دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض خطرناک مصرف خودسرانه ویتامین ها و مکمل های غذایی
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
عوارض مصرف بیش از حد و خودسرانه ویتامین ها و مکمل های غذایی عوارض قرص های مکمل و ویتامین عواقب مصرف خودسرانه ویتامین و مکمل

عوارض مصرف مکمل های غذایی

کمتر کسی به عوارض قرص های مکمل و ویتامین ها توجه می‌کند. درست است که ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامتی ما ضروری اند اما مصرف طولانی مدت قرص های ویتامین و مکمل ها نه از بیمار شدنمان جلوگیری می‌کند و نه عمر طولانی می‌بخشد.
گاهی ممکن است پزشکان به دلایل مختلف و برای دوره های زمانی کوتاه مدت این نوع از داروها را تجویز کنند، اما متأسفانه ما به این خاطر که آن ها را به چشم دارو نمی‌بینیم، خوردنشان را خودسرانه ادامه می‌دهیم. حقیقت این است که گاهی این قرص ها تأثیری بر سلامتی ما ندارند و حتی گاهی می‌توانند در دوز های بالا خطرناک هم باشند.
پیشنهاد می‌کنم با این مقاله از مجله دلگرم همراه باشید تا شما را با 8 نمونه از این ویتامین ها و مکمل ها که به عنوان یک شمشیر دولبه عمل می‌کنند، آشنا کنم.

بتاکاروتن

بتاکاروتن


بتاکاروتن شکلی از ویتامین A است که دریافت آن به اکثر بزرگسالان سالم، توصیه می شود و مصرف روزانه و مورد نیاز بتا کاروتن برای مردان 3000 واحد و برای زنان و 2130 واحد است. هویج، اسفناج، کلم پیچ، و طالبی بهترین مواد غذایی اند که دارای بالاترین میزان از بتاکاروتن هستند. بعضی افراد، بتاکاروتن را به عنوان یک آنتی اکسیدان ضد سرطان میشناسند، اما واقعیت این است که مصرف بالای این مکمل می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را در افراد سیگاری افزایش دهد. علاوه بر این مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مکمل بتاکاروتن ضدسرطان است.

divider

فولیک اسید

فولیک اسید


میزان مورد نیاز فولیک اسید برای بدن، 400 میکروگرم در روز است که این میزان فولیک اسید به راحتی از طریق نان غنی شده، غلات کامل،حبوبات و مارچوبه تأمین می‌شود. بنابراین دیگر نیازی به مصرف قرص فولیک اسید نیست. درست است که تحقیقات نشان داده اند مصرف فولیک اسید در دوران بارداری مادران، خطر نقایص عصبی در نوزادان را کاهش می‌دهد اما آن طرف قضیه هم این است که مصرف بیش از اندازه آن، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد. بنابراین بهتر است به توصیه پزشکان عمل کنیم و قرص فولیک اسید را تنها در زمان بارداری مصرف کنیم.

divider


سلنیوم


میزان مورد نیاز سلنیوم تنها 55 ميكروگرم در روز است و این میزان را می‌توان با مصرف آجیل، ماهی تن و گوشت گاو به دست آورد. بعضی افراد قرص سلنیوم را برای جلوگیری از سرطان، به ویژه سرطان پروستات، مصرف می کنند. اما مطالعه ای که اخیراً در این رابطه انجام شده، نشان میدهد که مصرف بالای سلنیوم می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد.(یکی از ساده ترین روش ها برای پیشگیری از سرطان پروستات چند بار انزال در ماه است.) سلنیوم همچنین می تواند یکی از بدترین مکمل ها برای دیابت باشد. مطالعه ای که در همین رابطه و در سال 2007 انجام شد نشان داد افرادی که 200 میکروگرم سلنیوم در روز مصرف میکنند، 50 درصد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 قرار می‌گیرند.

divider

عوارض مصرف ویتامینها

ویتامین B6

ویتامینB6


بزرگسالان یعنی افراد بین 19 تا 50 سال باید روزانه 1.4 میلی گرم ویتامین B6 دریافت کنند و این میزان را می‌توان از سیب زمینی پخته، موز و نخود به دست آورد. اما پس از 50 سالگی، میزان مورد نیاز ویتامین B6 اندکی افزایش یافته و هم مردان و هم زنان باید 1.5 میلی گرم از آن را دریافت کنند. برخی افراد از قرص این ویتامین به بهانه جلوگیری از اختلالات روانی و بیماری قلبی استفاده می‌کنند، اما مطالعات اخیر نشان می‌دهند که ویتامین B6 تأثیر چندانی بر پیشگیری از حملات قلبی ندارد. بنابراین بهتر است اگر پزشکمان قرص ویتامین B6 را تجویز کرد از آن استفاده کنیم و مصرف خودسرانه آن را کنار بگذاریم.

divider

ویتامین B12

ویتامین B12


ماهی، صدف، گوشت گاو بدون چربی و غلات غنی شده بهترین منابع برای دریافت ویتامین B12 هستند. البته میزان مورد نیاز روزانه این ویتامین، تنها 2.4 میکروگرم است. کمبود ویتامین 12B می‌تواند باعث کم خونی و زوال عقل شود، به همین دلیل پزشکان آن را به برخی از سالمندان توصیه می‌کنند، اما شواهدی هم وجود دارند که نشان می‌دهند دوزهای بالایی از ویتامین B12 تأثیر چندانی نداشته و بر خلاف تصور ما، انرژی را افزایش نمی‌دهند.

divider

ویتامین C

ویتامین ث


ویتامین C را می توان به وفور در مرکبات، خربزه و گوجه فرنگی پیدا کرد. مردان بالغ باید 90 میلی گرم از آن را هر روز دریافت کنند، در حالی که میزان مورد نیاز برای زنان 75 میلی گرم است. بیشتر ما برای پیشگیری از سرماخوردگی از قرص ویتامین C استفاده می‌کنیم اما بررسی 30 آزمایش بالینی نشان داده که هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد ویتامین C از سرماخوردگی جلوگیری می‌کند. البته چند مورد استثنا نیز وجود دارد؛ افرادی که در هوای سرد زندگی می‌کنند یا استرس شدیدی را تجربه می‌کنند، دوندگان دوی ماراتن و افراد سیگاری بیش از سایرین به ویتامین C نیاز دارند. با این حال، اکثر ما فکر می‌کنیم این ویتامین برای جلوگیری از سرما خوردگی و آنفولانزا بسیار مؤثر است. همچنین مطالعات انجام شده ادعا نکرده اند که دوزهای بالای ویتامین C میتواند با سرطان و بیماریهای قلبی مبارزه کند. با این وجود، آیا بهتر نیست برای دریافت ویتامین C، به همان میوه های خوشمزه که در دسترس همه ماست بسنده کنیم و سراغ قرص نرویم؟

divider


ویتامین E

ویتامین ای


ویتامین E به میزان قابل توجهی در روغن های گیاهی، آجیل و سبزیجات با برگ های سبز موجود است. با توجه به میزان مورد نیاز ویتامین E برای بدن، سعی کنیم 15 میلی گرم از آن را از طریق غذا های مختلف دریافت کنیم. اما نکته جالب اینکه، مطالعات نه تنها نشان نمی‌دهند که مکمل های ویتامین E از حمله قلبی یا سرطان جلوگیری می‌کنند، بلکه دوزهای بالای آن ممکن است خطر سکته را نیز افزایش دهد. البته، مطالعه ای نشان داده که ویتامین E که از غذا دریافت می‌شود(نه از طریق قرص) از بیماری آلزایمر جلوگیری کند.

divider


زینک

زینک


میزان مصرف مجاز روزانه برای زینک 11 میلی گرم برای مردان و 8 میلی گرم برای زنان است که این میزان زینک به راحتی از گوشت گاو بدون چربی و غلات قابل دریافت است. هرچند که ادعا می‌شود این ماده معدنی می‌تواند علائم سرماخوردگی را از بین ببرد و یا به درمان سریع تر آن کمک کند، اما شواهد، این ادعا را ثابت نمی‌کند. به علاوه، دوزهای بالای زینک حتی میتواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کنند.

divider

در ادامه بخوانید:

همه چیز درباره قرص زینک

موارد مصرف ویتامین سنتروم و عوارض دارویی آن

فواید + عوارض استفاده از قرص های جوشان

در این مقاله عوارض خطرناک مصرف 8 ویتامین و مکمل را معرفی کردیم. خوشحال می‌شویم اگر نظر خود را درباره این موضوع با ما و سایر کاربران مجله دلگرم در میان بگذارید.

ترجمه و گردآوری

رویانیان

بخش سلامت مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits