دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین زمان جذب مکمل ویتامین D در طی روز چه موقع است ؟
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
برای استفاده از ویتامین ها و مکمل ها زمان مناسب استفاده از هر کدام از آن ها اهمیت زیادی دارد. با توجه به نظریه هایی که وجود دارد، مصرف ویتامین D در هنگام صبح جهت یادآوری بهتر، همراه با وعده های غذایی سبب جذب بهتر آن می شود.

زمان مصرف مکمل ویتامین D

ویتامین D یک ویتامین بسیار مهم می باشد اما در غذاهای بسیار کمی یافت شده و دریافت آن به میزان کافی صرفا از طریق رژیم غذایی دشوار است. چون بخش عمده ای از جمعیت جهان در معرض کمبود این ویتامین قرار دارند، این ویتامین به یکی از مرسوم ترین مکمل های جهان تبدیل شده است.

با این وجود بسیاری از عوامل می توانند بر کارایی آن تاثیر بگذارند مانند زمان و نحوه مصرف دوز روزانه این ویتامین. این مقاله به بررسی بهترین زمان برای مصرف ویتامین D برای جذب حداکثر و کارایی آن می پردازد.

کمبود ویتامین دی منجر به ضعف ماهیچه‌ها و پوکی استخوان شده و شاهدیم که سالمندان با هر بار زمین خوردن دچار شکستگی استخوان می‌شوند، حتی براساس مطالعات علمی مشخص شده که کمبود ویتامین دی در بروز دیابت و ام اس و افسردگی نیز نقش بسزایی داشته است.

بهترین زمان برای مصرف ویتامین D

مصرف ویتامین D همراه با وعده غذایی می تواند جذب آن را بهبود بخشیده و سطح آن را به مقدار بیش تری در خون بالا ببرد.

با این وجود تحقیقات کمی درباره این که مصرف آن در هنگام صبح موثرتر است یا در هنگام شب، انجام شده است. مهم ترین مساله این است که مصرف ویتامین D را در زندگی خود به یک روال تبدیل کرده و با مصرف منظم این ویتامین، فواید مصرف آن را به حداکثر برسانید.

سعی کنید این مکمل را همراه با صبحانه یا یک میان وعده قبل از خواب (در صورتی که مشکلی در کیفیت خواب شما ایجاد نمی شود) مصرف نمایید. نکته مهم این است که با توجه به شرایط خودتان بهترین زمان را برای مصرف این مکمل یافته و به آن پایبند باشید.

نحوه مصرف قرص ویتامین D

در افرادی که کمبود ویتامین دی دارند، یعنی سطح ویتامین دی خون آن ها کمتر از 30 است، توصیه می شود که تا چند هفته قرص های ویتامین دی حاوی 50 هزار واحد ویتامین دی را به طور هفتگی مصرف کنند و پس از آن قرص های 50 هزار واحدی ویتامین دی ماهانه مصرف شود.

قرص های خارجی ویتامین دی اغلب حاوی هزار واحد ویتامین دی است. یعنی اگر شما روزی یک قرص هزار واحدی مصرف کنید، در عرض یک ماه، هزار واحد ویتامین دی مصرف کرده اید.

در صورتی که هر کدام حاوی 5 هزار واحد ویتامین دی است. بنابراین اگر سطح ویتامین دی شما نرمال است و کمبود ویتامین دی ندارید، مصرف روزانه یک قرص خارجی ویتامین دی (هزار واحد) کافی است.

اما اگر سطح ویتامین دی شما کمتر از 30 است و کمبود ویتامین دی دارید توصیه می شود که تا چند هفته قرص های 50 هزار واحدی ویتامین دی را مصرف کنید (هفته ای یک قرص) و پس از آن ماهی یک قرص 50 هزار واحدی مصرف کنید تا این که سطح ویتامین دی بدن شما به حد نرمال (بالای 30) برسد.

چرا باید از مکمل ویتامین D استفاده نمود ؟

ویتامین D به نوعی متمایز از سایر ویتامین ها بوده چون به عنوان یک هورمون در نظر گرفته می شود و توسط پوست بر اثر قرار گرفتن در معرض اشعه آفتاب تولید می شود.

دریافت ویتامین D به مقدار کافی برای سلامتی ضروری است زیرا تحقیقات نشان می دهند که این ویتامین ممکن است در عملکرد سیستم ایمنی، سلامت استخوان ها، جلوگیری از بروز سرطان و موارد دیگر موثر باشد.

با این وجود ویتامین D در منابع غذایی کمی وجود داشته و کسب مقادیر مورد نیاز این ویتامین به ویژه برای افرادی که به طور مداوم در معرض اشعه آفتاب قرار ندارند، دشوار می باشد.

برای افراد سال خورده، افرادی که پوست تیره تری دارند، افراد چاق، افرادی که در مناطقی زندگی می کنند که تابش آفتاب در آن کم است، ریسک کمبود این ویتامین باز هم بیش تر می باشد.

حدود 42 درصد از بالغین آمریکایی با کمبود این ویتامین مواجه هستند. استفاده از مکمل روشی ساده و کارآمد برای تامین نیاز بدن به ویتامین D می باشد به ویژه اگر شما در معرض خطر جدی کمبود آن قرار دارید.

مصرف مکمل ویتامین D

جذب بهتر ویتامین D همراه با غذا

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی می باشد یعنی در آب حل نشده و همراه با غذاهای پرچرب، بهتر در جریان خون جذب می شود. به این دلیل، توصیه می شود که مکمل ویتامین D را همراه با وعده های غذایی مصرف کنید تا جذب آن بهتر صورت پذیرد.

بر اساس یک تحقیق انجام شده بر روی 17 نفر، مصرف ویتامین D همراه با وعده غذایی در روز، 50 درصد از سطح این ویتامین را پس از 2 الی 3 ماه در خون افزایش داده است.

در یک تحقیق دیگر بر روی 50 فرد بالغ، مصرف ویتامین D همراه با یک غذای پرچرب سطح این ویتامین را در خون به میزان 32 درصد پس از 12 ساعت نسبت به حالت مصرف آن با یک غذا فاقد چربی افزایش داده است.

آووکادو، تنقلات، غلات، محصولات لبنی پرچرب و تخم مرغ، منابع غذایی دارای چربی می باشند که می توانند به جذب ویتامین D در بدن کمک کنند

مصرف مکمل ویتامین D

مصرف ویتامین D در هنگام صبح

بسیاری از افراد ترجیح می دهند که مکمل هایی مانند ویتامین D را در ابتدای صبح مصرف کنند. این کار نه تنها مناسب تر است، بلکه یادآوری آن نیز در ابتدای روز آسان تر از یادآوری مصرف آن در طول روز می باشد.

این مساله به ویژه اگر شما چندین مکمل را به صورت هم زمان مصرف می کنید درست می باشد زیرا به خاطر آوردن این که کدام مکمل ها را در طول روز مصرف کرده اید ممکن است دشوار باشد. به این دلیل، شاید بهتر باشد عادت کنید این مکمل را با یک صبحانه سالم مصرف نمایید.

استفاده از جعبه قرص ها، تنظیم یک زنگ هشدار یا نگهداری مکمل ها در کنار میز ناهارخوری بعضی از استراتژی های موثر به منظور یادآوری بهتر مصرف آن ها می باشد.

بیشتر بخوانید :

منابع ویتامین دی در طب سنتی : 14 خوراکی سرشار از ویتامین D

اخطار مصرف بیش از حد ویتامین D

علائم کمبود ویتامین D در مردان چیست؟

استفاده از مکمل ها می تواند روش کارآمدی برای تقویت سطوح ویتامین D در خون که برای سلامتی ضروری است، باشد. مصرف ویتامین D همراه با غذا می تواند کارایی آن را بهبود ببخشد زیرا این ویتامین محلول در چربی می باشد.
در حالی که زمان بندی خاصی برای مصرف این مکمل ارائه نشده است، داده های علمی کافی نیز برای تایید این ادعا که مصرف این مکمل در هنگام شب می تواند بر کیفیت خواب تاثیر منفی بگذارد، کماکان وجود ندارند.
تحقیقات فعلی نشان می دهند که شما می توانید به گونه ای که خودتان ترجیح می دهید، مصرف مکمل ویتامین D را به روالی در زندگی روزمره تبدیل کنید .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits