دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاثیر مستقیم احساسات بر اندام بدن انسان
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
احساسات چطور روی سلامتی ما تاثیر می‌گذارد ؟ شواهدی وجود دارند که بیماری‌های بدن احساساتی هستند که در واقعیت و به شیوه‌های جسمانی روی ما تاثیر می‌گذارند .

نحوه ارتباط احساسات و اندام ها

در طب سنتی چینی (TCM) ، احساسات و سلامت جسمانی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. این رویکرد یکپارچه ذهن و بدن برای سلامتی و شفا در یک حلقه پویا عمل می کند که در آن احساسات بر سلامت بدن تأثیر می گذارد و بالعکس.

به عنوان مثال ، بر اساس نظریه TCM ، تحریک پذیری و عصبانیت بیش از حد می تواند کبد را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به بیماری های متعدد از جمله درد قاعدگی ، سردرد ، قرمزی صورت و چشم ها ، سرگیجه و خشکی دهان شود. از طرف دیگر ، عدم تعادل در کبد می تواند منجر به خلق و خوی طوفانی شود.

در TCM ، اعتقاد بر این است که عدم تعادل احساسی می تواند به عنوان علائم و علل مسائل جسمی عمل کند. علاوه بر این ، شرایط سلامت روانی با بیماریهای جسمی خاص اندامهای کلیدی مرتبط است.

طبق طب سنتی چینی ، احساسات به پنج احساس اساسی که هر یک با عنصر و اندام مربوطه در بدن مرتبط هستند ، محدود می شود:

  • عصبانیت با کبد
  • ترس با کلیه
  • شادی با قلب
  • غم و اندوه با ریه
  • نگران طحال باشید

به عنوان مثال ، تحت نظریه TCM ، اتساع سینه ، درد قاعدگی و تحریک پذیری در دوران قاعدگی با گیاهان خاص و نقاط طب سوزنی که کبد را هدف قرار می دهند ، درمان می شود. سردرد ، سرگیجه ، عصبانیت بیش از حد و قرمزی صورت به نوع دیگری از الگوی کبد اشاره می کند و به شیوه دیگری درمان می شود.

قلب و روده کوچک تحت تاثیر شادی

بر اساس طب سنتی چینی، شادی احساسی است که با قلب و روده کوچک در ارتباط است. قلب ما در توافق با فرایندهای بدن، خون و گردش آن را کنترل می کند. روده کوچک نیز وظیفه جذب مواد مغذی و مواد معدنی غذاها را بر عهده دارد. اگرچه یک حس سالم مانند شادی باعث تحریک عملکرد این دو ارگان می شود، اما زیاده روی در آن نیز می تواند باعث بروز پدیده هایی مانند تاکی‌کاردی (افزایش ضربان قلب)، بیخوابی و اختلال در تمرکز شود.

افرادی که این دو ارگان در بدن شان دچار مشکل می شود، غالبا افرادی حساس، بسیار هوشیار و پرحرف هستند که احساساتی طغیان کننده دارند و افرادی زودرنج و تاثیرپذیر هستند. لازم است که حس شادمانی، هیجانی و زودرنجی زیاد تحت کنترل قرار گیرد تا عملکرد این دو ارگان مهم با مشکل مواجه نشود. البته از ما می شنوید هر چقدر که می توانید به طور سالم و طبیعی شاد باشید. فقط حواستان باشد که از هیجانات افراطی و به اصطلاح جوگیر شدن دور بمانید.

نحوه ارتباط احساسات و اندام ها

ارتباط مستقیم قلب با شادی

کبد و کیسه صفرا تحت تاثیر عصبانیت و خشم

هضم و پردازش مواد مغذی وظایف اصلی این اندام حیاتی است در TCM ، کبد با خشم ، افسردگی و علائم جسمی زیر همراه است:

احساسات: عصبانیت ، کینه ، ناامیدی ، تحریک پذیری ، تلخی و "پرواز از روی دسته"

علائم عدم تعادل کبد: اتساع سینه ، درد قاعدگی ، سردرد ، تحریک پذیری ، عصبانیت نامناسب ، سرگیجه ، خشکی ، قرمزی چشم و سایر بیماری های چشمی و التهاب تاندون

شرایط کبدی: رکود چی کبد ، آتش کبد

خشم و عصبانیت و احساسات ناشی از آنها روی دو عضو کبد و کیسه صفرا تاثیر می گذارند. کبد وظیفه ذخیره خون و کنترل چرخش انرژی حیاتی را بر عهده دارد. کیسه صفرا نیز به نوبه خود محل ذخیره و ترشح صفرا است.

اگر با این ارگان ها مشکل دارید احتمالا شما فردی هستید با مشغله ذهنی فراوان که عکس العمل های تهاجمی نسبت به وقایع پیرامون تان بروز می دهید. در واقع افرادی که عصبی و پرخاشگر هستند بیشتر در معرض بیماری های مربوط کبد و کیسه صفرا قرار می گیرند. علاوه بر کنترل عصبانیت لازم است که نسبت به احساس سرخوردگی و همچنین سوءهاضمه نیز دقت داشته باشید.

نحوه ارتباط احساسات و اندام ها

ایجاد بیماری قلبی با افسردگی و اضطراب

طحال و معده تحت تاثیر وسواس های فکری

این دو ارگان تحت تاثیر وسواس های فکری و نوستالژی و افکار متعدد هستند. زمانی که معده مشغول هضم مواد غذایی است، طحال با عفونت ها مقابله کرده و تعادل مایعات داخل بدن را کنترل می کند. افرادی که از بیماری های مربوط به این دو ارگان رنج می برند غالبا افراد آرامی هستند اما در عین حال مشکل تصمیم گیری دارند، یعنی اینکه دچار وسواس بوده و مدام در حال تامل هستند.

طحال نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارد و به عنوان یک فیلتر خون عمل می کند و سلول های قدیمی خون ، باکتری ها و ناخالصی ها را از بدن خارج می کند. 4 در TCM ، طحال با احساسات و بیماری های زیر ارتباط دارد:

  1. احساسات
  2. کار ذهنی بیش از حد مانند نگرانی
  3. مسکن یا تمرکز بیش از حد روی یک موضوع خاص

نحوه ارتباط احساسات و اندام ها

ایجاد بیماری های معده با درگیری فکری و مغز

ریه ها و روده بزرگ تحت تاثیر غم

ریه ها اکسیژن را وارد بدن می کنند و دی اکسید کربن را دفع می کنند. در TCM ، اعتقاد بر این است که این اندام با اندوه و شرایط زیر مرتبط است:

  • اندوه
  • غم
  • جدایی

این ارگان ها با غم، اندوه و غصه در ارتباط هستند. ریه ها تنفس و روده هضم غذا، جذب مواد مغذی و کنترل دستگاه ایمنی بدن را انجام می دهند. اگر در این ارگان ها احساس ناراحتی دارید احتمالا یک فرد مستقل و بسیار منطقی هستید، اما دلتان می خواهد که خودتان را در دنیای خاص درونی خودتان محبوس کنید. در این صورت با علائم جسمی مانند کمبود اشتها، احساس فشار در قفسه سینه و یا احساس دلزدگی مواجه خواهید شد.

نحوه ارتباط احساسات و اندام ها

ایجاد اختلالات گوارشی با غم واندوه

کلیه ها و مثانه تحت تاثیر ترس

کلیه ها مواد زائد و مایعات اضافی را برای تولید ادرار از بین می برند. در TCM ، کلیه با ترس مرتبط است ، که می تواند به صورت ترس یا اضطراب مزمن در صورت عدم تعادل چی ظاهر شود و همچنین منجر به موارد زیر شود:

  • ترس
  • اراده ضعیف
  • ناامنی
  • گوشه گیر
  • منزوی

علائم عدم تعادل کلیه: تکرر ادرار ، بی اختیاری ادرار ، تعریق شبانه ، خشکی دهان ، حافظه کوتاه مدت ضعیف ، کمردرد ، زنگ در گوش ، کم شنوایی ، سایر بیماری های گوش ، سفیدی زودرس مو ، ریزش مو و پوکی استخوان
شرایط کلیه: کمبود یین کلیه ، کمبود یانگ کلیه

نحوه ارتباط احساسات و اندام ها

ایجاد بیماری های کلیه با ترس

سایر شرایط TCM

در زیر چند مورد دیگر مربوط به عدم تعادل احساسی و اندامی است که پزشکان سنتی چینی ممکن است تشخیص دهند:

  • رکود خون: درد مزمن و حاد
  • کمبود خون: سردرد ، سرگیجه و خستگی
  • گرمای معده: مشکلات گوارشی

در نهایت توصیه می کنیم تا حد امکان احساسات مثبت را در وجود خود تقویت کنید. با افزایش افکار مثبت و دور کردن ترس و اضطراب می توانید به درمان سریع تر بیماری ها و رسیدن به سلامتی دست پیدا کنید.

انواع مزه اصلی در کدام قسمت زبان حس میشود ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits