دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد قرص کلداستاپ یا کلداکس
57
زمان مطالعه: 12 دقیقه
کلداستاپ یا کلداکس (قرص سرماخوردگی،عوارض،روش مصرف) آیا قرص کلداکس توهم آور است؟ موارد مصرف این قرص چیست؟ با دلگرم همراه باشید.

آنچه باید درمورد قرص کلداکس بدانید

کلداستاپ یا کلداکس (قرص سرماخوردگی،عوارض،روش مصرف)

آیا قرص کلداکس توهم آور است؟موارد مصرف این قرص چیست؟با دلگرم همراه باشید.

قرص سرماخوردگی کلداکس

اکثر داروهای سرماخوردگی از مواد تشکیل دهنده یکسانی تولید شده و همچنین دارای عملکردهای یکسان می باشند. قرص کلداکس یکی از قرص های سرماخوردگی می باشد که از درصد معینی استامینوفن، آنتی هیستامین و فنیل افرین تشکیل شده است. در این مطلب بطور کامل و جامع به بررسی اطلاعات دارویی قرص کلداکس خواهیم پرداخت.قرص کلداکس بدون تجویز پزشک نیز در دسترس می باشد.

در هر حال بهتر است قبل از مصرف هر گونه دارو با پزشک خود مشورت کنید و از دستورات او بطور دقیق پیروی کنید تا خطر عوارض جانبی را تا حد ممکن کاهش دهید. اگر بدون تجویز پزشک از این دارو استفاده می کنید، دستورالعمل روی بسته را با دقت مطالعه کنید و قبل از استفاده از آن مطمان شوید که این محصول برای شما خوب است. استفاده از محصول اشتباه ممکن است خطراتی را برای شما به همراه داشته باشد. در رابطه دارو و مصرف آن با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

قرص‌های کلد استاپ که چند سالی است به بازار دارویی کشورمان پا گذاشته، در حقیقت نشانه‌ای است از خلاقیت داروسازان کشورمان که توانسته‌اند با ساخت این دارو نقشی مهم را در درمان این بیماری شایع بردارند.هر قرص کلداستاپ حاوی ۵۰۰ میلیگرم استامینوفن، ۳۰ میلیگرم پسودوافدرین و ۲۵ میلیگرم دیفن‌هیدرامین است که به ترتیب اثرات مسکن و ضد ‌آبریزش بینی و ضد حساسیت دارند و مهم‌ترین عوارض سرماخوردگی را درمان می‌کنند.

کلد استاپ از جمله داروهایی است که عموما برای بزرگسالان کاربرد دارد و از همین‌رو به شکل قرص در بازار موجود است.این دارو که پس از بلع جذبش آغاز می‌شود، در افراد بزرگسال توصیه می‌شود و باید ۸ قرص در روز مصرف کنند، یعنی به عبارتی در یک فرد بزرگ جثه توصیه می‌شود هر ۶ ساعت ۲ قرص میل کند.

-------------------------------------------------------------------------------

نحوه مصرف دارو کلداکس

داروی کلداکس را توسط دهان و طبق دستور پزشک مصرف کنید. اگر بدون تجویز پزشک از این دارو استفاده می کنید، از تمام دستورات روی بسته را بطور دقیق پیروی کنید. اگر اطلاعات مطمئنی در مورد این دارو ندارید از پزشک یا متخصص خود سوالاتی بپرسید. اگر ناراحتی معده دارید باید از این دارو همراه با غذا استفاده کنید. مایعات زیادی همراه با آن بنوشید مگر اینکه پزشک برای شما نسخه دیگری در نظر گرفته باشد. این قرص ها را خرد نکنید و نجوید. جویدن این دارو خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد.

این قرص ها را به هیچ وجه نصف نکنید مگر اینکه در وسط آن خطی وجود داشته باشد و پزشک شما دستور نصف کردن آن را داده باشد. این قرص را به یکباره بخورید و یا آن را نصف کنید بدون اینکه خرد شود و آن را بجوید. اگر از قرص های جویدنی استفاده می کنید قبل از قورت دادن آن این قرص را بطور کامل بجوید. دوز مصرفی به دارویی که شما مصرف می کنید، سن، شرایط پزشکی و واکنش به درمان بستگی دارد. دوز آن را افزایش ندهید. استفاده نادرست از این دارو ممکن است خطرات جدی به همراه داشته باشد. اگر پزشک شما مصرف روزانه آن را تجویز کرده است آن را بطور منظم بخورید تا نتایج بهتری بدست آورید.

برای اینکه ساعت مصرف قرص کلداکس در خاطر شما باقی بماند آن را در ساعت مشخصی از روز مصرف کنند. اگر شرایط شما برای بیش از یک هفته طول کشید یا بدتر شد پزشک خود را در جریان قرار دهید، اگر با تب، راش و سردردهای مداوم همراه بود نیز پزشک را با خبر سازید. این ها ممکن است علایم یک مشکل پزشکی جدی باشد و باید توسط پزشک بررسی شود.

-------------------------------------------------------------------------------

قبل از مصرف کلد استاپ چه باید کرد؟


قبل از مصرف این دارو، در موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید:

  • در صورت وجود هر نوع حساسیت به استامینوفن، پسودوافدرین و دیفن هیدرامین
  • در صورت مصرف دارو در بارداری و شیردهی
  • در صورت مصرف در کودکان و سالمندان
  • در صورت مصرف سایر داروها بخصوص آنتی کولینرژیک ها، داروهای پایین آورنده فشار خون، داروهای ضد افسردگی، داروهای تضعیف کننده و یا محرک سیستم عصبی مرکزی.
  • در صورت ابتلا به بیماری هایی نظیر اعتیاد به الکل، بیماری های قلبی – عروقی، دیابت، گاستریت (التهاب معده) و یا زخم معده، پرفشاری خون، پرکاری غده تیروئید و بزرگی پروستات.
  • مصرف کلد استاپ در کودکان، به دلیل داشتن خطر، توصیه نمی شود. همچنین مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی باید با تجویز و تشخیص پزشک متخصص انجام پذیرد.

یکی از داروهای ترکیبی که اغلب برای درمان علایم سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرد قرص کلداکس می باشد. در این مطلب به بررسی اطلاعات دارویی و کاربردهای این قرص خواهیم پرداخت و عوارض جانبی آن را بیان خواهیم کرد.اکثر داروهای سرماخوردگی از مواد تشکیل دهنده یکسانی تولید شده و همچنین دارای عملکردهای یکسان می باشند. قرص کلداکس یکی از قرص های سرماخوردگی می باشد که از درصد معینی استامینوفن، آنتی هیستامین و فنیل افرین تشکیل شده است. در این مطلب بطور کامل و جامع به بررسی اطلاعات دارویی قرص کلداکس خواهیم پرداخت. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

قرص کلداکس بدون تجویز پزشک نیز در دسترس می باشد. در هر حال بهتر است قبل از مصرف هر گونه دارو با پزشک خود مشورت کنید و از دستورات او بطور دقیق پیروی کنید تا خطر عوارض جانبی را تا حد ممکن کاهش دهید. اگر بدون تجویز پزشک از این دارو استفاده می کنید، دستورالعمل روی بسته را با دقت مطالعه کنید و قبل از استفاده از آن مطمان شوید که این محصول برای شما خوب است. استفاده از محصول اشتباه ممکن است خطراتی را برای شما به همراه داشته باشد. در رابطه دارو و مصرف آن با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

-------------------------------------------------------------------------------


اطلاعات دارویی و موارد کاربرد قرص کلداکس

این داروی ترکیبی بطور موقت برای تسکین علایم ایجاد شده توسط سرماخوردگی های معمولی، تب، حساسیت ها و دیگر مشکلات تنفسی (مثل سینوس و برونشیت) مورد استفاده قرار می گیرند. آنتی هیستامین در تسکین چشمان اشک آلود، خارش چشم، بینی و گلو، آبریزش بینی و عطسه موثر می باشد. داروی ضد احتقان در تسکین علایمی مثل گرفتگی بینی و عفونت گوش موثر می باشد. محصولات سرماخوردگی و سرفه برای کودکان کمتر از شش سال مناسب نمی باشند، بنابراین از قرص کلداکس برای درمان علایم سرماخوردگی در کودکان کمتر از شش سال استفاده نکنید مگر اینکه پزشک برای شما تجویز کرده باشد.

استفاده از برخی محصولات برای کودکان کمتر از ۱۲ سال توصیه نمی شود. از پزشک و متخصص خود سواالاتی در رابطه با استفاده از کلداکس بطور ایمن بپرسید تا با اطمینان از آن محصول استفاده کنید. برای خواباندن بچه ها از این محصول استفاده نکنید. این محصولات سرماخوردگی های معمولی را درمان نمی کنند و مدت زمان بیماری را نیز کوتاه نمی کنند و ممکن است عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشند. برای کاهش خطرات عوارض جانبی جدی، راهنمای مصرف را با دقت بخوانید.

همزمان از دیگر داروهای سرماخوردگی و سرفه که ممکن است حوای همان مواد تشکیل دهنده و یا مواد مشابه باشند استفاده نکنید. در مورد دیگر روش های تسکین علایم سرماخوردگی و سرفه از پزشک خود سوالاتی بپرسید.

-------------------------------------------------------------------------------


واکنش های دارویی قرص های کالداکس

برخی از محصولات که ممکن است با قرص کلداکس واکنش پیدا کنند عبارتند از: آنتی هیستامین که برای پوست مورد استفاده قرار می گیرد، داروهای فشار خون. الکل، آنتی هیستامین، داروهای خواب آور با داروهای ضد افسردگی، شل کننده های عضلانی و تسکین دهنده های درد نارکوتیک. این دارو ممکن است با برخی از آزمون های آزمایشگاهی تداخل کند و احتمالا سبب بدست آمدن نتایج اشتباه در آزمایش ها می شود. پزشک خود را در جریان استفاده از مصرف این دارو قرار دهید.

-------------------------------------------------------------------------------


عوارض جانبی و احتمالی قرص های کلداکس

خواب آلودگی، خشکی دهان/ گلو/ بینی، یبوست یا اختلال در خواب. اگر هر یک از این عوارض جانبی استمرار داشت یا بدتر شد به پزشک و یا متخصص خود بگویید. اگر پزشک استفاده از این دارو را برای شما تجویز کرده است بخاطر داشته باشید به این دلیل بوده که مزایای بیشتری نسبت به عوارض جانبی آن دارد. خیلی از افرادی که از این دارو استفاده می کنند دچار عوارض جانبی آن نشده اند. در صورت احساس تغییرات رفتاری/ ذهنی، زنگ زدن گوش، مشکل در ادرار، تغییرات دیداری، ضربان قلب نامنظم و سریع، حملات ناگهانی قلب، و واکنش های حساسیتی مثل راش/ خارش و تورم. سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی بلافاصله پزشک خود را در جریان قرار دهید.

-------------------------------------------------------------------------------

هشدار درباره کلد استاپ

  1. مصرف این دارو در کودکان، به دلیل داشتن خطر، توصیه نمی شود.
  2. دارو را بیش از مقدار تجویز شده مصرف ننمایید.
  3. دارو را همراه با غذا، آب و یا شیر جهت کاهش تحریکات گوارشی میل نمایید.
  4. به دلیل وجود ترکیب پسودوافدرین، این دارو در افراد دارای فشارخون بالا و بیماران قلبی نباید خودسرانه مصرف شود، چراکه فشار خون فرد را می‌تواند بالا ببرد.
  5. کسانی که کلد استاپ مصرف می‌کنند، باید جدا از مصرف الکل و نوشیدنی‌هایی از این قبیل پرهیز کنند، چرا که مسمومیت شدید کبدی برایشان به همراه دارد.
  6. خشکی دهان از جمله عوارض کلد استاپ است. برای رهایی از این عارضه می‌توانید از آدامس یا نوشیدن مداوم مایعات استفاده کنید.
  7. در صورتی که عمل جراحی در پیش دارید، ۵ روز قبل از جراحی، مصرف کلد استاپ را کنار بگذارید.
  8. اگر از کلداستاپ استفاده می‌کنید، دیگر لازم نیست از داروهای ضد حساسیت و آنتی‌هیستامین استفاده کنید.
  9. در دوران شیردهی یا بارداری، نباید خودسرانه از کلد استاپ استفاده کرد.
  10. در صورتی که تحت رژیم درمانی مشخص می باشید، در صورت فراموش کردن یک دوز به محض به یاد آوردن آن را مصرف کنید. اما در صورتی که زمان مصرف دوز بعدی فرا رسیده ست، دوز فراموش شده را مصرف نکنید و دوز بعدی را دو برابر ننمایید.
  11. احتمال ایجاد تداخل در جواب تست های پوستی که در آن از مواد حساسیت زا استفاده می شود با مصرف این دارو وجود دارد.
  12. در صورت تشدید و یا بر طرف نشدن علائم بیماری و یا تداوم تب بالا، به پزشک مراجعه نمایید.
  13. از مصرف مشروبات الکلی یا سایر داروهای تضعیف کننده سیستم عصبی همزمان با مصرف این دارو خودداری نمایید. مصرف الکل سبب افزایش خطر ابتلا به سمی شدن کبدی ناشی از مصرف این دارو نیز می گردد.
  14. کلداستاپ ممکن است سبب گیجی و یا خواب آلودگی گردد. لذا بعد از مصرف آن، از رانندگی و یا کار با ابزارآلات خطرناک جدا خودداری کنید
  15. این دارو ممکن است سبب بی خوابی گردد. لذا دارو را چند ساعت قبل از خواب مصرف نمایید.
  16. در صورت استفاده از داروهای کاهش دهنده اشتها، این دارو را با احتیاط مصرف کنید.
  17. در صورت نیاز به هر گونه عمل جراحی، حتماً پزشک و یا دندانپزشک خود را از مصرف این دارو مطلع سازید.
  18. سایر داروهای حاوی استامینوفن، آسپیرین و یا سایر سالیسیلات ها (شامل دیفلونیزال) را با احتیاط مصرف کنید.
  19. در صورت مشکوک شدن به مصرف بیش از حد دارو، فورا درخواست کمک نمایید.

-------------------------------------------------------------------------------

مصرف کلد استاپ در بارداری و شیردهی


بارداری: مصرف دارو در دوزهای بالا و به مدت طولانی باید مورد توجه قرار گیرد.
شیردهی: این دارو می تواند باعث بروز هیجان یا بیقراری ناشی از آنتی هیستامین ها در نوزادان گردد و نیز به علت حضور آمین های مقلد سمپاتیک، می تواند برای نوزادان خطرناک باشد.
مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی باید با تجویز و تشخیص پزشک متخصص انجام پذیرد.

-------------------------------------------------------------------------------

  • شرایط نگهداری کلد استاپ


دارو را در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتیگراد، دور از نور و رطوبت نگهداری نمایید.
دارو را دور از دسترس اطفال نگهداری نمایید.
از مصرف داروهای تاریخ گذشته، اکیدا خودداری نمایید.

قرص های کلد استاپ و سرما خوردگی بزرگسالان چه فرقی با یکدیگر دارند؟

قرص‌های کلد استاپ که چند سالی است به بازار دارویی کشورمان پا گذاشته، در حقیقت نشانه‌ای است از خلاقیت داروسازان کشورمان که توانسته‌اند با ساخت این دارو نقشی مهم را در درمان این بیماری شایع بردارند.هر قرص کلداستاپ حاوی ۵۰۰ میلیگرم استامینوفن، ۳۰ میلیگرم پسودوافدرین و ۲۵ میلیگرم دیفن‌هیدرامین است که به ترتیب اثرات مسکن و ضد ‌آبریزش بینی و ضد حساسیت دارند و مهم‌ترین عوارض سرماخوردگی را درمان می‌کنند.

آدالت کولد یا آدولت کلد (Adult cold) یا سرماخوردگی بزرگسالان شامل ترکیبی از داروهای فنیل افرین (phenylephrine)، کلرفنیرامین (Chlorpheniramine) و استامینوفن (Acetaminophen) می‌باشد.استامینوفن (Acetaminophen)، کلرفنیرامین (Chlorpheniramine)، و فنیل افرین (phenylephrine) یک داروی ترکیبی مورد استفاده در درمان سردرد، تب، بدن درد، آبریزش بینی یا گرفتگی، عطسه، خارش، ترشح اشک و گرفتگی سینوس ناشی از آلرژی ها، سرماخوردگی، آنفولانزا می‌باشد.

استامینوفن (Acetaminophen) یک مسکن درد و کاهش تب است.کلرفنیرامین (Chlorpheniramine) یک آنتی هیستامین می‌باشد که اثرات هیستامین شیمیایی طبیعی را در بدن کاهش می دهد٬ هیستامین می تواند علائم عطسه، خارش، ترشح اشک و آبریزش بینی تولید کند.فنیل افرین (phenylephrine) یک ضد احتقان می‌باشد که باعث منقبض شدن رگ های خونی در بینی می‌شود٬ رگ های خونی گشاد می تواند باعث احتقان بینی (گرفتگی بینی) شوند.این داروی ترکیبی باعث تسکین علائم سرماخوردگی، تب یونجه، آلرژی و مانند سردرد، درد سینوس، احتقان بینی و سینوسها، عطسه، آبریزش از چشم، آبریزش بینی، تب، و خارش بینی یا گلو می‌شود.

-------------------------------------------------------------------------------


مقدار مصرف کلداکس


تسکین علائم سرماخوردگی، سینوزیت، تب یونجه، آنفلوآنزا.

  • بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال: ۲ قرص هر ۶-۴ ساعت حداکثر ۱۲ قرص روزانه.
  • کودکان ۱۲-۶ سال: ۱ قرص هر ۶ ساعت حداکثر ۶ قرص روزانه.
  • بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال : ۲-۱ قرص هر ۶-۴ ساعت، حداکثر ۸ قرص روز ( Preparations_1&2)
  • بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال : ۲-۱ قرص هر ۶ ساعت، حداکثر ۸ قرص در روز. مقادیر فوق در هنگام فعالیت روزانه از قرص‌های روز(زرد ) و در هنگام خواب از قرص های شب (آبی) استفاده گردد. (Preparations_5&6)

موارد منع مصرف و احتیاط


موارد منع مصرف: مصرف همزمان با مهارکننده‌های MAO.
موارد احتیاط: گلوکوم، دیابت، اختلالات تیروئیدی، فشار خون بالا، اختلال عملکرد کبد، هایپرتروفی پروستات.

قرص کلداکس

divider

بیشتر بخوانید:

موارد مصرف و عوارض قرص کلداکس

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (57 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱۰ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

علی احمدپور ترکمانی | ۴ سال پیش
سلام
کلد استاپ حاوی گلوتن هست یا نیست؟
0
1
علی احمدپدر ترکمانی | ۴ سال پیش
سلام
تشکر بابت مطالب خوبی که در اختیارمون گذاشتین.
کلد استاپ گلوتن داره؟
0
1
محمدی | ۵ سال پیش
سلام ممنون ازمتنهای زیبای پزشکیتان
0
1
محمدی | ۵ سال پیش
سلام ممنون از متنهای زیبای پزشکیتان
0
1
ریحانه صباحی | ۵ سال پیش
ممنون از مقالات در بخش دارو و سلامت خیلی مقالت عالی و خوبه موفق باشی.
0
2
Shahin | ۵ سال پیش
سلام یعنی واقعا روزی 8 عدد اینکه خیلی میشه...
0
4
imanbinam | ۵ سال پیش
عالی بود
ممنون از متن های پزشکی خوبتون
0
2
imanbinam | ۵ سال پیش
عالی
ممنون از متن خوبتون
0
0
صبا | ۷ سال پیش
ممنون از سایت خوب دلگرم کامل و عالی بود.
1
3
پاسخ ها:
مهدی | ۵ سال پیش
در موقع ترک اعتیاد از کلداکس میشه استفاده کرد یانه
با تشکر
لطفا راهنمایی؟
2
9

hits