دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم حساسیت به کرفس
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
امروزه حساسیت و آلرژی به کرفس با افزایش مصرف این گیاه ارزشمند به صورت های مختلف (خام، پخته شده و یا به صورت مخلوط در آب میوه ها و…) در کشورهای مختلف جهان و از آن جمله کشور ایران افزایش داشته است!

آلرژی به کرفس

آب کرفس برای چه کسانی مضر است ؟

به هر حال با توجه به ارزش غذایی فوق العاده کرفس و به طور کلی اقبال عمومی به استفاده از سبزیجات مانند هویج، بادنجان، گوجه و یا انواع میوه ها در رژیم غذایی، لذا افزایش گزارشات حساسیت و بروز واکنش های آلرژیک به این نوع مواد غذایی در ایران و جهان دور از انتظار نیست!

به طور معمول علائم آلرژی و حساسیت به سبزیجات بیشتر در ناحیه دهان و گلو متمرکز می باشد و شامل تورم، قرمزی و خارش است.

البته در بعضی موارد که فرد حساسیت شدیدی به بعضی از سبزیجات از جمله کرفس دارد، ممکن است عوارض آلرژیک در ناحیه پوست (مانند کهیر) گسترده تر و حتی احتمال دارد فرد بیمار واکنش سیستمیک آنافیلاکسی (شوک آنافیلاکسی) را نیز تجربه نماید!

گیاه شناسی گیاه کرفس و انواع آن

گیاه کرفس با نام علمی آپیوم گراویولنس (Apium graveolens) عضوی از خانواده چتریان (Apiaceae) می باشد. از اعضای دیگر این خانواده می توان به گیاه هویج و یا گیاه جعفری، شوید و یا رازیانه اشاره نمود.

انواع مختلفی از گیاه کرفس برای مصارف غذایی وجود دارد که مهم ترین آنها عبارتند از: کرفس برگی، کرفس قمری (ریشه ای) و کرفس معمولی. شایان ذکر است در ایران کرفس معمولی بیشتر کشت داده می شود.

مواد حساسیت زای کرفس

تاکنون موارد متعددی در مورد واکنش به مواد حساسیت زای موجود در گیاه کرفس در مناطق مختلف جهان (کشورهای اروپایی مانند سوئیس، فرانسه، آلمان) و از جمله کشور ایران گزارش شده است!

بر اساس آخرین اطلاعات بدست آمده از بانک جهانی آلرژن ها (www.allergen.org) تاکنون ۶ آلرژن (ماده حساسیت زا) از گیاه کرفس به نام های Api g 1 تا Api g 6 به ثبت رسیده است. این مواد حساسیت زا در ساقه و برگ گیاه کرفس وجود دارند.

آلرژی به کرفس / آب کرفس برای چه کسانی مضر است ؟

مضرات خوردن آب کرفس

در کنار تمام خواص خوب کرفس، یکسری عوارض جانبی و بالقوه نیز وجود دارد از جمله مشکلات کلیه، واکنش های آلرژیک و حساسیت به خورشید و ....

مضرات خوردن آب کرفس : فشار بر کلیه

همانطور که قبلا گفتیم کرفس برای سم زدایی عالی است و از طریق کلیه و افزایش ادرار، این کار صورت میگیرد.

حال اگر شما کلیه سالمی ندارید این فشار روی کلیه ها ممکن است به ضرر شما تمام شود پس حتما با پزشک خود مشورت کنید.

آلرژی به کرفس / آب کرفس برای چه کسانی مضر است ؟

آلرژی از مضرات خوردن آب کرفس

بر خلاف بسیاری از سبزیجات، کرفس در واقع یک پتانسیل آلرژیک بالایی برای افراد خاص دارد. واکنش بدن به کرفس بسیار شدید است.

کسانی که به کرفس حساسیت دارند دچارخارش و تورم شدید زبان، لب ها، دستها، سرگیجه، ناراحتی معده و گلو درد می شوند.

و در حالت شدید تر ممکن است فرد دچار آنافیلاکتیک شودکه با سرگیجه،کاهش فشار خون، ضربان قلب بالا و تنفس دشوار همراه است.

در صورت بروز چنین علائمی حتما به پزشک مراجعه کنید و از نوشیدن مجدد آب کرفس خودداری کنید.

آلرژی به کرفس / آب کرفس برای چه کسانی مضر است ؟

مضرات خوردن آب کرفس : حساسیت به نور یا Sunlight

برخی از آنتی اکسیدان های موجود در آب کرفس واقعا می توانند حساسیت پوست شما به خورشید را افزایش دهند. این حساسیت به نور در همه اتفاق نمی افتد، افرادی که دارای پوست خیلی روشن هستند، اغلب این را تجربه می کنند.

آلرژی به کرفس / آب کرفس برای چه کسانی مضر است ؟

نگرانی برای زنان باردار و شیرده

زنان باردار باید از دوزهای زیاد کرفس و آب کرفس اجتناب کنند زیرا باعث خونریزی و انقباض رحم می شود و ممکن است به سقط جنین منجر شود.

مصرف گاه به گاه به عنوان بخشی از یک رژیم متعادل کننده، مسئله ای نیست. در مورد مصرف دانه و روغن کرفس در دوران شیردهی اطلاعات کافی وجود ندارد بهتر است از مصرف بیش از اندازه کرفس به هر شکل خودداری نمود یا با پزشک خود مشورت کنید .

آلرژی به کرفس / آب کرفس برای چه کسانی مضر است ؟

اختلال خونریزی از عوارض خوردن آب کرفس

از آنجایی که کرفس ویتامین k دارد و ویتامین کا در انعقاد خون موثر است. کسانی که مشکل انعقاد خون دارند حتما قبل از مصرف آب کرفس با پزشک خود مشورت کنند.

آلرژی به کرفس / آب کرفس برای چه کسانی مضر است ؟

مضرات خوردن آب کرفس : افت شدید فشار خون

همانطور که در خواص آب کرفس ذکر شد، کرفس باعث کاهش فشار خون میشود پس کسانی که همیشه فشار پایینی دارند باید بیشتر مراقب باشند تا دچار افت شدید فشار خون نشوند.

آلرژی به کرفس / آب کرفس برای چه کسانی مضر است ؟

اختلال در عمل جراحی از عوارض خوردن آب کرفس

مصرف کرفس یا آب کرفس میتواند روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر بگذارد. این نگرانی وجود دارد که کرفس همراه با داروهای بیهوشی، حین و بعد عمل باعث کاهش بیش از حد سرعت سیستم عصبی مرکزی شود.

لذا توصیه میشود 2 هفته قبل از عمل جراحی از مصرف زیاد کرفس خودداری نمایید.

آلرژی به کرفس / آب کرفس برای چه کسانی مضر است ؟


واکنش متقاطع آلرژن های گیاه کرفس و گرده گیاهان و مواد غذایی

مطالعات نشان داده است بخش عمده ای از گزارشات مربوط به حساسیت و بروز واکنش های آلرژیک در اثر مصرف گیاه کرفس به واکنش متقاطع مواد حساسیت زای این گیاه با گرده گیاهانی مانند گرده درخت غان (Birch) و یا علف هرز درمنه (Mugwort) می باشد!

گاهی به این حالت و یا بیماری آلرژیک، سندرم غان–درمنه– کرفس (Birch-Mugwort-Celery syndrome) نیز می گویند.

همچنین همانطور که پیش تر بیان شد، با توجه به اینکه در خانواده چتریان علاوه بر گیاه کرفس، هویج، گیاه جعفری و یا رازیانه نیز وجود دارد، بنابراین بروز واکنش های آلرژیک در فرد حساس به کرفس در اثر مصرف هویج و یا گیاهان هم خانواده کرفس دور از انتظار نمی باشد!

برای آگاهی از پدیده واکنش متقاطع میان مواد غذایی و گرده گیاهان به نوشتار راهنمای جامع واکنش متقاطع مواد حساسیت زای (آلرژن های) غذایی و تنفسی مراجعه نمایید.

علائم حساسیت و آلرژی به گیاه کرفس

علائم و عوارض حساسیت و آلرژی به گیاه کرفس می تواند شبیه دیگر انواع آلرژی های غذایی مانند آلرژی به انوع میوه ها باشد. یکی از شایع ترین عوارض ناشی از مصرف کرفس سندرم آلرژی دهانی (Oral Allergy Syndrome) می باشد.

علائم سندرم آلرژی دهانی عبارتند از: خارش لب ها، دهان و گلو و همچنین تورم در این نواحی می باشد. علاوه بر این در بعضی موارد فرد ممکن است بعد از مصرف گیاه کرفس دچار بیماری کهیر ویا حالت تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم و معده و یا سرفه گردد.

مشاهدات نشان داده است در بسیاری از موارد فرد حساس بلافاصله بعد از مصرف گیاه کرفس دچار عوارض آلرژیک بخصوص در ناحیه دهان و گلو می شود! اما گاهی عوارض بخصوص گوارشی چند ساعت بعد از ورود کرفس به دستگاه گوارش آغاز می گردند.

در بسیاری از موارد عوارض و علائم آلرژیک ملایم بوده و اغلب مدتی بعد از قطع مصرف کرفس بتدریج برطرف می شوند.

با این حال فرد حساس به کرفس باید مراقب بروز عوارض شدید مانند واکنش آنافیلاکسی باشد. این واکنش نوعی واکنش آلرژیک شدید و سیستمیک بوده که نیاز به مراقبت های پزشکی اورژانسی دارد!

تشخیص حساسیت و آلرژی به گیاه کرفس

برای تشخیص آلرژی و حساسیت به گیاه کرفس فرد بیمار باید به متخصص آسم و آلرژی مراجعه نماید.

پزشک متخصص به طور معمول بعد از مراجعه بیمار، معاینات بالینی انجام داده و پس از آگاهی از سابقه پزشکی بیمار، برای تشخیص دقیق آلرژی، انجام آزمایش های پوستی و خونی را توصیه می نماید.

برای مطالعه این نوع آزمایش ها به نوشتار آزمایش های رایج خونی و پوستی برای تشخیص بیماری های آلرژیک مراجعه نمایید.

آلرژی به کرفس / آب کرفس برای چه کسانی مضر است ؟

پیشگیری و درمان حساسیت و آلرژی به گیاه کرفس

بعد تشخیص و اطمینان از حساسیت و آلرژی به گیاه کرفس در فرد بیمار (متعاقب معاینات بالینی و انجام آزمایشات خونی و پوستی)، قطعی ترین راه درمان، پرهیز و خودداری از مصرف گیاه کرفس می باشد.

افراد حساس به کرفس باید از مصرف و تماس با ساقه و برگ گیاه کرفس (برای احتیاط و پیشگیری از عوارض پوستی) نیز اجتناب کنند!

راهکار درمانی و برطرف نمودن علائم آلرژیک ناشی از مصرف گیاه کرفس زمانی که عوارض آلرژیک مزبور ملایم و خفیف باشند، به طور معمول پزشک معالج داروهای آنتی هیستامین و یا پماد های موضعی استروئیدی را تجویز می نماید.

اما در مواردی که عوارض آلرژیک ناشی از حساسیت و آلرژی به کرفس در فرد بیمار شدید باشد و امکان بروز واکنش سیستمیک آنافیلاکسی وجود دارد، نیاز به مراقبت های پزشکی اورژانسی بوده که توضیحات آن در نوشتار داروهای اورژانسی برای واکنش های شدید آلرژیک بیان شده است.

توصیه های مهم برای کنترل و پیشگیری از حساسیت و آلرژی به گیاه کرفس

  1. در صورت تشخیص و اطمینان از وجود حساسیت به گیاه کرفس توسط پزشک متخصص آلرژی، توصیه بر محدود نمودن و یا قطع استفاده از کرفس و یا خوراکی هایی است که در آن این گیاه بکار رفته است! شایان ذکر است گیاه کرفس خام ممکن است خاصیت آلرژی زایی بیشتری داشته باشد.
  2. به طور کلی کرفس به صورت پخته و حرارت دیده شده ممکن است برای فرد بیمار دارای حساسیت کمتری نسبت به نوع خام داشته باشد! اما با این وجود افراد حساس به کرفس باید در مصرف کرفس به صورت پخته نیز احتیاط نمایند!
  3. افراد با حساسیت و آلرژی شدید به گیاه کرفس باید حتما به مواد تشکیل دهنده مواد غذایی تجاری خریداری شده توجه داشته و بدقت برچسب آنها را مطالعه نمایند.
  4. افراد حساس به کرفس باید در مصرف آب میوه ها، بخصوص آب میوه های مخلوط، دقت نمایند. مقادیر اندک کرفس و یا اسانس آن در اینگونه آب میوه ها ممکن است باعث بروز واکنش های آلرژیک در فرد شود.
  5. افرادی که دارای آلرژی به گیاه کرفس هستند در مواقعی که برای صرف غذا به رستوران ها می روند باید حتما از مواد تشکیل دهنده غذای سفارش داده شده (مانند انواع سوپ، سالاد) مطلع شوند. در موارد حساسیت شدید به کرفس، مقادیر اندک مواد حساسیت زای کرفس در افراد آلرژیک ممکن است باعث بروز واکنش آنافیلاکسی در شخص گردد.
  6. فرد حساس به گرده بعضی از گیاهان مانند گرده درخت غان و یا علف هرز درمنه باید در مصرف گیاه کرفس احتیاط نماید. فهرست گیاهانی که گرده آنها با کرفس واکنش متقاطع دارند را در نوشتار راهنمای جامع واکنش متقاطع مواد حساسیت زای (آلرژن های) غذایی و تنفسی مطالعه کنید!
  7. همچنین همانطور که پیش تر بیان شد با توجه به هم خانواده بودن بعضی از گیاهان با گیاه کرفس لذا افراد حساس به کرفس در مصرف هویج، گیاه جعفری ویا رازیانه نیز باید احتیاط نمایند!

بیشتر بخوانید :

راههای پیشگیری و تشخیص حساسیت به هندوانه چگونه است ؟

روغن زیتون و 13 مورد از علائم حساسیت به این روغن گیاهی

علائم و راههای درمان حساسیت به سس خردل کدامند ؟

حساسیت و آلرژی زایی مصرف گرده گل چگونه است

علائم و علل بروز حساسیت به انبه چیست ؟

حساسیت به ماهی و غذاهای دریایی را چگونه تشخیص دهیم ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits