دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تست اعتیاد به کراک و روش صحیح ترک کراک به چه صورت است ؟
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
در مورد روش‌های تست اعتیاد به کراک چه می‌دانید؟ کراک به عنوان یکی از مخدرها در ایران افراد زیادی را درگیر خود کرده و بسیاری از افراد برای این که از مصرف این ماده توسط اطرافیان خود مطمئن شوند به دنبال روش‌هایی برای تست اعتیاد به کراک هستند.

کراک چیست ؟

کراک در کشورهای دیگر از ماده کوکائین گرفته می‌شود و در طبقه مواد محرک قرار می‌گیرد اما کراک موجود در ایران، در واقع همان هروئین فشرده است که به صورت دود کردن استفاده می شود، پس در طبقه مواد مخدر قرار می‌گیرد.

کراک چگونه مصرف می‌شود ؟

کراک معمولا با استفاده از پیپ‌هایی کشیده می‌شود که از جنس شیشه بوده روی آن یک یک یا چند منفذ ریز تعبیه شده که بتواند مخدر را روی خود نگه دارد. فرد مصرف‌کننده، داخل پیپ را حرارت می‌دهد (معمولاً با استفاده از فندک) و حرارت باعث دود کردن کراک می‌شود که فرد این دود را از داخل پیپ بالا می‌کشد.

در این روش دود حاصل وارد ریه‌ها شده و از این طریق جذب گردش خون می‌گردد، سرعت تاثیر مواد در این روش بالا بوده و کمتر از ۱۰ ثانیه طول می‌کشد تا فرد مصرف‌کننده، اثرات آن را تجربه کند.

در واقع کراک مانند تریاک کشیده می‌شود و ممکن است از همان تجهیزات برای کشیدن نیز استفاده شود. مثل: وافور، سیخ و سنگ، قلیان و قلقلی (وسیله‌ای شبیه قلیان که به‌صورت دست ساز و با استفاده از یک بطری و مقداری شیلنگ پلاستیکی ساخته می‌شود).

اگرچه شایع‌ترین روش مصرف، تدخین و کشیدن آن می‌باشد اما مواردی از تزریق یا مصرف استنشاقی نیز گزارش شده است. در روش تزریق، کراک را به‌صورت محلول درآورده و با استفاده از سرنگ آن را به داخل سیاه‌رگ‌ها تزریق می‌کنند. در روش استنشاقی نیز کراک را به‌صورت پودر درآورده و از راه بینی، آن را بالا می‌کشند.

گاهی مصرف‌کنندگان به‌منظور افزایش قدرت تحریک کننده‌گی، آن را با سایر مواد ترکیب می‌کنند. شایع‌ترین این موارد، ترکیب این ماده با هروئین است که به آن “اسپیدبال” می‌گویند و بیشتر به صورت تزریقی مصرف می‌شود، برخی نیز آن را با ماری جوانا یا نیکوتین ترکیب کرده و به شکل سیگار دود می‌کنند

کراک / تست اعتیاد به کراک

تست اعتیاد به کراک

از آنجایی که کراک مورد استفاده در ایران از مشتقات هروئین محسوب می‌شود. تست‌هایی که برای تشخیص اعتیاد به هروئین وجود دارد در مورد کراک نیز کاربرد دارند. استفاده از آزمایش ادرار رایج‌ترین روش تشخیص اعتیاد به کراک محسوب می‌شود. اما ممکن است بنا به شرایط از آزمایش‌های دیگری نظیر نمونه خون، بزاق یا مو نیز استفاده شود.

نمونه ادرار معمولاً به وسیله تست نواری و تست کروماتوگرافی سنجش می‌شود. تست نواری به صورت کاست پلاستیکی در مطب یا حتی خانه در زمان کوتاه قابل انجام است اما تست کروماتوگرافی لایه نازک (TLC) است که به تجزیه مواد داخل ادرار حتی در کمترین مقادیر می‌پردازد و دقت بالاتری دارد. این تست معمولا در آزمایشگاه انجام می شود.

از میان تست‌های اعتیاد به کراک استفاده از نمونه مو برای تشخیص اعتیاد به کراک روش دقیق‌تری است و می‌تواند مواد مصرفی توسط فرد در چند ماه گذشته را نیز نشان دهد، با این حال به دلیل گران بودن، این تست کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چه زمانی تست اعتیاد به کراک منفی می‌شود؟

افراد درگیر در اعتیاد از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند برای اینکه بتوانند تست اعتیاد خود را منفی کنند و این مسئله را از دیگران پنهان نگه دارند. در ادامه به روش‌هایی که برای منفی کردن تست استفاده می‌کنند اشاره خواهیم کرد:

مصرف برخی از داروهای ترک اعتیاد

مصرف برخی از داروهایی که در ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، پیش از تست اعتیاد می‌تواند نتیجه را تحت تأثیر قرار دهد و آن را منفی کند. یکی از رایج‌ترین داروها در این زمینه قرص ب2 یا بوپرنورفین است. این دارو، داروی ترک اعتیاد است و اگر با تجویز پزشک مصرف شود می تواند در ترک اعتیاد کمک شایانی به فرد بکند.

اما مصرف خودسرانه این دارو به دلیل اثرات شبه افیونی آن منجر به اعتیاد جدیدی خواهد شد. هم‌چنین مصرف هم‌زمان این داروها با مواد مخدر دیگر یا الکل پیامدهای خطرناکی نظیر تشنج و حتی مرگ را در پی خواهد داشت.

ایجاد تغییراتی در نمونه

ممکن است که افراد در نمونه ادرار خود تغییراتی ایجاد کنند که منجر به منفی شدن تست اعتیاد شود. ازجمله این روش‌ها می‌توان به رقیق کردن نمونه ادرار با آب اشاره کرد. البته عملاً به دلیل مراقبت‌هایی که در محل گرفتن نمونه انجام می‌شود این کار شدنی نیست.

تغییر دادن سطح PH نمونه ادرار

ریختن برخی از مواد در ادرار منجر به تغییر سطح PH در نمونه می‌شود و آن را از اعتبار می‌اندازد. ازجمله این مواد می‌توان به بزاق، منی، اشک، خون و ناخن اشاره کرد. البته در اکثر این موارد آزمایشگاه به تست مشکوک می‌شود و تست تکمیلی TLC را اجرا می‌کند؛ این تست بسیار دقیق است و امکان تقلب را به طور کل از بین می‌برد.

کراک / اعتیاد به کراک / تست اعتیاد به کراک

با جواب مثبت تست کراک چه باید کرد ؟

مثبت شدن جواب اعتیاد برای خیلی از افراد به‌خصوص خانواده‌ها شوک بزرگی محسوب می‌شود و فشار روانی و نگرانی بسیار زیادی را به همراه می‌آورد. اما مهم‌ترین اصل در این زمان این است که شما بتوانید آرامش خودتان را حفظ کنید و به دنبال بهترین راه‌حل باشید؛ چرا که نحوه برخورد اطرافیان و نوع حمایت‌هایی که افراد درگیر در اعتیاد دریافت می‌کنند در ترک و کنار گذاشتن مواد تأثیر بسزایی دارد.

تلاش کنید که از روش‌های قهرآمیز، نظیر تهدید، بحث و درگیری برای ترک دادن فرد استفاده نکنید. چراکه این روش‌ها می‌توانند کاملاً اثرات عکس داشته باشند و باعث ایجاد مقاومت در فرد شوند. برای آنکه بهترین راه حل را پیدا کنید می توانید به مشاوره ترک اعتیاد مراجعه کرده و از یک مشاور روانشناس که در زمینه اعتیاد تخصص دارد کمک بگیرید. روانشناس با آموزش بهترین روش های برخورد به شما کمک می کند تا بتوانید سبک رفتاری موثری را در ارتباط با فرد معتاد پیش بگیرید و با حمایت های خود در مسیر ترک به او کمک کنید.

روش صحیح ترک کراک به چه صورت است ؟

پس از قطع مصرف این مخدر، افسردگی شدیدی در فرد ایجاد می‌شود که با احساس ملامت، فقدان احساس لذت، خستگی، تحریک‌پذیری، اضطراب، خواب‌آلودگی و گاهی بی‌تابی مشخص است. با مصرف کم تا متوسط کراک این علائم معمولاً ظرف چند روز از بین می‌روند. اما با مصرف زیاد به‌گونه‌ای که فرد به این ماده وابسته شده باشد که پس از دو تا چهار روز به اوج خود می‌رسند. در برخی افراد این علائم ممکن است هفته‌ها و یا ماه‌ها دوام داشته باشند.

افسردگی دوران ترک، ممکن است با افکار مربوط به خودکشی و یا آسیب زدن به خود یا دیگران همراه باشد. در دوران ترک، اشتیاق برای مصرف مجدد کراک، بسیار قوی و نیرومند است چرا که فرد می‌داند مصرف مخدراین علائم ناراحت کننده را از بین می‌برد.

برخی افراد برای مقابله با این حالات به مصرف الکل، مسکن‌ها، خواب‌آورها یا ضد اضطراب‌هایی مثل کلردیازپوکساید روی می‌آورند که ممکن است با این اقدام، تنها نوع اعتیادشان تغییر کند و از کراک به‌سوی مواد مذکور سوق داده شوند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits