دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کلومیفن سیترات داروی مناسب برای درمان نازایی
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کلومیفن سیترات چیست و تاثیرات آن روی بارداری!کلومیفن سیترات ( CLOMIPHEN CITRATE) جزو داروهای مدولاتور انتخابی گیرنده استروژن بوده و در شکل دارویی قرص در بازار موجود است.

کلومیفن سیترات چیست و تاثیرات آن روی بارداری!

کلومیفن سیترات ( CLOMIPHEN CITRATE) جزو داروهای مدولاتور انتخابی گیرنده استروژن بوده و در شکل دارویی قرص در بازار موجود است. این دارو به طور گسترده برای تحریک تخمک گذاری در مشکل عدم تخمک‌گذاری یا اُلیگواوولاسیون تجویز می‌گردد.

با دلگرم همراه باشید.

کلومیفن سیترات

کلومیفن سیترات

یا شکل متداول آن، کلوماید یا سروفن (دو نام تجاری) برای کمک به تخمک سازی

یا ساختن تخمک های بهتر برای تان تجویز می شود.این دارو ممکن است به حفظ بارداری هم کمک کند، زیرا تخمکی تولید می کند که جسم زرد آن پروژسترون بیشتری تولید می کند. معمولا کلوماید، ۵ روز مصرف می شود.برخی پزشکان می خواهند که مصرف آن را در روز سوم از چرخه ماهیانه تان آغاز کنید و برخی دیگر دوز مصرفی را از روز چهارم یا پنجم شروع می کنند.زمان بندی دقیق مصرف این دارو اهمیتی ندارد و مهم این است که آن را قبل از این که تخمدان های تان شروع به ساختن یک فولیکول غالب کند شروع کنید.

معمولا پزشک در ماه اول یک یا دو قرص می دهد و از ماه دوم اگر همچنان به طور منظم تخمک گذاری نداشتید آن را به دو یا سه قرص افزایش می دهد. کلوماید به صورت قرص ها ۵۰ میلی گرمی به فروش می رسد، بنابراین اگر پزشک دوز بالاتری مثلا ۱۰۰ یا
۱۵۰ میلی گرم در روز تجویز کرد باید بیش از یکی مصرف کنید. بعد از این که مصرف آن را متوقف کردید می توانید تخمک گذاری تان را از طریق دما سنج بسته های پیش بینی تخمک گذاری (کیت تخمک گذاری) چک کنید.

عملکرد کلوماید این گونه است که به بدن پیغام می دهد که انگار به قدر کافی استروژن تولید نمیکند وقتی هیپوتالاموس فکر می کند که سطح استروژن کم است GNRH (هورمون آزاد کننده گنادوتروپین) ترشح می کند و باعث آزاد شدن FSH ( هورمون تحریک کننده فولیکول) در خون می شود.


FSH تخمدان ها را تحریک می کند که استروژن تولید کنند و به این ترتیب فولیکول شروع به رشد می کند. هشتاد درصد زنان با مصرف کلوماید در پاسخ به این تحریک، تخمک گذاری می کنند. کلوماید برای زنانی که تخمدان های شان توانایی کارکرد طبیعی دارد، اما به کمی تنظیم نیاز دارند بیشتر تاثیرگذار است. اگر هم اکنون به طور منظم یک فولیکول بالغ آزاد می کنید کلوماید می تواند در افزایش تحریک تخمدان کمک تان کند، حتی ممکن است کلوماید باعث شود بیش از یک تخمک آزاد کنید. در مورد اخیر، کلوماید معمولا با روش IUI ترکیب شده است.


تجویز سونوگرافی هر ماه قبل از شروع مصرف کلوماید

پزشک احتمالا هر ماه قبل از شروع مصرف کلوماید برای تان سونوگرافی تجویز می کند تا مطمئن شود که هیچ
یک از تخمدان های تان کیست ندارند. اگر دارو برای ناتوانی تخمدان در رها کردن تخمک مصرف شود، بیشتر بارداری ها بر اثر کلوماید بین سه تا شش ماه نخست درمان رخ خواهد داد. یکی از نقاط ضعف کلوماید افزایش احتمال تولد چندقلوها است. بین ۵ تا ۱۰ درصد بارداری های کلوماید دوقلو، یکی از ۴۰۰ تا سه قلو و یکی از ۸۰۰ مورد چهار قلو هستند.چندقلویی ناشی از تاثیر بسیار خوب کلوماید و تحریک بیش از یک فولیکول برای رشد کردن است.برخی از پزشکان بدن شما را در مدت مصرف کلوماید از طریق سونوگرافی بررسی میکنند تا مطمئن شوند تعداد زیادی تخمک تولید نمی کنید. اگر تعداد زیادی تخمک تولید کنید ممکن است دچار سندرم بیش تحریکی تخمدان شوید که احتمال می رود منجر به تولید سطح بسیار بالای استرادیول شود و لازم باشد که در بیمارستان بستری شوید.
دکتر را خبر کنید:

اگر در اثر مصرف کلوماید احساس ضعف شدید به همراه :

افزایش وزن ناگهانی، نفخ شدید شکم یا درد شکمی دارید بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

کلوماید عوارض جانبی نه چندان جدی هم دارد مانند:

  • احتمال دارد علائمی شبیه زنان یائسه داشته باشید که استروژن تان کاهش می یابد.
  • از جمله گر گرفتگی، سر درد، تهوع یا تاری دید.
  • ممکن است برخی پزشکان به شما استروژن بدهند تا علائم تخفیف یابد.
  • کلوماید می تواند در تولید مخاط دهانه رحمی اختلال ایجاد کند، چون با تمام گیرنده های استروژنی از جمله آن
  • هایی که درون دهانه رحم هستند درگیر می شود، به این ترتیب آن ها در پاسخ برای افزایش میزان استروژن
  • طبق معمول مخاط تولید نمی کنند.
  • از آنجایی که استروژن پوشش درون رحم را می سازد، برخی از زنانی که کلوماید مصرف میکنند پوشش ضخیم نمی
  • سازند.
  • اگر هر یک از این عوارض جانبی را دارید شاید لازم باشد که بعد از تولید فولیکول، استروژن مصرف کنید.
  • اگر مخاط دهانه رحم کاهش یافته است شاید بهتر باشد دهانه رحم را یکسره دور بزنیم و اسپرم ها را
  • مستقیما به داخل رحم تخلیه کنیم.

عوارض جانبی کلومیفن سیترات

  • اعصاب مرکزی: سردرد، بی‌قراری، بی‌خوابی، سرگیجه، احساس منگی، افسردگی، خستگی، فشار روحی.
  • قلبی ـ عروقی: برافروختگی‌های وازوموتور شبیه گرگرفتگی‌های یائسگی، زیادی فشارخون.
  • پوست: کهیر، بثورات پوستی یا درماتیت آلرژیک.
  • چشم: تاری دید، دوبینی، احساس برق زدن در چشم‌ها، فتوفوبی (علائم مسمومیت چشمی قریب‌الوقوع ).
  • دستگاه گوارش: تهوع، استفراغ، نفخ، اتساع، ناراحتی یا درد شکم، زیاد شدن اشتها، افزایش وزن بدن، زرد شدن پوست و چشم‌ها (نشانه مسمومیت کبدی).
  • ادراری ـ تناسلی: تکرر ادرار و پر ادراری، کیست و بزرگی تخمدان (به طور خودبه‌خود با قطع دارو برطرف می‌شود)، خونریزی زیاد در قاعدگی، چندقلوزایی.

سایر عوارض: آلوپِسی قابل برگشت، احساس ناراحتی در پستان، سرفه، تنگی نفس.

توجه: در صورت بروز هرگونه عوارض بینایی طی درمان، باید مصرف دارو قطع شود.

در صورت رشد کیست تخمدان یا بزرگی تخمدان‌ها، مصرف دارو تا زمان برگشت تخمدان‌ها به اندازه قبل از درمان، قطع شده و سپس، درمان با مقدار کمتر و به مدت کوتاه تری شروع می‌شود.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب کلومیفن سیترات

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits