دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حساسیت به روغن نارگیل چه علائمی دارد؟
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
حساسیت به روغن نارگیل : روغن نارگیل علاوه بر فواید بسیاری که برای پوست و بدن دارد اگر در موارد نادرست مصرف شود ممکن است باعث بروز عوارض جدی برای فرد شود.

آلرژی به روغن نارگیل و علائم آن

حساسیت به روغن نارگیل : این واقعا غیر منتظره است، حتی دانستن اینکه روغن نارگیل عوارض جانبی هم دارد، چه برسد به اینکه از آن دور بمانیم اما این واقعیت دارد و عوارض ناشی از آن گاهی می تواند بسیار خطرناک باشد به همین دلیل شناختش آنها کاملا حیاتی و ضروری است.

خواندن این بخش از سلامت دلگرم را ادامه دهید تا درباره برخی از عوارض جانبی ناخواسته روغن نارگیل بیشتر بدانید اما قبل از آن، نگاهی به مزایای روغن نارگیل بیندازید:

روغن نارگیل در مارکت ها به دو شکل دست نخورده و تجاری یافت می شود و قابل دسترس است.روغن نارگیل دست نخورده و بکر، خالص ترین شکل روغن است و پردازش و فرآوری نشده است به همین جهت دارای خواص و مزایای بیشتری است و تقریباً عوارض جانبی نخواهد داشت.

اما روغن های نارگیل تجاری که ما اکثراً استفاده می کنیم ،که از نوع پردازش شده است و عوارض جانبی خاصی دارد که چند مورد از آنها افزایش وزن و افزایش سطح کلسترول بد است.

علائم حساسیت به روغن نارگیل

نشانه های آلرژی به روغن نارگیل چیست؟

علائم حساسیت به نارگیل عبارتند از:

  1. چشمان اشک آلود
  2. قرمزی وخارش چشم‌ها
  3. آبریزش بینی
  4. کهیر
  5. خارش
  6. استفراغ، حالت تهوع و اسهال
  7. عطسه
  8. خس خس سینه یا علائمی از آسم
  9. مشکلات تنفسی
  10. برافروخته و سرخ شدن صورت
  11. فشار خون پایین
  12. احساس سبکی سر
  13. تورم گلو یا زبان یا لب و یا چهره
  14. تنگی نفس
  15. مشکلات تنفسی
  16. دشواری در بلع
  17. تپش قلب
  18. افت فشار خون
  19. خس خس سینه
  20. کبود شدن پوست
  21. پریشانی و گیجی
  22. از دست دادن هوشیاری

عوارض روغن نارگیل

عوارض جانبی و مضرات مصرف روغن نارگیل به صورت خوراکی و موضعی

سایر عوارض جانبی استفاده روغن نارگیل تجاری:

1. افزایش سطح کلسترول:

بر اساس تحقیقات، روغن نارگیل با توجه به سطح کلسترولی که دارد، نمی تواند مانند روغن های گیاهی دیگر (روغن زیتون یا روغن سویا ) سالم باشد.اگرچه ممکن است به افزایش کلسترول خوب هم کمک کند، اما معمولاً در برابر سایر روغن های دیگر ترجیح داده نمی شود.

افزایش مصرف روغن نارگیل باعث افزایش کلسترول بد ( LDL ) مرتبط است.محتوای چربی اشباع در روغن نارگیل بیشتر از روغن های دیگر (کره یا روغن زیتون) است و طبق تحقیقات ثابت شده است که سطح بالایی از چربی اشباع شده باعث افزایش کلسترول بد می شود و در نهایت به سلامتی آسیب می رساند.

2. ممکن است که باعث آلرژیک و حساسیت شود:

اگرچه این مورد خیلی شایع نیست، اما اگر به آن حساس باشید، احتمال آلرژی و حساسیت بسیار زیاد خواهد بود.

برخی از واکنش های آلرژیک شامل:

تهوع، اگزما،بثورات، کندو، استفراغ و آنافیلاکسی می باشد.طبق مطالعات انجام شده، کودکانی که به بادام زمینی حساسیت دارند، کمتر از آن به روغن نارگیل حساسیت خواهند داشت با این حال اگر فرزند شما از این نوع آلرژی برخوردار است، ابتدا کمی روغن نارگیل را امتحان کنید و یا حتماً با پزشک مشورت کنید.

حساسیت به روغن نارگیل

حساسیت به روغن نارگیل چه علائمی دارد؟

اگر شما مشکوک به واکنش های آلرژیک نسبت به روغن نارگیل هستید، بهتر است علائم را در یک دفترچه یادداشت کنید و سپس با متخصص در میان بگذارید تا به شما بهترین درمان را پیشنهاد کند.

در موارد بسیار نادر حتی ممکن است علائم شدید آلرژی ایجاد شود، مانند سرعت و ضربان قلب نامنظم، ورم صورت و سرگیجه ، اگر شما هر کدام از این علایم را تجربه کرده اید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

یک ماده ای به ریتولین آمید در نارگیل وجود دارد که از روغن نارگیل به وجود می آید و در مایع شستشوی دست مورد استفاده قرار می گیرد ؛ ثابت شده است که بعضی افراد بعد از استفاده از این محصولات، عوامل آلرژی را تجربه می کنند.

آلرژی به نارگیل

استفاده های نابجا از روغن نارگیل و عوارض آن

روغن نارگیل چه عوارضی می تواند داشته باشد؟

3. ممکن است برای قلب مضر باشد:

به گفته انجمن قلب آمریکا، خوردن چربی های اشباع شده کمتر و چربی های اشباع نشده بیشتر، بهترین راه برای جلوگیری از بیماری های قلبی است.روغن نارگیل که حاوی مقدار زیادی چربی های اشباع شده است، می تواند به سلامت قلب آسیب برساند.

یک گزارش نشان می دهد که روغن نارگیل حاوی چربی حتی بدتر از گوشت گاو یا کره است.

4. اسهال:

روغن نارگیل معمولا به صورت خوراکی برای مبارزه با عفونت باکتری های داخلی بدن مصرف می شود.این روند به از بین بردن باکتری ها می تواند منجر به عوارض جانبی کوتاه مدت شود، که یکی از آنها اسهال است.

برای به حداقل رساندن این علائم ابتدا باید روغن را در مقادیر کم مصرف کنید و به تدریج این میزان را افزایش دهید.

آلرژی به نارگیل

5. بروز آکنه:

این عوارض بیشتر برای افرادی است که دارای پوست بیش از حد چربی هستند.اسید لائوریک موجود در نارگیل معمولا به کشتن باکتری هایی که موجب آکنه هستند کمک می کند، اما این در مورد پوست هایی است که خیلی چرب نمی باشند که در غیر این صورت حتما باعث ایجاد آکنه خواهد شد.

به جای اینکه از روغن نارگیل به عنوان روغن اصلی پوست استفاده کنید، سایر روغن ها را با هم ترکیب کنید تا نتیجه مورد نظر را به دست آورید.

6. درد روده:

کسانی که با فروکتوز مشکل دارند، بیشتر به این بیماری حساس می باشند.این اتفاق زمانی رخ می دهد که فرد مشکل جذب فروکتوز را داشته باشد و منجر به مسائل و مشکلات گوارشی می شود.

اگرچه روغن نارگیل حاوی فروکتوز نیست، اما شامل فروکتان هایی است که زنجیره کوچکی از فروکتوز می باشند و خود فروکتان ها هم باعث ایجاد مشکلات گوارشی می شوند.

آیا مصرف روغن نارگیل باعث بروز مشکلات جدی می شود؟

7. واکنش های آلرژیک در کودکان:

اگرچه روغن نارگیل برای کودکان مناسب و مفید است، اما در کل باید برخی از جنبه های خاص را نیز در نظر داشته باشید و مهمترین آنها تیروئید نامنظم است.

اگر کودک شما دچار کم کاری تیروئید است، قبل از استفاده روغن نارگیل با پزشک مشورت کنید به این دلیل که روغن نارگیل ممکن است شرایط را تشدید کند و در بعضی از کودکان حتی باعث واکنش های آلرژیک می شود.

آلرژی به نارگیل

8.سر درد:

افرادی که برای سم زدایی از روغن نارگیل استفاده میکنند، اغلب ممکن است که سر درد را تجربه کنند.این اتفاق زمانی می افتد که زنجیره اسید های چرب متوسط در روغن نارگیل سلول های مخمر ( که باعث عفونت میشوند) را از بین میبرد.

بنابراین چنانچه در بخش سلامت دلگرم اشاره شد سموم در جریان خون آزاد میشوند و منجر به سر درد خواهند شد.

9.تمیز کردن دندان ها با روغن نارگیل:

اگر به روغن نارگیل حساس هستید، استفاده از آن می توان یک ایده بد باشد، در عوض می توانید از روغن آفتابگردان یا کنجد استفاده کنید زیرا به از بین بردن باکتری های مضر نیز کمک می کند یکی از نکات مهم در این رابطه این است که به دلیل آلرژی که به آن دارید جایگزین مناسبی برای مسواک زدن نمی باشد و نمی تواند باکتریها و پلاک های دندان شما را بهتر از مسواک تمیز کند.

10.یک ایده نامناسب برای استفاده از روغن نارگیل به عنوان یک روان کننده:

بله روغن نارگیل بکر کاملا طبیعی است. اما ممکن است مواد تشکیل دهنده ای داشته باشد که هنوز از نظر کارایی و ایمنی شناخته شده نباشد، به همین دلیل استفاده از روغن نارگیل به عنوان یک روان کننده نمی تواند گزینه ایمنی باشد.

ثابت شده است که روغن نارگیل ممکن است PH واژن را تغییر دهد و باعث عفونت های مخمری شود همچنین ممکن است لاتکس در کاندوم ها را کاهش دهد و باعث بروز مشکلات جدی در سلامتی شود.

آلرژی به روغن نارگیل

عوارض استفاده نامناسب از روغن نارگیل

11. آسیب کبدی:

اسیدهای چرب زنجیره ای متوسط در روغن نارگیل به کبد منتقل می شوند و به انرژی تبدیل می شوند و فشار وارد شده می تواند به کبد آسیب برساند. اگر بیماری کبدی یا دیابت دارید، توصیه می شود که از روغن نارگیل اجتناب کنید.


برای مقابله با آلرژی به روغن نارگیل چگونه برخورد کنید

پیشگیری و درمان مقابله با آلرژی به روغن نارگیل

تمام افرادی که به برخی از مواد غذایی حساسیت دارند، لازم است ماده‌ی غذایی که به آن حساسیت دارند را مورد شناسایی قرار دهند. این کار با کمک آزمایش‌های خراش پوستی، چالش و امتحان مواد غذایی، و آزمایش‌های خون که به بررسی آنتی‌بادی‌های خون می‌پردازند، می‌تواند انجام شود.

در صورت وجود حساسیت، اجتناب از مواد غذایی بهترین گزینه‌ی درمانی است. بنابراین، افرادی که به نارگیل حساسیت دارند بایستی از مواد غذایی حاوی نارگیل در هر شکل اجتناب کنند.

شیر نارگیل، کرم نارگیل، یا نارگیل خرد شده ممکن است در برخی از کیک‌های ترکیبی نان، محصولات پختنی، محصولات قنادی، دوغ، شکلات، سوپ، بستنی، انواع سس، پودینگ، سس سالاد، دامپلینگ (نوعی پودینگ)، و غیره مورد استفاده قرار گیرند، بنابراین حتماً برچسب مواد غذایی را بخوانید.

پیشگیری و درمان حساسیت به روغن نارگیل

در دستور پختهایی که در آنها از آرد نارگیل استفاده می‌شود، سبوس فرآوری نشده، آرد نشاسته کاساو یا مانیوک، یا آرد بادام (چنانچه به بادام حساسیت دارید از مصرف آن خودداری نمایید.) می‌توانند به عنوان جایگزینی برای نارگیل مورد استفاده قرار گیرند. کره‌ی تصفیه شده را می‌توان بجای کره نارگیل استفاده کرد.

در صورتیکه هر گونه شک و تردید دارید، با یک متخصص رژیم غذایی و یا یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا در مورد بهترین جایگزین مواردی را بیاموزید.

هنگامی که در بیرون از خانه غذا میل می‌کنید، بسیار محتاط باشید حتماً از مواد غذایی بکار رفته در خوراک خود سئوال نمایید. و از غذاهایی که حاوی نارگیل هستند، اجتناب نمایید.

با وجود آن که آنتی هیستامین و یا کورتیکواستروئیدها به کاهش علائم واکنش‌های آلرژیک کمک می‌کنند، بهترین کار این است که یک داروی اپی نفرین (آدرنالین) تزریقی را با خود همراه داشته باشید، تا از عهده‌ی واکنش آنافیلاکتیک برآیید.

اگر چه برخی از افرادی که مبتلا به حساسیت‌های آجیل‌های درختی هستند، ممکن است واکنش آلرژیک به مصرف نارگیل نشان دهند، اما حساسیت به نارگیل بسیار نادر می‌باشد. لازم به ذکر است که برخی از افراد ممکن است در تماس با روغن نارگیل التهابات پوستی آلرژیک را از خود بروز دهند.

چنین افرادی باید استفاده از لوازم آرایشی، شامپو، صابون، و یا محصولات دیگری که حاوی کوکونات دی اتانول آمیدcoconut diethanolamide ، سولفات کوکامید cocamide sulfate، کوکامید DEA، و CDEA هستند، اجتناب کنند. نکته‌ی پایانی اینکه، اجتناب از ماده‌ی حساسیت‌زا تنها راه برای جلوگیری از علائم نامطلوب در ارتباط با حساسیت‌ها است.

همچنین بخوانید:

هرگز روغن نارگیل مصرف نکنید!

۳ ترفند اساسی جهت تهیه روغن نارگیل در منزل



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits