دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
4 علت اصلی مشت کردن دست ها در زمان خواب
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مشت کردن دستها در خواب، دندان قروچه کردن و فشردن دندان‌ها به همدیگر، عرق کردن شبانه یا جابه‌جایی‌های مداوم در تخت‌خواب می‌تواند نشانه‌ اضطراب و استرس در فرد باشد و احتمالا با برطرف شدن استرس از بین می‌روند.

نوزادان معمولا قبل از اینکه بخوابند، دستانشان را مشت می‌کنند و بعد از خوابیدن، بدنشان را رها و مشتشان را باز می‌کنند؛ اما درمورد ما بزرگ‌سالان چطور؟ چرا بعضی از ما هنگام خوابیدن، دستمان را مشت می‌کنیم؟ شاید به‌خاطر رؤیایی باشد که می‌بینیم، اما عوامل دیگری هم می‌توانند باعث مشت‌کردن دست‌ها هنگام خواب شوند. در این مقاله از دلگرم می‌خواهیم این موضوع را بررسی کنیم. در انتها نیز ۶ راهکار مؤثر برای پیشگیری از مشت کردن دست هنگام خواب را می‌خوانید. با ما همراه باشید.

دلایل مشت‌کردن دست در خواب

خبر خوب این است که بیشتر وقت‌ها مشت‌کردن دست در خواب کاملا عادی است. در بیشتر موارد، تنها علت آن ناراحتی در بیداری است نه در خواب. مغز انسان در هنگام خواب، احساسات را پردازش و خاطرات روز را ذخیره می‌کند؛ پس اگر روز پر از استرسی را گذرانده باشید، کاملا طبیعی است که رؤیایی پرتحرک ببینید (مثلا خواب ببینید دعوا می‌کنید یا کسی تعقیب‌تان می‌کند) و با مشت گره‌کرده بیدار شوید.
بااین‌حال، اگر این رفتار تکرار شود و با درد و ورم دست‌ها بیدار شوید، باید دنبال علت‌های دیگر بگردید. دلایلی که می‌توانند در مشت‌کردن دست در خواب اثر داشته باشند، شامل موارد زیرند:

مشت‌کردن دست در خواب

1. اضطراب عاطفی یا استرس

استرس یکی از دلایل مشت کردن دست‌ها در خواب است. نظریه‌های اخیر رابطه‌ای را بین مشت‌کردن و به‌هم‌فشردن دندان‌ها پیدا کرده‌اند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که هر دو رفتار قشر احساسی حرکتی را در مغز فعال می‌کنند و بیشتر از ۷۰ درصد از موارد فشردن دندان‌ها در دوره‌های پر استرس و اضطراب اتفاق می‌افتند؛ پس اگر شاهد دوره‌ای طولانی از مشت‌کردن دست و به‌هم‌فشردن دندان‌ها هستید، باید میزان فشار و استرستان را بررسی کنید.

2. تقلای جسمی، فشار یا درد

شاید ورزشی مانند وزنه‌برداری را شروع کرده‌اید یا شاید کمرتان به‌تازگی شروع به دردگرفتن کرده است. درهرصورت، درد، فشار یا تقلای جسمی می‌توانند خودشان را به‌شکل مستقیم یا غیرمستقیم در دست‌ها نشان دهد.
به تغییرات تازه در زندگی‌تان دقت کنید. ممکن است این تغییرات بر گره کردن مشت دست اثر گذاشته باشند. اگر فعالیت‌های جسمی‌تان را افزایش داده‌اید، حتما آب کافی بنوشید؛ زیرا کمبود آب در بدن می‌تواند باعث ایجاد گرفتگی عضلات شود.

3. بعضی از داروها

داروهایی که برای کلسترول مصرف می‌شوند، می‌توانند درد و گرفتگی عضلانی را ایجاد کنند. این شرایط به‌دلیل افزایش کراتین در جریان خون به وجود می‌آید و بیشتر در زنان دیده می‌شود.
داروهای ضدافسردگی نیز می‌توانند باعث درد مفاصل و ماهیچه‌ها شوند. اگر به‌تازگی تغییراتی در داروهایتان به ‌وجود آمده است، شاید همین تغییرات دلیلی برای مشت‌کردن دست‌ها در خواب باشد.

4. بیماری‌های نهفته

صرع، روماتیسم مفصلی و اسکیزوفرنی همگی به مشت‌کردن دست‌ها مرتبط هستند و می‌توانند باعث بروز این مشکل در خواب یا بیداری شوند. با اینکه فشردن دندان‌ها به وقفه تنفسی در خواب مربوط می‌شود، هیچ ارتباطی بین وقفه تنفسی در خواب و مشت‌کردن دست پیدا نشده است.

راه‌هایی برای جلوگیری از مشت کردن دست‌‌ها در خواب

هنوز در این زمینه پژوهش‌هایی در حال انجام است، ولی فعلا می‌توانید با چند گام کوچک علائم گره‌کردن مشت‌ها در خواب را کاهش دهید.

1. تغییرات را بنویسید

درباره هر تغییری که در سلامتی تان صورت می‌گیرد، کنجکاو شوید. سعی کنید تا خوب فکر کنید و ببینید برای اولین بار چه زمانی مشت‌کردن دستانتان شروع شدند و آیا در آن زمان، تغییرات خاصی در رژیم غذایی، داروها یا دیگر عادت‌های روزمره‌تان ایجاد شده بودند یا خیر.

2. استرس را کاهش دهید

کاهش استرس نکته‌ای کلیدی در کاهش خیلی از دردها است. سعی کنید قبل از خواب، ذهن‌تان را آرام کنید. مدیتیشن، تنفس عمیق، موسیقی آرامش‌بخش یا دوش آب گرم را امتحان کنید.

چرا بعضی ها دستشان را در خواب مشت میکنند؟

3. محرک‌ها را کاهش دهید

در این روزها، سعی کنید مصرف کافئین، نیکوتین و شکر را کاهش دهید.

4. منیزیم را امتحان کنید

منیزیم درمان طبیعی برای رهاکردن عضلات است که می‌تواند گرفتگی و خشکی عضلات را کاهش دهد. برای اطلاع یافتن از دز مناسب مصرفی و اینکه مطمئن شوید با داروهای دیگرتان تداخل ندارد، با پزشکتان مشورت کنید.

5. آب کافی بنوشید

کمبود آب می‌تواند باعث گرفتگی عضلانی شود؛ پس حتما آب و نوشیدنی‌های الکترولیت بنوشید. فقط مراقب باشید شب‌ها کمتر آب بنوشید تا مجبور نباشید چند بار برای رفتن به دست‌شویی، از خواب بیدار شوید.

6. شیئی را در دست نگه دارید

در هنگام خواب، بعضی از افراد با نگه‌داشتن چیزی در دست‌شان، کمی آرامش پیدا می‌کنند. چیزی مانند توپ فشاری یا بالشی کوچک را در هنگام خواب، در دستانتان نگه دارید.

آیا مشت‌کردن دست در خواب، می‌تواند برایمان خوب باشد؟

نکته‌های مثبتی هم در این مورد وجود دارند که بهتر است از آنها آگاه باشید. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که گره‌کردن مشت در خواب، می‌تواند به ما کمک کند تا ناراحتی‌های جسمی یا روحی‌مان را بهتر کنترل کنیم و حتی حسی از کنترل و قدرت به ما می‌دهد.
گاهی ایجاد خیلی از تغییرات جسمی، به مشکلات روحی مربوط می‌شوند. کنترل حالات روحی و استرس نه‌تنها برای آرامش جسمی‌تان مفید است، بلکه می‌‌تواند از خیلی از بیماری ها هم پیشگیری کند. پس روش‌های غلبه بر اضطراب و مدیریت استرس را در برنامه روزانه‌تان قرار دهید تا از فواید جسمی و روحی آن بهرمند شوید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits