دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
رابطه بین گروه های خونی و ابتلا به کرونا
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
افراد با گروه خونی A ممکن است بیشتر از سایر افراد، مستعد ابتلا به ویروس باشند و افراد با گروه خونی O ممکن است در برابر ویروس، بیشتر در امان باشند.

آیا گروه خونی شما خطر ابتلا به کروناویروس را در شما افزایش می دهد؟

دکتر مری کوشمن (Dr. Mary Cushman) دارای مدرک کارشناسی ارشد، متخصص خون و استاد دانشکده پزشکی لارنر در دانشگاه ورمونت اظهار داشت: ” از این نتایج نمی توان برای کاهش اقدامات پیشگیرانه ای استفاده کرد که هر کس با صرف نظر از گروه خونی اش، موظف به رعایت آن هاست.

دکتر کوشمن در ادامه گفت: “در این اخر هفته، فردی در شبکه های اجتماعی کنجکاو بود که آیا باید افرادِ با گروه خونی O در خانواده مسئول کارهای بیرون از خانه مانند خرید کردن شوند؟ ” وی ادامه داد: ” ما بطور قطع نمی خواهیم که مردم فکر کنند که چون دارای گروه خونی O هستند، در برابر ابتلا به ویروس در امانند و نیازی به رعایت اقدامات پیشگیرانه ندارند”

آنچه پژوهش در مورد رابطه ویروس کرونا و گروه خونی بررسی می کند:

پژوهش اخیر در ووهانِ چین صورت گرفته است، جایی که اولین مورد های ابتلا به COVID-19 کشف شد.

این تحقیق در یک وب سایت منتشر شد اما هنوز بررسی دقیقی بر روی آن صورت نگرفته است.

در این مطالعه، دانشمندان گروه خونی 2،173 مورد مبتلا به COVID-19 را مورد بررسی قرار دادند و نتایج را با درصد توزیع گروه خونی در مردم آن ناحیه مقایسه کردند.

آنها پی بردند که درصد توزیع در جمعیت نرمال برای گروه خونی A 31%، گروه خونی B 24%، گروه خونی AB 9% و گروه خونی O 34% بود؛ و در جمعیت مبتلا به ویروس، گروه خونی A 38%، گروه خونی B 26%، گروه خونی AB 10 % و گروه خونی O 25 % افراد را تشکیل می دادند.

محققان به این نتیجه رسیدند که ” افراد با گروه خونی A در مقایسه با باقی افراد جامعه بصورت قابل توجه ای ریسک بیشتری برای ابتلا به COVID-19 دارند. در حالی که افراد با گروه خونی O در مقایسه با افراد بدون گروه خونی A، بصورت قابل توجه ای از ریسک کمتری برای ابتلا به بیماری برخوردارند.”

بازخورد های این پژوهش

پاتریشیا فاستر (Patricia Foster) دارنده مدرک دکتری، میکروب شناس و استاد زیست شناسی در دانشگاه ایندیانا گفت: “این یک پژوهش جالب است اما نیاز به تایید دارد. اگر آن ها بتوانند اعداد قابل اطمینان تر و مطالعات وسیع تری را به عمل برسانند، این چیزیست که ارزش توجه کردن دارد.”

دکتر کوشمن اظهار داشت :” این مقاله هنوز نیازمند یک بررسی جامع است، اما بنظر می رسد که راهبرد های مورد استفاده مناسب بوده اند. آن ها یافته های بخصوصی را برای گروه خونی های معینی تفسیر کردند، اما من فکر می کنم که خلاصه آنچه آنها مشاهده کردند این بود که افرادِ با گروه خونی O نسبت به دیگر گروه های خونی، ریسک پایین تری برای ابتلا به عفونت دارند.”

او اضافه کرد: “این موضوع بسیار متقاعد کننده است و نتایج آنچنان تعجب برانگیز نیست از آنجایی که ما میدانیم گروه خونی در زمینه ها و ویروس های دیگر اهمیت دارد”.

گروه خونی و بیماری ها

متخصصان می گویند که تحقیقات نشان داده که بیماری های زیادی با نوع گروه خونی پیوند خورده است.

دکتر کوشمن گفت: “ما به این نتیجه رسیدیم که گروه خونی AB با ریسک ابتلا به سکته مغزی و در کل با ریسک ابتلا به اختلال شناختی در ارتباط است، اگرچه در همه پژوهش ها آن موضوع قابل مشاهده نبود.”

او اضافه کرد:” گروه خونی O در مقایسه با سایر گروه های خونی، باعث محافظت در برابر حمله های قلبی و لخته های خونی در سیاهرگ ها، که به ترومبوز سیاهرگی شناخته شده است، می شود.”

کوشمن اظهار داشت: ” ما هنوز به مکانیسم آن پی نبردیم اما می دانیم که تفاوت ها در گروه خونی باعث تفاوت هایی در فاکتور های انعقادی معینی و همچنین فاکتورهایی که در سیستم گردش خون با اتصالات بین سلولی در دیواره رگ های خونی مرتبط هستند، می شوند.”

دکتر فاستر از ارتباط بین بیماری های روده ای مانند نورو ویروس و گروه های خونی گفت: ” نورو ویروس دلیل واضح بیولوژیکی دارد که چرا گروه خونی باید تفاوتی ایجاد کند، در واقع نورو ویروس با استفاده از قند های موجود بر سطح سلول است که خود را به سلول متصل می کند.”

به طور کلی افرادی که آنتی ژن H1 را نمی سازند و آنهایی که گروه خونی B دارند، تمایل به مقاومت در برابر بیماری دارند در حالی که افراد با گروه خونی A، AB یا O مستعد ابتلا به بیماری هستند.
نکاتی که باید در خاطر داشت

کوشمن گفت: ” در آخر ما نخواهیم فهمید که با این اطلاعات باید چه کار کنیم، از عفونت جلوگیری کنیم یا به درمان آن بپردازیم. به عنوان مثال، من نمیخواهم اقدامات پیشگیرانه را برای افراد کادر درمانی با گروه خونی O آسان کنم. این مطالعه به معنای ایمن بودن آنها نیست.”

در پژوهش اخیری که در چین صورت گرفت، به این نتیجه رسیدند که افراد با گروه خونی A ممکن است ریسک بیشتری نسبت به افراد دارای گروه خونی O در ابتلا به کروناویروس جدید داشته باشند.
کارشناسان اظهار داشتند که تحقیق جالب و تامل برانگیز است اما مطالعات بیشتری برای تایید نتایج لازم است.
کارشناسان اضافه کردند که پژوهش های گذشته نشان از ارتباط گروه خونی و بیماری ها دارد ؛ مانند بیماری آنفولانزای معده (گاستروانتریت) و نیز خطر ابتلا به سکته مغزی و اختلال شناختی.

در تمام گروه‌های خونی، عفونت با اتصال میانی A-like / Tn رخ می‌دهد. در گروه خونی O، این مورد با فوکوزیلاسیون نوع موسین جایگزین می‌شود و یک آنتی‌ژن ترکیبی از نوع H تولید می‌شود. بنابراین در گروه‌های خونیA ، B و AB این امکان وجود دارد که اتصال A-like / Tn میانی با تشکیل نوع موسین A و / یا B و anti-A-isoagglutinin یا anti-B جایگزین شود و سطح کاهش یابد.

در گروه خونی O، کمترین تماس با ویروس وجود دارد که فقط با تشکیل آنتی‌ژن نوع H به ویروس متصل می‌شود. هنگامی که فقط ایزواگلوتینین ضد H را از دست می‌دهد اما پاسخ‌های ثانویه IgG را حفظ می‌کند، بیشترین محافظت از این گروه رخ می‌دهد.

در گروه خونی A، تشکیلات ضد A و ضد H مسدود شده، سطح ضد B کم است و IgG تولید نمی‌شود. در گروه خونی B، ضد B و ضد H مسدود می‌شوند، ضد A کم است و IgG تولید نمی‌شود. گروه خونی AB نیز حداقل در برابر عوامل بیماری زا محافظت می‌شود و بیشترین تماس را با ویروس دارد.

بنابراین عدم وجود آنتی‌بادی‌های ضد A و B در گروه‌های خونی A ، B و AB ، سلول‌ها را از خود واکنش‌پذیری در برابر ساختارهای مکمل محافظت می‌کند و نمی‌توانند از تشکیل ساختارهای ترکیبی در مراحل بعدی روند عفونت جلوگیری کند.

به احتمال زیاد در عفونت ۲-SARS-CoV، فرایندهای خودایمنی، به ویژه در گروه‌های خونی غیر O، ممکن است در بروز علائم شدید نقش داشته باشند. با وجود این نویسنده این مقاله تاکید می‌کند که خطر فردی برای آلوده شدن به ۲-SARS-CoV یا بیماری جدی را نمی‌توان تنها براساس وابستگی به گروه خونی (ABO (H فرد پیش‌بینی کرد، زیرا بسیاری از خطرات دیگر نیز وجود دارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits