دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا دمای بالا ویروس کرونا را از بین می برد؟
0
زمان مطالعه: 8 دقیقه
ویروس کرونا و همه گیری شدید آن در دنیا این روزها تیتر اول اخبار را به خودش اختصاص داده است و همه امیدوار هستیم با افزایش و فرا رسیدن فصول گرم این ویروس از بین برود. اما تحقیقات نشان داده است که ویروس کرونا حتی در دمای ۴۰ درجه از بین نمی رود بلکه فقط...

ویروس کرونا در چه دمایی از بین می رود؟

ویروس کرونا و همه گیری شدید آن در دنیا این روزها تیتر اول اخبار را به خودش اختصاص داده است و همه امیدوار هستیم با افزایش و فرا رسیدن فصول گرم این ویروس از بین برود.

اما تحقیقات نشان داده است که ویروس کرونا حتی در دمای ۴۰ درجه از بین نمی رود بلکه فقط طول عمر آن کم می شود. مطالعات جدیدی که روی ویروس کرونا انجام گرفته نشان می دهد که این ویروس حتی می تواند تا ۲۸ روز روی سطوح زندگی کند.

در مجموع، ویروس کرونا قادر به حیات در فضای باز نیست. اما، این ویروس قادر است، در آب تا نه روز و در مکان های خنک و یا یخ زده تا چندین سال زنده بماند. پرتوی فرا بنفش، محلول های حلال چربی و مواد شوینده قوی می توانند، طی چند دقیقه این ویروس را از میان بردارند.

مواد ضد عفونی کننده دشمن اصلی ویروس کرونا هستند. سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس، استفاده از مواد ضد عفونی کننده دست و الکل را توصیه می کند.

ویروس کرونا

چه عواملی بر روی ویروس کرونا تاثیر دارند؟

مدت زمان حیات ویروس کرونا به میزان رطوبت، دمای هوا و همچنین، نور مستقیم خورشید بستگی دارد. این ویروس برای سالمندان بسیار خطرناک است.

14.8 درصد از میزان مرگ و میر در اثر این ویروس از میان سالخوردگان است. البته، دو مورد از مبتلا شدن نوزادان به این ویروس به ثبت رسیده که آنان نیز از مادرانش به این ویروس مبتلا شده اند.

چنانچه درجه حرارت بین ۳۰ تا ۴۰ درجه باشد، کرونا ویروس بازه زمانی زندگی کمتری خواهد داشت ولی این بدان معنی نیست که در این دما از بین برود.

این که برخی فکر می کنند در صورتیکه درجه اتاق ۳۰ درجه باشد کرونا ویروس از بین میرود درست نیست. مدت زمان زندگی ویروس کرونا در دمای ۳۰ درجه کم تر می شود ولی از بین نمی رود.

علاوه بر درجه حرارت، رطوبت ۵۰ درصد سبب می شود که طول زندگی ویروس کرونا تا ۳۰ درصد بیشتر شود. کرونا ویروس انسانی در دمای ۲۵ درجه اتاق تا ۹ روز میتواند زنده بماند و چنانچه دمای اتاق را تا ۳۰ درجه و بیشتر فزونی دهیم، طول زندگی آن کم تر می شود ولی از بین نمی رود. ولی از طرف دیگر هر چه دمای اتاق کمتر باشد تا ۲۸ روز می تواند زنده بماند.

این مطالعه نشان می‌دهد که این ویروس در دمای حدود چهار درجه سانتی گراد و هنگامی که هیچ ضدعفونی صورت نمی‌گیرد، به مدت بسیار طولانی زنده است.

این ویروس تاثیر خود را بعد از ۱۴ روز کاملا از دست می‌دهد. با این حال، در برابر دمای بالا مقاوم نیست و در دمای ۷۰ درجه سانتی گراد، ظرف پنج دقیقه از بین می‌رود.

پژوهشگران همچنین میزان فعال بودن «کووید-۱۹» را بر سطوح مختلف بررسی کردند و دریافتند که این ویروس روی سطوح کاغذی تا سه ساعت، روی لباس و سطوح چوبی تا دو روز، روی سطوح شیشه‌ای تا چهار روز و روی سطوح پلاستیکی تا هفت روز فعال می‌ماند.

به گفته این پژوهشگران، این ویروس همچنین می‌تواند تا هفت روز در سطح داخلی ماسک‌های حفاظتی فعال بماند؛ بنابراین این پژوهشگران از مردم خواستند قبل از استفاده از این ماسک‌ها حتما سطح داخلی آن را ضدعفونی کنند.

آیا با گرم شدن هوا کرونا از بین می‌رود؟

به دلیل عدم شناخت کامل رفتار ویروس کرونا، هنوز در مورد اینکه این بیماری در فصل گرما از بین رفته و شیوع این بیماری همه‌گیر متوقف می‌شود یا نه اختلاف نظر وجود دارد؛ اما آنچه مسلم است اینکه بدون مراعات نکات کلیدی بهداشتی و قطع زنجیره انتقال این ویروس موفقیت در از بین بردن این اپیدمی محال است.

کرونا ویروس و دما

موافقان ضعیف شدن ویروس کرونا در گرما چه می‌گویند؟

برخی متخصصان بیماری‌های عفونی به فصلی بودن ویروس کرونا امیدوارند، اما آن‌ها هنوز نمی‌توانند دراین‌باره مطمئن باشند، زیرا از شیوع این ویروس زمان زیادی نگذشته و هنوز بسیاری از ویژگی‌های ویروس کرونا ناشناخته مانده است.

الکساندر کوله، ویروس‌شناس انستیتوی مطالعات میکروبی دانشگاه هاله در آلمان درباره سرنوشت ویروس کرونا در گرما می‌گوید: تابستان گرم می‌تواند ناجی ما باشد، زیرا در گرمای شدید معمولاً ویروس کرونا ضعیف می‌شود و کمتر آسیب می‌رساند.

خطر واگیری ویروس‌ها در زمستان بیشتر است گئورگ هاز، کارشناس هواشناسی آلمانی هم عقیده دارد که تغییرات دما و حرارت از عواملی است که بر رشد و سرایت ویروس مؤثر است. به گفته این کارشناس، ویروس در گرمای بالا ضعیف می‌شود. اشعه خورشید به ساختمان ژنتیک ویروس آسیب می‌زند.

احتمال از بین رفتن ویروس کرونا در تابستان

برخی پژوهشگران ازجمله پل هانتر از دانشگاه آنجلینای شرقی انگلستان فکر می‌کنند ویروس کرونای جدید در شرایط گرم نمی‌تواند مدت زیادی در خارج از بدن میزبان باقی بماند.

این دانشمند می‌گوید: یک سناریوی جدی این است که ویروس در تابستان خودبه‌خود از بین برود. سناریوی دیگر آن است که ویروس در تابستان کم شود، اما دوباره در زمستان برگردد و به چیزی تبدیل شود که ما آن را آندمیک (بومی) می‌نامیم که در آن ویروس می‌تواند در هرجایی منتشر شود.

کرونا به گرما مقاوم نیست ، یک ویروس‌شناس دیگر می‌گوید: ویروس‌ها در دما‌های پایین ثبات بالایی دارند همانند مواد خوراکی که در یخچال برای مدت طولانی‌تری قابل نگهداری هستند؛ بنابراین هرچه دمای هوا بیشتر باشد، شرایط برای بسیاری از ویروس‌ها سخت‌تر می‌شود.

ویروس کرونا در چه دمایی زنده است؟

طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین، کووید-۱۹ در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد پایدار است و می‌تواند برای چندین سال در ۶۰ درجه زیر صفر زنده بماند. این مرکز می‌گوید در دما‌های بالاتر، مقاومت این ویروس کاهش می‌یابد، اما دما فقط بر ماندگاری ویروس تأثیر می‌گذارد نه توانایی آلودگی.

هوای سرد و برف نیز نمی‌تواند ویروس کرونای جدید را نابود کند. هیچ مدرکی وجود ندارد که باور کنیم هوای سرد می‌تواند ویروس کرونای جدید یا هر بیماری دیگری را نابود کند.

دمای عادی بدن انسان، صرفنظر از دما یا هوای بیرون، در حدود 36.5 تا 37 درجه سانتیگراد است. کارآمدترین روش برای محافظت از خود در برابر ویروس کرونای جدید ضدعفونی کردن مداوم دست‌ها با مواد دارای الکل یا شستشوی آنها با آب و صابون است.

ویروس کرونا و همه گیری آن

آیا خشک‌کننده برقی دست در نابودی ویروس کرونا مؤثر است؟

خیر. خشک‌کننده دست در نابودی ویروس کرونای جدید مؤثر نیست. برای مراقبت از خود، دست‌تان را با مایع ضدعفونی کننده الکل‌دار تمیز کرده یا با آب و صابون بشویید. پس از پاک شدن دست‌ها، باید آنها را با استفاده از حوله کاغذی یا خشک‌کننده هوای گرم، خشک کنید.

آیا لامپ ماوراءبنفش ویروس کرونا را نابود می‌کند؟

لامپ‌های ماوراءبنفش نباید برای ضدعفونی کردن دست‌ها یا دیگر قسمت‌های پوست مورد استفاده قرار گیرند زیرا تشعشع ماوراءبنفش می‌تواند به تحریک و سوزش پوست بینجامد.

اسکنرهای حرارتی در تشخیص افراد مبتلا به ویروس کرونا چقدر کارآمد است؟

اسکنرهای حرارتی در تشخیص افرادی که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا تب دارند (یعنی دمای بدن‌شان از حد نرمال بیشتر شده) کارآمد است. اما این دستگاه‌ها نمی‌توانند افرادی را که آلوده هستند اما هنوز تب ندارند شناسایی کند. زیرا در حدود ۲ تا ۱۰ روز طول می‌کشد که افراد مبتلا علائم بیماری و تب نشان دهند.

امید واهی تأثیر گرما بر ویروس کرونا

درحالی‌که بیشتر کارشناسان از تأثیر گرما بر از بین رفتن کرونا می‌نویسند آلوده شدن تام هنکس در استرالیا و پیدا شدن یک مبتلا در نیجریه، باعث شد بسیاری در فضای مجازی این نظریه را زیر سؤال ببرند.

البته این روز‌ها استرالیا دمایی بین ۱۵ تا ۲۵ در جه سانتی‌گراد را تجربه می‌کند که هوای گرمی نیست، اما در نیجریه کمی اوضاع متفاوت است. نیجریه این روز‌ها دمایی بین ۲۵ تا ۳۷ درجه دارد، اما شاید خشکی هوا در انتشار ویروس بی‌تأثیر نباشد.

کارشناسانی هم هستند که تأثیر گرما را بر روند شیوع ویروس بی‌تأثیر می‌دانند. مایکل رایان مدیر اجرایی برنامه فوریت‌های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت در مصاحبه با خبرنگاران در ژنو گفته است: این یک امید واهی است که این ویروس در تابستان از بین خواهد رفت.

بیشتر بخوانید:

ماندگاری ویروس کرونا بر روی اشیاء

ویروس کرونا از چه راههایی منتقل می شود؟

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits