دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نحوه تزریق انسولین چگونه است،آشنایی با روش های تزریق انسولین
111
زمان مطالعه: 5 دقیقه
نحوه تزریق انسولین-روش های تزریق انسولین-چگونگی تزریق انسولین-راههای تزریق انسولین-تزریق انسولین-مکان های تزریق انسولین-تزریق انسولین به بدن-روش تزریق انسولین به خود-تزریق انسولین شخصی-روش های صحیح تزریق انسولین-تزریق انسولین صحیح

نحوه تزریق انسولین و روش های تزریق انسولین:انسولين ماده اي است كه از غده اي در بدن به نام پانكراس در قسمت بالاي شكم قرار دارد ترشح مي شود. انسولين قند خون را تنظيم مي كند. قند مواد غذايي با وجود انسولين وارد سلولها مي شود. از آنجايي که در افراد مبتلا به ديابت نوع 1، بدن انسوليني نمي سازد، اين افراد بايد انسولين مورد نياز خود را به شکل تزريقات روزانه به بدن خود برسانند.

نحوه تزریق انسولین و روش های تزریق انسولین

نحوه تزریق انسولین و روش های تزریق انسولین

در ديابت نوع 2 که در آن يا انسولين به مقدار کم ترشح مي شود و يا در بدن نسبت به عملکرد آن مقاومت وجود دارد، در اکثر مواقع در طي چند سال پس از تشخيص ديابت نياز به به انسولين در فرد مبتلا ظاهر مي گردد و ديگر روشهاي قبلي درمان (مثل قرص هاي ديابت) قادر به کنترل قند خون نيستند. در ديابت حاملگي نيز بايد به منظور کنترل قند خون از انسولين استفاده کرد.
شما براي تنظيم قند خون بايد طبق دستور پزشك انسولين تزريق نماييد.


ما براي كاهش مشكل و افزايش سطح سلامت شما روش صحيح نگهداري و تزريق انسولين را به شما آموزش مي دهيم.


انواع انسولين و آماده سازي آن

انسولين انواعي دارد اما آنچه كه شما استفاده مي كنيد دو نوع است يك نوع كه رنگ آن شفاف است (رگولار) و ديگري شيري رنگ كدر است (NPH). براي كشيدن انسولين ابتدا انسولين شفاف و سپس شيري رنگ را بكشيد براي بيماراني كه در مخلوط كردن انسولين مشكل دارند توصيه مي شود از انسولين مخلوط آماده استفاده كنند. رايج ترين نوع انسولين مخلوط با نسبت 30/70 مي باشد. (يعني 70 درصد انسولين شيري رنگ و 30 درصد انسولين شفاف)

نحوه تزریق انسولین و روش های تزریق انسولین


وسايل تزريق انسولين

سرنگ : سرنگ هاي انسولين يك سي سي هستندكه 100 واحد گنجايش دارند روي اين سرنگها درجه بندي شده هر خط كوچك برابر با 2 واحد انسولين است مثلا اگر قرار است 10 واحد انسولين تزريق كنيد بايد تا پنجمين خط كوچك بكشيد.


قلم هاي انسولين : قلم انسولين از نظر ظاهري شبيه ماژيك است و شامل يك سوزن قابل تعويض،شيشه مخصوص انسولين و خود قلم انسولين در دو نوع يكبار مصرف و قابل تعويض وجود دارد كه در اولي قلم انسولين را بايد دور انداخت ولي در دومي مي توان شيشه ديگري از انسولين را جايگزين قبلي كرد.

نحوه تزریق انسولین و روش های تزریق انسولین


مراقبتهاي لازم جهت نگهداري و مصرف انسولين

1- انسولين مصرفي را در جاي خنك نگهداري كنيد (دماي معمولي اتاق مناسب است) ، از يخ زدن انسولين خودداري شود .


2- از تزريق انسولين تاريخ گذشته خودداري كنيد . و قبل از مصرف، حتما انسولين را از نظر شفافيت كنترل كنيد .


3- هرگز ويال انسولين را در فريزر قرار ندهيد.


4- اگر از انسولين شيري رنگ استفاده مي كنيد پيش از تزريق ويال آن را در كف دستتان بغلتانيد و به هيچ وجه آن را محكم تكان ندهيد.


5- ويال هاي باز شده انسولين را ميتوان به مدت حداكثر يكماه در جاي خشك و خنك نگه داري كرد.

ممكن است در اثر عدم نگه داري صحيح دارو محتوي شيشه تغيير شكل دهد و يا گلوله شود كه با تكان دادن شيشه ديده مي شود.

نحوه تزریق انسولین و روش های تزریق انسولین


محل هاي تزريق

شما بايد تزريق را در محلي انجام دهيد كه ميزان مناسبي چربی زیر پوست قرار دارد. چهار محل اصلی تزریق انسولین شامل:
1. شکم
2. سطح پوشت بازوها
3. سطح جلوی رانها
4. باسن

می باشد.سرعت جذب انسولین به محل تزریق بستگی دارد . سرعت جذب انسولین در شکم سریع تر است. برای جلوگیری از گود شدن یا سفت و برجسته شدن محل تزریق در هربار محل تزریق را جابجا کنید.مثلا تزریق اول در بازوی راست بعدی در بازوی چپ بعدی در راست شکم و سپس چپ شکم بعدی ران راست و سپس ران چپ و بعد در باسن یا دوباره در بازوی راست در محلی 2 سانتیمتر پایین تر از محل تزریق قبل می توان انسولین را تزریق کرد.


روش دیگر استفاده از یک ناحیه مشخص در زمان مشخصی از روز است مثلا تزریق صبح در ناحیه شکم و تزریق عصر در بازو ها و ران ها انجام گیرد.

نحوه تزریق انسولین و روش های تزریق انسولین

تزریق انسولین توسط خود بیمار

استفاده از الکل برای تمیز کردن پوست توصیه نمی شود. اما اگر استفاده می کنید اجازه دهید پوست بعد از تمیز کردن با الکل کاملا خشک شود.

::با انگشت اشاره و شست دست چپ(مثل نیشگون گرفتن) پوست را جمع کنید.
::سرنگ را مثل مداد در دست بگیرید.
::سرنگ را بطور عمودی یا با زاویه45 درجه وارد پوست کنید.
::پیستون را تا ته فشار دهید.
::سوزن را از پوست خارج کنید و پنبه را به مدت چند ثانیه روی محل تزریق فشار دهید.

نحوه تزریق انسولین و روش های تزریق انسولین


کنترل قند خون توسط بیمار

کنترل قند خون پایه مراقبت در بیماری قند است. بیماران تحت درمان با انسولین بهتر است روزانه 2 تا 4 بار (معمولا قبل از هر غذا بخصوص صبحانه و شام و دو ساعت بعد از آن) قند خون خود را کنترل کنند. بیماران دیابتی هر زمان که به افزایش یا کاهش قند خون خود شک کنند باید این آزمون را انجام دهند. کنترل مرتب قند خون توسط دستگاه اندازه گیری قند خون (گلوکومتر) انجام میشود. در این روش بیمار یک قطره خون از نوک انگشت خود را روی نوار مخصوصی قرار می دهد و برای مدت معینی صبر می کند دستگاه میزان قند خون بیمار را نشان میدهد. چند نکته :


::هرگز از یک نوار بیش از یک مرتبه استفاده نکنید.

::برای پیشگیری از بروز خطا قبل از اندازه گیری حتما دستانتان را با آب گرم و صابون بشویید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (111 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

جواد | ۶ سال پیش
چگونگی تزریق شش واحد انسولین یعنی باید شش بار دکمه روی سر سوزن را بزنیم تا داخل پوست گردد
0
0
جواد | ۶ سال پیش
منظور از شش واحد انسولین چی است
0
3

hits