دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دندان مصنوعی تکه ای یا فلیپر چگونه است؟
0
زمان مطالعه: 10 دقیقه
قدیمی ترین و متداول ترین روش جایگزینی چند دندان از دست رفته دندان مصنوعی تکه ای است.با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با فواید این نوع دندان مصنوعی آشنا شوید.

دندان مصنوعی تکی (تکه ای)

دندان مصنوعی جایگزینی متحرک برای دندان‌های از دست رفته و بافت‌های احاطه‌ کننده آنها می‌باشد. قاعده دندان مصنوعی، صفحه نامیده می‌شود و معمولاً از آکریلیک یا فلز ساخته می‌شود. دندان مصنوعی را می‌توان از دهان خارج کرد و دوباره در دهان گذاشت.

بر اساس اینکه چه تعداد دندان باید جایگزین شوند، می‌توان از دندان مصنوعی کامل و تکه‌ای استفاده کرد. امروزه دندان مصنوعی ظاهری بسیار طبیعی دارد و بیش از هر زمان دیگری راحت است.

از دست دادن دندان‌ها می‌تواند باعث افتادگی عضلات صورت شود و باعث می‌شود فرد پیرتر از سن واقعی خود به نظر برسد. با استفاده از دندان مصنوعی، شما جوان‌تر به نظر خواهید رسید و قادر خواهید بود از غذاهای مختلف و سخن گفتن راحت، لذت ببرید، همانند زمانی که از دندان‌های واقعی و طبیعی خود استفاده می‌کردید.

دندان مصنوعی می‌تواند باعث شود شما احساس بهتری داشته باشید و بهتر نیز به نظر بیایید، بنابراین شما می‌توانید از اعتماد به نفسی که از یک لبخند زیبا ناشی می‌شود، لذت ببرید.اگر دندان‌های طبیعی خود را به دلیل آسیب دیدگی، پوسیدگی یا جراحت از دست داده‌اید، دندان مصنوعی می‌تواند جایگزین دندان‌های از دست رفته شما شود و لبخند شما را بازسازی کند.

دندان مصنوعی، طبیعی به نظر می‌رسد، ظاهر شما را بهتر می‌کند و برای سلامت شما مفید است.دندان مصنوعی تکه‌ای متحرک، شامل دندان‌های جایگزینی است که به یک صفحه پلاستیکی صورتی رنگ یا همرنگ با لثه متصل شده‌اند. دندان مصنوعی تکه‌ای ممکن است دارای چهارچوب و گیره‌های فلزی باشد که به دندان‌های شما متصل شود یا اینکه دارای متصل کننده‌هایی می‌باشد که ظاهر طبیعی‌تری دارند.

در برخی موارد، یک دندان مصنوعی تکه‌ای متحرک به گونه‌ای ساخته می‌شود که بتواند با ابزارهایی به نام اتصالات دقیق به دندان‌های شما متصل شوند. اتصالات دقیق عموماً زیباتر از گیره‌ها هستند.گاهی برای آنکه دندان‌های مصنوعی تکه‌ای متحرک، بهتر با دهان انطباق پیدا کنند، لازم است تاج دندان‌های طبیعی قدری پردازش شود.

همچنین آنها معمولاً نیازمند وجود اتصالات هستند. دندان‌های مصنوعی با اتصالات دقیق معمولاً از دندان‌های مصنوعی با گیره‌های فلزی گران‌تر است. با دندانپزشک خود مشورت کنید تا بدانید کدام نوع برای شما مناسب تر است.

separator line

دندان مصنوعی کامل

دندان مصنوعی کامل

دندان مصنوعی کامل، دندان‌ها و لثه‌های پروتزی هستند که برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته استفاده می‌شوند. پس از آنکه تمامی دندان‌های باقی‌ مانده خارج شدند و بافت‌ها بهبود یافتند که ممکن است چند ماه زمان ببرد، دندان‌های مصنوعی در دهان شما قرار می‌گیرند.

تفاوت اصلی بین دندان مصنوعی کامل و تکه‌ای آن است که دندان مصنوعی کامل یک سیستم جایگزینی کامل برای دندان‌های فک بالا یا فک پایین یا در برخی موارد هر دو می‌باشد. دندان‌های مصنوعی کامل بر روی یک صفحه آکریلیک که مانند لثه‌های شما به نظر می‌رسد، قرار دارد. دندان مصنوعی فک بالا دارای یک صفحه است که سقف دهان شما را می‌پوشاند درحالی که دندان مصنوعی فک پایین، نعلی شکل است و بر روی بافت‌های لثه و استخوان قرار می‌گیرد.

separator line

دندان مصنوعی فوری

دندان مصنوعی فوری

دندان مصنوعی فوری، یک دندان مصنوعی کامل یا تکه‌ای است که پس از کشیدن دندان‌های طبیعی بلافاصله در دهان شما قرار داده می‌شود. دندانپزشک شما در جلسات اولیه، ابعاد و اندازه دهان شما را مشخص می‌کند و از فک شما مدلی تهیه می‌کند. با استفاده از دندان مصنوعی فوری شما در طول دوره بهبودی بدون دندان نخواهید ماند، اما ممکن است پس از بهبودی فک لازم باشد دندان‌های مصنوعی مجددا از نو ساخته شوند.

راحت‌تر آن است که شکل، رنگ و ترتیب دندان‌های طبیعی شما در زمانی که هنوز در دهان شما هستند، کپی شود. دندا‌ن‌های مصنوعی فوری می‌توانند برای بیمارانی که دندان‌های بسیار ضعیفی دارند (معمولاً افرادی که مبتلا به بیماری لثه شدید هستند) راه حل مناسبی باشند و این دندان‌ها هر دو فک بالا و پایین را شامل می‌شوند.

separator line

دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت (overdenture)

دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت

اُوِردنچر، نوعی دندان مصنوعی متحرک است که بر روی تعدادی از دندان‌های طبیعی باقیمانده یا ایمپلنت قرار می‌گیرد. دندان طبیعی باید مورد پردازش قرار گیرد تا بتواند پایداری و پشتیبانی لازم از دندان مصنوعی را به عمل بیاورد.

دندان‌های مصنوعی معمولاً با استفاده از اتصالات و عوامل چسبنده در جای خود نگه داشته می‌شوند. اوردنچرها از ایمپلنت‌های دندانی استفاده می‌کنند. بنابراین پایدارتر از عوامل چسنبده می‌باشند. پایداری بیشتر به شما اجازه می‌دهد غذا را بهتر بجوید و به معده کمک می‌کند که غذا را به صورت موثرتری تجزیه کند و مواد غذایی بیشتری جذب بدن شود.

separator line

چه کسانی میتوانند از دندان مصنوعی تکه ای یا فلیپر استفاده کنند؟

بهترین کاندیدها برای دندان مصنوعی تکه ای کامل کسانی هستند که دندان‌های خود را به طور قابل ملاحظه‌ای از دست داده باشد و اغلب دندان‌ها یا کل آنها را از دست داده باشد. دندان مصنوعی تکه‌ای برای کسانی مناسب است که هنوز تعدادی دندان طبیعی در دهان آنها باقی مانده است. چندین عامل وجود دارد که استفاده از دندان مصنوعی را حتی برای افراد جوان ضروری می‌سازد. هیچ محدودیت سنی برای داشتن لبخندی زیبا و سالم وجود ندارد!

separator line

آماده سازی و جایگذاری دندان مصنوعی تکه ای یا فلیپر

دندان مصنوعی از بافتی ساخته شده است که با پودر پلی متیل اکریلات پوشیده شده است. دندان‌های اکریلی در اشکال و رنگ‌های متنوعی یافت می‌شوند.

هنگامی که یک بیمار از پزشک درخواست کاشت دندان مصنوعی می‌کند، دندانپزشک ابتدا وضعیت لثه و ساختار استخوان بیمار را ارزیابی می‌کند و اگر پیش از قرار دادن دندان‌های مصنوعی به درمان دیگری نیاز باشد، آن را نیز به شما پیشنهاد می‌کند. ممکن است پیش از قرار دادن دندان‌های مصنوعی جراحی برای خارج کردن دندان‌های باقیمانده لازم باشد.

مراحل اولیه

دندانپزشک روند درمان را با بر جای گذاشتن اثر لثه‌ها و ساختار استخوان‌های شما بر روی یک قالب آغاز می‌کند، او از این قالب برای بررسی و ارزیابی هر گونه شیار و شکاف در لثه استفاده می‌کند. این کار جای گیری و انطباق صحیح دندان‌های مصنوعی را تضمین می‌کند. اگر دندان‌های اصلی کشیده شوند، دندانپزشک بلافاصله دندان‌های مصنوعی موقتی را قرار می‌دهد که روند بهبودی را سرعت می‌بخشد.

چنین دندان‌های مصنوعی موقتی را دندان‌های مصنوعی فوری می‌نامند. این دندان‌ها مسائل مربوط به ظاهر و زیبایی را نیز حل می‌کنند. دندان‌های مصنوعی فوری می‌توانند به سادگی انطباق پیدا کنند و تا زمانی که بیمار برای پذیرش دندان‌های مصنوعی نهایی یا دائمی آماده شود در دهان باقی می‌مانند. رنگ دندان‌های مصنوعی با دندان‌های موجود در فک دیگر یا دندان‌های مصنوعی قبلی، هماهنگ می‌شود.

