دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا دچار گره عضلانی می شویم؟
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
گره عضلانی نواحی سخت و حساس عضلات هستند که حتی در حالت استراحت عضله سفت و منقبض می شود. این فیبرهای عضلانی متشنج هنگام لمس می توانند باعث درد در سایر قسمت های بدن شوند.

گره عضلانی مناطق سخت و حساس عضلات هستند که حتی زمانی که عضله در حالت استراحت است، سخت و منقبض می شوند. این فیبرهای حساس عضلانی هنگام لمس باعث ایجاد درد در قسمتهای دیگر بدن می شوند. گره های عضلانی همچنین به عنوان نقاط ماشه شناخته می شوند.

علت ایجاد گره عضلانی چیست؟

گره های عضلانی می توانند ناشی از:

  1. شیوه زندگی بدون تحرک
  2. استفاده بیش از حد و یا آسیب دیدن عضلات
  3. وضعیت بدنی نامناسب

از دست دادن آب بدن، عادات خوردن ناسالم و استرس و اضطراب نیز ممکن است به ایجاد گره های عضلانی کمک کنند.گره های عضلانی می توانند در هر جایی از بدن اتفاق بیفتند، اما معمولا در کمر، شانه ها و گردن به وجود می آیند. گره های عضلانی اغلب در عضلات سرینی شما نیز به وجود می آیند.
گره های عضلانی می توانند باعث احساس درد در عضلات و مفاصل شما شوند. هنگامی لمس یک گره عضلانی ممکن است احساس تورم، حساس بودن یا ناهمواری داشته باشید. حتی ممکن است زمانی که در حال استراحت هستید نیز در این مناطق احساس تنگی و انقباض کنید و اغلب به لمس حساس هستند. ناحیه آسیب دیده حتی ممکن است دچار التهاب یا تورم شود.

گره عضلانی

گره های عضلانی می توانند علایمی در ناحیه های بجز عضلات ایجاد کنند، از جمله:

شما همچنین ممکن است استرس، اضطراب و افسردگی را تجربه کنید و خوابیدن دشوار باشد.

درمان گره های عضلانی

درمان گره های عضلانی زمان می برد. برای خلاص شدن از گره، شما نیاز به شکستن بافت گره و آرام کردن التهاب عصبی دارید. در زیر برخی از کارهایی بیان شده است که برای شکستن گره و تسکین یافتن می توان انجام داد.

استراحت

اگر گره های عضلانی دارید، به بدن خود استراحت دهید. از هر گونه فعالیتی که سبب ایجاد گره ها شده یا درد و یا ناراحتی شما را افزایش می دهد مدتی فاصله بگیرید. در حد ممکن استراحت کنید. استراحت ممکن است شامل خواب بیش از حد معمول یا دراز کشیدن در موقعیتی راحت با استفاده از بالش برای حمایت از بدن است.

حرکات کششی

کشش ملایم که باعث افزایش طول عضلات می شود، می تواند به شما کمک کند تا تنش را در بدن خود آزاد کنید. حرکات کششی را به آرامی انجام دهید. خودتان را در موقعیتی قرار ندهید یا کاری انجام ندهید که سبب ایجاد درد شود.
برای رسیدن به بهترین نتایج حرکات کششی را حداقل 30 ثانیه نگه داشته و برای کاهش احتمال خطر به آرامی کشش رها کنید.

درمان گره عضلانی

ورزش

ورزش ایروبیک ممکن است به از بین بردن گره های عضلانی کمک کند. اگر گره ها در شانه ها یا گردن شما باشند، حرکت پروانه، شنا کردن و هر حرکت دیگر بازو که روی عضلات شانه ها و گردن انجام شوند را انجام دهید. این حرکات ماهیچه ها را کشش داده و جریان خون را به ماهیچه ها افزایش می دهد. افزایش خون رسانی به فیلتر کردن سموم کمک می کند.

درمان گرم و سرد

استفاده از ترکیبی از گرما و سرما می تواند به کاهش درد و التهاب ناشی از گره های عضلانی کمک کند.
سرما باعث منقبض شدن رگ های خونی می شود که تورم را کاهش می دهد. برای اعمال سرما، از یک کمپرس سرد برای 10 دقیقه استفاده کنید و سپس حداقل 15 دقیقه آن را بردارید. شما می توانید این کار را تا زمانی که احساس درد از بین رود، انجام دهید.گرما شانه ها و عضلات سفت را آزاد می کند و درد را کاهش می دهد. گرما ممکن است جریان خون را افزایش دهد که باعث بهبود می شود. برای اعمال حرارت، از یک پد گرم استفاده کرده و یا حمام آب گرم بگیرید.
درمان سرد و گرم را متناوبا انجام داده و یا از یکی از آن ها که برای شما مناسب تر است، استفاده نمایید. درمان گرم و سرد باید همراه با سایر درمان ها استفاده شود.

حتماً بخوانید:
درمان گرفتگی عضلات بدن به کمک مواد غذایی

درمان گرفتگی عضلات بدن به کمک مواد غذایی

تغذیه نقش بسیار مهمی را در زندگی و سلامت انسان ایفا می کند. از جمله بیماری هایی که تغذیه و مصرف مواد خوراکی مناسب می تواند بهترین درمان برای آن ها در…

از پماد های عضله استفاده کنید

پمادهای عضله می توانند به نرم و ریلکس کردن عضلات کمک کنند. شما می توانید پماد عضله را دو بار در روز برای تسکین و خنک کردن در منطقه آسیب دیده ماساژ دهید. ممکن است برای دسترسی به مناطق دشوار به کمک نیاز داشته باشید.
فرمول هایی را انتخاب کنید که شامل منتول،کپسایسین یا کافور باشند. اگر برای اولین بار است که از این ژل ها استفاده می کنید، قبل از مصرف محصول را تست نمایید. برای این منظور مقدار کمی از پماد را روی قسمت داخلی ساعد خود بمالید. 24 ساعت صبر کنید تا مطمئن شوید حساسیتی وجود ندارد. اگر هیچگونه واکنشی رخ ندهد، می توانید آن را به قسمت های دیگر بدن تان اعمال کنید.

رهاسازی فشار نقطه ماشه

این درمان با فشار دادن به نقاط ماشه کار می کند. یک متخصص تا زمانی که گره عضلانی را نرم و آزاد کند، بر روی گره فشار وارد می کند. پس از یک جلسه درمان، شما باید مجموعه ای از حرکات را برای تکمیل در خانه داشته باشید. اینکار به بازآموزی عضلات شما کمک خواهد کرد.

درمان گرفتگی عضلات

فیزیوتراپی

در موارد جدی تر ممکن است فیزیوتراپی توصیه شود. یک درمانگر می تواند به شما کمک کند که علل اصلی گره های عضلانی خود را شناسایی کنید. آنها درد شما را با استفاده از درمان مناسب مختص شما درمان خواهند کرد. شما تکنیک هایی که باعث کاهش درد و جلوگیری از تکرار آن می شود را آموزش می بینید.

ماساژ درمانی

شما می توانید از ماساژ برای درمان گره های عضلانی استفاده کنید. ماساژ درمانی باعث افزایش گردش خون و بهبود جریان خون می شود. اینکار می تواند عملکرد عضلانی را بهبود بخشد و به آزادسازی عضلات شما کمک کرده و درد و سفتی را از بین ببرد.
به خاطر داشته باشید که معمولا یک جلسه برای درمان شما کافی نیست. شما به احتمال زیاد باید چندین جلسه مکرر داشته باشید. هنگامی که در وضعیت خود پیشرفتی مشاهده نمودید، می توانید بین جلسات فاصله بیاندازید.
چند نوع ماساژ وجود دارد. نوعی که بیشتر از آن استفاده می کنید بستگی به شدت گره های عضلانی و اولویت شخصی شما خواهد داشت. قبل از پیدا کردن نوع ماساژی که دوست دارید، ممکن است لازم باشد چند ماساژ مختلف را امتحان کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits