دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کپسول کلپرمین چیست؟
155
زمان مطالعه: 8 دقیقه
کلپرمین برای برطرف کردن علائم اسپاسم های خفیف دستگاه گوارش، نفخ و درد شکم روده بویزه در بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر کاربرد دارد.

همه ی آنچه که باید در مورد کپسول کلپرمین بدانید !

کپسول کلپرمین برای نفخ،سندروم کولون ملتهب،سندروم روده متحرک،دردهای شکم،حالت تهوع،کاتار مجاری تنفسی،التهاب مخاط دهانی،درد عصب ها و عضلات،استفراغ،سوهاضمه و دیگر عارضه ها استفاده میشود.کپسول کلپرمین ممکن است برای مصارف دیگری نیز استفاده شود .

کلپرمین حاوی روغن نارگیل به عنوان یک ماده فعال است.

کلپرمین در یک شرکت Tillotts Pharma AG سوئیس با مارک تجاری ثبت شده است.

این دارو از روغن نعنا گرفته شده است و داروی بسیار مناسب ولی کمی گران برای نفخ و ضد اسپاسم می باشد.
این دارو به تعداد یک کپسول (حداکثر۲کپسول) نیم تا یک ساعت قبل از هر وعده غذا مصرف می شود و همچنین بلافاصله بعد از غذا مصرف نگردد.
در کودکان منع مصرف دارد و در بارداری در گروه C دسته بندی شده است.
ماده اصلی آن یعنی روغن نعنا باعث شل شدن عضلات روده و کاهش فشار کولون می شود.
با الکل و نیز با آنتی اسیدها و غذا تداخل شدید ایجاد میکند.بنا بر این نمیبایست بلافاصله بعد از غذا مصرف شود. همچنین باعث مهار ایزو آنزیم CYP3A4 سیتوکرم P450 گردیده و غلظت داروهائی که کلیرانس آنها وابسته به این ایزو آنزیم میباشد را بالا برده و ایجاد سمیت مینماید.
روغن نعناع از منتا پیپراتا (گیاه نعناع فلفلی) استخراج می شود.جزئ اصلی آن منتول می باشد.منتول دارای اثرات ضد اسپاسم بواسطه مهار کانالهای کلسیم درسلولهای عضلات صاف روده می باشد.
کلپرمین برای برطرف کردن علائم اسپاسم های خفیف دستگاه گوارش، نفخ و درد شکم روده بویزه در بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر کاربرد دارد.

کلپرمین

دستورالعمل مصرف صحیح کپسول کلپرمین :

پزشک شما ممکن است از شما بخواهد کلپرمین را در زمان های متفاوت مثلا صبح، ظهر یا شب مصرف نمایید.کلپرمین باید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از غذا مصرف شود.

کپسول های کلپرمین باید به صورت سالم و جهت عبور آسان از مجاری گوارشی با آب کافی بلعیده شوند. از جویدن، خرد کردن یا شکستن این کپسول ها خودداری نمایید.

مقدار مصرف کپسول کلپرمین

همیشه کلپرمین را مطابق دستور پزشک مصرف نمایید. در صورت عدم اطمینان از مقدار مصرف با پزشکتان مشورت نمایید. وی بر حسب وضعیت شما مقدار مناسب دارو، تعداد و فواصل زمانی مصرف کپسول ها را تعیین خواهد نمود.

مصرف کپسول کلپرمین در بزرگسالان

اگر مقداری مشخصی از سوی پزشکتان نجویز نشده باشد روزانه ۳ بار، هر بار یک کپسول کلپرمین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از غذا میل نمایید در صورت لزوم،مقدار مصرف را به ۳ بار در روز و هر بار ۲ کپسول افزایش دهید. درمان با این دارو باید تا برطرف شدن علایم که معمولا در یک یا دو هفته اتفاق می افتد، ادامه یابد. در صورت باقی ماندن علایم با پزشک یا دارو ساز خود مشورت نمایید.از رژیم دارویی مندرج در این بروشور یا تعیین شده از سوی پزشکان پیروی نمایید. در صورتیکه احساس میکنید کلپرمین بودن تاثیر یا دارای تاثیر بیش از حد قوی می باشدریال با پزشک یا داروسازتان مشورت نمایید.

مصرف کپسول کلپرمین در سالمندان

در صورت عدم ابتلا به اتلال کلیوی، مقدار مصرف معمول دارو در بزرگسالان، برای افراد سالمند مورد استفاده می باشد.

مصرف کلپرمین کودکان

در کودکان زیر ۱۵ سال کلپرمین باید تنها طبق دستور پزشک مصرف شود.

کلپرمین

مصرف بیش از مقدار توصیه شده:

این دارو نباید بیش از حد مشخص شده توسط پزشک مصرف شود. در صورت مصرف بیش از مقادیر توصیه شده در این بروشور یا تجویز شده توسط پزشکتان (و چنانچه احساس ناخوشی میکنید.)،به پزشک، بیمارستان یا داروخانه مراجعه نمایید.

علایم مصرف بیش از حد کپسول کلپرمین :

  1. علایم گوارشی شدید مانند اسهال،زخم در ناحیه مقعد و تهوع
  2. تشنج،کاهش سطح هوشیاری،تنگی تنفس(آپنه)
  3. نارسایی در هماهنگی عضلانی و سایر مشکلات سیستم عصبی مرکزی،احتمالاً به علت وجود منتول. در صورت بروز این حالات، باید شستشو معده صورت گیرد. در صورت لزوم، بیمار بایستی با شروع درمان علامتی تحت مراقبت قرار بگیرد.

فراموش کردن مصرف کلپرمین:

چنانچه یک نوبت از مصرف دارو را فراموش کردید دوز بعدی را بصورت معمول مصرف کنید و برای جبران مقدار فراموش شده،مقدار مصرف بعدی را دو برابر نکنید.

قطع مصرف کلپرمین:

دارو را تا مدتی که پزشکتان توصیه نموده است مصرف نمایید. قبل از اعمال هر گونه تغییر یا توقف درمان با پزشک معالجتان مشورت نماییدو هر گونه سوال در مورد مصرف کلپرمین را با پزشک یا داروسازتان در میان بگذارید.

عوارض جانبی احتمالی قرص کلپرمین

  • همانند سایر داروها، کلپرمین ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. سنجش میزان عوارض جانبی بر اساس میزان شیوع به شرح ذیل مس باشد.
  • بسیار شایع: در بیشتر از ۱ مورد از ۱۰ بیمار تحت درمان
  • شایع: در کمتر از ۱ مورد از ۱۰ بیمار،اما بیش از ۱ مورد از ۱۰۰ بیمار تحت درمان
  • غیر شایع: در کمتر از ۱ مورد از ۱۰۰ بیمار،اما بیش از ۱ مورد از ۱۰۰۰ بیمار تحت درمان
  • نادر: در کمتر از ۱ مورد از ۱۰۰۰ بیمار،اما بیش از ۱ مورد از ۱۰۰۰۰ بیمار تحت درمان
  • بسیار نادر: در کمتر از ۱ مورد از ۱۰۰۰۰ بیمار،اما بیش از ۱ مورد از ۱۰۰۰۰۰ بیمار تحت درمان، اعم از موارد ویژه
  • واکنش های آلرژیک شناخته شده به منتول: سردرد، ضربان قلب پایین(برادی کاردی)،حرکات ریتمیک غیر ارادی عضلات،نارسایی در هماهنگی عضلانی؛واکنش آلرژیک تهدید کننده حیات، بثورات جادی قرمز.شیوع این واکنش ها مشخص نیست.
  • در صورت بروز هر یک از این واکنش ها،مصرف کلپرمین باید سریعاً قطع شود.

عوارض جانبی زیر در مطالعات بالینی گزارش شده است:

  • تهوع،استفراغ، سوزش معده، خارش اطراف مقعد، خشکی دهان، سرگیجه، بوی غیر عادی مدفوع،خارش
  • غیر شایع: تاری دید،افت فشار خون به علت تغییر وضعیت ناگهانی بدن(هیپوتاسیون وضعیتی)

به عوارض نامطلوب زیر در گزارشات و یا مقالات علمی اشاره شده است و میزان شیوع آنها مشخص نیست

  • اسهال، درد بالای شکم،ناراحتی معده، احساس درد هنگام ادرار،نفخ،بوی غیر عادی ادرار،التهاب سر آلت، اختلال در حس چشایی،بثورات جلدی.
  • بخشی از عوارض جانبی فوق الذکر احتمالاً بیشتر از داروی کلپرمین به بیماری اصلی(سندروم روده تحریک پذیر)مرتبط می باشند.
  • در صورت جدی شدن هر یک از عوارض جانبی، یا مشاهده هر گونه عوارض جانبی که در اینن بروشور فهرست نشده است،لطفاً با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید. برخی عوارض جانبی نیاز به درمان دارند.

کلپرمین

شرایط نگهداری کپسول کلپرمین

کپسول شما دارای انقضا است که ماه و سال انقضای آن را نشان می دهد. از کلپرمین پس از به پایان رسیدن تاریخ انقضای آن که بر روی بلیستر درج شده است، استفاده نکنید.

تاریخ انقضاء به آخرین روزز آن ماه اشاره دارد. برای دریافت یک بسته جدید با پزشکتان تماس بگیرید. جهت محافظت از این کپسول ها در برابر نور و رطوبت آن در بسته بتدی اصلی نگه داری نمایید. در دمای زیر ۲۵ درجه نگهداری شود.

کلیه داروها باید دور از دید یا دسترس کودکان-ترجیحا در یک کابینت قفلدار یا قفسه مخصوص دارو- قرار داده شود. به یاد داشته باشید که این دارو تنها برای شما تجویز شده است.

لذا از توصیه آن به دیگران خودداری کنید. هیچگاه دارو را نباید از طریق فاضلاب یا زباله های خانگی دفع شوند. از داروساز خود در مورد نحوه دور ریختن داروهای بلا استفاده راهنمایی بگیرید. این اقدام شما به حفظ محیط زیست کمک می نماید.

کلپرمین حاوی چیست؟

ماده موثر این دارو روغن نعنا فلفلی است هر کپسول حاوی میلی گرم روغن نعنا فلفلی است.

سایر مواد تشکیل دهنده:

  1. موم سفید
  2. روغن بادام زمینی تصفیه شده
  3. سیلیکای کلوییدی بدون آب
  4. ژلاتین
  5. ماده رنگی نیل
  6. دیوکسید تیتانیم
  7. متاکریلیک اسید-متیل متاکریلات کوپلیمر
  8. متاکریلیک اسید-اتیل اکریلات کوپلیمر
  9. سیترات تری اتیل
  10. مونواستئارات گلیسرول
  11. ماکروگل
  12. تالک
  13. شکل ظاهری و بسته بندی کلپرمین
  14. کپسول انتریک کوتد
  15. بدنه مات به رنگ آبی روشن/کلاهک مات به رنگ آبی تیره به همراه یک نوار بین بدنه و کلاهک.
  16. کپسول های کلپرمین در بلیسارهای ده عددی و در بسته های ۲۰ یا ۶۰ عدد عرضه می شوند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (155 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits