دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید و عوارض مصرف قرص کولوفک ریتارد

موارد مصرف قرص کولوفک ریتارد و عوارض خطرناک این دارو

فواید و عوارض مصرف قرص کولوفک ریتارد
217
زمان مطالعه: 5 دقیقه
قرص و کپسول کلوفاک (Colofac) یا کولوفاک یا کولوفک ریتارد با نام علمی مبورین یا مبه ورین هیدروکلراید و نام انگلیسی Mebeverine و نام تجاری کولوفاک برای درمان و بهبود بیماری سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (Irritable bowel syndrome: IBS) مصرف می شود .

کولوفک (روش مصرف،فواید و عوارض) Colofac retard

مبورین (Mebeverine) با نام تجاری کولوفاک (Colofac) از دسته داروهای آنتی‌اسپاسمودیک است که در سال ۱۹۶۵ به‌ثبت رسیده و در درمان علایم سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (Irritable bowel syndrome: IBS) با یا بدون ضایعات ارگانیک همراه (دیورتیکولوز و دیورتیکولیت، انتریت منطقه‌ای، بیماری‌های کیسه یا مجاری صفراوی، اولسرهای معده یا دوازدهه، دیزانتری و التهاب اختصاصی یا غیراختصاصی دستگاه گوارش) به‌کار می‌‌رود. با دلگرم همراه باشید.

موارد مصرف کولوفک ریتارد

این دارو در درمان کولون تحریک‌پذیر، یبوست مزمن، کولیت موکوسی، کولیت اسپاستیک، کرامپ، دردهای شکمی، اسهال‌های غیراختصاصی و درمان سمپتوماتیک IBS که متعاقب آن یبوست ایجاد می‌شود، سوزش سر دل و نفخ کاربرد دارد.

مبورین شل‌کننده‌ی عضلات صاف است و اثر مستقیم و غیراختصاصی شل‌کنندگی روی عروق قلب و سایر عضلات صاف دارد. نشان داده شده که مبورین در Invitro اثرات اسپاسمولیتیک شبه‌پاپاورین روی عضلات صاف روده‌ی کوچک، رحم و کیسه‌ی صفرا دارد و همچنین دارای اثرات بی‌حسی موضعی نیز هست.این دارو در Invivo در بلوک اسپاسم عضلات صاف و تسکین اسپاسم کاربانکول اسفنکتر اودی خرگوش تا ۵ برابر قوی‌تر از پاپاورین عمل می‌کند و در یک مطالعه‌ی دیگر نیز ثابت شده که ۲۰ برابر قوی‌تر از پاپاورین است. این دارو اثرات کمی ‌روی حرکات موجی (پریستالتیسم) عادی روده دارد، اما وقتی افزایش پریستالتیسم وجود داشته باشد، اثرات اسپاسمولیتیک آن بارز می‌شود.

در مطالعات دیگر نشان داده شده که مبورین فاقد اثرات آنتی‌کولینرژیک مرکزی و محیطی است. این دارو اثر ضد درد یا کاهنده‌ی درد ندارد و فقط در دوزهای بالای آن اثرات تحریکی مرکزی مختصری دیده شده است. همچنین با مصرف مبورین هیچ اثر بلوک گانگلیونی و اختلال در نوروترانسمیتر دیده نشده است.تزریق وریدی دارو در حیوانات موجب آریتمی ‌موقت، برادی‌کاردی و اختلال در الکتروکاردیوگرافی می‌شود. ۹۵ درصد دارو از کلیه دفع می‌شود.

مقدار مصرف کولوفک ریتارد

در بالغین و کودکان بالاتر از ۱۰ سال یک قرص mg 135 سه بار در روز و ترجیحاً ۲۰ دقیقه پیش از غذا مصرف می‌شود. در صورت تخفیف علایم، پس از چند هفته از مصرف دارو می‌توان دوز آن را کم کرد. در ایران کپسول mg 200 طولانی‌رهش آن هم وجود دارد که دو بار در روز مصرف می‌شود.

موارد احتیاط در مصرف کولوفک ریتارد

در پورفیری منع مصرف دارد. در دیس‌ریتمی‌ و بلوک قلبی، سابقه‌ی آنژین، ایسکمی، اختلالات کبدی، سیروز و اختلالات شدید کلیوی باید مصرف دارو با احتیاط صورت گیرد. در حاملگی سلامت مصرف آن تایید نشده است و در شیردهی نیز نباید مصرف شود.عوارض عوارض دارو شامل سوء‌‌هاضمه، سوزش سر دل، سرگیجه، بی‌خوابی، بی‌اشتهایی، سردرد، کاهش ضربان نبض، یبوست و ناخوشی عمومی است. در موارد بسیار نادر واکنش آلرژیک، کهیر، آنژیوادم، ادم صورت و اگزانتم دیده ‌شده است.

نحوه مصرف کلوفاک

  • کلوفاک ۱۳۵ میلی‌گرم سه بار در روز، قبل از غذا همراه با آب بلعیده شود. (از جویدن خودداری شود)
  • کلوفاک ۲۰۰میلی‌گرم از نوع آهسته رهش، دو بار در روز قبل از غذا استفاده شود

موارد منع مصرف کلوفاک

  • در بیماران با ایلئوس پارالیتیک
  • کودکان زیر ده سال
  • حساسیت به دارو یا اجزاء آن مثل لاکتوز

مواردی که در مصرف کلوفاک باید احتیاط کرد

  • اختلالات کبدی و نارسایی کبدی و سیروز
  • اختلالات شدید کلیوی مانند نارسایی کلیوی
  • بیماریهای قلبی عروقی (دیس‌ریتمی‌ و بلوک قلبی، سابقه‌ی آنژین، ایسکمی و…)

مصرف کلوفاک در دوران حاملگی

  • برای مصرف کلوفاک در حاملگی عوارضی مشاهده نشده و میتوان با احتیاط آن را مصرف کرد
  • قابل ذکر می باشد که کلوفاک در رده c برای مصرف در بارداری قرار دارد

داروها از نظر رده بندی مصرف در بارداری در گروه های زیر قرار دارند:

  • گروه A: مجاز به استفاده
  • گروه B: مجاز به استفاده
  • گروه C: احتیاط فراوان و فقط در صورت لزوم
  • گروه D: غیر مجاز مگر در شرایط ویژه به صورت حداقل
  • گروه X: کاملا غیر مجاز

مصرف کلوفاک در دوران شیردهی

مقداری کمی از کلوفاک در شیر مادر ترشح می گردد که معمولا مشکلی ندارد.

همچنین بخوانید:

بهترین راه های درمان انگل روده

۳۰ نسخه گیاهی و خانگی برای پاکسازی روده از سموم بدن



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (217 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۶ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

افسانه | ۳ سال پیش
آیا کولوفک رینارد محدودیت زمانی برای مصرف دارد
1
6
حدیث | ۴ سال پیش
سلام خسته نباشی ببخشد این قرص کولوفک باعث یبوست می شود یا نه
1
10
هادی | ۴ سال پیش
باسلام..بخاطر داشتن دیسک کمر وقتی داروهای مسکن استفاده میکنم قسمت بالای سینه ام درد میگیره
0
1
پروین | ۵ سال پیش
تداخل دارویی کلوفک باوارفارین رامیخواستم
0
0
پیمان | ۵ سال پیش
من از کلوفک 135 خارجی استفاده میکردم.
تا اینکه بعد از این جریان گرانی های دلار، مجبور به استفاده از مدل ایرانی آن شدم. تقریبا یکی دو روز بعد از مصرف، احساس سنگینی در ناحیه قفسه سینه داشتم. از اون جاییکه مبتلا به سرطان در مرحله اول بودم. تمام فکر و خیالم رفت روی احتمال درگیری ریه و تصور میکردم این گرفتگی و نفس تنگی بخاطر همون سرطان باشه که به ریه متاستاز داده. اما به این نکته توجه نکرده بودم که من قرص رو عوض کردم. ابتدا، یک دانه تاول حدودا به اندازه لوبیا روی انگشت دیدم. بعد خارج زیر بغل که بعد از یک روز برطرف شد و در نهایت چون فقط قبل از ناهار این قرص رو استفاده میکنم، احساس نفس تنگی در عصر هر روز و غروب که با چندبار آروغ زدن، کاملا حالم خوب میشه و نفس تنگی برطرف میشه. توصیه میکنم مسئولین به حال ما رحم کنند و بفهمند که چه بلایی سرمون میاد. از وقتی این قرص رو مصرف کردم، دردهای هرچنگی جزئی در پهلوها هم دارم . هر چند خفیف هستند اما در کل، عوارض این داروی ایرانی فاجعه باره و باید فکر به حال داروی خارجی کنند که مدل فرانسویش در گیلان اصلا پیدا نمیشه
0
7
پاسخ ها:
رضوی | ۲ سال پیش
سلام.انشالله خدا بهتون سلامتی بده.یه موردی میخواستم بگم که شاید کمکتون کنه.اگه داروی کلوفک برای سندرم روده تحریک پذیر استفاده میکنیدو این عوارضی رو هم که میگید در بدنتون احساس کردید، پیشنهاد میکنم از داروی گیاهی مثل کولمیگان استفاده کنین، من بازخورد خوبی ازش شنیدم. امیدوارم کمکمی کرده باشم
0
0

hits