دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاثیر ویتامین دی برای مقابله با ویروس کرونا
12
زمان مطالعه: 5 دقیقه
ویتامین دی برای مقابله با ویروس کرونا لازم و کسانی که کمبود این نوع ویتامین را دارند بیشتر در معرض بیماری ویروس کرونا (COVID-19) قرار میگیرند .

ویتامین دی و ویروس کرونا

ویتامین دی یک ویتامین مهم برای بهینه‌سازی بهبود عملکرد بسیاری از اعضای بدن می باشد

یکی از ویتامین‌هایی که می‌تواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با کرونا مفید باشد مصرف کافی ویتامین D است.

کمبود ویتامین D می‌تواند توان ایمنی بدن را کاهش دهد. بنابراین اگر کمبود ویتامین D داشته باشیم مقابله با ویروس‌کرونا برای بدن سخت‌تر می‌شود.

هنگامی که بدن دچار کمبود ویتامین D باشد بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد .

که این امر یعنی کمبود ویتامین D شما را مستعد به ابتلا به بیماریهای ویروسی از قبیل کروناویروس میکند .

کمبود ویتامین دی می تواند منجر به بروز بیماری‌های استخوانی از قبیل انواع ناهنجاری های استخوانی شود .

زیرا کارکرد اصلی ویتامین D نگه داشتن سطح طبیعی کلسیم و فسفر در خون می باشد که به بدن کمک می کند تا کلسیم مواد غذایی را به خوبی جذب کند که برای حفظ سلامتی استخوان‌ها نیاز می باشد

مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد ویتامین D نقشی بیشتر از محافظت از استخوانها در بدن دارد.

ویتامین دی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و کمبود این ویتامین می‌تواند خطر ابتلا به ویروس کرونا جدید را افزایش دهد .

ویروس کرونا و کمبود ویتامین D

گونه جدید ویروس کرونا که آن را COVID-19 می نامیم که اعتقاد بر این است که این ویروس از استان ووهان چین بوجود آمده است که منجر به وجود آمدن مشکلاتی برای سلامتی و اقتصاد شده است.

کارشناسان می گویند که ویروس کرونا جدید باعث به وجود آمدن بیماری تنفسی با علائمی شبیه به آنفولانزا یا سرماخوردگی می شود شاید تعجب کنید که چگونه این بیماری با کمبود ویتامین دی مرتبط است .

مطالعات گذشته و اخیر رابطه بین کمبود ویتامین دی و عفونت دستگاه تنفسی و بیماری های مرتبط با آن از قبیل برونشیت و سرماخوردگی را نشان می دهد.

گذشته از سالم و قوی نگه داشتن استخوان ها نقش دیگر ویتامین D قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن می باشد یک سیستم ایمنی قوی با اثر بخشی بیشتر میتواند با بیماری های باکتریایی یا ویروسی مبارزه کند .

میزان مصرف ویتامین D برای مقابله با کرونا

دریافت روزانه ویتامین D برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری به صورت مصرف روزانه ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحدی تاثیر بیشتری نسبت به دریافت مگا دوزهای ۵۰ هزار واحدی ماهانه، دارد.

با این حال دانشمندان دریافتند که در طی ماه های آتی مصرف هفته ای این ویتامین مشکلی برای بدن پیش نخواهد آورد .

نتیجه مطالعات درباره تاثیر ویتامین دی بر کرونا

مطالعات نشان می دهد که ویتامین دی با سلول هایی که مسئول مبارزه با عفونت ها هستند به صورت مستقیم در تعامل است .

به همین خاطر محققان نتیجه میگیرند که :
کمبود ویتامین دی می تواند خطر ابتلا به ویروس کشنده کرونا را افزایش دهد.

محققان با این فرضیه که افزایش دوز مصرف ویتامین دی می تواند در برابر ویروس COVID-19 اثربخش باشد.

همچنین مطالعات متعددی نشان داده است که مصرف روزانه 4000 IU مکمل های ویتامین D ریسک ابتلا به بیماری های عفونت دستگاه تنفسی را کاهش می‌دهد .

در یک مطالعه بیمارانی با کمبود ویتامین دی که مبتلا به انسداد مزمن ریوی بودند به مدت یک سال مقادیر بالایی از ویتامین دی را دریافت کردند پس از آن نشان داد که بیماران مزایای قابل توجهی را تجربه کردند

تامین ویتامین D کافی از طریق غذا واقعاً امکان پذیر نیست .

ویتامین D که به صورت سنتز پوستی در نتیجه قرار گرفتن در معرض آفتاب ساخته می‌شود و منظور ما از آفتاب مستقیم آفتابی است که بیشتر در تابستان داریم .

چگونگی دریافت ویتامین D برای کودکان

ویتامین D برای کودکان به اشکال مختلف موجود است؛ هم فرم پاستیل و هم مکمل هایی مانند مکمل های مولتی ویتامین مینرال یا مکمل های تک مینرالی یا تک ویتامینی مثل ویتامین D که لازم است هنگام مصرف به برچسب و دُز آن هم توجه لازم صورت گیرد.

افراد در معرض خطر کمبود ویتامین دی

به ویتامین D ویتامین نور آفتاب هم گفته می شود تا هنگامی که نور آفتاب به پوست شما ما بتابد بدن می‌تواند آن را تولید کند این بدان معنی است که شما باید به میزان کافی در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرید تا ویتامین دی کافی در بدن تولید شود .

دانشمندان دریافتند که نژاد نقش مهمی در تولید ویتامین دی توسط بدن از نور خورشید ایفا می کند به عنوان مثال جنوب آسیا آفریقا و …. نمی‌توانند مقادیر کافی ویتامین دی به خورشید جذب می کند

با این حال سرویس بهداشت ملی هشدار داده است که مصرف بیش از حد و دراز مدت ویتامین دی می‌تواند باعث تجمع کلسیم در بدن شود این امر می‌تواند استخوان ها را ضعیف کرده و به قلب و کلیه ها آسیب برساند .

ترجمه شده مجله اینترنتی دلگرم

احمد روشن زاده



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (12 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits