دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا اگه کرونا بگیریم باز هم به این ویروس مبتلا می شویم؟

علت ابتلای مجدد افراد به کووید 19 چیست؟

آیا اگه کرونا بگیریم باز هم به این ویروس مبتلا می شویم؟
7
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اوگنی تیماکوف پزشک روسی دلیل ابتلای مجدد افراد به بیماری کرونا را تشریح کرد. او اظهار کرد: غالباً یک عفونت جدید با ایمنی انسان در ارتباط است.

اعلام دلیل ابتلای مجدد افراد به کرونا

گروه جامعه: رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پس از ابتلا به کرونا و تغییر رفتار ویروس، از دلایل ابتلای مجدد افراد به کرونا است.

پرویز قزلباش ظهر امروز (6 اردیبهشت‌ماه) در نشست خبری که به‌ صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کوبایی _ ایرانی پنج‌شنبه هفته جاری در زنجان آغاز و نزدیک به ۳۵۰۰ نفر در این طرح شرکت خواهند کرد.وی با تاکید بر این مطلب که تزریق واکسن کوبایی _ ایرانی در فاز مطالعاتی است و هدف، بررسی کارآیی واکسن و عوارض آن است، افزود: فاز سوم تزریق این واکسن در کوبا نیز آغاز شده و تاکنون بیش از ۵۰ هزار دز در کوبا در قالب فاز سوم مطالعه، این واکسن را تزریق کرده‌اند.

قزلباش با بیان اینکه تزریق واکسن کوبایی _ ایرانی از طریق فراخوان اعلام شده است، گفت: افرادی که داوطلب شده‌اند، وارد طرح مطالعاتی می‌شوند تا همه عوارض احتمالی و شرایط جسمی هفت ماه پیگیری خواهد شد تا اثر واکسن بررسی شود.رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با یادآوری اینکه تا به امروز از طریق منابع رسمی کشور، عارضه قابل توجهی از این واکسن گزارش نشده است، تاکید کرد: طی مطالعه افرادی که واکسن زدند، اگر دچار عارضه نبودند ممکن است زودتر از موعد در سطح وسیع‌تر واکسن کوبایی _ ایرانی استفاده شود.

این مسئول با پرداختن به این مسئله که واکسن نیز مانند هر دارویی می‌تواند عوارض داشته باشد که مهم شدت این عوارض‌ است، متدکر شد: در نهایت واکسن‌هایی که توسط سازمان بهداشت جهانی و در ایران نیز توسط وزارت بهداشت اعلام و تایید می‌شوند، می‌تواند در کنترل بیماری موثر باشد.وی با اشاره به شیوع ویروس کرونای هندی در کشور هند و دغدغه‌های موجود در میان مردم در زمینه ورود این بیماری به کشور، یادآور شد: در همین راستا کنترل ورودی‌ها و خروجی به کشور باید با دقت و جدیت بیشتری انجام شود.

قزلباش با تاکید بر اینکه با توجه به تعاملات افغانستان و پاکستان با هند مانند کرونای انگلیسی و چینی، ورود این ویروس نیز به کشور محتمل است، ادامه داد: ویروس کرونای هندی ویروسی وحشتناک است که به لحاظ تاثیرات و رفتار عجیبی که دارد، میزان واگیری بیشتر و نیز میزان مرگ‌ و میر آن بیشتر است و می‌تواند هشدار جدی برای همه باشد.

این مسئول با پرداختن به این مسئله که اقداماتی که کشورها انجام می‌دهند در تاخیر ورود این ویروس بسیار تاثیرگذار است، افزود: با تجربه‌ای که از ویروس چینی و انگلیس داریم، رعایت پروتکل‌های تعریف شده شاید سخت‌گیرانه‌تر شود و بر اساس تجربیات کشور هند، حتماً توصیه‌های جدیدی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به دلیل ابتلای مجدد افراد به ویروس کرونا، اظهار کرد: دلیل ابتلای مجدد این است که افرادی که کرونا می‌گیرند، احساس می‌کنند از شر بیماری مصون می‌مانند، به همین خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به حداقل می‌رسانند و با توجه به ویروس جهش یافته و تغییر رفتار ویروس، این امر می‌تواند سبب ابتلای آن‌ها به بیماری شود تا جایی که افراد در دور جدید ابتلا می‌توانند با حال بدتری در بیمارستان بستری شوند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه نظارت‌های مردمی، نظارت‌های صنفی و نظارت‌های تیمی با حضور کارشناسان بهداشتی از سطح استان انجام می‌شود، بیان کرد: طی هفته‌های اخیر در زنجان با تلاش تیم‌های نظارتی و مسئولان مرتبط، نظارت‌ها هم بر مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴ و هم بر مشاغلی که مجاز به فعالیت هستند، صورت می‌گیرد.

کرونا

این مسئول با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زنجان به ۷۶ درصد رسیده که این امر نشان از فرهنگ بالای مردم زنجان است، متذکر شد: علی‌رغم این اقدامات، روند بیماری کاهش نمی‌یابد و اگر می‌خواهیم این روند کاهش یافته و یا خطی شود، باید رعایت این پروتکل‌ها به بالای ۹۰ درصد برسد.

وی با بیان اینکه در استان زنجان در سه مرحله واکسن دریافت شده است، عنوان کرد: پرونده فاز اول روز دوشنبه به صورت موقت بسته می‌شود و از روز سه‌شنبه وارد فازهای بعدی خواهیم شد، هرچند نیازمند ایجاد سرعت بیشتر در تزریق واکسن هستیم.قزلباش با تاکید بر اینکه تزریق واکسن یک امر کاملاً اختیاری است و اگر افراد تمایل نداشته باشند، تزریق آن‌ها حتی کسانی که در بخش‌های کرونایی کار می‌کنند، صورت نمی‌گیرد، ادامه داد: مسئولیت تزریق نکردن واکسن بر عهده خود فرد است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان در پاسخ به این پرسش که چرا افراد بعد از اینکه واکسن می‌زنند دوباره به کرونا مبتلا می‌شوند، اضافه کرد: هیچ یک از واکسن‌ها ایمنی‌بخشی صد درصد ندارد و به همین علت فرد دریافت‌کننده ممکن است مبتلا به کرونا شود.این مسئول خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه کرونا برای خانواده‌ها وجود دارد، تحت پوشش بیمه تکمیلی نبودن برخی از داروهای کرونا است که همین امر سبب تحمیل هزینه به خانواده‌ها می‌شود.

همچنین بخوانید:

آمار آنلاین و لحظه‌ای کرونا COVID-19 در جهان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits