دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
انجام کدام تست برای تشخیص کرونا مطمئن تر است ؟
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
بهترین تست تشخیص کرونا چیست ؟ PCR یا آنتی بادی یا ....؟ آزمایش آنتی بادی کرونا یکی از روشهای تشخیص عفونت کرونا ویروسی SARS-CoV-2 یا کووید-19 (COVID-19) می‌باشد که بصورت سرولوژی و بر اساس روش الایزا انجام می‌گیرد.

انواع تستهای تشخیصی کرونا (COVID-۱۹)

اگر شما یکی از علائم ابتلا به بیماری عفونی حاد تنفسی کرونا Covid-19 مثل سرفه، تب شدید و درد شدید بدن را داشته باشید، انجام این آزمایش برای شما ضروری است.

آزمایش ژنتیکی ریل تایم پی سی آر (RT-PCR) ، از طرف سازمان‌های بهداشت جهانی و مرکز کنترل بیماری‌های عفونی، به عنوان دقیق‌ترین روش تشخیصی ویروس کرونا SARS-CoV-2 یا کووید-19 (COVID-19) معرفی شده است. با استفاده از این تست ماده ژنتیکی ویروس کرونا Covid-19 که RNA نامیده می شود، در نمونه های دستگاه تنفسی، بینی و حلق شناسایی می شود.

بر اساس نتایج حاصل از روش RT-PCR می‌توان اطلاعات دقیقی از حضور و تعداد ویروس کووید-۱۹ موجود در نمونه‌‌های بالینی را مورد بررسی و شدت بیماری فرد بدست آورد. از این‌رو، این روش در تشخیص و بررسی روند درمان بیماری کووید-۱۹ بسیار قابل اعتماد می‌باشد. در حال حاضر تستهای سرولوِژی با روش الیزا (ELISA) برای تشخیص سابقه ابتلا به بیماری کووید-۱۹ پیشنهاد می شوند

حتماً بخوانید:
فرق تست PCR با تست آنتی بادی کرونا چیست ؟

فرق تست PCR با تست آنتی بادی کرونا چیست ؟

انواع تست کرونا ، دو نوع اصلی از تست کرونا ویروس وجود دارد. تست PCR و تست آنتی بادی. کدام نوع برای تست کرونا بهتر است ؟

تشخیص RNA ویروس با روش RT-PCR (آزمایش مولکولی):

رایج ترین و قابل اعتمادترین آزمایش برای تشخیص بیماری کرونا آزمایش PCR است، که با استفاده از نمونه سواب های بینی و حلق صورت می گیرد.

در اکثر افراد مبتلا به عفونت علامت دار کووید ۱۹، RNA ویروس در سواب حلق و بینی از روز اول ظهور علائم قابل تشخیص می باشد و در هفته اول شروع علائم به نقطه اوج می رسد.

البته تست فوق منفی کاذب نیز دارد،و در صورت بروز علائم تیپیک بیماری، تکرار تست توصیه می شود.

آنتی بادی

روشهای سرولوژی (با بررسی آنتی بادی IgM و IgG)

از این روش می توان به طور غیر مستقیم، با سنجش آنتی بادی ها، افراد مبتلا شده را شناسایی کرد.تولید آنتی بادی در بدن در واکنش به یک عفونت به طور معمول طی یک یا دو هفته انجام می شود.آنتی بادی IgM در اوایل عفونت ایجاد می شود و آنتی بادی IgG در انتهای بیماری و بعد از بهبودی ایجاد می شوند.

از آنجا که ممکن است انتی بادی IgM در روزهای اول بروز بیماری ایجاد نشود و قابل تشخیص نباشد،لذا بررسی آنتی بادی IgG برای COVID-۱۹ اختصاصی تر می باشد، و استفاده از این تست بیشتر برای بررسی ابتلا یا وجود ایمنی در فرد استفاده می شود.

آنتی بادی

کدام تست کرونا مطمئن تر است ؟

قابل اعتمادترین تستی که اکنون برای تشخیص کرونا مورد استفاده قرار می گیرد، تست PCR است که نتیجه مثبت آن به معنی وجود ویروس است، ولی نتیجه منفی آن امکان دارد ۴۰ درصد خطا داشته باشد.

به یاد داشته باشید اگر با فرد مبتلا به کرونا تماس داشتید، فردای آن روز اقدام به تست نکنید، برای این که خطای تست روز اول بسیار زیاد است، بدین ترتیب باید به مدت یک هفته صبر کرده و بعد نسبت به انجام تست اقدام کنید، اما در این مدت باید ارتباط خود با دیگران را به حداقل برسانید.

درصورتی که نسبت به ابتلای خود مشکوک هستید، اما علائم شدید ندارید و جز گروه های پر خطر محسوب نمی شوید، لازم نیست نسبت به انجام تست اقدام کنید، بلکه در خانه بمانید و استراحت کنید.

منظور از گروه های پر خطر سالمندان، اشخاص دارای بیماری زمینه ای، خانم های باردار، افرادی که با سالمندان، بیماران زمینه ای و خانم های باردار ارتباط مستقیم دارند و افرادی است که در خوابگاه ها و پادگان ها حضور دارند.

همچنین به خاطر داشته باشید برای بیرون آمدن از قرنطینه تست دوباره لازم نیست، کافی است بر اساس دستورالعمل ها رفتار کنید.

یعنی درصورتی که خفیف به بیماری مبتلا شدید، ده روز بعد از آغاز علامت، به شرطی که تمام علامت ها ( به جز حس بویایی و چشایی) بدون دارو از بین رفته باشدو اگر در بیمارستان بستری شدید، دو هفته پس از ترخیص از بیمارستان میتوانید از قرنطینه خارج شوید.

نام تست سرولوژی و یا آنتی بادی هم این روزها زیاد به گوش می خورد، این تست برای پژوهش های جمعیتی مناسب است و تنها مشخص می کند که کسی قبلاً کرونا (corona) گرفته یا خیر و آنتی بادی در بدن فرد موجود هست یا نه.

این تست تا ۳۰ درصد نیز احتمال خطا دارد و اگر شک دارید که در حال حاضر مبتلا به کرونا هستید یا خیر، این تست به کارتان نمی آید.

سی تی اسکن ریه هم برای تشخیص اولیه کرونا و بدون تجویز پزشک خطرناک است و ممکن است تا ۴۵ درصد نیز خطا داشته باشد. این تست، فقط وقتی احتمال درگیری زیاد ریه است، باید انجام شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits