرماخوردگی محسوب می شود.

این شربت با نرم کردن محیط گلو باعث افزایش میزان خلط شده که خود عاملی در از بین بردن سرفه های خشک است. افزایش خلط باعث خروج ویروس های بیماری سرماخوردگی می شوند و سرفه ها نیز به مرور کمتر شده و صدا به حالت عادی بر می گردد.

این دارو را می توان بدون نسخه پزشک نیز از داروخانه ها تهیه کرد و مورد استفاده قرار داد. اما بهتر است که مصرف آن با تجویز و صلاح دید پزشک صورت بگیرد.

پروسپان

مواد تشکیل دهنده شربت پروسپان

  • در هر ۱۰۰ میلی لیتر از محلول حاوی ۷/۰ گرم عصاره برگ خشک پیچک
  • 0.134 گرم سوربات پتاسیم به عنوان ماده نگهدارنده

سایر مواد متشکله: اسید سیتریک فاقد آب، صمغ گزانتان، ترکیبات معطر، محلول 70% سوربیتول هر 2.5 میلی لیتر از محلول حاوی 0.963 گرم سوربیتول جایگزین شکر است.

ویژگی های شربت سینه پروسپان

  • درمان زکام حاد (التهاب) دستگاه تنفسی همراه با سرفه
  • درمان علامتی بیماری های التهابی مزمن برونشیال
  • خلط آور و رقیق کننده موکوس (موکولیتیک)
  • بدون الکل و قند و مواد رنگ دهنده
  • مناسب برای تمام رده های سنی
  • حاوی عصاره برگ خشک پیچک
  • برطرف کننده اسپاسم
  • تسکین دهنده سرفه

عصاره پیچک وحشی و تاثیر آن در درمان التهاب دستگاه تنفسی

صدها سال است که بسیاری از مردم به اثر التیام بخشی پیچک وحشی در درمان بیماری های التهابی دستگاه تنفسی اعتقاد دارند.

اطلاعاتی که از قدیم بر جای مانده به وسیله شرکت Engellhard Arzeneimittel در طی چندین سال با تحقیقات مداوم تکمیل گشته است.

نتیجه آن تهیه عصاره اصلی پیچک با به کار گرفتن روش های خاص بوده که در تمامی فرآورده های پروسپان به کار رفته است. لذا قدرت خالص پیچک دارویی به خوبی و با روش های پیشرفته قابل به کار گرفته شدن در شربت پروسپان بوده است.

مقدار مصرف شربت پروسپان

با ظرف اندازه گیری درون جعبه : در صورت عدم تجویز مقدار مصرف توسط پزشک، در نوزادان (زیر 1 سال) و کودکان (بین 5-1 سال) 5.2 میلی لیتر از شربت سه بار در روز مصرف گردد.

در کودکان دبستانی (9-6 سال) و نوجوانان (بالای 10 سال) 5 میلی لیتر از شربت سه بار در روز و در بزرگسالان 5 تا 5.7 میلی لیتر از محلول سه بار در روز مصرف شود.

طول دوره درمان به نوع و شدت علایم بالینی بستگی دارد. با این وجود حداقل مدت مصرف دارو حتی در موارد خفیف التهاب دستگاه تنفسی یک هفته می باشد.

درمان با محلول ضدسرفه برای 2 تا 3 روز پس از فروکش نمودن علایم جهت حصول اطمینان از موفقیت درمان باید ادامه یابد. در موارد مقاوم بیماری یا در صورت بروز تنگی نفس، تب و خلط چرکی یا خونی سریعا به پزشک مراجعه شود.

دوره مصرف شربت پروسپان

طول دوره درمان به نوع و شدت علائم بالینی بستگی دارد. با این وجود حداقل مدت مصرف دارو حتی در موارد خفیف التهاب دستگاه تنفسی یک هفته می باشد.

درمان با محلول ضدسرفه برای 2 تا 3 روز پس از فروکش نمودن علائم جهت حصول اطمینان از موفقیت درمان باید ادامه یابد. در موارد مقاوم بیماری یا در صورت بروز تنگی نفس، تب و خلط چرکی یا خونی سریعا به پزشک مراجعه شود.

شربت پروسپان

مصرف شربت پروسپان در دوران بارداری و شیردهی

مصرف شربت پروسپان در دوران بارداری و شیردهی باید با نظر و تشخیص پزشک صورت گیرد. مصرف اکثر داروها در زمان شیردهی روز نوزاد نیز تاثیر می گذارد.

زیرا مقداری از دارو در شیر مادر ترشح شده و وارد بدن نوزاد می شود. بنابراین برای اطلاع دقیق از بی خطر بودن مصرف این دارو حتما با پزشک مشورت کنید.

عوارض جانبی شربت پروسپان

تا کنون عوارض خطرناکی از مصرف شربت پروسپان گزارش نشده است. در مواردی ممکن است باعث بعضی مشکلات گوارشی شود. به طور مثال مصرف این شربت در افرادی که معده حساس دارند ممکن است باعث اسهال شود.

در صورت مشاهده هر گونه علائم غیر عادی بعد از مصرف داروی پروسپان به یک مرکز اورژانس مراجعه کنید.

تداخل دارویی شربت پروسپان

مصرف بعضی داروها به صورت همزمان ممکن است سبب کاهش تاثیر یک دارو و یا تاثیر چند برابر شود. تاکنون تداخل دارویی از مصرف همزمان داروی پروسپان با سایر داروها گزارش نشده است به همین دلیل می توان این دارو را همراه با سایر داروها در زمان سرماخوردگی مورد استفاده قرار داد.

مصرف همزمان این شربت با داروهای آنتی بیوتیکی باعث تاثیر بهتر نیز می شود و روند درمانی را بهبود می بخشد.

هشدار مصرف در رابطه با شربت پروسپان

  • در موارد نادری شربت سرفه پروسپان ممکن است به علت سوربیتول مصرفی در فرآورده اثرات ملین داشته باشد.
  • در دوران بارداری و شیردهی عموما تنها پس از مشورت با پزشک قابل مصرف می باشد.
  • در موارد عدم تحمل فروکتوز تنها پس از مشاوره با پزشک می توان مصرف گردد.
  • هر بار قبل از مصرف بطری را به خوبی تکان دهید.

شرایط نگهداری شربت پروسپان

  • شربت پروسپان را در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری و از یخ زدگی محافظت نمایید.
  • دارو را دور از دسترس کودکان تگهداری نمایید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (47 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits