دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف قرص سیتالوپرام (سیتالکس) تداخل دارویی و عوارض این دارو
13
زمان مطالعه: 6 دقیقه
سیتالوپرام چیست؟ عوارض و موارد استفاده آن کدام اند؟سیتالوپرام (Citalopram یا Celexa) ضدافسردگی و از خانواده داروهای مهار کننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) میباشد.

سیتالوپرام چیست؟ عوارض و موارد استفاده آن کدام اند؟

سیتالوپرام (Citalopram یا Celexa) ضدافسردگی و از خانواده داروهای مهار کننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) میباشد. این دارو با افزایش ترشح سروتونین، ماده شیمیایی طبیعی که به حفظ تعادل مغز کمک می کند، به بهبود مشکلات روانی از جمله افسردگی کمک می نماید.با دلگرم همراه باشید.

سیتالوپرام چیست؟ عوارض و موارد استفاده آن کدام اند؟

این دارو احتمال بهبودی شرایط روحی و زندگی شخص را بالا می‌برد. اثرگذاری این دارو بر مشکلاتی نظیر استرس و اضطراب، فوبیا و ترس از اجتماع و وسواس نیز هست. برای مصرف این دارو می‌بایست به این مسئله که روش قطع کردن و کنار گذاشتن آن چگونه خواهد بود توجه کرد چون‌که این دارو بر ریتم و نوع ترشحات شیمیایی توسط مغز تاثیر گذاشته و آن را تغییر می‌دهد لذا قطع غیر اصولی آن خطرات بسیار جدی را به دنبال دارد.پیش از آنکه به سراغ مصرف داروهای ضدافسردگی بروید بهتر است درباره این بیماری و علایم ابتلا به آن اطلاعات کافی داشته باشید.

این دارو در 2 حالت وجود دارد:

  • قرص‌های خط‌ دار صورتی رنگ در دوزهای 10 و 20 میلی گرم
  • محلول خوراکی

موارد مصرف سیتالوپرام چیست؟

همانطور که گفته شد این داروی معمولا برای بهبودی و درمان افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر موارد مصرف آن می‌شود به درمان مشکلات قبل از قاعدگی، درمان گرگرفتگی پس از یائسگی، اختلالات ترس، وسواس، استرس‌ها و ترس‌های پس از سانحه،مشکلات پرخوری و بی اشتهایی عصبی و مشکلاتی از این قبیل می‌باشد.

تداخل‌های دارویی سیتالوپرام

در مصرف داروهای مختلف امکان ازدیاد اثر و یا کاهش اثر یکدیگر وجود دارد. این مسئله در مصرف این قرص به این صورت است که در صورتی که تاثیرگذاری آن کاهش یابد امکان بهبود اختلالات روحی را از دست می‌دهد و در صورتی که افزایش یابد عوارض خطرناکی را به دنبال خواهد داشت. پس با توجه به اهمیت این مساله، در صورت هرگونه تغییر در رویه خوردن داروها و یا اضافه شدن دارو‌های شیمیایی و گیاهی می‌بایست با پزشک خود مشورت لازم را برای تنظیم دوز مصرفی آن انجام داد.

ترکیب شدن داروهای مهار کننده سروتونین مانند سیتالوپرام با داروهای اکسیداز تک آمین از جمله:

  • سیلیجیلین
  • فنلزین
  • ترانیل سیپرومین
  • ایزوکاربوکسازید
  • تریپتوفان

مسبب ایجاد مشکلاتی مثل سرگیجه، ایجاد لرزش در بدن، اختلال بیش فعالی و بالا رفتن فشار خون می‌شود. پس دقت داشته باشید که در صورت ایجاد تغییر در روش درمان و داروها باید بین قطع کردن مصرف یک دارو و شروع مصرف دارویی دیگر 14 روز فاصله وجود داشته باشد. مصرف این قرص به همراه مصرف آسپرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی باعث ایجاد خون‌ریزی در ناحیه فوقانی دستگاه گوارش می‌شود.

هشدارها

1- در صورت وجود بيماري¬‌هاي قلبي يا سكته اخير قلبي، نارسایی كبد، سابقه تشنج و نارسایی شدید كليه با احتياط فراوان تجويز شود. 2- مصرف اين دارو در افراد با سن کمتر از 18 سال توصيه نمی¬‌شود.

سیتالوپرام چیست؟ عوارض و موارد استفاده آن کدام اند؟

عوارض جانبی سیتالوپرام چیست؟

1- در صورت وجود بيماري¬‌هاي قلبي يا سكته اخير قلبي، نارسایی كبد، سابقه تشنج و نارسایی شدید كليه با احتياط فراوان تجويز شود. 2- مصرف اين دارو در افراد با سن کمتر از 18 سال توصيه نمی¬‌شود.

تداخل های دارویی

مصرف همزمان مهاركنندگان مونوآمين اكسيداز از جمله فورازوليدون، پروكاربازين و سلژيلين با سيتالوپرام می‌تواند عوارض خطرناك و مهلك در پي داشته باشد. بايد بين قطع مصرف يكي از دو دارو و شروع داروي ديگر حداقل 14روز فاصله باشد. مصرف سيتالوپرام با دارو¬‌هاي سروتونرژيك می¬‌تواند باعث بروز سندرم سروتونين و تشديد عوارض شود. سايمتيدين می¬‌تواند متابوليسم سيتالوپرام را كاهش دهد. مصرف سيتالوپرام با كلوزاپين باعث افزایش سطح خوني كلوزاپين مي¬شود و ممکن است خطر بروز حملات تشنجي را افزايش دهد.

نکات قابل توصیه

1- براي دستيابي به اثر ضدافسردگي دارو ممكن است تا 4 هفته زمان لازم باشد، بنا بر این بيمار نبايد داروي خود را قطع كند. در صورت برطرف شدن علائم بيماري نيز نبايد مصرف دارو را قطع نمود.

2- از قطع مصرف ناگهاني دارو بايد خودداري كرد.

3- به¬ دليل احتمال بروز سرگيجه، اختلال در تصميم‎¬گيري، تفكر و مهارت‎¬هاي حركتي، تا مشخص شدن اثرات دارو هنگام رانندگي يا انجام كار¬‌هايي كه نياز به هوشياري دارند، بايد احتياط نمود.

4- بيماراني كه احتمال اقدام به خودكشي در آن¬ها وجود دارد، نبايد مقادير زياد دارو را به¬ طور يك جا در اختيار داشته باشند.

مصرف در دوران بارداری و شیردهی

چون‌که درمان مشکلاتی نظیر افسردگی با قرص‌هایی نظیر سیتالوپرام نیاز به دوره درمانی کامل دارند، شما تحت هیچ شرایطی در صورتی که باردار شدید و یا اقدام به بارداری کردید، نباید دارو را به صورت دلخواه و ناگهانی قطع نموده و یا ادامه دهید. در صورت چنین شرایطی به این علت که مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی باعث انتقال دارو به جنین در سه ماهه ی سوم و در شیردهی از طریق شیر به بدن نوزاد می‌شود، باید سریعا به پزشک خود مراجعه کرده و با او مشورت لازم را انجام دهید.

روش مصرف سیتالوپرام

همواره قبل از مصرف قرص، حتما اطلاعات لازم نوشته شده بر روی جعبه دارو را به دقت مطالعه کنید. این قرص به طور معمول، صبح یا عصر تجویز می‌شود. دوز قرص با توجه به پاسخ دهی بیمار، شدت بیماری، سن و سال بیمار و میزان وزن متفاوت می‌باشد. حداکثر دوز تجویز این دارو 40 میلی گرم در روز می‌باشد.امکان دارد پزشک به منظور کاهش عوارض آن تشخیص دهد تا بیمار دارو را از دوز کم شروع به مصرف کرده و افزایش آن را به صورت تدریجی در نظر بگیرد. به همین دلیل هرگز دوز داروی را نباید بدون مشورت پزشک افزایش دهید یا به طور ناگهانی قطع کنید.

یک نکته بسیار مهم وجود دارد، آن هم اینکه اگر در هنگام مصرف دارو احساس برطرف شدن افسردگی کردید به هیچ وجه داروی خود را قطع کنید. حتما قرص را مطابق برنامه مصرف کنید و از قطع آن بدون مشورت با پزشک جدا بپرهیزید. قطع ناگهانی این دارو باعث ایجاد مشکلاتی نظیر سردرد، ، سرگیجه، تغییرات خلقی و مشکلات خواب می‌شود و امکان وخیم‌تر شدن افسردگی و مشکلات روحی حتی بیشتر از شروع مصرف دارو شود.

منبع:راستینه،جستجو دارو؛ستاره

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (13 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits