دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
قرص کلیدینیوم سی (درمان مشکلات گوارشی) و عوارض جانبی مصرف این دارو
22
زمان مطالعه: 8 دقیقه
قرص کلیدینیوم سی و جدی ترین عوارض آن:کلیدینیوم سی ( Chlordiazepoxide/clidinium bromide یا Librax) دارویی است که از ترکیب کلردیازپوکساید و کلیدینیوم بروماید تشکیل می‌شود و برای درمان زخم معده، سندرم روده تحریک‌پذیر و ورم معده استفاده می‌گردد.

قرص کلیدینیوم سی و جدی ترین عوارض آن

کلیدینیوم سی ( Chlordiazepoxide/clidinium bromide یا Librax) دارویی است که از ترکیب کلردیازپوکساید و کلیدینیوم بروماید تشکیل می‌شود و برای درمان زخم معده، سندرم روده تحریک‌پذیر و ورم معده استفاده می‌گردد. همچنین به شکم‌درد، گرفتگی شکم و اختلالات روانی مربوط به شکم کمک می‌کند. این دارو معمولاً به شکل قرص بوده و سه یا چهار مرتبه در روز و قبل از وعده‌های غذایی یا قبل از خواب تجویز می‌گردد. این دارو همچنین نوعی آرام‌بخش از دسته بنزودیازپین بوده و از خانواده آنتی کولینرژیک شناخته نمی‌شود.با دلگرم همراه باشید تا با موارد مصرف این دارو بیشتر آشنا شوید.

قرص کلیدینیوم سی و جدی ترین عوارض آن

داروی کلیدینیوم سی چیست؟

کلیدینیوم سی یکی از داروهای پر مصرف می باشد که در ناراحتی های گوارشی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو ترکیبی از دو داروی کلیدینیوم و کلرودیازپوکساید می باشد .کلیدینیوم یک داروی آنتی کولینرژیک و ضد اسپاسم می باشد که به کاهش علائم پیچش و درد در معده و روده ها کمک می نماید . این دارو با آهسته کردن حرکات طبیعی دستگاه گوارشی و شل کردن عضلات معده و روده ها این کار را انجام می دهد .
‏‎

کلرودیازپوکساید از دسته داروهای آرام بخش بنزودیازپینی می باشد که به کاهش اضطراب کمک می کند عملکرد این دارو منجر به انتقال پیام آرام بخش در مغز و اعصاب می شود .این دارو در برخی موقعیت ها در ناراحتی های گوارشی بسیار کارآمد می باشد . از جمله موارد استفاده ی این دارو ، در کنترل علائم ناشی از بیماری سندروم روده ی تحریک پذیر (IBS) می باشد.
کلردیازپوکساید موجود در این دارو سریع تر جذب می شود و اثر آن آشکار می شود در حالیکه اثر درمانی کلیدینیوم با تاخیر اتفاق می افتد و ممکن است ۴۰ دقیقه تا یک ساعت بعد از مصرف دارو اثرات ضد اسپاسم آن آشکار شود.

سایر داروهای آنتی کلینرژیک عبارتند از: هیوسین - آتروپین - بلادونا پی بی- دی سیکلومین - پروپانتلین
‏‎

پیش از مصرف کلیدینیوم سی‏‎

  1. در صورت سابقه ی مشکلات پروستات ، مشکلات چشمی مانند گلوکوم (آب سیاه) مشکل در دفع ادرار یا مشکلات مجاری ادراری ، هرگونه ناراحتی گوارشی ، عفونت ، زخم گوارشی ، جراحی گوارشی ، تیروئید پرکار ، فشار خون بالا و ... به پزشک خود اطلاع دهید .
  2. ‏‎در صورتی که مبتلا به بیماری تنفسی هستید یا سابقه ی مشکلات تنفسی دارید ، حتما به پزشک خود اطلاع دهید .
  3. ‏‎در صورتی که مبتلا به مشکلات اعصاب مانند افسردگی ، افکار ناراحت کننده و ... می باشید
  4. ‏‎و یا تحت درمان با داروهای تضعیف کننده ی اعصاب و آرامبخش هستید ، پزشک را مطلع نمایید .
  5. ‏‎در صورت بارداري، اقدام به بارداري ويا شیردهی به پزشك خود اطلاع دهيد.-از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجادکند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خوددر اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید. (خصوصا داروهای اعصاب و خواب آور ، دیگوکسین ، لوودوپا، گلوکونازول ، ایتروکونازول، سایمیتیدین ، هیوسین و... )

 داروی کلیدینیوم سی چیست؟

داروهایی که روی chlordiazepoxide/clidinium تاثیر گذار هستند:

بعضی داروها ممکن است روی chlordiazepoxide/clidinium تاثیر بگذارد. اگر داروی دیگری استفاده می کنید پزشک را در جریان قرار دهید مخصوصا هر کدام از داروهای زیر:

کلوزاپین، متادون، ( sodium oxybate (GHB) زیرا آشفتگی روانی، خواب آلودگی شدید، بیماری های تنفسی یا کاهش فشار خون ممکن است اتفاق بیفتد.

ضد انعقاد (warfarin)، مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز، disulfiram، nefazodone، امپرازول، فنوتیازین زیرا ممکن است خطرات اثرات جانبی chlordiazepoxide/clidinium's را افزایش دهند.

ریفامپین زیرا ممکن است کارایی موثر chlordiazepoxide/clidinium's را کاهش دهد.
هیدانتوئین زیرا ممکن است خطر اثرات جانبی این دارو را افزایش دهد.

این لیست از داروهایی که ذکر شد کامل نیست ممکن است داروهای دیگری نیز وجود داشته باشند که روی chlordiazepoxide/clidinium's تاثیر بگذارند.

 داروی کلیدینیوم سی چیست؟

اطلاعات مهم قرص کلیدینیوم سی

داروی chlordiazepoxide/clidinium's ممکن است سبب خواب آلودگی شود. اگر الکل یا هر داروی خاص دیگری استفاده کنید ممکن است موجب بدتر شدن اثر این دارو شوند. این دارو را با احتیاط استفاده کنید. تا زمانی که این دارو روی شما تاثیر گذاشته است رانندگی کردن و فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری دارد را انجام ندهید.

تا زمانی که از chlordiazepoxide استفاده می کنید، مشروبات الکلی ننوشید یا هر داروی دیگری که سبب خواب آلودگی می شود.

بیشتر از دوز تجویز شده و یا بدون تجویز پزشک از این دارو استفاده نشود.

تا زمانی که از chlordiazepoxide استفاده می کنید، ممکن است تست های آزمایشگاه شامل کارکرد کبد، شمارش کامل سلول های خون انجام دهید. این تست ها برای نظارت بر وضعیتتان و یا بررسی عوارض جانبی دارو ممکن است استفاه شود.

chlordiazepoxide در دوران سالخوردگی با احتیاط استفاده شود زیرا ممکن است به اثرات جانبی آن حساس باشند. مخصوصا حالت هایی مانند آشفتگی، خواب آلودگی یا از دست دادن هماهنگی ممکن است اتفاق بیفتد.

chlordiazepoxide در کودکان با نهایت احتیاط استفاده شود ایمنی و تاثیر مثبت این دارو در کودکان تایید نشده است.

بارداری و دوارن شیردهی

chlordiazepoxide ممکن است سبب آسیب رسیدن به جنین شود. اگر فکر می کنید باردار هستید با پزشک خود تماس بگیرید. باید در مورد مزایا و خطرات استفاده از این دارو تا زمانی که باردار هستید آگاهی داشته باشید و تا زمانی که کودک با شیر مادر تغذیه می شود از این دارو استفاده نکنید.

بعضی از افراد برای مدت طولانی chlordiazepoxide استفاده می کنند که ممکن است نیاز باشد که به مصرف آن ادامه دهند ولی افرادی نیز هستند که بیش از مقدار مجاز مصرف می کنند که این گروه از افراد به این دارو وابسته شده یا دچار اعتیاد دارویی شده اند.

اگر به طور ناگهانی از این دارو استفاده کردید ممکن است علامتی نداشته باشد یا احساس ناخوشایندی داشته باشید. در موارد شدید ممکن است معده درد یا ماهیچه درد، دچار استفراغ، عرق کردن و سستی شوید. در موارد نادر ممکن است حمله های ناگهانی اتفاق بیافتد. اگر chlordiazepoxide بیش از یک یا دو هفته استفاده می کنید بدون دستور پزشک مصرف آن را قطع نکنید.

--------------------------------------------------------------------------------------------------


‏‎نحوه مصرف کلیدینیوم سی‏

این دارو به صورت قرص خوراکی موجود است و بیشتر به رنگ سبز تولید شده و شناخته می شود . بهترین زمان مصرف این دارو نیم تا یک ساعت پیش از وعده ی غذایی و يا قبل از خواب می باشد .
‏‎می توان در صورت نیاز این قرص را ۳ تا ۴ نوبت در روز طبق نظر پزشک مصرف کرد.
‏‎در صورتی که در مدت مصرف این دارو از داروهای ضد اسید معده استفاده می کنید ، کلیدینیوم را پیش از غذا و داروهای ضد اسید را پس از غذا مصرف نمایید .
‏‎لازم است مصرف این دارو در سالمندان با مقدار کم و تحت نظر پزشک شروع گردد و به تدریج مقدار مصرف افزایش یابد.
‏‎این دارو به علت داشتن یک ترکیب آرامبخش ( کلرودیازپوکساید ) در صورت مصرف مداوم و طولانی مدت می تواند ایجاد وابستگی نماید . لذا در صورت مصرف طولانی مدت ، از قطع ناگهانی دارو بپرهیزید زیرا می تواند عوارضی در پی داشته باشد .

--------------------------------------------------------------------------------------------------


‏‎توصیه های کلیدینیوم سی‏

در صورت مصرف طولانی مدت آزمایشات کبدی و خونی را طبق نظر پزشک بطور منظم انجام دهید.
مصرف الکل همراه با این دارو عوارض خطرناکی در پی دارد لذا در صورت مصرف اخیر الکل یا فرآورده های الکلی حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
‏‎مصرف این دارو موجب کاهش تعریق می شود که موجب بیشتر شدن احتمال گرما زدگی در فرد می شود . لذا از انجام فعالیت زیاد در هوای گرم خودداری نمایید و از مایعات به مقدار کافی در روز استفاده کنید .
‏‎در صورتی که علائم شما با مصرف دارو بهبود بهبود نیافت یا وخیم تر شد ، به پزشک مراجعه نمایید .
‏‎مصرف این دارو را به دیگران توصیه ننمایید زیرا در بسیاری از مشکلات گوارشی با تغییر سبک زندگی ، ترک عاداتی مانند سیگار کشیدن یا تغذیه نا مناسب ، بر طرف می شوند و نیاز به مصرف دارو نمی باشد

--------------------------------------------------------------------------------------------------

شایع ترین عوارض جانبی قرص کلیدینیوم سی

  1. قرص کلیدینیوم سی
  2. ناراحتی معده
  3. خواب آلودگی
  4. ضعف یا خستگی
  5. هیجان
  6. بی خوابی
  7. خشکی دهان
  8. نفخ
  9. حساس شدن غیر طبیعی چشم به نور خورشید
  10. تغییرات ذائقه
  11. تغییر اشتها
  12. سوزش معده

شدیدترین عوارض جانبی قرص کلیدینیوم سی

  1. اختلال در ادرار
  2. تکرر ادرار
  3. تاری دید
  4. اتساع مردمک چشم
  5. تغییرات یا ناتوانی در میل جنسی
  6. یبوست

جدی ترین عوارض جانبی کلیدینیوم سی

  • گرفتگی عضلانی فک, گردن و پشت
  • کند شدن و یا مشکل در حرف زدن
  • بی قراری دائمی و لرزش بدن
  • تب
  • اختلال در تنفس و بلعیدن
  • بروز جوش های حاد پوستی
  • زردی پوست و یا چشم
  • نامنظم شدن ضربان قلب

در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی شدید و جدی باید سریعا به پزشک مراجعه شود. همچنین در صورت طولانی شدن عوارض جانبی و یا تشدید هر یک از آن ها باید فورا به پزشک اطلاع داده شود. قرص کلیدینیوم سی باید تحت نظر پزشک و مطابق دستور او مصرف شود.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب قرص کلیدینیوم سی

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (22 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

رضا | ۳ سال پیش
سلام ، حساسیت من به این دارو بصورت تاول های آبدار در تمامی بدنم ظاهر میشود
0
1
رضائی | ۴ سال پیش
با سلام .پدر من 86 سال سن دارد ومدت بیش از یکسال است که دچار سکسکه مداوم شده . تاکنون معالجات توسط پزشکان متخصص گوارش ومعز اعصاب واعصاب بر روی ایشان موثر نبوده . اخیرا یک متخصص که ایشان را ویزیت کرده .پیشنهاد مصرف قرص کلیدینیوم سی را برای ایشان داده .میخواستم نظر شما را در این ارتباط بدانم .با تشکر
0
3

hits