دندان‌های مصنوعی کامل

دندان‌های مصنوعی نهایی یا کامل زمانی که لثه‌ها کاملا بهبود یافتند در دهان قرار می‌گیرند. آنها به صورت کامل در هر یک از فک‌های بالا یا پایین قرار می‌گیرند. دندان‌های مصنوعی نهایی زمانی در جای خود قرار داده می‌شوند که لثه‌ها کاملا بهبود یافته باشند.

لثه‌ها پس از خارج کردن تمام دندان‌های طبیعی، شروع به تحلیل رفتن می‌کنند و این فرایند ممکن است بین ۶ تا ۱۲ ماه پس از کشیدن دندان‌ها طول بکشد. دندان‌های مصنوعی موقت یا فوری در این زمان در فک قرار می‌گیرند و تغییراتی که در لثه‌ها و استخوان‌های زیرین رخ می‌دهند را تعدیل می‌کنند. فرایند بازسازی بافت سخت و نرم پس از قرار دادن دندان‌های مصنوعی فوری آغاز می شود.

اوردنچر و دندان‌ مصنوعی تکه‌ای

در مورد اوردنچر، یک دندان مصنوعی تکه‌ای قابل تفکیک به کار می‌رود تا دندان مصنوعی در موقعیت دندان ثابت شود. هر دوی این دندان‌های مصنوعی با استفاده از مواد متصل کننده‌ای که از پلاستیک یا فلز ساخته شده‌اند، بر روی ریشه دندان یا دیگر دندان‌های موجود ثابت می‌شوند. متصل کننده‌ها، پروتزها را قوی و با دوام‌تر می‌سازند.

بیمار باید هر نوع دندان مصنوعی را شب‌ها هنگام خواب از دهان خارج کند، زیرا این کار باعث می‌شود لثه‌ها با بزاق دهان در تماس باشند و به پاکسازی عفونت‌ها و تمیز و سالم ماندن لثه‌ها کمک می‌کند.

مراقبت صحیح از دندان‌های مصنوعی تکه ای یا فلیپر

مراقبت صحیح از دندان‌های مصنوعی هم برای حفظ کیفیت دندان‌های مصنوعی و هم برای سلامت دهان شما حائز اهمیت است. در اینجا به برخی نکات اشاره می‌کنیم:

دندان‌های مصنوعی خود را با احتیاط حمل کنید. هنگامی که آنها را با دست حمل می‌کنید، برای اینکه از افتادن ناگهانی آنها اجتناب کنید، آنها را در یک حوله بپیچید یا در ظرف حاوی آب قرار دهید.

دندان‌های مصنوعی خود را هر روز مسواک بزنید و بشویید اما از خمیر دندان استفاده نکنید. خمیر دندان، ساینده است و خراش‌های میکروسکوپی در دندان مصنوعی ایجاد می‌کند که باعث حضور غذا و پلاک در آن ناحیه می‌شود. مانند دندان‌های طبیعی، دندان‌های مصنوعی باید هر روز مسواک شوند تا غذاها و پلاک زدوده شوند. از مسواکی با موهای نرم که مخصوص دندان‌های مصنوعی است، استفاده کنید.

از تمیز کننده‌های مخصوص دندان مصنوعی استفاده کنید. صابون دست یا مایع ظرفشویی ملایم نیز می‌توانند برای شست و شوی دندان مصنوعی استفاده شوند.

هنگامی که از دندان‌های مصنوعی خود استفاده نمی کنید، به درستی از آنها مراقبت کنید. دندان‌های مصنوعی، هنگامی که در دهان نیستند، باید مرطوب نگه داشته شوند؛ بنابراین آنها خشک نمی‌شوند یا شکل خود را از دست نمی‌دهند. هنگامی که از آنها استفاده نمی‌کنید، باید آنها را در محلول تمیز کننده دندان مصنوعی یا آب قرار دهید.

هر چند، اگر دندان مصنوعی، دارای متصل کننده‌های فلزی باشد، این اتصالات در اثر قرار گرفتن در محلول تمیز کننده، تیره می‌شوند. دندانپزشک شما می‌تواند بهترین روش‌های مراقبت از دندان‌های مصنوعی را به شما پیشنهاد کند. دندان‌های مصنوعی هرگز نباید در آب داغ قرار گیرند زیرا باعث می‌شود دندان‌ها پیچ و تاب بردارند.

همچنین بخوانید:

شستشو و سفید کردن دندان مصنوعی با چند ماده شوینده در منزل



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits