دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فرق ضد عفونی با استریل کردن چیست + روش استریل کردن لوازم دندانپزشکی
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
استریل کردن وسایل دندانپزشکی یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه بهداشت است. تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای برای ضد عفونی و استریل کردن وسایل دندانپزشکی ساخته‌شده است. در این مقاله به روش‌ها و اهمیت استریل کردن وسایل دندانپزشکی می‌پردازیم.

استریل لوازم دندان پزشکی به چه صورت باید انجام گیرد + تفاوت ضد عفونی و استریل کردن

به گزارش دلگرم : زمانی که صحبت از میکروب زدایی یا گند زدایی از محیط و ابزار دندان پزشکی به میان می آید، در منابع مختلف از دو واژه ضدعفونی و استریل در کنار یکدیگر و یا بجای یکدیگر استفاده می شود. اما دانستن این مطلب لازم است که؛ ضد عفونی و استریل در واقع دو مفهوم جدا از یکدیگر هستند و کارایی هر کدام در مقایسه با دیگری متفاوت است.

استریل کردن در واقع عملی است کاملا مطلق و بدون دامنه نوسان که موجب از بین رفتن تمامی میکروارگانیسم­های زنده می ­شود.ضدعفونی کردن اما به معنی کاهش تعداد میکروارگانیسم های موجود بر روی ابزار یا سطح به اندازه ایست که توان ایجاد بیماری در انسان را نداشته باشند.

مواد ضدعفونی­ کننده در سه درجه بر میکروارگانیسم­ ها اثر دارند و درجه مقاومت میکروارگانیسم ­ها در برابر عوامل نابودکننده­ ی آن­ها، متفاوت است.بنا براین با توجه به تعاریف ذکر شده، استریلیزاسیون در واقع عملی است که به طور کامل باعث از بین بردن تمام اشکال میکروبی می شود اما محلول­های ضدعفونی بسته به نوع و مدت ماندگاری خود، به سه درجه قوی، متوسط و ضعیف تقسیم می­ شوند.به عنوان نمونه، قرار دادن ابزار دندانپزشکی در یک محلول ضدعفونی قوی درمدت زمان مشخص به استریلیزاسیون نزدیک می ­شود، اما از آنجا که روش مناسبی برای ارزیابی کیفی محلول­های ضدعفونی ­کننده وجود ندارد، استفاده از این محلول­ها برای ضدعفونی وسایل و ابزار های دندانپزشکی توصیه نمی ­شود و باید در مورد چنین ابزاری، خصوصا ابزار برنده، از روش های استریل کردن، استفاده کرد

و تنها در صورتی می شود از ضدعفونی برای ابزار دندانپزشکی استفاده کرد؛ که ابزار یا وسیله مد نظر، نسبت به حرارت و سایر روشهای استریل کردن؛ حساس باشد که در این صورت نیاز است با حفظ پروتکل های ویژه و زیر نظر داشتن شرایط خاص از مواد ضدعفونی کننده برای این ابزار استفاده کرد.دندانپزشکان موظفند یک سری اقدامات پیشگیرانه جهت حفظ سلامت بیمارانشان انجام دهند. اما ممکن است شما متوجه اقداماتی مثل استریل لوازم دندان پزشکی و یا سایر روش های کنترل عفونت آن ها نشوید، زیرا بسیاری از این مراحل دور از دید شما انجام می‌شود.جهت کاهش اضطراب خود در این مورد، با دندانپزشک خود صحبت کرده و نگرانی خود را با او در میان بگذارید تا از امنیت و سلامتی خود در مطب وی مطمئن گردید.

لازم است بدانید که روش های مراقبتی، روش های مطمئنی هستند که برای هر بیمار استفاده می‌شوند تا مانع انتقال ویروس ایدز و سایر بیماری های عفونی گردند.بعد از ویزیت هر بیمار، دستکش‌ها دور انداخته می‌شوند، دست ها شسته شده و یک جفت دستکش جدید برای بیمار بعدی استفاده می‌گردد.مواد و وسایل یکبار مصرف مثل سوزن و ساکشن که نمی‌توان آن ها را استریل نمود، در ظروف مخصوص دور انداخته می‌شوند.دندان پزشکی از جمله شغل هایی است که هم بیمار و هم دندان پزشک در معرض عوامل بیماری‌زا از طریق تماس با خون، ترشحات خونی و یا تنفسی قرار دارند.تحقیقات نشان داده اند که رعایت اصول بهداشتی استاندارد، در پیشگیری از بیماری های مسری بسیار موثر است.

فرق ضد عفونی با استریل کردن

راه های جلوگیری از انتقال بیماری ها عفونی

۱ – تاریخچه ی پزشکی بیمار

از هر بیمار باید سابقه ابتلا به انواع بیماری ها پرسیده شود و در پرونده او ثبت گردد. در عین حال لازم است که این تاریخچه در معاینات سالانه به روز شود.

۲- واکسیناسیون تیم دندان پزشکی

تمام اعضای تیم دندان پزشکی باید علیه بیماری هایی چون هپاتیت و سل مصون گردند. توصیه می شود که سطح آنتی هپاتیت B یک تا چهار ماه پس از تکمیل واکسیناسیون اندازه گیری گردد. هم چنین پیشنهاد می شود که دندان پزشک از نظر هپاتیت C و ایدز مورد آزمایش قرار گیرد.

۳ – مراقبت شخصی در مطب

تماس مستقیم با ترشحات بدن و یا خون بیمار، تماس غیر مستقیم با وسایل و یا سطوح، تماس مخاط چشم، بینی و یا دهان با ترشحات و یا تنفس میکروارگانیسم های موجود در هوا، از جمله روش های انتقال بیماری مسری می باشند.همیشه باید دستکش استریل، هم اندازه ی دست، با آلرژی کم و بدون پودر پوشیده شود. استفاده از وسایل شخصی محافظ مانند روپوش، عینک، دستکش یک بار مصرف و ماسک نیز از انتقال بیماری ها جلوگیری می کنند.

۴- زخم های ناشی از تماس با اجسام تیز

تماس با سوزن تزریق و سایر اجسام نوک تیز می تواند یکی دیگر از راه های انتقال بیماری ویروسی خونی در دندان پزشکی باشد.به دنبال این حوادث، باید حداکثر طی یک ساعت، ملاحظات پروفیلاکسی برای HIV و هپاتیت B ارائه شود.فضای مطب باید ساده، مرتب و دارای تهویه هوای مناسب باشد. سطوح کار و کف زمین غیرقابل نفوذ بوده و به آسانی تمیز و ضدعفونی گردند.نواحی آلوده و تمیز از هم مجزا بوده و وسایل در اتاقی به دور از محل درمان، گندزدایی (استریل) شوند.تمام لوله های آب و هوا باید دریچه های یک طرفه داشته باشند تا از آلودگی لوله ها جلوگیری شود.به علاوه ساکشن و محل شستشوی دهان در یونیت، هر روز باید با محلول های ضدعفونی کننده تمیز شوند. هم چنین توصیه می گردد که لوله های آب یونیت، در پایان کار روزانه، تخلیه و شسته شوند تا از میزان میکروب های سیستم آبی صندلی دندان پزشکی کاسته گردد.

حتماً بخوانید:
برای جلوگیری از آنفولانزا و عفونت در دندانپزشکی چه باید کرد ؟

برای جلوگیری از آنفولانزا و عفونت در دندانپزشکی چه باید کرد ؟

برای جلوگیری از انتقال و گسترش بیماری‌های واگیر در فرایندهای دندانپزشکی، کنترل عفونت در دندانپزشکی باید با دقت بسیار بالایی انجام شود.

انواع روش های استریل کردن ابزارهای دندانپرشکی

انواع روشهای استریلیزاسیون ابزارهای دندانپزشکی به شرح زیر هستند:

  1. استریلزاسیون با استفاده از حرارت مرطوب ( اتوکلاو )
  2. استریلیزاسیون با استفاده از حرارت خشک ( فور )
  3. ضدعفونی از طریق جوشاندن؛ در صورتی که اتوکلاو یا فور در دسترس نباشد.
  4. ضدعفونی از طریق فلامبه کردن؛ روشی برای ضدعفونی کردن فوری ابزارهای فلزی

استریل لوازم دندان پزشکی

استریل لوازم دندان پزشکی

استریل لوازم دندان پزشکی یکی از مواردی است که باید در کلینیک های دندانپزشکی توجه خاصی نسبت به آن ها صورت گیرد.وسایلی که دوباره مورد استفاده قرار می گیرند، باید گندزدایی یا استریل شوند.تمیز کردن می تواند به کمک روش های دستی، اولتراسونیک و یا ماشین های شستشوی اتوماتیک صورت گیرد. مسلم است که روش های اتوماتیک کارآیی بیشتری داشته و احتمال جراحات و صدمات وارده حین کار را کمتر می نماید.

اتوکلاو تیپ B : برای استریل نمودن، وسایل دندانپزشکی به مدت ۳ تا ۵/۳ دقیقه در حرارت ۱۳۴ تا ۱۳۷ درجه سانتی گراد در دستگاه اتوکلاو قرار داده می شوند. دستگاه اتوکلاو استفاده شده در بیشتر کلینیک ها از نوع تیپ B می باشد که بهترین نوع اتوکلاو در سطح جهان است.اتوکلاوها باید به طور مداوم بررسی شوند تا از تکمیل روند استریل کردن، اطمینان حاصل نمود.قالب های گرفته شده از دندان بیماران که به خون و بزاق آلوده شده اند، می توانند حاوی ویروس و باکتری باشند.مواد ضدعفونی کننده می توانند در رفع میکروب ها موثر باشند، ولی نباید تاثیر سویی بر مواد قالب گیری داشته باشند.اکثر مطالعات نشان داده که شستشو با آب خالی نمی تواند میکروب ها را برطرف کند.بهترین روش ضدعفونی کننده برای قالب های دندان، شستشو در آب سرد برای رفع خون، بزاق و دبری و سپس غوطه‌ورکردن در محلول تازه ی کلرین می باشد.

استریل لوازم دندان پزشکی

پس از استریل لوازم دندان پزشکی برای جلوگیری از آلودگی آن ها باید آن ها را در پک های استریل قرار داد تمامی وسایل و پک های جراحی ایمپلنت پس از استریل شدن توسط دستگاه مخصوص پک می شوند.

دفع زباله های مطب : زباله های مطب دندانپزشکی، به خون، بزاق و یا سایر مایعات بدن آغشته بوده و ممکن است برای فرد و یا افرادی که در تماس با آنها قرار می گیرند، ایجاد خطر کند.زباله های مطب باید در کیسه های زرد رنگ ۲۲۵ گیجی بسته بندی شوند و نباید بیش از دو سوم آن پر گردد.وسایل تیز باید در ظروف مخصوص قرار داده شوند تا از ایجاد جراحت برای افرادی که آنان را جمع آوری می کنند، بکاهد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits