دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف قرص ترامادول و عوارض این دارو
42
زمان مطالعه: 8 دقیقه
ترامادول چیست و با ما چه می‌کند؟ترامادول ( Tramadol) که به نامهای تجاری ترامال، ترامد و بایومادولو پیرالژین، نیز شناخته می‌شود، یک داروی ضددرد اپیویید است که برای تسکین دردهای متوسط تا شدید تجویز می‌شود.

ترامادول چیست و با ما چه می‌کند؟

ترامادول ( Tramadol) که به نامهای تجاری ترامال، ترامد و بایومادولو پیرالژین، نیز شناخته می‌شود، یک داروی ضددرد اپیویید است که برای تسکین دردهای متوسط تا شدید تجویز می‌شود.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با موارد مصرف ترامادول آشنا شوید.

ترامادول

مکانیسم عملکرد ترامادول

به دو گونه است. اول اینکه مثل دیگر داروهای اوپیویید (مشتقات تریاک) آگونیست گیرنده‌های مو (μ)است. البته خاصیت چسبندگی ترامادول به گیرنده‌های «مو» بسیار ضعیف است. ماده متابولیزه شده او-دسمتیل‌ترامادول نسبت به عنصر مادر خاصیت چسبندگی بیشتری به گیرنده‌های مو دارد و خاصیت مخدری قویتری از خود به جا می‌گذارد. به همین دلیل خاصیت تسکین درد در ترامادول حدود ۱۰ برابر ضعیف‌تر از مرفین است.ترامادول دارای میل متوسط به گیرنده سیگما ۱ است، این گیرنده عموماً دارای عملکرد تشنج زایی است و همچنین دارای خاصیت ضد افسردگی همراه سرخوشی است.

در وهله دوم باعث جلوگیری از بازجذب نورآدرنالین و سروتونین می‌شود و غلظت این دو ماده را در سیناپس بالا می‌برد، این امر باعث ایجاد نوعی خاصیت، مانند داروهای ضدافسردگی و همچنین هوشیاری می‌شود و برعکس مرفین فرد مصرف‌کننده را فعال‌تر می‌کند، حتی در برخی از مصرف‌کنندگان حالات ضعیفی مانند (MDMA (XTC مشاهده شده، احتمال گرفتگی عضلانی نیز کاهش میابد. با خوردن ۱۰۰ میلیگرم ترامادول سطح خونی دارو در دو ساعت به حداکثر می‌رسد.

حدود ۲۰ درصد ترامادول به پروتئین خون بسته می‌شود. ۳۰ درصد ترامادول بصورت تغییر نیافته و ۶۰ درصد آن بصورت متابولیتهای شکسته شده در کبد از راه ادرار دفع می‌شود. نیمه عمر دارو ۴ تا ۶ ساعت می‌باشد. موارد مصرف ترامادول برای تسکین درد معمولاً به مدت کمتر از ۵ روز و به مقدار ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم هر ۸ ساعت تجویز می‌شود، همچنین این دارو جهت درمان سندروم پای بی‌قرار نیز تجویز می‌شود. بتازگی تحقیقاتی در جریان می‌باشد که اثر ترامادول در درمان افسردگی ماژور را بررسی می‌کند.

ترامادول دارویی ضعیف‌تر از مورفین و قوی‌تر از بروفن و استامینوفن است و هیچ‌گاه مصرف بیشتر از دو هفته آن برای بیماران تجویز و توصیه نمی‌شود.‌ مکانیسم اثر این دارو مانند همه مسکن‌های مخدر است، از این رو می‌توان نتیجه گرفت با مصرف مقادیر بیشتر از حد مجاز و توصیه شده، مسمومیتی شبیه مواد مخدر و همچنین با مصرف طولانی مدت آن اعتیاد به این دارو بروز می‌کند.‌ در ابتدا تصور بر این بود که ترامادول مسکن معمولی، بی‌خطر و کم عارضه است، ولی امروزه با مراجعه به آمارهای موجود و بررسی اعتیاد در کشور متأسفانه به این نتیجه می‌رسیم که داروی ترامادول که باید برای تسکین درد مصرف و تجویز می‌شده، هم‌اکنون به یکی از مواد اعتیادآور و با مصرف بالا از سوی معتادان تبدیل شده که معضلات فراوانی را نیز به همراه آورده است.

--------------------------------------------------------------------------------------

بیشترین دلایل سوءمصرف ترامادول به این شرح است:

عوارض خطرناک مصرف ترامادول

1 - افرادی که کارهای سنگین دارند و مجبور به شب‌کاری هستند برای رفع خستگی و سرحال بودن از این دارو استفاده می‌کنند.

2 - کسانی که در روابط جنسی خود از عارضه زود انزالی رنج می‌برند برای برطرف شدن این عارضه به ترامادول رو می‌آورند.

3 - بیمارانی که به علت درد در ابتدا با تجویز پزشک و سپس خودسرانه شروع به مصرف مداوم این دارو می‌کنند.

4 - معتادان به دیگر مواد افیونی که یا با هدف کاهش علائم ترک مواد یا برای جایگزین کردن ترامادول با ماده مورد مصرف خود استفاده از این دارو را آغاز می‌کنند که همه این چهار گروه با عوارض شدید ناشی از مصرف ترامادول دست به گریبان خواهند شد.

--------------------------------------------------------------------------------------

عوارض خطرناک مصرف ترامادول

اختلال تعادل، افت فشار، تشنج، علائم یائسگی در زنان، نفخ، ضایعات جلدی و خارش، تکرر ادرار، اختلالات بینایی، یبوست، بی اشتهایی، دردهای مبهم شکمی، حالات عصبی، اختلالات خواب، نگرانی، گیجی، خستگی و ضعف عمومی.

مصرف این دارو در کسانی که بیماری‌های مزمن کبدی و کلیوی دارند همچنین زنان حامله(به علت بروز ناهنجاری‌های جنینی) و افراد دارای سابقه تشنج ممنوع است. این در حالی است که مصرف همزمان این دارو به همراه الکل، خواب‌آورها، مواد و داروهای مخدر بسیار خطرناک است.

متأسفانه به علت در دسترس بودن، قیمت پایین، ارائه بدون نسخه در برخی داروخانه‌ها و نبود اطلاع کافی درباره عوارض ترامادول، هم‌اکنون با شیوع گسترده‌ای از مصرف این دارو در کشور روبه‌رو هستیم. ترامادول با فعل و انفعالاتی که در بدن انجام می‌دهد خاصیتی مانند داروهای ضدافسردگی ایجاد می‌کند و با آن که دارویی مخدری است برعکس مورفین سبب هوشیاری و فعالیت بیشتر می‌شود و به احتمال زیاد یکی از دلایل گرایش مصرف‌کنندگان به ترامادول همین ویژگی است.‌

هنوز آمار دقیقی از تعداد سوءمصرف‌کنندگان ترامادول در کشور ارائه نشده، اما زنگ خطر وقتی به صدا درآمد که اعلام شد ایران دارای بیشترین آمار مسمومیت با ترامادول در جهان است؛‌ واقعیتی که مصرف زیاد و خودسرانه این دارو در کشور را نشان می‌دهد.بعد از مصرف طولانی مدت و بیشتر از حد مجاز ترامادول اعتیاد به آن حاصل می‌شود که در این مرحله ترک آن بسیار سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود. مصرف ترامادول را نباید به صورت ناگهانی قطع کرد، زیرا باعث ایجاد علائم ناخوشایند قطع مصرف می‌شود.

عوارض خطرناک مصرف ترامادول

نکته مهم در ترک ترامادول شدیدتر بودن علائم جسمی آن نسبت به تریاک است که ناشی از خواص ضدافسردگی این دارو است. با قطع ناگهانی ترامادول علائمی متوسط تا شدید از اضطراب، تعریق، بی‌خوابی، تهوع، لرز، اسهال، درد عضلانی، ترس، بیقراری، گر گرفتگی و تشنج را خواهیم دید. پس مصرف‌کنندگان این داروی مخدر هیچ گاه نباید ‌به‌صورت خودسرانه اقدام به ترک کنند.

حال سؤال اینجاست دارویی که بیشتر پزشکان هیچ تمایلی به تجویز آن ندارند و بسیار کم در نسخه پزشکان ظاهر می‌شود و فروش آن بدون نسخه پزشک نیز ممنوع است چگونه در برخی از داروخانه‌ها به وفور وجود دارد و براحتی و بدون نسخه به فروش می‌رسد؟

پس نظارت بر عملکرد داروخانه‌ها امری لازم است. آیا وقت آن نشده که مسئولان میزان تولید ترامادول کارخانه‌های داخل کشور را با نیاز واقعی و تجویز پزشکان مقایسه کنند، همچنین دنبال پاسخ این پرسش باشند که چرا و از چه کانالی ترامادول قاچاق با دوزهای بالا (400 و 500 میلی‌گرم) وارد کشور می‌شود و به سلامت جامعه ما ضربه می‌زند.

--------------------------------------------------------------------------------------

ایران دارای بیشترین آمار مسمومیت با ترامادول در جهان

در خبری که در سایت پایگاه خبری تحلیلی خرداد در تاریخ ۱۳۹۳/۸/۱۷ انتشار یافت، متخصصی در زمینهٔ پزشکی قانونی، بیشترین مسمومیت و عوارض جانبی مصرف ترامادول را مربوط به ایران دانسته و گفت، «متأسفانه به دلیل وجود تقاضا در بازار، اشکال دویست، چهارصد و پانصد میلی‌گرمی این دارو به صورت غیرمجاز و قاچاق وارد کشور شده و توزیع می‌شود.»

عوارض مشابه دیگر داروهای شبه‌تریاک (تهوع، سرگیجه، خواب آلودگی، منگی، خشکی دهان. دیر انزالی. یبوست، افت فشار خون، تعریق، خارش) در ترامادول هم دیده می‌شود اما احتمال بروز دپرسیون تنفسی که کشنده‌ترینبا ترامادول خوراکی نسبت به مرفین کمتر است. مصرف این دارو به علت افزایش سطح سروتونین، بیشتر از دیگر مواد اپیوئیدی ایجاد حالت تهوع می‌کند، همچین باعث بی خوابی می‌شود. مصرف بیشتر از ۴۰۰ میلی‌گرم ترامادول برای افراد بدون مقاومت بدنی در مقابل مواد اپیوئیدی خطرناک است.

مصرف همزمان داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین مانند: سیتالوپرام، بوپروپیون، فلوکستین و مهارکننده منوآمینواکسیداز موجب تشدید عوارض دارو و گاهی سندرم سروتونین می‌گردند.یکی از عوارض نادر ولی خطرناک مصرف ترامادول تشنج می‌باشد. تشنج معمولاً در اثر مصرف زیاد این دارو یا مصرف دارو در بیماران صرعی یا بیمارانی که دچار آسیب مغزی شده‌اند با بیمارانی که مشکلات کبدی کلیوی (دفع دارو دچار اختلال گشته و افزایش مقدار دارو در خون) دارند یا معتادان به الکل ایجاد می‌گردد. همچنین احتمال وابستگی دارویی و بروز علائم ترک مشابه دیگر ترکیبات شبه تریاک هم وجود دارد.

یکی دیگر از عوارض نادر ترامادول (چهار تا پنج ساعت پس از مصرف) افزایش فشار خون به همراه سردرد شدید می‌باشد مریم اخگری، رئیس بخش سم‌شناسی پزشکی قانونی تهران با اشاره به افزایش مصرف داروهای مخدر مانند متادون و ترامادول اعلام کرد در مطالعه‌ای که طی پنج سال اخیر انجام شده مرگ‌های ناشی از مصرف ترامادول ۴۰ برابر بیشتر شده‌است. در این مقاله به نوع مرگ و تعداد قربانیان اشاره نشده است.


خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب ترامادول چیست

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

--------------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (42 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۶ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

آرش | ۵ سال پیش
با سلام و با تشکر از توضیحات مفید و مناسب درخصوص مصرف ترامادول . اگر فرض کنیم خودمون رو کنترل کرده و حداکثر ۵۰ میلی گرم در هفته یعنی ۲۰۰ میلی گرم در طول ماه مصرف کنیم و نه بیشتر و از طرف دیگر با توجه به شرایط خاص زندگی و زناشویی طولانی شدن زمان رابطه جنسی برامون مهم باشه ، آیا عوارض قرص اونقدر خطرناک هست که به هیچ وجه نباید سمتش رفت. (حتی ماهی یکبار)
ممنون میشم پاسخ بدید.
0
1
علیرضا | ۵ سال پیش
سلام خسته نباشید.من چند ساله ترامادول مصرف میکنم که اول برای سرخوشی و لذت بود تقریبا هفته ایی یه قرص صد که همینجور رفت بالا تا مواقعی به روزی شش قرص دویست رسید وحتی تجربه ی یکبار تشنج رو هم دارم.بطور معمول دیگه روزی چهارتا دویست مصرف میکردم و هر بار که میخواستم ترک کنم سه چهار روز عذاب میکشیدم ولی بعدش میذاشتم کنار الان چند ماهه که ازدواج کردم اما با کنار گذاشتنش حالم وحشتناک بهم ریخت الان رسوندمش به روزی یک عدد دویست احساس میکنم خانومم به رفتارم شک کرده واقعا الان کلافه ام دوست دارم از دستش راحت بشم.عذر میخوام حرفم طولانی شد ممنونم ازتون.
0
3
پاسخ ها:
امیر | ۵ سال پیش
بهتره یراست قطع کنید مصرفتون رو
حدود 2الی 3 شب بد خواب خواهید شد
بهتر است پس از قطع مصرف
تمام طول روز خود را مشغول باشید
تا کمتر به فکر مصرف دوباره شوید
1
0
arvin | ۴ سال پیش
دوست عزیز ، ای کاش قبل از ترک یکدفعه و یکباره ایه ترامادول حتماً از یک روانپزشک کمک می خواستید، بزرگترین و مهمترین عاملی که عزیزان مصرف کننده ترامادول بعد از قطع یکباره ، ازش کاملا بی اطلاع هستند، استفاده از یک داروی جایگزین، حدودن دو هفته قبل از ترک از دسته گروه داروهای ضدافسردگی سروتونرژیک یا SSRI با میزان دوزاژ مناسب ، زیر نظر متخصص روانپزشک هست .... زیرا بیشترین تاثیر ترامادول به عنوان مسکن ضد درد مخدر نیست ، بلکه تاثیر اساسی بر روی یک هورمون فوق العاده حیاتیدر هیپوتالاموس مغز به اسم " سروتونین" است) ، ماده سروتونین به زبان ساده مسئول کنترل عوامل و رفتارهای مهمی همچون اضطراب ، افسردگی ، وسواس ، خشم و عصبانیت ، امید ب زندگی و هزاران کارکردِ دیگر است) و جالبه که بدونید هیچ کدام از داروهای مخدر یا غیر مخدر دیگر ، که تحت عنوانِ ترک اعتیاد شناخته شده است ، تاثیر مثبتی بر روی این هورمون نه تنها ندارند بلکه ۹۹ درصدشون ( از جمله مولفین و متادون) تاثیرات بسیار منفی تری بر روی سروتونین می گذارند ، و موجبِ عدمِ جذب این هورمون در مغز میشوند ، بنابراین اگر،جایگزینی مثل داروهای ضدافسردگی ....
0
0
arvin | ۴ سال پیش
بخش دوم متن arvin : در ادامه مطلب بالا ...
بنابراین اگر جایگزینی مناسبی برای ترک ترامادول ،(همچون داروهای ضدافسردگی مناسب با دوز و مقدار مناسب و زمان شروع مصرفِ مناسب ، زیر نظرِ یک متخصص روانپزشکِ خوب و دانا و مناسبی که کاملاً با این حقیقت آشنایی کامل دارند) ، بطور درست و صحیح ، توسط شخصِ ترک کننده ، بصورت منظم مصرف شود ، آنگاه به جرات میتونم خدمت عزیزانی همچون شمای نوعی عرض کنم که با حداقل ترین و کمترین درجه از عوارض ترک مواجه خواهید شد ، تا جایی که بین ۶۰ الی ۷۰ درصد از این عوارض کاهش پیدا خواهد کرد و این یعنی یک کاهشِ باورنکردنی ...
شاد و سلامت باشید عزیزان ...
(نوشته شده از طرفِِ بنده : یک "روانشانسِ بالینیِ" دلسوز و انسان‌دوست)
1
2
رضا | ۶ سال پیش
سلام. مصرف ترامادول ۵۰ یا ۱۰۰ اونم هفته ایی یکبار جهت زودانزالی عوارض داره؟
0
2
پاسخ کارشناس:
بله , عوارض مصرف ترامادول برای زودانزالی در همین مقاله بیان شده.

hits