دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
لیزر بهترین روش کاهش موهای زاید اما نه دائمی
9
زمان مطالعه: 5 دقیقه
لیزر بهترین روش کاهش موهای زاید-کاهش موهای زاید-لیزر

لیزر بهترین روش کاهش موهای زاید

بسیاری از تبلیغات به شما می گویند که پس از درمان با لیزر (و یا آی پی ال و یا ای لایت) موهای زایدتان به طور دایم از میان خواهد رفت.ولی آنها دروغ می گویند! در واقع این روش ها بهترین روش از بین بردن موهای زاید بدن هستند ولی واژه دایمی واژه ای اغراق شده و گول زننده است.

لیزر بهترین روش کاهش موهای زاید

حدود بیست درصد موهای زاید شما پس از یک دوره درمانی کامل با لیزر ممکن است همچنان باقی بماند و یا پس از درمان و آسیب مجددا شروع به رشد نماید. بلافاصله پس از جلسه درمانی با لیزر موهای زاید شما شروع به ریزش نخواهد کرد! بلکه چندین روز الی چند هفته طول خواهد کشید.چون شما فولیکول یا ریشه مو را از بین می برید و نه خود مو و بدین ترتیب موها پس از چندی بدون ریشه ضعیف و ضعیف تر شده و شروع به ریزش خواهند کرد.

هدف لیزر و آی پی ال در بافت پوست شما رنگدانه های پوستی یا ملانین ها ست. لیزرها یک طول موج خاص می باشند در حالیکه آی پی ال باریکه ی نور بوده و از طیفی از طول موج های مختلف تشکیل میشود.لیزر ها و آی پی ال هردواز طریق تخریب و گرما دادن به فولیکول های مودر فاز فعال چرخه سلولی اثر خود را ایفا می کنند.

موهای دارای رنگ تیره به درمان با لیزر و آی پی ال به خوبی جواب می دهند و موهای سفید ، بلوند و یا خاکستری به درمان پاسخ ضعیف تری می دهند. موفقیت درمان بستگی به رنگ پوست شما ، گرادیان تفاوت رنگ پوست و موی بدنتان و نیز رنگ موهایتان دارد..بهترین نتایج بر روی موی مشکی و پوست روشن حاصل میگردد.

رنگ موهای روشن تر نظیر قرمز و بلوند و رنگ پوست های تیره تر نیز می توانند از این روش ها بهره مند شوند ولی احتیاج به شدت پایین تر لیزر دارند. دستگاه های لیزر و آی پی ال( آی پی ال از نظر تکنیکی لیزر نبوده ولی مشابه لیزر عمل می کند) برای کاهش مو های زاید و نیز سایر مشکلات پوستی نظیر از بین بردن تاتو و رفع اسپایدر وین استفاده می شوند.

لیزرها یک باریکه نور در طول موج خاص می باشند و بر همین اساس طبقه بندی می شوند. به عنوان مثال لیزرهای الکساندریت طول موج ۷۵۵ نانومتر دارند و لیزرهای دی اکسید کربن طول موج ۱۰۶۰۰ نانومتر و لیزر نئودمیوم-یاگ طول موج ۱۰۶۴ نانومتر دارد.

این لیزرها کاربرد متفاوتی دارند.حال آنکه آی پی ال و ای لایت مجموعه ای از طول موج های مختلف بوده و در واقع طیفی از نور می باشند و با ایجاد پالس های نوری بسیار قوی تاثیر خود را بر بافت هدف اعمال می کنند. قیمت یک دستگاه آی پی ال بسیار ارزان تر از یک دستگاه لیزر است و کلینیک های معتبرتر معمولا از دستگاه های لیزر استفاده می کنند و نه آی پی ال.

قیمت یک دستگاه لیزر پنج الی ده برابر بیشتر از آی پی ال و ای لایت می باشد. و طبیعتا هزینه لیزر شما هم با دستگاه لیزر بیشتر از دستگاه آی پی ال می باشد.دستگاه های آی پی ال در حال حاضر در تهران حدودا شاتی ۱۰۰۰ تومان برای بیمار هزینه دارند.

تفاوت لیزرها و آی پی ال از آنجا شروع می شوند که لیزرها در طول موج های مختلف بر روی رنگ پوست ها و مو های متفاوتی تاثیر می گذارند.همانطور که اشاره کردم لیزرهای الکساندریت طول موج ۷۵۵ نانومتر دارند و لیزرهای دی اکسید کربن طول موج ۱۰۶۰۰ نانومتر و لیزر نئودمیوم-یاگ طول موج ۱۰۶۴ نانومتر دارد.

ولی آی پی ال و ای لایت چون ترکیبی از طول موجهای مختلف هستند در برابر لیزر های مجزا بسیار ناتوان هستند. لیزر الکساندریت سریعترین لیزر بوده و کیفیت بسیار خوبی دارد و می توانید پوست خود را ظرف ۳۰ دقیقه لیزر نمایید و بسیار مناسب از بین بردن موهای زاید است و در رنگ پوست ها ی روشن و سبزه نتایج عالی بر جای می گذارد.

لیزر روبی نسل اول لیزرها بوده و در رنگ موهای روشن تر نتایج خوبی به همراه دارد. لیزر دیود که طول موجهای محدوده ۸۰۰-۸۰۸ می باشد در رنگ پوست های تیره تر نتایج بهتری به همراه دارد ولی لیزر دیود در رنگ موهای روشن کارآیی کمتری دارد.

لیزر نئودمیوم-یاگ بهترین گزینه در پوست های برنزه شده است.این لیزر در سایر پوست ها نیز قابل استفاده است ولی نتایج ضعیف تری نسبت به لیزر الکساندریت دارد. اگر پوست تیره ای دارید تنها از دستگاه ان -دی-یاگ برای از بین بردن موهای زایدتان استفاده کنید.سایر لیزرها و آی پی ال بر روی پوست تیره احتمال بیشتری دارند که اسکار و هایپرپیگمنتاسیون بر جا بگذارند.همچنین در موهای بلوند توصیه می کنم از الکترولیز تحت نظر پزشک پوست استفاده نمایید..

تذکر : به هیچ عنوان در آرایشگاه ها و سالن ها از آی پی ال جهت از بین بردن موهای زاید تان استفاده نکنید.هر تیپ پوستی و رنگ مو تنظیمات مخصوص به خود را دارد و استفاده از یک نسخه برای همگان امکان پذیر نیست.

منبع : سایت دکتر باقری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits