دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علل و عوارض جبران ناپذیر خواب زیاد در دوران بارداری چیست ؟
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
آیا شما باردارید و دائما احساس خستگی می کنید؟ پرورش یک انسان در بدن کار سختی است، بنابراین تعجب آور نیست اگر در دوران بارداری احساس خستگی مفرط کنید .

آیا خواب زیاد در بارداری مشکلی ایجاد می کند؟

اگر در بارداری احساس می کنید که دائماً باید بخوابید، احتمال داد نگران کننده باشد. مجله دلگرم در این مقاله قصد دارد به بررسی همه جانبه خواب زیاد و احساس خستگی در دوران بارداری بپردازد.

منظور از خواب زیاد در دوران بارداری چیست؟

تشخیص خواب بیش از حد تا حدودی عینی است. همچنین به نیازها و عادت های روتین خواب هر شخص بستگی دارد. طبق گفته های بنیاد ملی خواب ایالات متحده، میزان خواب لازم برای سلامتی بسته به سن هر فرد متفاوت است. معمولا زمانی بین 7 تا 9 ساعت خواب در هر روز طی دوره بارداری توصیه می شود. (ژنتیک و کیفیت خواب می تواند بر این اعداد تأثیر بگذارد.

اگر باردار هستید و می بینید که به طور مرتب 9 الی 10 ساعت یا بیشتر از این زمان می خوابید و خواب خوبی دارید، می تواند نشانه ای از خواب بیش از حد باشد.

با این حال، اگر در طول شب چندین بار بیدار می شوید یا الگوی خواب شما مختل شده است، ممکن است لازم باشد زمان بیشتری را انسبت به حالت عادی در حالت استراحت در رختخوابتان بگذرانید. مطالعات علمی نشان داده اند که خواب کافی برای عملکردهای مفید حیاتی بدن، بازیابی انرژی و برای پردازش اطلاعات جدید توسط مغز لازم است.

بدون خواب کافی، فکر کردن، نشان دادن واکنش سریع، تمرکز و کنترل احساسات غیرممکن می شود. کمبود خواب مزمن حتی می تواند منجر به مشکلات جدی در سلامتی شود.

علت و عوارض خواب زیاد در بارداری

خوابیدن زیاد در بارداری و جنسیت جنین

علت احساس خواب آلودگی در بارداری

معمولاً احساس خستگی بیش از حد معمول در سه ماهه اول و سوم بارداری شایع است.

در سه ماهه اول: حجم خون و سطح پروژسترون مادر افزایش می یابد. این افزایش می تواند احساس خواب آلودگی زیادی در مادر ایجاد کند.

در سه ماهه سوم بارداری: تحمل وزن جنین و اضطراب ناشی از زایمان می تواند باعث شود که مادر وقت بیشتری را در رختخواب بگذراند. علاوه بر این، مادر به دلیل تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی، ممکن است خواب با کیفیتی نداشته باشد.

مشکلات مربوط به بارداری، و همچنین افزایش سطح استرس و اضطراب، می تواند باعث شود شب ها بی قرار شوید. این اضطراب می تواند باعث احساس خستگی بیشتر در طول روز یا چرت زدن شود.

آیا خواب بیش از حد در دوران بارداری خطر دارد ؟

یک مطالعه استدلال کرده است که خواب بیش از حد در سه ماهه سوم بارداری با خطراتی همراه است. در این مطالعه، زنانی که بیش از 9 ساعت مداوم و بدون مزاحمت می خوابیدند و به طور مرتب در ماه آخر بارداری خود حالت بی قراری در خواب داشتند، بیشترین میزان مرگ و میر را داشته اند. اگرچه مادر نمی خواهد بیش از حد بخوابد، اما حفظ 8 ساعت استراحت و خوابیدن بسیار مهم و ارزشمند است. زیرا داشتن خواب کافی در مراحل آخر بارداری مزایای بسیار زیادی دارد.

یک مطالعه قدیمی معتبر نشان داد که زنانی که در ماه های پایانی بارداری خود کمتر از 6 ساعت در شب می خوابند، 4.5 برابر بیشتر از سایرین مجبور به انجام زایمان سزارین می شوند. علاوه بر این، محققان دریافتند که زنان بارداری که خواب آن ها به شدت مختل شده است و ساعت کاری طولانی دارند، 5.2 برابر بیشتر احتمال زایمان سزارین را دارند.

علاوه بر خواب کافی، مهم است که کیفیت خواب را نیز در نظر بگیرید. تحقیقات نشان داده اند که تنفس بی نظم در حین خواب که معمولا در دوران بارداری ایجاد می شود، ممکن است به افزایش خطر ابتلا به پره اکلامپسی کمک کند.

پره اکلامپسی یک عارضه بارداری است که با فشار خون بالا و آسیب به اعضای بدن (اغلب کبد و کلیه ها) مشخص می شود. پره اکلامپسی معمولاً پس از هفته 20 بارداری در زنانی که فشار خون آن ها طبیعی بوده شروع می شود. در صورت عدم درمان، پره اکلامپسی می تواند عوارض جدی و حتی کشنده برای مادر و جنینش به همراه داشته باشد.

علت و عوارض خواب زیاد در بارداری

خواب زیاد در بارداری ضرر دارد ؟

خرو پف، که در زنان باردار شایع تر از زنان غیر باردار است، با پره اکلامپسی و دیابت بارداری ارتباط دارد. خر و پف می تواند از کیفیت خواب بکاهد.

عوامل ایجاد خواب زیاد در بارداری

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود خواب شما در دوران بارداری متفاوت به نظر برسد. برخی از علل این مشکل عبارت اند از:

  1. تغییرات هورمونی: در سه ماهه اول بارداری، فشار خون و سطح قند خون شما کاهش می یابد که به طور بالقوه منجر به احساس خستگی می شود. افزایش سطح پروژسترون در این دوره همچنین می تواند شما را به سمت خواب بیشتر سوق دهد.
  2. سندرم پای بی قرار: بسیاری از زنان باردار به دلیل نیاز به حرکت دادن پاهایشان، برخی از شب ها حالت ناخوشایندی را تجربه می کنند. این عارضه ممکن است در اثر افزایش سطح استروژن یا کمبود اسیدفولیک و آهن ایجاد شود.
  3. بیماری ریفلاکس معده (GERD): در زنان باردار مبتلا به GERD، قسمت ورودی مری به سمت معده باز خواهد ماند و اجازه می دهد مواد غذایی و مایعات به سمت عقب برگردند. بارداری می تواند منجر به GERD شود، زیرا فشار مضاعف بر روی ناحیه معده می تواند مانع بسته شدن مناسب اسفنکتر معده شود.
  4. خواب بی کیفیت: به خصوص در سه ماهه اول و سوم بارداری، ممکن است زمان زیادی را در رختخواب سپری کنید، اما خواب خوبی نداشته باشید. یکی از دلایل بی خوابی، دردهای مربوط به بارداری است. افزایش سطح استرس و اضطراب در هنگام زایمان و مراقبت از نوزاد نیز می تواند مادر را در مدت زمان طولانی از خواب طبیعی محروم کند.
  5. آپنه خواب انسدادی: اگر تنفستان در هنگام خواب محدود می شود، بلافاصله با پزشک زنان خود صحبت کنید. برخی از زنان در دوران بارداری دچار آپنه خواب می شوند که احتمالاً به دلیل تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی است. اگرچه ممکن است این عارضه بعد از بارداری برطرف شود، اما می تواند با دیگر عوامل مربوط به سلامتی مرتبط باشد. بنابراین مهم است که این موضوع را با کمک تیم پزشک پیگیری کرد.
  6. تکرر ادرار: ممکن است در سه ماهه سوم بارداری چندین بار در شب بیدار شوید و از سرویس بهداشتی استفاده کنید. خب، شما می توانید از جنین در حال رشد خود برای فشار آوردن زیاد به مثانه خود تشکر کنید! برای کمک به رفع این مسئله می توانید سعی کنید میزان مصرفی مایعات خود را درست قبل از خواب محدود کنید. اما به یاد داشته باشید که نباید بدنتان کم آب شود.

خواب زیاد در اواخر بارداری

بهبود خواب در دوران بارداری

استفاده از بالش بارداری:

اگر به طور معمول عادت دارید که به پشت بخوابید یا به سادگی قادر نیستید به حالتی دراز بکشید که احساس راحت داشته باشید، یک بالش بارداری می تواند به شما کمک کند که هنگام خواب احساس امنیت و راحتی کنید.

درگیری های فکریتان را برطرف کنید:

آیا از زایمان استرس دارید یا مضطرب هستید؟ آیا چیز دیگری در ذهن شما است که شما را بیدار نگه دارد؟ پرداختن به هر موضوعی که ذهن شما را درگیر کند می تواند باعث داشتن خواب نامناسب شود. بنابراین باید مشکل خود را رفع کنید.

روزانه ورزش کنید:

یکی از مزایای ورزش، بهبود خواب است. بعلاوه، ورزش منظم می تواند انرژی بیشتری به شما بدهد تا فعالیت های روزانه خود را کامل انجام دهید و به بدن کمک کند تا پیش از تولد فرزندتان، قوی بماند.

ماساژ:

ماساژ برای داشتن خواب بسیار آرامش بخش و مفید است. همچنین می تواند برخی از دردهای مرتبط با بارداری را تسکین داده و روحیه شما را بهبود بخشد.

عادت های خواب خود را اصلاح کنید:

داشتن یک روال خواب مناسب (خوابیدن در زمان های مشخص) می تواند به ذهن و روحیه برای داشتن یک خواب خوب و با کیفیت کمک کند.

فضای خواب ایده آل:

با گذاشتن وسایل الکترونیکی در خارج از اتاق خواب، استفاده از یک تشک جدید، تمیز و مرتب کردن اتاق خواب و تنظیم دمای مناسب هوا قبل از خواب نیز می توانند بسیار موثر در کیفیت خواب باشند.

اگر متوجه شدید که شب ها خواب خوبی ندارید یا در روز احساس خستگی می کنید، چرت زدن اشکالی ندارد. فقط سعی کنید که خیلی طولانی نشود و برنامه خواب شبانه شما را مختل نمی کند.

کلام آخر :

اگر در دوران بارداری احساس خستگی می کنید، تنها نیستید. احساس خستگی یکی از علائم رایج بارداری است، خصوصاً در آغاز و پایان بارداری. با این حال، اگر همیشه احساس می کنید خواب کم دارید یا در تمام ساعات روز نیاز به خواب دارید، ممکن است وقت آن باشد که با پزشک خود صحبت کنید. آن ها می توانند اطمینان حاصل کنند که هیچ بیماری زمینه ای موجب این مشکل نشده است.

ترجمه و تولید مجله دلگرم
سارا فرخی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits