دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد رالوکسیفن (Raloxifene) و عوارض مصرف این دارو
7
زمان مطالعه: 5 دقیقه
همه آنچه که باید در مورد قرص رالوکسیفن بدانید!با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با قرص رالوکسیفن و فواید این دارو بیشتر آشنا شوید.

همه آنچه که باید در مورد قرص رالوکسیفن و رفواید آن برای درمان پوکی استخوان بدانید!

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با قرص رالوکسیفن و فواید این دارو بیشتر آشنا شوید.

رالوکسیفن

رالوکسیفن چیست؟

رالوکسیفن (Raloxifene) با نام تجاری اویستا (Evista) یک تعدیل کننده انتخابی گیرنده ی استروژن (SERM) است که در پوکی استخوان به مورد استفاده قرار می گیرد و در درمان و پیشگیری از پوکی استخوان (نازک شدن استخوان) در زنان یائسه به کار می رود ؛ این دارو به منظور کاهش خطر سرطان سینه تهاجمی با مسدود کردن استروژن در سرطان سینه و بافت رحم عمل می کند. رالوکسیفن بر اختلال چرخه تشکیل استخوان و کاهش از دست دادن بافت استخوانی استفاده می شود.

------------------------------------------------------------------------------

موارد مصرف رالوکسیفن

رالوکسیفن برای درمان و پیشگیری پوکی استخوان در زنان پس از دوره یائسگی بکار میرود . رالوکسیفن برای درمان سرطان پستان و نازایی وابسته به‌اولیگومنوره یا آمنوره ثانویه مصرف می‌شود.همچنین از تاموکسیفن می توان در مواردی با تجویز پزشک برای درمان ماستالژی (درد پستان) هم استفاده کرد. و برای جلوگیری از ژنیکوماستی ( نوک پستان ) در مردان بر اثر استفاده بیش از حد استروئیدها ( داروهای هورمونی بدنسازی).

------------------------------------------------------------------------------

مکانیسم اثر رالوکسیفن

رالوکسیفن از گروه داروهای SERM (تعدیل کننده های انتخابی گیرنده استروژن) می باشد. این داروها در برخی بافت ها اثرات مشابه استروژن ( آگونیستی)، و در سایر بافت ها دارای اثرات مشابه نسبی و یا جلوگیری از اثر استروژن (آنتاگونیستی) دارند. رالوکسیفن در درمان سرطان های پاسخ دهنده به هورمون تجویز می شود و در این بافت به عنوان آنتاگونیست از فعال شدن گیرنده توسط استروژن های آندوژن جلوگیری می کند.

اختار شیمیایی Raloxifene_structure نکات مهم قبل از مصرف دارو مصرف رالوکسیفن ممکن است خطر ابتلا به لخته خون در پا، ریه ، و یا چشم را در شما افزایش دهد . شما نباید از این دارو استفاده نمایید اگر تا کنون به لخته خون مبتلا بوده اید . رالوکسیفن نیز می تواند خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش دهد ، که می تواند کشنده باشد . این خطر میتواند جدی تر باشد اگر شما دارای بیماری عروق کرونر قلب و یا عوامل خطر ساز معینی مانند ( یائسگی ، دیابت، سیگار کشیدن، اضافه وزن، داشتن فشار خون بالا یا کلسترول بالا، داشتن سابقه خانوادگی بیماری عروق کرونر ) می باشید .

برای اینکه مطمئن شوید این دارو برای شما بی خطر است٬ در مورد تمامی سابقه ها و حساسیت های خاص٬ پزشک خود را در جریان قرار دهید . بیماری عروق کرونر ( آترواسکلروز )؛ بیماری های قلبی، فشار خون بالا؛ سابقه سکته مغزی ( از جمله « سکته مغزی خفیف »)؛ بیماری کبد و یا کلیوی . تری گلیسیرید بالا ( معمولا با کلسترول بالا رخ می دهد )؛ اگر شما به سرطان پستان در گذشته یا حال مبتلا هستید. اگر شما یک رقیق کننده خون مانند ( وارفارین ، کومادین ) و یا داروی کلسترول ، درمان جایگزینی با هورمون استروژن استفاده میکنید .

توجه: رالوکسیفن هرگز نباید توسط یک مرد و یا جنس مذکر مورد استفاده قرار گیرد . مصرف در دوران بارداری و شیردهی رده بندی بارداری FDA

گروه X هر چند این احتمال وجود ندارد که یک زن یائسه بتواند باردار شود، اما مصرف رالوکسیفن در دوران بارداری می تواند باعث نقائص جنین هنگام تولد شود٬ اگر شما در حال درمان با این دارو باردار هستید یا ممکن است باردار شوید٬ به دکتر خود اطلاع دهید . معلوم نیست که آیا رالوکسیفن می تواند به شیر مادر عبور می کند و به کودک شیرخوار آسیب برساند یا خیر. با پزشک خود درباره مصرف این دارو در دوران شیردهی صحبت نمایید .

------------------------------------------------------------------------------

عوارض جانبی جدی :

اگر شما پس از مصرف این دارو دچار هر یک از عارضه های جدی زیر شدید٬ با پزشک خود تماس گرفته و او را در جریان قرار دهید . توده یا تغییرات دیگر در پستان. نشانه های سکته مغزی – بی حسی ناگهانی و یا ضعف (به خصوص در یک طرف بدن)، سردرد ناگهانی شدید، لکنت زبان، مشکلات بینایی و یا تعادل. نشانه هایی از یک لخته خون در ریه – درد قفسه سینه، سرفه ناگهانی، خس خس سینه، تنفس سریع، سرفه خونی؛ نشانه هایی از یک لخته خون در پا – درد، تورم، گرمی، و یا قرمزی در یک یا هر دو پا.

------------------------------------------------------------------------------

عوارض جانبی شایع :

گرگرفتگی. گرفتگی عضلات پا. تورم در دست ، پا، و مچ پا. درد مفاصل. علائم آنفولانزا؛ افزایش تعریق. تداخلات دارویی : قبل از استفاده از این دارو با دکتر خود در مورد تمام نسخه ها و داروهایی که استفاده می کنید ( حتی ویتامین ها، مواد معدنی، داروهای گیاهی و ... ) مشورت نمایید٬ به خصوص داروهای زیر : آنیون ها با رزین (به عنوان مثال ، کلستیرامین ) چرا که آنها ممکن است اثر رالوکسیفن را کاهش دهدند . دیازپام ، diazoxide ، و یا لیدوکائین به دلیل خطر ابتلا به عوارض جانبی آن ممکن است عوارض رالوکسیفن را افزایش دهند . ضد انعقادها (به عنوان مثال ، وارفارین ) به دلیل اینکه ممکن است اثرات رالوکسیفن را کاهش دهند .

اخطار:

این اطلاعات نباید توسط شما مورد استفاده قرار گیرد و شما مجاز به تصمیم گیری در مورد تجویز این دارو یا هرگونه داروی دیگری نمی‌باشید. تنها ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما دانش و اطلاعات لازم را برای تصمیم گیری در مورد تجویز این دارو دار می‌باشد و مشخص می‌کند که آیا این دارو برای شما مناسب می‌باشد یا خیر. این اطلاعات تنها خلاصه ای از اطلاعات عمومی در مورد این دارو است٬ و هرگز اطلاعات کاملی را در مورد امکان استفاده، هشدارها، احتیاط، تداخلات دارویی، عوارض جانبی، و یا خطراتی که ممکن است برای شما اتفاق بیوفتند را در اختیار شما قرار نمی‌دهد .

این اطلاعات توصیه های پزشکی نیست و جایگزین اطلاعاتی که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در اختیار شما قرار می‌دهد نمی‌باشد. شما باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود٬ برای دریافت اطلاعات کامل در مورد خطرات و مزایای استفاده از این دارو صحبت نمایید.

------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits