دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
میزان تاثیر آزیترومایسین در روند درمان کرونا
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آزیترومایسین برای درمان طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی استفاده می شود . در ادامه به بررسی تاثیر آزیترومایسین برای کرونا می پردازیم .

آزیترومایسین برای کرونا

آزیترومایسین با توقف رشد باکتری ها کار می کند. این دارو برای عفونت های ویروسی (مانند سرماخوردگی، آنفولانزا) موثر نخواهد بود. استفاده غیر ضروری یا استفاده نادرست از هرگونه آنتی بیوتیک می تواند منجر به کاهش اثربخشی آن شود.

آزیترومایسین (Zithromax) یک آنتی بیوتیک است که می تواند به درمان برخی از عفونت های باکتریایی کمک کند. به طور کلی استفاده از آن در هنگام شیردهی بی خطر است ، اما افرادی که بیماری قلبی دارند باید از مصرف این دارو خودداری کنند.آزیترومایسین یک آنتی بیوتیک در کلاس ماکرولیدها است. سازمان غذا و داروی (FDA) اولین بار در سال 1991 آزیترومایسین را تأیید کرد .

مانند همه آنتی بیوتیک ها ، آزیترومایسین تنها می تواند با باکتری های خاصی مبارزه کند. به همین دلیل مهم است که قبل از مصرف دارو با پزشک صحبت کنید. آزیترومایسین در برابر عفونت های ویروسی یا به عنوان مسکن موثر نیست.

آزیترومایسین برای درمان کرونا

در هنگام مصرف آزیترومایسین یا هر آنتی بیوتیک دیگر ، افراد باید اقدامات احتیاطی زیر را رعایت کنند:• تمام دوره های آنتی بیوتیک هایی که پزشک توصیه می کند ، حتی زمانی که احساس بهتری می کنید ، مصرف کنید.

  • بدون نسخه آنتی بیوتیک مصرف نکنید. همه آنتی بیوتیک ها نمی توانند همه باکتری ها را درمان کنند.• آنتی بیوتیک ها را به اشتراک نگذارید.
  • آنتی بیوتیک ها را در برنامه دوز متفاوت از برنامه ای که پزشک تجویز می کند مصرف نکنید.• در صورت بروز عوارض جانبی بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.
  • برای علائم واکنش آلرژیک مانند مشکل تنفس به اورژانس بروید .

تاثیر آزیترومایسین بر بیماران کرونایی چیست ؟

کیانوش جهانپور سخنگوی سابق وزارت بهداشت گفته بود که بر خلاف هیاهوی اولیه، یافته های محققان ایرانی حاکی است فاویپیراویر تاثیر چندانی در درمان کووید_۱۹ ندارد. .

استفاده از هپارین ها از برخی مرگهای بیماران کرونا در ICU جلوگیری می‌کند و فعلا بهترین اثر درمانی در بیماران کرونا را داروی آزیترومایسین (نوعی آنتی بیوتیک) داشته است.

همچنین رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: داروی آزیترومایسین ترخیص بیماران کرونایی را چهار روز کاهش می‌دهد.

آزیترومایسین موثرترین داروی کرونا

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: داروی فاویپیراویر اثر درمانی چندانی بر کووید ۱۹ ندارد و فعلا بهترین اثر درمانی را بر این بیماری داروی آزیترومایسین داشته است.

استفاده از هپارین ها از برخی مرگ‌های بیماران کرونا در ICU جلوگیری می‌کند و فعلاً بهترین اثر درمانی در بیماران کرونا را داروی آزیترومایسین (نوعی آنتی بیوتیک) داشته است.

آیا مصرف «آزیترومایسین» بر درمان کرونا موثر است ؟

یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری به بیان توضیحاتی در خصوص تاثیر داروی آزیترومایسین بر درمان کرونا پرداخت.

به گزارش میزان، شروین شکوهی در خصوص تاثیر داروی آزیترومایسین بر درمان بیماری کرونا گفت: در آخرین ادیشن گایدلاینی که منتشر کردیم در مورد تحویز این دارو برای درمان کووید ۱۹ نوشته ایم که تحویز آزیتروماسین برای کرونا هیچ منبع علمی ندارد و نباید برای این بیماری مورد استفاده قرار گیرد.

وی ضمن اشاره به اینکه آزیترومایسین عوارضی نظیر اسهال، مشکل معده و سایر مشکلات گوارشی را به همراه دارد، ادامه داد: این دارو می‌تواند به عنوان یک داروی تنظیم کننده سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار گیرد و ممکن است در مواردی کمک کننده باشد، ولی تحویز آن برای درمان کرونا به این دلیل توصیه نمی‌شود.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: اگر یک مطالعه بزرگ در این خصوص انجام شود که این دارو در درمان کرونا موثر است با تحویز این دارو مخالف نیستم، اما پژوهش‌هایی که در این خصوص انجام شده‌است معمولا روی مبتلایانی صورت گرفته که بیماریشان پیشرفته بوده و این نتیجه به دست آمده که این دارو تاثیر چندانی در درمان کووید ۱۹ ندارد.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری افزود: برای تحویز آزیترومایسین جهت درمان کرونا باید یک مطالعه بزرگ ترتیب داده شود و تاثیر این دارو روی بیمارانی که در مراحل اول بیماری قرار دارند، سنجینده شود و آزیترومایسین با سایر دارو‌هایی که تصور می‌شود، درمراحل اولیه بیماری موثر باشند، مقایسه شود و در این صورت می‌توان در خصوص تاثیر این دارو بر درمان کرونا اظهار نظر کرد.

وی ضمن تاکید بر اینکه کرونا دارو ندارد، متذکر شد: ممکن است یکسری از دارو‌ها چند درصد به بهبودی این بیماری کمک کنند و آزیترومایسین هم این گونه است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits