دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد داروی کمکی پروبانتلین بروماید
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
پروبانتلین بروماید Propantheline:پروپانتلین به عنوان داروی کمکی در درمان زخم های گوارشی و اختلالات گوارشی ناشی از اسپاسم عضلات صاف معدی-روده ای مصرف می شود.

پروبانتلین بروماید Propantheline

پروپانتلین به عنوان داروی کمکی در درمان زخم های گوارشی و اختلالات گوارشی ناشی از اسپاسم عضلات صاف معدی-روده ای مصرف می شود.این دارو به طور رقابتی گیرنده های موسکارینی را مسدود کرده و باعث مهار حرکات عضله صاف و کاهش ترشحات معده می گردد.حدود 50 درصد از راه خوراکی جذب می گردد و بقیه آن در دستگاه گوارش هیدرولیز می شود. نیمه عمر آن 9 ساعت است. محل اصلی متابولیسم این دارو در کبد است و به آهستگی از کلیه دفع می گردد.با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با داروی پروبانتلین بروماید بیشتر آشنا شوید.

پروبانتلین

رده درمانی: آنتی کولینرژیک(آنتی‌موسکارینی).

موارد مصرف پروبانتلین

پروپانتلين به عنوان داروي كمكي در درمان زخم هاي گوارشي و اختلالات گوارشي ناشي از اسپاسم عضلات صاف معدي-روده اي مصرف مي شود.

مکانیسم اثر پروبانتلین

اين دارو به طور رقابتي گيرنده هاي موسكاريني را مسدود كرده و باعث مهار حركات عضله صاف و كاهش ترشحات معده مي گردد.

فارماکوکینتیک پروبانتلین

حدود 50 درصد از راه خوراكي جذب مي گردد و بقيه آن در دستگاه گوارش هيدروليز مي شود. نيمه عمر آن 9 ساعت است. محل اصلي متابوليسم اين دارو در كبد است و به آهستگي از كليه دفع مي گردد.

عوارض جانبی پروبانتلین

احتمال بروز افزايش حرارت بدن در مصرف اين دارو در مناطق گرمسير يا در صورت فعاليت شديد بدن وجود دارد، از عوارض شايع اين دارو مي توان از يبوست، احساس نفخ، كاهش تعريق، خشكي دهان، سردرد و نبض سريع نام برد.

تداخلات دارویی پروبانتلین

دفع ادراري پروپانتين در صورت استفاده از داروهاي قليايي كننده ادرار از جمله استازولاميد به تاخير مي افتد. در صورت مصرف اين دارو با آمانتادين، ‌ضد افسردگي هاي سه حلقه اي، داروهاي ضد هيستاميني، ساير داروهاي ضدموسكاريني، ديسوپيراميد، هالوپريدول و تيوگزانتين ها اثر ضدموسكاريني آنها تشديد مي گردد. ضداسيدها و داروهاي ضد اسهال جاذب، جذب اين دارو را كاهش مي دهند. مصرف همزمان اين دارو با داروهاي ضد درد مخدر شبه ترياك ممكن است منجر به افزايش خطر يبوست شديد، انسداد و فلج روده ها و يا احتباس ادرار شود.

هشدار ها پروبانتلین

1. در بيماران سالخورده احتمال بروز اختلال حافظه، هيجان، آشفتگي، خواب آلودگي يا اغتشاش شعور وجود دارد.
2. به دليل بروز خشكي دهان احتمال بروز پوسيدگي دندانها، در مصارف طولاني مدت وجود دارد.
3. در بيماري هاي انسدادي روده،‌ آشالازي و تنگي پيلور،‌گلوكام با زاويه باريك، التهاب مري ناشي از برگشت محتويات معده به مري، احتباس ادرار و بزرگي پروستات با احتياط مصرف گردد.

عوارض جانبی

خشکی دهان، تپش قلب، بی خوابی، سرگیجه، خستگی، تاری دید، یبوست ،اتساع شکم،سردرد، خواب آلودگی، کانفیوژن (اغتشاش شعور) یا هیجان (در بیماران سالخورده)، کاهش تعریق ، عصبانیت و ضعف.

توصیه های دارویی پروبانتلین

1. براي افزايش جذب، اين دارو، 1-5/0 ساعت قبل از غذا مصرف گردد.
2. احتمال افزايش حساسيت چشمها به نور و بروز خشكي دهان وجود دارد.
3. در هواي گرم يا در صورت فعاليت شديد بدني احتمال افزايش دماي بدن وجود دارد.

دارو های هم گروه پروبانتلین

  1. Atropine
  2. Belladonna pb
  3. Clidinium-C
  4. Dicyclomine
  5. Glycopyrronium
  6. Hyoscyamine
  7. Ipratropium Bromide
  8. Hyoscine
  9. Tiotropium
  10. Ipratropium BR +Salbutamol Sulfate

هشدارها و تذکرات

1. در بیماران سالخورده احتمال بروز اختلال حافظه، هیجان، آشفتگی، خواب آلودگی یا اغتشاش شعور وجود دارد.
2. به دلیل بروز خشکی دهان احتمال بروز پوسیدگی دندانها، در مصارف طولانی مدت وجود دارد.
3. در بیماری های انسدادی روده،‌ آشالازی و تنگی پیلور،‌گلوکام با زاویه باریک، التهاب مری ناشی از برگشت محتویات معده به مری، احتباس ادرار و بزرگی پروستات با احتیاط مصرف گردد.

تداخلات

دفع ادراری پروپانتین در صورت استفاده از داروهای قلیایی کننده ادرار از جمله استازولامید به تاخیر می افتد. در صورت مصرف این دارو با آمانتادین، ‌ضد افسردگی های سه حلقه ای، داروهای ضد هیستامینی، سایر داروهای ضدموسکارینی، دیسوپیرامید، هالوپریدول و تیوگزانتین ها اثر ضدموسکارینی آنها تشدید می گردد. ضداسیدها و داروهای ضد اسهال جاذب، جذب این دارو را کاهش می دهند. مصرف همزمان این دارو با داروهای ضد درد مخدر شبه تریاک ممکن است منجر به افزایش خطر یبوست شدید، انسداد و فلج روده ها و یا احتباس ادرار شود.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب داروی پروبانتلین بروماید

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

------------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی




این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits