دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد قرص کنترل دیابت جنوویا
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
جنوویا یا سیتاگلیپتین (sitagliptin)، دارویی برای درمان بیماری دیابت است که به کنترل سطح قندخون کمک می‌کند

موارد مصرف و عوارض قرص جنوویا

جنوویا یا سیتاگلیپتین (sitagliptin)، دارویی برای درمان بیماری دیابت است که به کنترل سطح قندخون کمک می‌کند و میزان انسولینی که بدن پس از خوردن مواد غذایی تولید می‌کند را تنظیم می‌نماید. این دارو برای بیمارانی که از دیابت نوع دوم رنج می‌برند، استفاده می‌شود. جنوویا گاهی در ترکیب با سایر دارو های دیابت، مصرف می‌شود؛ اما برای درمان دیابت نوع اول به کار نمی‌رود.

جنوویا به صورت قرص خوراکی همراه با غذا مصرف می‌شود و استفاده از آن باعث بروز هیپو گلایسمی و یا اضافه وزن نمی‌شود. در ایران این دارو توسط دو شرکت داروسازی عبیدی و دارو سازی اسوه تحت نام‌های تجاری ZIPTIN و SITAVIX تولید شده و به فروش می‌رسد.

این دارو فقط با تجویز پزشک شما در دسترس می باشد.

مکانیسم اثر جنوویا

جنوویا یک مهارکننده DPP-4 می باشد که با افزایش سطح انکرتین در خون که مسئول تنظیم آزادسازی انسولین در خون می باشد،به صورت غیر مستقیم منجر به افزایش انسولین خون و در نتیجه کاهش قندخون خصوصاً پس از غذا می شود. از مزایای دیگر این دارو کمک به کاهش ساخت قندهای ساده توسط کبد می باشد.

مطالعات نشان می دهد که در بیماران مصرف کننده انسولین، با اضافه کردن این دارو به رژیم درمانی،می توان دوز انسولین را کاهش داد. این دارو با غذا تداخلی ندارد و می توانید آن را قبل یا بعد از غذا مصرف نمایید.

اطلاعات مهم درباره جنوویا و نکات قبل از مصرف

اگر شما به جنوویا یا سیتاگلیپتین حساسیت دارید با پزشک خود برای مصرف انسولین تماس بگیرید برای اینکه مطمئن شوید این دارو برای شما بی خطر است٬ در مورد سابقه ها و حساسیت های زیر حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.

اگر شما در شرایط کتواسیدوز دیابت قرار دارید، بهتر است از این دارو استفاده نکنید. (با دکتر خود، در مورد درمان مربوط به انسولین کمک بگیرید.)

برای اینکه از عدم تاثیرات سوء این دارو بر روی خود اطمینان داشته باشید، لازم است قبل از مصرف موارد زیر را با پزشک خود در میان بگذارید:

” بیماری های کبدی، کلیوی (یا اگر در دوره‌ دیالیز شدن هستید)، پانکراتیت، تری گلیسیرید بالا (تری گلیسیرید، نوعی چربی در خون است)، سنگ صفرا، سابقه‌ اعتیاد به الکل. “

مصرف جنوویا برای افراد کمتر از ۱۸ سال، توصیه نمی‌شود.

جنوویا

مصرف جنوویا در دوران بارداری و شیردهی

FDA رده بندی بارداری : گروه B

هنوز مشخص نشده که آیا این دارو برای جنین شما مضر است یا خیر٬ اما اگر شما باردار هستید یا قصد بچه دار شدن دارید پزشک خود را در رابطه با مصرف این دارو در جریان بگذارید

معلوم نیست که آیا این دارو به شیر مادر عبور کند و یا اینکه می تواند به کودک شیرخوار آسیب برساند٬ در هر صورت قبل از مصرف این دارو حتما با پزشک خود مشورت نمایید

نحوه مصرف قرص جنوویا

جنوویا را حتما با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید. دکتر شما ممکن است برای نتیجه‌ بهتر گرفتن، دوز مصرفی این دارو را هر از چند گاهی تغییر دهد.

  • در مورد هر نوع محدودیت مربوط به غذا، نوشیدن یا فعالیت، از دستورالعمل پزشک تبعیت کنید.
  • شما می‌توانید این دارو را به همراه غذا و یا بدون غذا مصرف نمایید. به دستورالعمل پزشک خود در این رابطه توجه کنید.
  • میزان قند خون شما گاهی اغلب اوقات باید آزمایش شود. ممکن است آزمایشات دیگری نیز برای شما انجام گردد.
  • به یاد داشته باشید که میزان مصرف خود و یا برنامه‌ زمانی مصرف جنوویا یا سیتاگلیپتین را بدون توصیه‌ دکتر تغییر ندهید.
  • این دارو، تنها بخشی از درمان است و ممکن است همراه با رژیم غذایی، انجام تمرینات ورزشی، کنترل وزن، آزمایش های منظم قند خون بدن، و مراقبت های پزشکی ویژه ای باشد.
  • دستورالعملی که پزشک برای شما در نظر گرفته است را به دقت اجرا کنید.

توصیه هایی به افراد دیابتی

افت قند خون پایین (hypoglycemia) ممکن است برای هر فردی که دیابت دارد اتفاق بیفتد. علائم مربوط به آن شامل سردرد، گرسنگی، تعریق، رنگ پریدگی، زودرنجی، سرگیجه، احساس لرزش یا مشکلات در تمرکز می‌باشد. سعی کنید مقداری خوراکی قندی به همراه خود داشته باشید که در صورتی که دچار این حالات شدید و قند خون شما پایین آمد، آن را مصرف کنید. خوراکی های قندی می‌تواند شامل آب میوه، آب نبات سفت، کراکر (نوعی شیرینی)، نوشیدنی های غیر رژیمی حاوی کربنات سدیم، و کشمش باشد.

دوستان و آشنایانی که دور و بر شما هستند، باید با برخورد در شرایط اورژانسی آشنا باشند و اقدامات لازم را برای کمک به فرد بیمار انجام دهند. اگر میزان قند خون شما شدیدا پایین است به طوری که قادر به خوردن و آشامیدن نباشید، باید تزریق گلوکاگون بر روی شما انجام گیرد. پزشک می‌تواند برای شما یک بسته گلوکاگون تزریقی تجویز کند و نحوه‌ استفاده از آن را به شما یاد دهد تا در مواقع اورژانسی آن را تزریق نمایید. چنانچه میزان قندخون شما بالاست (hyperglycemia)، نیز مراقب باشید. علائم آن عبارتند از: افزایش تشنگی، افزایش میزان ادرار، گرسنگی، دهان خشک، تنفس با بوی میوه، خواب آلودگی، پوست خشک، تاری دید و کاهش وزن بدن.

میزان قند خون خود را در هنگامی که تحت استرس هستید، در سفر به سر می‌برید، بیمار هستید، در دوران جراحی یا درمان های اورژانسی به سر می‌برید، زمانِ انجام تمرینات شدید، چنانچه نوشیدنی الکلی مصرف می‌کنید و یا گاهی در بعضی وعده های غذایی چیزی نمی‌خورید، حتماً بررسی نمائید. این مواردی که ذکر شد، می‌توانند بر سطح گلوکز بدن شما تاثیر گذارند و دوز مصرفی شما نیز در اثر آن ها ممکن است تغییر پیدا کند.

دوز مصرفی رایج برای داروی جنوویا یا سیتاگلیپتین

دوز مصرفی معمول برای داروی جنوویا یا سیتاگلیپتین، میزان ۱۰۰ میلی گرم خوراکی به صورت ۱ بار در روز می‌باشد. اما در مواقعی که در اثر شرایطی، میزان انسولین بدن بالا می‌رود،کمتر از این مقدار باید مصرف شود تا از افزایش قند خون جلوگیری گردد.

مصرف بیش از حد یا کمتر جنوویا

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، جنوویا را مصرف کنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، جنوویا مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

نشانه های قند خون پایین عبارتند از: خستگی شدید، تاری دید، تعریق، مشکلات در حرف زدن، رعشه یا لرزش، درد شکم، گیجی و تلاطم و دست پاچگی، و تشنج.

قرص جنوویا

اطلاعات مهم در مورد جنوویا

در صورتی که هر یک از این عوارض جانبی را مشاهده نمودید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید و او را در جریان قرار دهید :

  • پانکراتیت – درد شدید در قسمت فوقانی معده ، تهوع و استفراغ ، از دست دادن اشتها، ضربان قلب سریع
  • ادرار کم و یا عدم تولید ادرار
  • تورم، افزایش وزن، احساس تنگی نفس
  • واکنش شدید پوست – تب، گلو درد، تورم صورت و زبان ، سوزش در چشم، درد پوست، به دنبال آن بثورات پوستی قرمز یا بنفش (به خصوص در صورت و یا قسمت بالای بدن) و تاول زدن و پوسته شدن است.
  • لازم است تجویز این دارو برای بیماران با مشکل کلیوی و گوارشی با احتیاط باشد.همچنین در بیماران مبتلا به کتواسیدوز تجویز این دارو توصیه نمی شود

عوارض جانبی جنوویا

  • آبریزش یا گرفتگی بینی، گلو درد
  • سردرد، درد پشت، درد مفاصل و عضلات
  • تهوع، درد معده، اسهال، یبوست

تداخلات دارویی جنوویا

دارو های دیگر نیز می‌تواند باعث افزایش یا کاهش تاثیرکاهش قند خون در اثر مصرف جنوویا یا سیتاگلیپتین شود. درباری هر نوع دارویی که مصرف می‌کنید، با دکتر خود مشورت کنید. این دارو ها شامل ویتامین ها، دارو های بدون نسخه و دارو های گیاهی می‌شوند. البته دارو های دیگری نیز ممکن است با جنوویا واکنش نشان دهند و موجب اختلال شوند. در مورد تمام داروهای دیگری که استفاده می کنید به پزشک خود بگویید ، به ویژه :

  • پروبنسید (Benemid)
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)
  • آسپرین یا سالیسیلاتها دیگر (از جمله Pepto-Bismol)
  • رقیق کننده خون (وارفارین، کومادین)
  • داروهای سولفا (باکتریم، SMX-TMP، و غیره)
  • مهار کننده های مونوآمینواکسیداز (MAOI)، یا
  • مسدود کننده های بتا (Tenormin و غیره)
  • انسولین یا سایر داروهای دیابت خوراکی


شرایط نگهداری جنوویا

دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما، رطوبت و نور قرار دهید.

divider

بیشتر بخوانید:

فواید مصرف پودر گیاه گالگا در درمان دیابت

18 خاصیت باورنکردنی دانه های چیا برای درمان دیابت

معرفی 25 غذای خطرناک برای بیماران دیابتی

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits