دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا ویتامین C در جلوگیری از ابتلا به کرونا موثر است ؟
0
زمان مطالعه: 8 دقیقه
تامین ویتامین C از مواد خوراکی میوه‌ای برای مقابله با کرونا نسبت به مصرف توسط قرص‌ها یا قرص‌های جوشان ویتامین C ارجح میباشد . علتش هم این است که ترکیبات مختلف اجزاء مختلف ترکیبی ویتامین C در داخل میوه‌جات موجود است .

تاثیر ویتامین C بر روی جلوگیری از ابتلا به کرونا

قبل از شروع بحث نقش ویتامین C در جلوگیری از ابتلا به کرونا بهتر است به یک نکته مهم توجه کنید. هیچ مکملی برای درمان یا جلوگیری از ابتلا به این بیماری وجود ندارد.

با توجه به شیوع بیماری همه گیر کرونا در سال جدید، درک این نکته ضروری است که هیچ مکمل، رژیم غذایی و یا روش دیگری به غیر از فاصله اجتماعی و رعایت بهداشت نمی تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.

شاید این روزها متوجه این موضوع شده باشید که به هر داروخانه ای مراجعه می کنید؛ ویتامین C ندارند. مطالبی نیز در رسانه های اجتماعی منتشر می شود که ادعا می کنند ویتامین C می تواند به جلوگیری از ابتلا به کرونا کمک کند.

در حالی که پزشکان و محققان در حال بررسی اثرات ویتامین C با دوز بالا و به صورت داخل وریدی بر روی کروناویروس جدید هستند؛ اما هنوز ثابت نشده است که مکمل ویتامین C می تواند از ابتلا به کووید ۱۹ جلوگیری کرده یا این بیماری را درمان کند.

ویتامین C و کرونا

ویتامین C چیست ؟

ویتامین C یک ماده مغذی اساسی است که نقش های زیادی در بدن ما ایفا می کند. این ویتامین یک نوع آنتی اکسیدان قوی است. این به این معنی است که می تواند ترکیبات ناپایدار موجود در بدن را خنثی کند. این ترکیبات رادیکال های آزاد نام داشته و مسبب آسیب های سلولی هستند.

این ویتامین در چندین فرآیند بیوشیمیایی دیگر نیز نقش دارد که بسیاری از آنها مربوط به سلامت سیستم ایمنی بدن هستند.

مصرف استاندارد ویتامین C در روز، حدود ۹۰ میلی گرم است. اما زنان شیرده باید ۳۰ میلی گرم و افرادی که سیگار می کشند نیز باید ۳۵ میلی گرم ویتامین C اضافی در روز مصرف کنند.

تأمین نیاز روزانه بدن به ویتامین C از طریق رژیم غذایی بسیار آسان است. تا زمانی که از انواع میوه و سبزیجات مصرف کنید می توانید مطمئن شوید که به ویتامین سی کافی دسترسی دارید. به عنوان مثال یک پرتقال ​​متوسط ​​۷۷٪ از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تأمین می کند و ۱ فنجان (۱۶۰ گرم) کلم بروکلی پخته شده ۱۱۲٪ از نیاز بدن به ویتامین C را در خود جای داده است.

ویتامین C چگونه بر روی سیستم ایمنی تأثیر می گذارد ؟

ویتامین C از چندین طریق مختلف بر روی سلامت سیستم ایمنی تأثیر می گذارد. فعالیت آنتی اکسیدانی این ماده باعث کاهش التهاب می شود و ممکن است به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند.

ویتامین C همچنین با تقویت تولید کلاژن، پوست شما را سالم نگه می دارد و به این عضو کمک می کند تا به عنوان یک مانع کاربردی برای جلوگیری از ورود ترکیبات مضر به بدن، از این آنتی اکسیدان استفاده کند. ویتامین C موجود در پوست می تواند باعث بهبود زخم نیز شود.

این ویتامین همچنین فعالیت فاگوسیت ها را تقویت می کند. فاگوسیت ها سلول های ایمنی هستند که می توانند باکتری های مضر و سایر ذرات را از بین ببرند.

علاوه بر این، ویتامین C باعث رشد و گسترش لنفوسیت ها می شود. لنفوسیت ها نیز نوعی سلول ایمنی در بدن هستند که آنتی بادی های در گردش خون شما را افزایش می دهند. آنتی بادی ها نیز پروتئین هایی هستند که می توانند به مواد خارجی یا مضر در خون حمله کنند.

تاثیر این ویتامین بر روی ویروس ها

در مطالعاتی که در مورد اثربخشی این ویتامین بر روی ویروس هایی که باعث سرماخوردگی می شوند انجام شده است؛ مشخص شد که ویتامین C شاید نتواند تعداد دفعات سرماخوردگی در سال را کاهش دهد اما ممکن است به شما کمک کند سریعتر خوب شوید و علائم کمتری داشته باشید.

همچنین برخی از شواهد به دست آمده از تحقیقات حیوانی و انسانی نشان داده اند که مصرف دوز بالای ویتامین C می تواند التهاب ریه را در بیماری های شدید تنفسی ناشی از H1N1 (آنفولانزای خوکی) یا ویروس های دیگر کاهش دهد.

با این حال، این دوزها بسیار بالاتر از دوز توصیه شده روزانه هستند. در حال حاضر تحقیقات کافی برای حمایت از استفاده از ویتامین C با دوز بالا برای درمان التهاب ریه وجود ندارد. فراموش نکنید که نباید از طریق مکمل ها، حتی خوراکی، مقدار زیادی از این ویتامین مصرف کنید. زیرا این مکمل ها می توانند عوارض جانبی مانند اسهال ایجاد کنند.

ویتامین C و کرونا

ویتامین C و کرونا ویروس

در مقاله ای که در Chinese Journal of Infection Diseases منتشر شده است، انجمن پزشکی شانگهای استفاده از ویتامین C با دوز بالا را به عنوان درمانی برای بیماران بستری شده و مبتلا به کووید ۱۹ تأیید کرد.

علاوه بر این، یک بررسی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که هم درمان با ویتامین C با دوز بالا و هم درمان وریدی با این ویتامین، ممکن است برای افراد بستری شده در بخش مراقبت های ویژه مفید باشد. این نوع درمان مدت زمان ماندن در بخش ICU بیمارستان را ۸٪ و زمان لازم برای استفاده از دستگاه مکانیکی تنفسی را ۱۸٫۲٪ کاهش می دهد.

محققان چینی همچنین یک کارآزمایی بالینی را برای بررسی بیشتر تأثیر تزریق وریدی این ویتامین بر روی بیماران بستری شده بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ ثبت کرده اند. با این حال توجه به این نکته مهم است که ویتامین C هنوز بخش استانداردی از برنامه درمانی این بیماری نیست زیرا شواهد کافی برای حمایت از آن وجود ندارد.

اگرچه پزشکان درمان با ویتامین C را در حال حاضر مورد آزمایش قرار داده اند تا ببیند آیا این درمان می تواند عملکرد ریه را در افراد مبتلا به COVID-19 بهبود بخشد یا خیر؟، اما هیچ مدرکی نشان نمی دهد که مصرف دوز بالای مکمل خوراکی ویتامین C می تواند به این بیماری کمک کند. در حقیقت این ویتامین ها فقط عوارضی مانند اسهال ایجاد می کنند.

آیا بدن ما نیاز به مکمل این ویتامین دارد ؟

در حال حاضر هیچ مدرکی استفاده از مکمل خوراکی ویتامین C را برای جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس اثبات نکرده است.

ویتامین C ممکن است به کوتاه کردن مدت و شدت سرماخوردگی ناشی از سایر ویروس ها کمک کند؛ اما این تاثیر هیچ تضمینی نمی دهد که ویتامین C تأثیر یکسانی روی کرونا ویروس دارد.

علاوه بر این، ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است. یعنی در آب حل می شود. بنابراین مازاد مصرف آن در بدن ذخیره نمی شود. بلکه از طریق ادرار دفع خواهد شد. مصرف زیاد ویتامین C به معنای جذب بیشتر بدن نیست.

مصرف زیاد این مکمل حتی ممکن است باعث اسهال شود. در این شرایط مازاد ویتامین به بدن سیگنالی دهند تا آب را از سلول ها خارج کرده و به سمت دستگاه گوارش بکشاند.

علاوه بر این، اگرچه مصرف دوزهای بالای ویتامین C برای درمان کووید ۱۹ امیدوار کننده به نظر می رسد، اما این دوزها فوق العاده بالا بوده و از طریق ورید وارد بدن می شوند. علاوه بر این، فقط در مواردی که بیماری شدید است و نیاز به بستری شدن دارد از این روش درمانی در برخی از کشورها استفاده می شود.

بهترین کار این است که رژیم غذایی پر از میوه و سبزیجات داشته باشد و به طور طبیعی تمام ویتامین C مورد نیاز بدن را به همراه مواد مغذی و آنتی اکسیدان های دیگر دریافت کنید.

انتخاب مکمل

اگر تصمیم به مصرف مکمل ویتامین C دارید؛ مهم است که نوع باکیفیت آن را انتخاب کنید و از دوز مناسب استفاده کنید. توصیه بیشتر متخصصان، مصرف ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم از این ویتامین در روز است. بنابراین بیش از این ویتامین سی مصرف نکنید. چرا که مازاد نیاز بدن، از طریق ادرار دفع می شود.

ویتامین C ممکن است بر روی شیمی درمانی، پرتودرمانی یا داروهای کاهش دهنده کلسترول تاثیر منفی بگذارد. طبق مستندات موجود، معالجه بیماران با این مکمل به صورت وریدی و تحت نظر پزشک بسیار ایمن است و با عوارض جانبی قابل توجهی همراه نیست.

اگر در مورد مکمل ویتامین C سوالی دارید؛ قبل مصرف خودسرانه آن حتما با یک پزشک متخصص یا داروساز مشورت کنید.

نتیجه :

ویتامین C یک ماده مغذی مهم است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

طبق گزارشی که توسط انجمن پزشکی شانگهای منتشر شده است، مصرف ویتامین C با دوز بالا ممکن است عملکرد ریه را در بیماران بستری شده به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ بهبود بخشد.

با این حال هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مکمل خوراکی ویتامین C به درمان یا جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس کمک می کند، وجود ندارد.

برای دریافت ویتامین C تقویت کننده سیستم ایمنی سعی کنید به رژیم غذایی مناسب دسترسی داشته باشید و حتما از انواع میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید.

اگرچه در حال حاضر درمانی برای این بیماری وجود ندارد؛ اما اقدامات پیشگیرانه مانند دوری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی می تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits