دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف شربت اکسپکتورانت
34
زمان مطالعه: 4 دقیقه
شربت اکسپکتورانت کاربرد و عوارض جانبی آن/هشدار درباره مصرف دارو برای کودکان با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با شربت اکسپکتورانت و موارد مصرف این شربت بیشتر آشنا شوید.

شربت اکسپکتورانت کاربرد و عوارض جانبی آن

هشدار درباره مصرف دارو برای کودکان با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با شربت اکسپکتورانت و

موارد مصرف این شربت بیشتر آشنا شوید.

شربت اکسپکتورانت؛ ضد سرفه

شربت اکسپکتورانت

اکسپکتورانت‌ها سبب رقیق شدن خلط و ترشحات دستگاه تنفسی می‌شوند و به این وسیله خروج ترشحات تسهیل و مجاری تنفسی از خلط و ترشحات پاک می‌شود.این روزها با شیوع سرماخوردگی و سرفه‌های ناشی از آن، افراد مبتلا برای رهایی از این مشکلات، به داروخانه مراجعه کرده و شربت اکسپکتورانت یا همان شربت سینه را می‌خرند.

اکسپکتورانت جزو داروهای بدون نسخه است، یعنی بدون نسخه هم می‌توان آنها را از داروخانه تهیه کرد. به همین دلیل لازم است این دسته دارویی را بهتر بشناسیم تا در صورت نیاز بدانیم که اکسپکتورانت چیست و چگونه اثر می‌کند و آیا عوارض جانبی هم دارد؟

نامهای تجارتی : Coufex - Pectoramin - Pectorant

  • رده درمانی: خلط آور، ضد سرفه
  • رده فارماکولوژیک: اکسپکتورانت

اشکال دارویی: شربت حاوی گایافنزین ۱۰۰ میلی گرم در ۵ سی سی، کلرفنیرامین مالئات ۲ میلی گرم در ۵ سی سی و سودوافدرین کلراید ۳۰ میلی گرم در ۵ سی سی نکته: تا چند سال قبل، در شربت اکسپکتورانت به جای سودوافدرین از فنیل پروپانول آمین Hcl به میزان ۲ میلی گرم و سیترات سدیم به میزان ۱۹۷ میلی گرم و اسید سیتریک به میزان ۶۰ میلی گرم در هر ۵ سی سی استفاده می‌شد.

شربت اکسپکتورانت

به طور کلی داروهایی که برای سرفه تجویز می‌شوند دو دسته هستند:

یک دسته داروهایی که بر مرکز سرفه در دستگاه عصبی مرکزی اثر کرده و سرفه را از آن ناحیه سرکوب می‌کنند که داروهایی مانند دکسترومتورفان از این دسته هستند.دسته دوم اکسپکتورانت‌ها هستند که سبب رقیق شدن خلط و ترشحات دستگاه تنفسی می‌شوند و به این وسیله خروج ترشحات تسهیل و مجاری تنفسی از خلط و ترشحات پاک می‌شود. گایافنزین و اکسپکتورانت ساده و همراه با کدئین در این دسته دارویی قرار دارند.این دارو در کودکان زیر دو سال بدون تجویز پزشک نباید مصرف شود.

شربت اکسپکتورانت

در واقع شربت اکسپکتورانت حاوی سه ترکیب است:

۱- گایافنزین با رقیق کردن خلط، چسبندگی آن را کاهش می‌دهد و خروج آن را سهولت می‌بخشد.

۲- کلرفنیرآمین اثر آنتی‌هیستامینی دارد.

۳- سودو افدرین ترشحات را کم می‌کند و اثر ضد احتقانی دارد.

گاهی کدئین نیز به این سه ترکیب اضافه می‌شود که اثر آرام بخشی به آن می‌افزاید.اکسپکتورانت در درمان سرفه و احتقان بینی ناشی از سرماخوردگی کاربرد دارد و در افراد بالغ از راه خوراکی هر شش ساعت یک‌بار ۵ تا ۱۰ سی‌سی تجویز می‌شود.در کودکان ۶ تا ۱۲ سال نیز ۵/۲ تا ۵ سی‌سی هر ۶ تا ۸ ساعت یک‌بار و در کودکان ۲ تا ۶ سال، ۵/۱ تا ۵/۲ سی‌سی هر ۶ ساعت یک‌بار به گونه‌ای که در یک شبانه روز از ۱۰ سی‌سی تجاوز نکند تجویز می‌شود.

این دارو در کودکان زیر دو سال بدون تجویز پزشک نباید مصرف شود. البته در مواردی که سرفه‌ها مزمن شده و دلیل مشخصی برای آنها شناخته نشده است باید به پزشک مراجعه کرد تا بررسی‌های لازم صورت گیرد.دلایلی مانند عفونت‌های تنفسی، تومورهای قفسه سینه و ریه و... ممکن است تنها با سرفه خود را نشان دهند و لذا تنها درمان علامتی آنها باعث پیشرفت بیماری و از دست دادن زمان می‌شود.این دارو باعث خواب آلودگی نیز می‌شود و مصرف آن هنگام کار با وسایل خطرناک و رانندگی ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

حالا بیایید چند نکته ی قابل توصیه در خصوص اکسپکتورانت را نیز با هم مرور کنیم :

1- در صورت استفاده از سایر تركیبات مقلد سمپاتیك ، احتیاط شود.
2- قبل از هر گونه عمل جراحی و یا درمان های اضطراری ، پزشك را از مصرف دارو باید مطلع كرد.
3- در صورت تداوم نشانه های بیماری بیش از 7 روز یا وجود تب بالا، به پزشك مراجعه شود.
4- شربت اکسپکتورانت را نباید در دوران بارداری مصرف کرد.
5- پس از خوردن این دارو باید آب نوشیده شود تا فرد دچار مشکلات گوارشی ناشی از مصرف دارو نشود.

و به عنوان یک نکته ی مهم و پایانی در خصوص اکسپکتورانت ، در نظر داشته باشید : این دارو باعث خواب آلودگی می‌ شود ، پس نباید در هنگام کار با وسایل خطرناک و یا رانندگی ، آن را مصرف کنید زیرا ممکن است عواقب خوبی دنبال شما نباشد .

شربت اکسپکتورانت

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (34 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

حسین تربتی نژاد | ۴ سال پیش
نظرخاصی ندارم..ممنون ازمجله دلگرم..که مایه دلگرمی ماست
0
0

hits