دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با قرص تاخیر قاعدگی پریمولوت (Primolut)
16
زمان مطالعه: 7 دقیقه
پریمولوت یا نورتیسترون یک پروژسترون صناعی است که قاعدگی را به تأخیر می اندازد و اختلالاتی از قبیل آندومتریوز را درمان می کند.

موارد مصرف و عوارض قرص پریمولوت

پریمولوت نام تجاری داروی نورتیسترون است. پریمولوت یا نورتیسترون یک پروژسترون صناعی است که قاعدگی را به تأخیر می اندازد و اختلالاتی از قبیل آندومتریوز را درمان می کند. دراین اختلالات، نورتیسترون فقط در روزهای مخصوصی در خلال قاعدگی مصرف می شود. یکی از مصارف اصلی نورتیسترون، استفاده از آن به عنوان یکی از ترکیبات قرصهای ضد بارداری یا به تنهایی یا در ترکیب با یک داروی استروژن است. در برخی شرایط می توان آنرا تزریق نمود. این دارو برای درمان بعضی از انواع سرطانهای پستان نیز تجویز می شود.

قرص‌های تأخیری قاعدگی در واقع قرص‌هایی هستند که حاوی هورمون پروژسترون بوده و زمانی که ۳ تا ۴ روز قبل از تاریخ مورد نظر قاعدگی‌تان آنها را بخورید، در به تعویق انداختن قاعدگی تأثیرگذار خواهد بود.

قرص‌های تأخیری موجود در بازار انواع مختلفی دارند. با این حال، قرص‌های پروژسترون معمولا بیش از بقیه مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ چرا که در مقایسه با بقیه، به مراتب مطمئن‌تر و مؤثرترند. از دیگر قرص‌های تأخیری شایع در بازار قرص‌های ضدبارداری ترکیبی و قرص نورتیسترون (نوعی قرص پروژسترون) است. اگرچه می‌توانید قرص‌های فازی یا مرحله‌ای را هم تهیه کنید، اما معمولا از آنها استفاده نمی‌شود.

قاعدگی (پریود) در هر دختری و پس از رسیدن به سن بلوغ رخ می‌دهد و از نظر پزشکی یک فرد سالم هر ماه (هر ۲۸ روز یکبار) به مدت ۵ الی ۷ روز خونریزی دارد. مقدار خونریزی و طول مدت آن با توجه به ژنتیک، شرایط بدنی فرد و شرایط روحی آن شخص در طول ماه‌های مختلف ممکن است کمی تغییر کند. به طور کلی تغییر در میزان ترشح دو نوع هورمون استروژن و پروژسترون عامل اصلی بروز عادت ماهانه به شمار می‌آید. سلامت قاعدگی برای تمامی زنان بسیار اهمیت دارد و در صورت بروز کوچکترین اختلالی در آن فرد به پزشک خود مراجعه می‌کند و ممکن است برای برگشتن به روند طبیعی مجبور به استفاده از داروهایی مثل داروی پریمولوت یا نورتیسترون شوند.

نام هاي تجارتي : Menzol ،Micronor ،Primolut ، Noriday ، Noristat

مقدار و زمان مصرف پریمولوت

ابتدا باید بدانید که داروی نورتیسترون به شکل های قرص، تزریقی و پماد پوستی در بازار موجود است اما نوع قرص این دارو از همه پرکاربردتر می باشد. بنابر تحقیقات انجام شده بهترین زمان مصرف دارو در نوع قرص آن (۱ تا ۳ بار در روز)، در نوع تزریق (هر هفته یک بار) و در نوع پماد پوستی (۲ بار در هفنه) اعلام شده است و اندازه دوز مجاز مصرفی دارو نیز به این شکل است که هر فرد باید طبق دستور پزشک از این دارو مصرف کند.

مقدار مصرف پریمولوت برای بزرگسالان: 10 تا 15 میلی رم در روز برای اختلالات قاعدگی

مقدار مصرف پریمولوت برای تعویق افتادن قاعدگی : 15 میلیگرم در روز

مقدار مصرف پریمولوت به عنوان قرص ضدبارداری حاوی پروژسترون:350 میلیگرم در روز

مقدار مصرف پریمولوت برای سرطان30 تا 60 میلیگرم در روز .

پریمولوت

تداخل دارویی پریمولوت

پریمولوت یا نورتیسترون بر اثرات مفید بسیاری از داروها مثل قرصهای ضدانعقاد، ضدتشنج ها، ضدفشارخونها و داروهای دیابتی اثر می گذارد. خیلی از داروهای دیگر اثر ضدبارداری قرصهای حاوی نورتیسترون را کاهش می دهند که عبارتند از داروهای ضدسل و آنتی بیوتیکها.

  • مصرف پریمولوت یا نورتیسترون تاثیرات سیکلوسپورین را افزایش می دهد.
  • قبل از مصرف هرگونه داروی دیگر حتماً به پزشک خود بگویید که پریمولوت یا نورتیسترون مصرف می کنید.

مصرف پریمولوت در دوران بارداری و شیردهی

برای خانم های باردار: معمولاً تجویز نمی شود زیرا ممکن است نقائصی در جنین ایجاد کند.
برای خانم های شیرده: این دارو در شیر مادر نفوذ می کند اما به مقدار طبیعی بی ضرر است.

نکات احتیاطی مهم در مصرف داروی پریمولوت

در موارد زیر پزشک را مطلع سازید.

  • ناراحتی های طولانی مدت کبد یا کلیه،دیابت، غش های صرعی، میگرن، ناراحتی های قلب و گردش خون، مصرف داروهای دیگر.
  • برای اطفال و کودکان: تجویز نمی شود.
  • برای سنین بالای 60: معمولاً تجویز نمی شود.
  • مصرف این دارو در حین رانندگی و کارهای دشوار, بی خطر است.

هشدار مصرف پریمولوت

استفاده بلند مدت:
پریمولوت در بعضی از موارد به کبد آسیب می رساند. برای بررسی کبد باید اقدام به آزمایش خون بشود.

عوارض جانبی مصرف پریمولوت


از آنجایی که قرص‌های تأخیری قاعدگی حاوی پروژسترون هستند، عوارض جانبی این قرص‌ها درست به مانند عوارض بالا رفتن میزان پروژسترون در بدن خواهد بود. این عوارض شامل تورم شکم یا احساس اشباع و پُر بودن، بروز کهیر و آکنه و تغییرات خلق و خو به خاطر بر هم خوردن تعادل هورمونی در بدن است.

از عوارض معمول مصرف این دارو می توان به تورم پاها و زانوها، چاقی، خونریزی، سردرد و افسردگی، اشاره کرد و همچنین مصرف این دارو به مدت طولانی باعث ایجاد یرقان می شود که این امر ناشی از نارسایی کبدی می گردد. اگر با هریک از این عوارض برخورد کردید سریعا با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض جانبی پریمولوت یا نورتیسترون به ندرت آزاردهنده هستند. درمان طولانی مدت می تواند به علت آسیب کبدی موجب یرقان شود.

قرص پریمولوت

سوالات رایج در رابطه با مصرف قرص پریمولوت یا نورتیسترون

آیا استفاده از این قرص‌ها برای به تأخیر انداختن قاعدگی امن و بی‌خطر است؟ تا چه مدت می‌توان از این قرص‌ها استفاده کرد؟
تحقیقات نشان می‌دهد یک‌بار استفاده از این قرص‌ها برای به تأخیر انداختن قاعدگی هیچ مشکلی نخواهد داشت. با این حال نباید استفاده از آنها برایتان تبدیل به عادت شود؛ چرا که این قرص‌ها می‌توانند چرخه طبیعی هورمونی بدن‌تان را مختل کنند. هم‌چنین وقتی قاعدگی به تأخیر می‌افتد با دردهای شدیدی همراه خواهد بود.

آیا بعد از خوردن این قرص‌ها ممکن است دچار قاعدگی شوم؟
وقتی خوردن قرص‌ را متوقف می‌کنید، نوع فعالیت هورمون‌ها تغییر کرده و منجر به خونریزی بدن می‌شود. در برخی مواقع، ممکن است بلافاصله بعد از متوقف کردن خوردن قرص‌ها، دچار قاعدگی شوید (ظرف چند ساعت)، با این همه در برخی مواقع این مسئله ممکن است ۱۰ تا ۱۵ روز طول بکشد تا دوباره دچار قاعدگی شوید. این مسئله در افراد مختلف با هم تفاوت دارد. با این حال اگر بعد گذشت ۱۵روز از تمام شدن روند خوردن قرص دچار قاعدگی نشدید، بهتر است بلافاصله با پزشک مشورت کنید تا علت دقیق آن را بدانید.

آیا قرص‌های تأخیری قاعدگی مانند قرص‌های ضدبارداری‌اند؟
اکثر افراد بر این باورند که قرص‌های تأخیری قاعدگی و قرص‌های ضدبارداری مشابه هم هستند که البته چنین چیزی اصلا درست نیست. قرص‌های ضدبارداری مانع از تخمک‌گذاری می‌شوند و به همین خاطر از بارداری ناخواسته پیشگیری می‌کنند. برخلاف قرص‌های ضدبارداری، قرص‌های تأخیری قاعدگی بر دیواره رحمی تأثیر گذاشته و هیچ اثری بر تخمک‌گذاری و به موجب آن بارداری ناخواسته نخواهند داشت.

آیا مصرف این قرص‌ها همیشه جواب می‌دهد؟
خب، در بسیاری از مواقع گفته می‌شود که این قرص‌ها می‌تواند قاعدگی شما را بدون هیچ مشکلی به تعویق بیاندازد. هیچ موردی مبنی بر عدم کارایی این قرص‌ها در به تعویق انداختن قاعدگی گزارش نشده است. با این حال، بهتر است همیشه پیش از شروع مصرف آن با پزشک متخصص زنان مشورت کنید تا از اثرات آن بر سلامت‌تان آگاه شوید و بدانید چه زمانی باید مصرف آن را متوقف کنید تا مشکلی به همراه نداشته باشد.

divider

بیشتر بخوانید:

چه چیزی باعث تخلیه ترشحات قهوه ای قبل از دوره قاعدگی می شود؟

راه های مناسب برای عقب افتادن پریودی

بهترین خوراکی ها در دوران قاعدگی

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (16 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Bahar | ۴ سال پیش
اگر یک مرد 50 ساله اشتباهی از این قرص بخوره مشکلی پیش نمیاد؟ ایا مصرف دارویی هم قرص ضد افسردگی و قرص خواب میخوره و برای اینکه هیچ حسی به رابطه جنسی نداره دارو درمانی میخوره بعد از خوردن این قرص داروی درمانی خودش رو هم خورد میخواستم بپرسم خطر نداره براش باید چکار کنم خیلی میترسم دکتر هم نمیاد میخواد بدونم درصد خطرش به چه اندازه ای هست ممنون میشم جواب بدید
1
1
پاسخ ها:
🥰 | ۴ ماه پیش
ههههههههههه
0
0

hits