دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تیروئید چه تاثیری بر عملکرد جنسی دارد ؟
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
رابطه صمیمی بین زن و مرد یکی از حساس ترین روابط است و به شدت تحت تأثیر هرگونه تغییر و عدم تعادل در عملکردهای بدن قرار می گیرد و باعث افزایش یا ضعف در احساس تمایل جنسی و برانگیختگی در زوج می شود.

آیا مشکلات تیروئید باعث کاهش میل جنسی می‌گردد؟

به گزارش دلگرم : هورمون‌های تولیده شده توسط غده‌ تیروئید، بر روی تک تک سلول‌ها، اندام‌ها و سیستم‌های بدن تاثیر می‌گذارند. این هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در سلامت و میل جنسی ایفا می‌کنند. بنابراین تعجب آور نیست که مشکلات تیروئید، اغلب با مشکلات عملکرد جنسی همراه باشند.

تاثیر تیروئید بر روابط زناشویی در زنان و مردان چگونه است؟

اختلالات تیروئید به ‌ویژه تیروئید کم‌ کار، مسئول یک سوم از مشکلات جنسی افراد است. هورمون‌های تیروئید تاثیر زیادی در کیفیت زندگی جنسی دارند. تیروئید کم‌ کار میل جنسی را کاهش می‌دهد و می‌تواند منجر به زندگی جنسی با کیفیت پایین گردد. با افزایش هورمون TSH و کاهش هورمون T4 ممکن است افراد مبتلا به اختلالات تیروئید، موارد زیر را تجربه کنند:

1. کاهش میل جنسی

2. دشواری در تحریک شدن

3. اختلال در نعوظ

4. خشکی واژن ناتوانی در ارگاسم

5. تاخیر در انزال

6. درد در حین رابطه جنسی

نکته جالب توجه این است که ممکن است، فردی اختلال جنسی را تجربه کند، اما هنوز مشکلات تیروئید یا برای مثال کم‌ کاری تیروئید تشخیص داده نشده باشد. این موضوع نشان دهنده‌ این است که مغز به کم‌ترین تغییرات در سطح هورمون‌های تیروئید بسیار حساس است. در نتیجه این امکان وجود دارد که پیش از تشخیص کم ‌کاری تیروئید، اختلال عملکرد جنسی را تجربه کنید.

چگونه یک عملکرد جنسی سالم داشته باشیم ؟

عملکرد جنسی در زن و مرد بستگی به چند فاکتور بسیار مهم دارد که عبارتند از:

1. میل جنسی طبیعی

2. ارتباط چند جانبه بین محور هیپوتالامیک سیستم عصبی مرکزی، غده هیپوفیز و غدد جنسی

3. یکپارچگی عصبی-عروقی دستگاه تناسلی

4. سطح فیزیولوژیک هورمون‌های جنسی

همان‌طور که بیان شد، عملکرد نادرست غده‌ تیروئید نقش مهم و حیاتی در اختلال عملکرد جنسی دارد که نمی‌توان از آن غافل شد. با این وجود با توجه به اهمیت موضوع در زمینه‌ مشکلات تیروئیدی و اختلال در عملکرد و میل جنسی، تحقیقات وسیعی صورت نگرفته است.

با این حال در تحقیقات محدودی که صورت گرفته، نشان داده شده است که میزان شیوع اختلال در عملکرد جنسی بیماران مبتلا به کم‌ کاری تیروئید در مردان و زنان به ترتیب ۵۹ تا ۶۳ درصد و ۲۲ تا ۴۲ درصد است. همچنین، میزان شیوع اختلال عملکرد جنسی در مردان و زنان مبتلا به پرکاری تیروئید به ترتیب ۴۸ تا ۷۷ درصد و ۴۴ تا ۶۰ درصد است. بنابراین، می‌توان اختلالات و مشکلات تیروئید را به عنوان یک علت خاص برای مشکلات بهداشت جنسی در نظر گرفت.

تاثیر تیروئید بر روابط زناشویی در زنان و مردان چگونه است؟

چگونگی تاثیر مشکلات تیروئید بر عملکرد و میل جنسی

مشکلات تیروئید باعث رابطه جنسی دردناک میشود

بیماری‌های تیروئید بخصوص از نوع کم ‌کاری تیروئید منجر به خشکی واژن در زنان می‌گردند. اگر واژن خشک باشد، قاعدتاً رابطه جنسی ناخوشایند خواهد بود و در نتیجه، میل جنسی از بین می‌رود.

کاهش هورمون تستوسترون

اختلالات تیروئید هورمون تستوسترون را در مردان و زنان کاهش می‌دهند. این موضوع می‌تواند میل جنسی را نیز کاهش دهد. اغلب افراد هورمون تستوسترون به عنوان هورمون مردانه می‌شناسند. در حالی‌که این هورمون در بدن زنان نیز تولید می‌شود. هورمون تستوسترون مسئول درجات مختلفی از میل جنسی در زنان و مردان است.

افسردگی و اختلالات خلقی از اصلی ترین مشکلات تیروئید

پرکاری و کم‌ کاری تیروئید در بروز مسائل روانی مانند افسردگی، خستگی و اختلالات خلقی، نقش کلیدی دارند. به طور طبیعی این تغییرات روحی و روانی، منجر به کاهش میل جنسی در افراد مبتلا به اختلالات تیروئید می‌گردند.

اختلالات مربوط به انزال

زود انزالی و دیرانزالی از آن دسته مشکلات عملکرد جنسی هستند که می‌توانند برای زنان و مردان ناامیدکننده باشند. در هر دو این اختلالات ردپای مشکلات تیروئیدی قابل مشاهده است. کم کاری تیروئید با تاخیر در انزال و پرکاری تیروئید با زود انزالی در ارتباط است.

اختلال در نعوظ یکی از دلایل مشکلات تیروئیدی است

مشکلات تیروئیدی باعث عدم تعادل هورمونی در افراد می‌شوند. یکی از تاثیرات عدم تعادل هورمونی، اختلال در نعوظ و حفظ آن در حین رابطه جنسی در مردان می‌باشد. اختلال در نعوظ یک بیماری نسبتاً شایع در مردان مبتلا به کم ‌کاری تیروئید است.

حتماً بخوانید:
علت پرکاری و کم کاری تیروئید چیست؟

علت پرکاری و کم کاری تیروئید چیست؟

پرکاری و کم کاری تیروئید: تیروئید یک غده پروانه ای شکل در جلوی گردن است و به دلیل هورمون هایی که تولید می کند نقش های بسیاری در بدن ایفا می کند. نقش…

چشم انداز

خوشبختانه بسیاری از مشکلات جنسی با درمان اختلالات تیروئید از بین می‌روند. حتی مشکلات پایدار را می‌توان با استفاده از همان استراتژی‌های درمان، مدیریت کرد.

همچنین با افزایش آگاهی در شناخت بهتر ارتباط بین مشکلات تیروئید و اختلال عملکرد جنسی، پزشکان می‌توانند قدم‌های موثری در شناسایی بیماران، تشخیص بهنگام و درمان آن‌ها بردارند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits