دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت بالا و پایین شدن آزمایش خون شمارش سلول T چیست ؟
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
آزمایش شمارش سلول T، آزمایشی است که تعداد سلول T موجود در داخل بدن فرد را می‌سنجد. سلول T، یکی از انواع گلبول سفید خون است، که از آن با عنوان لمفوسیت یاد می‌شود.

آزمایش شمارش سلول T چیست ؟

وظیفه این گلبول‌ها، نبرد با عوامل بیماری‌زا است. لمفوسیت‌ها، به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند:

  1. سلول T
  2. سلول B

سلول‌های T به عفونت‌های ویروسی واکنش نشان می‌دهند، و عملکرد دفاعی-امنیتی سایر سلول‌ها را ارتقا می‌دهند. از طرفی دیگر، سلول‌های B، با عفونت‌های باکتریایی می‌جنگند.

در برخی مواقع شرایط به‌گونه‌ای است که سلول‌های T، بیش از حد کم یا زیاد می‌شوند. این نشانه‌ای ا‌ست مبنی بر اینکه سیستم ایمنی بدن فاقد عملکرد مطلوب است.

از آزمایش شمارش سلول T، با اسم شمارش لمفوسیت تولید شده در تیموس (لمفوسیت با منشا تیموسی)، یا شمارش سلول T لمفوسیتی نیز یاد می‌شود. اگر تحت درمان ویروس ایدز هستید، از این آزمایش تحت عنوان، آزمایش شمارش سلول‌های CD4 نیز یاد می‌شود. برخی سلول‌های T حاوی گیرنده CD4 هستند. این گیرنده مکانیست که ویروس بیماری ایدز، به سلول T متصل می‌شود.

علت شمارش سلول T در آزمایش خون

اگر فردی دچار نقص سیستم ایمنی بدن، و برای مثال علایم بیماری ایدز باشد، پزشک وی درخواست شمارش سلول T را می‌دهد. علائم مربوط به سایر بیماری‌ها، از جمله لوسمی (سرطان خون) یا سایر سرطان‌ها نیز به نوبه خود، منجر به اجرای آزمایش شمارش سلول Tمی‌شوند.

علایم بیماری‌های نقص سیستم ایمنی عبارت‌اند از :

  • عفونت‌های مکرر
  • عفونت‌های شدید ناشی از باکتری‌ها و سایر ارگانیسم‌ها، که ذاتاً عفونت‌های شدیدی را ایجاد نمی‌کنند
  • مشکل در روند بهبود یافتن از بیماری‌های قبلی
  • عفونت‌هایی که بخوبی به درمان‌ها واکنش نشان نمی‌دهند
  • عفونت‌های قارچی تکرارپذیر، برای مثال عفونت‌های مخمر
  • عفونت‌های انگلی مکرر

آزمایش شمارش سلول T

مراحل آزمایش شمارش سلول T

برای انجام این آزمایش، یک نمونه خونی کوچک کافی می‌باشد. انجام این آزمایش، به آماده سازی‌های خیلی کمی نیاز دارد.

قبل از انجام آزمایش، حتماً راجع به داروهای مصرفی با پزشک مشورت بکنید. شما باید راجع به هرگونه داروی آزاد، داروی تجویز شده از طریق نسخه، یا مکمل‌های گیاهی اطلاع رسانی بکنید.

برخی داروها، روی نتایج آزمایش شمارش سلول T تاثیرگذار هستند. این داروها منجر به تغییر نتایج آزمایشات می‌شوند. ممکن است پزشک از شما بخواهد که مصرف دارو را برای مدت زمان کوتاهی متوقف کنید، یا اینکه دوز دارو به صلاحدید پزشک تغییر بکند.

برخی داروها، که روی نتایج آزمایش شمارش سلول T تاثیرگذار هستند عبارت‌اند از :

  1. داروهای شیمی درمانی
  2. پرتو درمانی
  3. کورتیکواستروئیدها
  4. داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی (همچون داروهای خنثی کننده عدم قبول عضو پیوندی)

جراحی‌های اخیر، یا تجربیات به‌شدت استرس زا نیز به نوبه خود، روی نتایج شمارش سلول T تاثیرگذار هستند. در صورتی که هر یک از موارد فوق در شما مشاهده بشوند، باید موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

تعداد سلول T، چگونه اندازه‌گیری می‌شود ؟

به یاد داشته باشید که پزشک، فقط به نمونه خونی کوچکی برای تعیین تعداد سلول T نیاز دارد. از این روند نمونه گیری، با عنوان «خون گرفتن یا سوراخ کردن رگ» یاد می‌شود. شما می‌توانید آزمایش را در آزمایشگاه تخصصی پزشکی، یا مطب دکتر انجام بدهید.

  • اولین کاری که ارائه دهنده خدمات آزمایشگاهی انجام می‌دهد، این است که پوست ناحیه‌ای از دست یا بازو، که قرار است خون‌گیری از آن انجام بشود را به‌وسیله یک محلول ضدعفونی کننده تمیز می‌کند.
  • سپس یک نوار لاستیکی و انعطاف‌پذیر، در قسمت بالایی بازو بسته می‌شود، تا خون در داخل رگ جمع بشود.
  • در مرحله بعد، یک سوزن استریل وارد رگ می‌شود، و خون وارد مخزن متصل به سوزن می‌شود. مقدار خون دریافتی، به تعداد آزمایشات درخواستی پزشکی بستگی دارد. تهیه نمونه خونی مورد نیاز، بیش از چند دقیقه طول نخواهد کشید.
  • شما احتمالاً در حین خون دادن، درد خفیفی را احساس خواهید کرد. احتمالاً حسی شبیه سوزش، یا درد نقطه‌ای در فرد ایجاد می‌شود. شُل کردن دست، قطعاً به کاهش این درد کمک خواهد نمود.
  • هنگامی که فرایند خون گرفتن به پایان می‌رسد، نوار لاستیکی و سوزن از روی پوست برداشته می‌شوند، و محل زخم پانسمان می‌شود. فشار آوردن روی زخم، منجر به قطع خون‌ریزی، و جلوگیری از کوفتگی می‌شود.

یک روز پس از خون گرفتن، این آزادی عمل را خواهید داشت که به کارهای عادی خود برگردید. نمونه به آزمایشگاه ارسال می‌شود. تکنیسین‌های آزمایشگاهی، تعداد و نوع گلبول‌های سفید موجود در نمونه را اندازه‌گیری، و مشخص می‌کنند.

خطرات آزمایش شمارش سلول T کدام‌اند ؟

آزمایش شمارش سلول T، با خطرات بسیار اندکی روبرو است. این در حالیست که افرادی با سیستم ایمنی آسیب دیده، به وفور این آزمایش را انجام می‌دهند. آن‌ها بیشتر از سایر شهروندان، در معرض خطر گسترش چنین عفونت‌هایی قرار دارند.

سایر مخاطرات بالقوه آزمایش شمارش سلول T عبارت‌اند از :

  • سوراخ شدن پوست به دفعات زیاد، در صورتی که تکنیسین آزمایشگاه در پیدا کردن رگ به مشکل برخورد بکند.
  • خونریزی شدید
  • سبک سری یا غش کردن
  • هماتوما، که معادل با جمع شدن خون زیر پوست است
  • عفونت در محل ورود سوزن به پوست

آزمایش شمارش سلول T

تفسیر آزمایش سلول T

اگر چه این آزمایش برای بررسی سلول های T ساده و قابل انجام است، اما از دقت زیادی برخوردار نیست. یکی از موارد خطا این است که علاوه بر سلول های T ، سلول های دیگری هم وجود دارند که دارای CD2 هستند مانند سلول های NK که حدود 50 درصد از آنها دارای CD2 هستند.

از طرف دیگر هنگام جداسازی لنفوسیت ها سلول های منوسیت هم جدا می شوند در نتیجه هنگام شمارش افتراقی ممکن است منوسیت را همراه لنفوسیت ها شمارش کنیم که باعث می شود درصد سلول های T کمتر شود، روش ایمونوفلورسنت برای شمارش سلول های T کمتر شود.

روش ایمونوفلورسنت برای شمارش سلول های T مناسب تر است. از آنتی بادی اختصاصی می توان برای شمارش سلول T که با ماده فلورسنت کونژوگه شده است(مانند anti-CD3 ) استفاده نمود.

پایین بودن تعداد سلول T

پایین بودن تعداد سلول T، بیش از بالا بودن تعداد این سلول‌ها رواج دارد. پایین بودن تعداد گلبول‌های T، نشانه‌ای از وجود مشکل در سیستم ایمنی یا گره‌های لنفی است. پایین بودن تعداد سلول‌های T، تحت تاثیر عوامل زیر ایجاد می‌شود:

  • عفونت‌های ویروسی همچون آنفولانزا
  • افزایش سن
  • بیماری‌های سیستم ایمنی
  • قرارگرفتن در معرض اشعه‌های مخرب
  • ویروس ایدز
  • سرطان‌هایی که روی خون، یا گره‌های لنفاوی تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال، ماکروگلوبولینامیای والدنستروم، لوکمی، بیماری هوچگین
  • در موارد نادر، نقص مادرزادی سلول‌های T

بالا بودن تعداد سلول T

این احتمال وجود دارد که تعداد سلول T، کمتر از حد عادی باشد. البته این احتمال در حد بسیار ضعیفی قرار می‌گیرد. بالا بودن تعداد سلول T، تحت تاثیر عوامل زیر پدید می‌آید:

  • مونونوکلئوز عفونی، که با اسامی بیماری مونو، یا بوسه عفونی نیز از آن یاد می‌شود
  • لوخمی حاد لمفوسیتی (ALL)، یک نوع سرطان که روی گلبول‌های سفید خون تاثیرگذار است
  • میلومای چندگانه، یک نوع سرطان که سلول‌های پلاسمای موجود در مغز استخوان را درگیر می‌کند
  • بیماری‌های ژنتیکی، از جمله سندروم تکثیر لنفاوی خودایمنی

نتیجه :

محققان مشاهده کردند بیماران بستری شده در بخش ICU دارای تعداد سلول‌های T کمتری در مقایسه با بیمارانی بودند که در بخش ICU بستری نشده بودند. همچنین یافته‌ها نشان داد بیماران بالا ۶۰ سال دارای تعداد کمتر سلول‌های T بودند.

به علاوه سلول‌های T باقی مانده در بیماران کووید ۱۹ بسیار خسته بوده و قادر به عملکرد کامل نبودند.

یافته‌ها نشان می‌دهد کرونا ویروس جدید به طور مستقیم به سلول‌های T حمله نمی‌کند، بلکه با تحریک آزاد شدن سیتوکین، منجر به نابودی و ناکارآمدی سلول‌های T می‌شود.

به گفته محققان، این نتایج می‌تواند راهکاری برای نحوه درمان بیماری کووید ۱۹ باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits